Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > De kroeg > wilde halbanden rukken verder op Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.



Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2011-01-24 - 15:21:00

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

quote
...//dan de gemiddelde poster op vogelarena


Schokkend hoe je op ons neerkijkt, Daniel, met je promovendi-vriendjes.laugh :Dwink ;)

Maar even serieus. De wetenschap heeft uiteraard altijd het laatste woord, en terecht. Laat daar geen misverstand over bestaan.
Dat neemt niet weg, dat om de conclusies van een onderzoek te kunnen plaatsen, duidelijk moet zijn waar het onderzoek zich toe heeft beperkt ic is er onderzoek gedaan naar de oorspronkelijke stadsbewoners of zijn er ook meer "natuurlijke" gebieden onderzocht?

Dit laatste betwijfel ik een beetje omdat de halsbandenpopulaties zich vooral in de steden ophouden (een stadspark beschouw ik hierbij als "stad"). Dat de bedreiging tav stadse soorten dan blijkt mee te vallen, lijkt me niet zo opvallend gezien het relatief beperkt voorkomen binnen een beperkt aantal soorten.
Niettemin:
Als er in een stadspark slechts drie paren spechten broeden en er agv de halsbanden één paar wegvalt, dan is dat maar 1/3 van de spechtenpopulatie. Dat lijkt weinig maar kan funest zijn voor het voortbestaan van de soort in dat park.

Ik ben wel benieuwd, mocht het onderzoek eveneens het "buitengebied" betreffen, hoe de ervaringscijfers dáár liggen en, ongeacht deze cijfers, of kan worden voorzien hoe eea zal uitpakken als de halsbanden zich in het buitengebied gaan uitbreiden tot een soort maximale populatie.


Daniel
Website Member
Posts :3287

Website Member
2011-01-24 - 16:18:14

Hans het was niet bedoeling om denigerend over te komen. Het enige wat ik probeerde duidelijk te maken is dat we in dit topic tot conclusies komen gebasseerd op persoonlijke waarnemingen welke natuurlijk beperkt zijn.

En in het onderzoek wordt inderdaad alleen aandacht besteed aan de populatie halsbanden binnen Brussel.


Rik
Oud Lid
Posts :1398

Oud Lid
2011-01-24 - 16:43:34

quote
knap domme praat rik, en een plaag zijn ze zeker


Nog dommer om zo te reageren.laugh :D

Vanmiddag ging het over dit onderwerp op de radio. Bioloog dhr. Groen vertelde dat er in Nederland ongeveer tienduizend halsbanden zitten en miljoenen merels. En hij vond mijn opmerking niet dom...hij maakte hem zelf ook: het zijn vogels die in kolonies leven.

Het zou volgens de heer Groen goed kunnen dat dat de halsbanden een zogenaamde 'niet-plaats' innemen. Dat is een plaats die nog niet ingevuld is in de natuur. Hij doelde hiermee op het feit dat halbanden bepaalde dingen eten die de inheemse vogels niet eten.

Tot slot zij hij dat ook halsbanden net als alle andere dieren zich niet oneindig voort blijven planten. Als hun plek is opgevuld is hij opgevuld.


Ton Koek
Website Member
Posts :3551

Website Member
2011-01-24 - 16:43:44

De smileys leken me duidelijk genoeg... Ik ben ook niet geschokt dus. happy :)


Ubernoob
Website Member
Posts :405

Website Member
2011-01-24 - 16:49:22

Ik heb het ook gehoord Rik. Grappig dat die dame die ze weg wilde hebben totaal geen argumenten had anders dan: ze maken herrie.

Overigens bedoelde de bioloog niche-plaats wat jij verstaan hebt als niet-plaats.


Rik
Oud Lid
Posts :1398

Oud Lid
2011-01-24 - 16:53:37

Dat van de niche-plaats zal ik inderdaad verkeerd verstaan hebben in de auto. Ik dacht inderdaad dat ik zoiets hoorde. Bedankt voor je aanvulling.

Die dame was inderdaad een ordinair schreeuwwijf zonder inhoud.


whitebulldog
Oud Lid
Posts :1314

Oud Lid
2011-01-25 - 15:23:47

was vanochtend in amsterdam aan het werk, en vond het wel meevallen met de halsbanden in vergelijking met verleden jaar.
zat toch niet te ver van het Vondelpark vandaan.


freddy321
Website Member
Posts :377

Website Member
2011-01-26 - 16:29:08

zag er vandaag ook al eentje vliegen hier boven mijn huis hoorde hem al aankomen in de verte,prachtig gezicht trouwenshappy :)


blg
Oud Lid
Posts :1027

Oud Lid
2011-01-26 - 17:44:44

Het zijn niet alleen de spechten die gebruik maken van holen, wat denk je van uilen, vleermuizen, als de beschikbare plaatsen bezet zijn zullen ze ook op andere plaatsen gaan broeden, net zoals de muisparkieten die in onze volières in nestblokken nestelen.
Halsbanden horen hier niet thuis of moeten tot een beheersbare groep worden terug gebracht.


whitebulldog
Oud Lid
Posts :1314

Oud Lid
2011-01-26 - 22:34:17

maar dan krijg je het volgende: wat is een beheersbare groep? want de halsband komt hier van nature niet voor, dus een groep van 10 zou al niet beheersbaar kunnen zijn, want voor je het weet zitten er weer honderd enz enz.
Dus de tijd zal het leren denk ik.


parrotmaniak
Website Member
Posts :581

Website Member
2011-01-27 - 18:41:57

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

als de populatie zich in 7 jaar verdubbeld ,kun je wachten op problemen ,er zijn hier geen natuurlijke vijanden.in australie dachten ze ook dat een paar ratten geen kwaad konden ,dat hebben ze geweten ,er werden katten uitgezet om de ratten uit te roeien, maar die aten liever de grondbroeders op ,losgelaten konijnen werden een megaplaag en dit alles door ingrijpen of uitzetten van de mens .net zoals nu met de halsband.het is nu te laat om in te grijpen ,met had het direct moeten doen,net zoals nu niet wordt ingegrepen bij de wasbeer en de wasbeerhond [en wat denk je van de bisamrat en de moerasbever .


whitebulldog
Oud Lid
Posts :1314

Oud Lid
2011-01-27 - 22:57:52

tsja de maens kan er af en toe een zooitje van maken. Erg jammer.


Rik
Oud Lid
Posts :1398

Oud Lid
2011-02-20 - 21:23:14







Ik heb ze vandaag gezien in Den Haag! Super bijzonder om dat mee te mogen maken. Je krijgt bijna een brok in je keel. Erg mooi om te zien hoe deze vogels hier in vrijheid leven. Prachtige vogels en bovendien vliegensvlug.


Rik
Oud Lid
Posts :1398

Oud Lid
2011-02-20 - 21:31:16

Afschieten is geen optie...misschien zelfs wel onmogelijk. Dan gebeuren er ongelukken.

Ze leven in stad, vallen niet écht op, zijn klein en vliegensvlug.


whitebulldog
Oud Lid
Posts :1314

Oud Lid
2011-02-23 - 15:18:13

ik vind ze juist wel opvallen, althans, ik hoor precies wanneer ze in de buurt zijn aan hun schelle luide roep




Plaats een reactie



Er zijn in totaal 97 bezoekers op de site, waarvan 2 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede