Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > De kroeg > wilde halbanden rukken verder op Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.



whitebulldog
Oud Lid
Posts :1314

Oud Lid
2010-10-30 - 19:09:04

zag ze vanmiddag weer in de woonwijken van Maarssen vliegen.


sylvain
Website Member
Posts :178

Website Member
2010-10-30 - 23:25:43

ik heb ze in brasschaat (belgie) gezien en gehoord


whitebulldog
Oud Lid
Posts :1314

Oud Lid
2010-11-07 - 10:02:16

volgens mij worden de halsbanden, m.n nu het kouder wordt, ook al steeds brutaler heb ik het idee.


oli4
Website Member
Posts :745

Website Member
2010-11-07 - 10:03:47

Kan je dat uitleggen? Je bedoelt dat ze dichter bij de huizen komen om te eten of zo?


whitebulldog
Oud Lid
Posts :1314

Oud Lid
2010-11-08 - 18:41:19

yep, en als ze at doen blijven ze langer zitten ook, ze worden langzaam steeds brutaler.


whitebulldog
Oud Lid
Posts :1314

Oud Lid
2010-12-01 - 20:13:31

bleven van de week gewoon zitten bij de vetbollen in de voortuin, echt steeds dichter bij de huizen komen ze nu.


jaap van de pol
Website Member
Posts :377

Website Member
2010-12-01 - 20:35:24

Zouden er nu halsbanden sneuvelen met die extreme koude? Waar zouden ze overnachten?

Groeten,

Jaap


kaapsen
Website Member
Posts :213

Website Member
2010-12-01 - 21:41:39

ze zittwen hier al jaren,op een bepaalde tijd in het jaar ook wel een paar honderd voor de deur,lekker hun buikje vol te eten,samen met hun jongen.

Zowel vvor in het park als achter in de tuinen en vruchtbomen,waranda,s endergelijke,er komt hier al jaren een met een kale kop met hun jongen,dat worden er uiteraard steeds meer en ze hebben per groepje allemaal hun eigen tijd,(periode van de dag).]

Gr Kees.


Ton Koek
Website Member
Posts :3551

Website Member
2010-12-01 - 22:06:29

Ik heb ze vorig jaar ook met extreme kou gewoon gezien, met min 10 en kouder. Ze waren niet zichtbaar in mindere conditie.
Hier in de kop van Noord-Holland heb ik ze nog niet gezien.


whitebulldog
Oud Lid
Posts :1314

Oud Lid
2010-12-23 - 20:24:32

afgelopen week voor mij werk in Pijnakker heb ik ze niet gezien maar overduidelijk hoorde ik er een stel overvliegen met het bekende geluid dat ze maken, toen ik keek waren ze al uit mijn gezichtsveld verdewenen achter de daken


oli4
Website Member
Posts :745

Website Member
2010-12-23 - 23:51:37

hoe zou het nu zijn met de hier in het wild levende kromsnavels? zullen wel voedsel vinden rond de voedertafels, maar verder??? Heb er hier allensinds nog geen zien aanschuivenrazz :p


whitebulldog
Oud Lid
Posts :1314

Oud Lid
2010-12-28 - 21:31:04

waarschijnlijk een teken dat ze danwel elders hun adresje reeds hebben gevonden, danwel nog steeds genoeg te eten kunnen scoren op welke manier ook, ik moet zeggen dat ik ze ook al een poos niet heb gezien in onze tuin, maar in maarssen daarentegen bijv hangen ze tegenover een orthodontistpraktijk dagelijks recht tegenover deramen van de wachtkamer van de vetbollen te snoepen, ik bedoel maar.


whitebulldog
Oud Lid
Posts :1314

Oud Lid
2011-01-14 - 21:12:25

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

toch blijven ze zoals in onderstaand artikel valt te lezen sterk afhankelijk van de mens/bijvoeding middels pindanetjes etc.
Valt hieruit te concluderen dat ze zich wellicht toch niet zo goed handhaven als gedacht?
want alleen in de grote steden zie je grote populaties.
verder schijnenr er ook senegalpapegaaien te zijn gesignaleerd.
zouden die enige kans maken uit te breiden?

quote
Wilde halsbandparkieten gedijen in Nederlandse steden
Foto: Thomas Schoch
In de vier grote steden leven ongeveer tienduizend halsbandparkieten, bijna een verdubbeling van de 5400 vogels die in 2004 werden geteld. Dat melden de organisaties Sovon Vogelonderzoek Nederland en Cityparrots. Beide instellingen hebben deelgenomen aan een Europese telling van de in het wild levende parkietensoort. De halsbandparkiet is een exoot. Hij komt niet van nature in ons land voor, maar heeft zich sinds de eerste verschijning in 1968 op ruime schaal voortgeplant. De groene vogel met de rode snavel en de gele ogen gedijt vooral in grote steden. Uit de recente telling blijkt dat vooral Utrecht steeds meer in zwang is als parkietenstad. “De bijna zeventig vogels daar behoorden aanvankelijk tot de Amsterdamse populatie, maar zijn inmiddels de Vecht afgezakt. Tot voor kort waren halsbandparkieten nog dwaalgasten in Utrecht”, aldus Sovon. Den Haag telt met ruim vijfduizend exemplaren de grootste parkietenpopulatie van Nederland, Amsterdam staat tweede met 3776 stuks en in Rotterdam vliegen er 540 rond. De halsbandparkiet is sterk afhankelijk van het stadse leven. In de stad vinden de dieren voldoende voedsel omdat inwoners pindanetjes en vetbollen ophangen. Bovendien ondervinden ze er nauwelijks concurrentie van inheemse vogelsoorten. De vogeltelling bracht ook de aanwezigheid van diverse andere papegaaiachtigen aan het licht, zoals Alexanderparkieten in Haarlem en Amsterdam en monniksparkieten op Goeree-Overflakkee en in Apeldoorn en Deventer. Verder zijn in het wild levende Senegalpapegaaien, een geelvleugelara en koningsparkieten gesignaleerd.



Lees ook:Minder overwinterende vogels in Nederland
Lees ook:Opvallend veel gaaien in Nederland
Lees ook:Winterweer vooral probleem voor kleine zangvogels en viseters
Lees ook:Parkietenplaag in Brussel
Lees ook:Nederlandse spreeuwen in de problemen





wellicht kan de ( te grote) populatie worden terggedrongen door minder bij te voeren, alleen bijkomend nadeel is dan wel dat de inheemse soort ook tekort word gedaan.


whitebulldog
Oud Lid
Posts :1314

Oud Lid
2011-01-14 - 21:23:37



Max.Weijers
Oud Lid
Posts :629

Oud Lid
2011-01-14 - 21:41:47

Ik vind het persoon geweldig, dat we in Nederland een kromsnavel hebben. Ik snap natuurlijk wel dat niet iedereen het hier me eens is. Ik hoop dat ze ooit ook eens in Venlo te zien zijn. dan kunnen we er hier een paar vangenhappy :)

Max




Plaats een reactie



Er zijn in totaal 130 bezoekers op de site, waarvan 10 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede