Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > De kroeg > wilde halbanden rukken verder op Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.



whitebulldog
Oud Lid
Posts :1314

Oud Lid
2010-05-02 - 13:55:43

quote
bericht is 1 keer gewijzigd

Mutanten zijn er ook al, zie foto. Hier in het wild genomen.



was dat een wilde of een ontsnapte ( geringd) ton, weet je dat ook toevallig?
wel apart dat er ook al mutanten zijn.
zou het via een ontsnapte zijn gemuteerd, of uit de wilde zijn gemuteerd?


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2010-05-02 - 14:21:47

Volgens mij vliegen ze in het Vondelpark in alle kleuren van de regenboog.


Daniel
Website Member
Posts :3287

Website Member
2010-05-02 - 14:24:59

Hier in het Brusselse nog geen mutanten waargenomen. Wel wat Alexander/halsband hybrides. En verder nog wat grote muisparkietnesten aan de straatverlichting happy :).


whitebulldog
Oud Lid
Posts :1314

Oud Lid
2010-05-02 - 20:51:18

quote
Volgens mij vliegen ze in het Vondelpark in alle kleuren van de regenboog.



heb er zelf ( maar is wel al weer een jaar of 5 gelden)enkel de normale kleur groen waargenomen.
Maar ja in 5 jaar kan er veel veranderen.Maar zou het niet zo zijn dat enkel de wildkleur ( althans groene varianten) kans maakt te overleven, daar afwijkende kleuren meer opvallen, en dus beter te localisren zijn voor roofvogels?


Daniel
Website Member
Posts :3287

Website Member
2010-05-02 - 21:42:22

Als ik hier in Brussel stad kijk nemen ze vooral broodbomen in de stadskern, locaties waar schuwere soorten als spechten niet zullen broeden.
Ik heb tot nu toe nog geen onderzoeken gezien die aantonen dat halsbandparkieten andere soorten verdringen. Dus bij mijn weten is het nog steeds een aanname.


theelepeltje
Website Member
Posts :621

Website Member
2010-05-02 - 23:02:08

Hier is ook een goede website voor: www.waarneming.nl


Ton Koek
Website Member
Posts :3551

Website Member
2010-05-03 - 22:50:05

Ik heb nog geen geringde gezien, alhoewel het lastig te zien is natuurlijk. Vaak zie ik ze voor het eerst van dichtbij als ik thuis de foto's bekijk.


VGM
Website Member
Posts :89

Website Member
2010-05-04 - 10:06:49

hier in het Noorden van Limburg Belgie heb ik er nog geen gezien ,maar als iemand er hier gezien heeft wil ik het graag weten ,zal waarschijnlijk komen omdat we nog veel bossen en weides hebben


bulldog
Website Member
Posts :58

Website Member
2010-05-04 - 14:59:33

beseffen jullie wel dat een halsband een europese vogel is kijk er maar de betere vogelboeken op na dus wees blij dat ze zich wat verspreiden en we wat andere vogels krijgen hier.


Daniel
Website Member
Posts :3287

Website Member
2010-05-04 - 15:10:32

kan je me dan vertellen wat het oorspronkelijke leeft gebied is van de Halsband. Bij mijn weten komt de Afrikaanse ondersoort voor ten Zuiden van de Sahara, maar ten Noorden van de Evenaar (dus niet eens in de buurt van Europa) en voor de Aziatische ondersoort is Pakistan het meest westelijke gedeelte van het leefgebied dus ook hier geen Europa.

Misschien dat je ook de betere vogelboeken kan noemen waarin ze beschreven staan als een inheemse Europese vogelsoort.


goulds
Website Member
Posts :865

Website Member
2010-05-04 - 15:44:11

In Maastricht vliegen enkele koppeltjes rond


whitebulldog
Oud Lid
Posts :1314

Oud Lid
2010-05-04 - 20:36:13

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

ik denk dat hij bedoeld een europese vollierevogel laugh :Dlaugh :Dlaugh :Dlaugh :Dlaugh :Dlaugh :D
anderzeids is het zo langzamerhand wel een wilde europese vogel aan het worden, want hij leeft in het wild, kweekt in het wild, en z'n aantal en leefgebied neemt fors toe.


whitebulldog
Oud Lid
Posts :1314

Oud Lid
2010-05-05 - 19:08:40

Dit bericht is 3 keer gewijzigd

Ze zijn knalgroen, luidruchtig en assertief. Halsbandparkieten zijn tropische vogels, afkomstig uit Zuid-Azië en Centraal-Afrika. Door toedoen van de mens heeft deze papegaai op sommige plaatsen permanent weten te vestigen: het gaat om ontsnapte en losgelaten kooivogels. Halsbandparkieten zijn holenbroeders, die ook in nestkasten broeden. In Groot-Brittannië lijkt de halsbandparkiet te concurreren met kauwtjes, spechten en uilen om beschikbare broedholten, in Nederland is daarvan slechts in geringe mate sprake. Het broedsucces van de halsbandparkiet lijkt vrij laag te zijn.
StatusSchaarse broedvogel
Trek/stand/winterStandvogel
Trend en aantalNadat de eerste halsbandparkieten in de jaren 1960 door de mens zijn losgelaten bleek de soort zich in Nederland vrij goed te kunnen handhaven. In Amsterdam en Den Haag bevinden zich inmiddels ware bolwerken van deze groene papegaai en de soort breidt zich nog altijd uit. De voortdurende bijvoedering in de stadse bolwerken dragen daaraan zeker bij; zonder bijvoedering zou de soort zich slechts moeilijk kunnen handhaven. Hoewel een gevreesde explosie van het aantal halsbandparkieten tot dusver is uitgebleven, is enige voorzichtigheid voor ecosysteem-vreemde soorten wel op zijn plaats. Uit onderzoek is gebleken dat ongeveer 1 op de 10 'exoten' zich op termijn als plaag manifesteert. Dat betekent dus dat ongeveer 90% van deze vreemdelingen zich prima zal weten te gedragen, maar zeker weten doet niemand dit.
Meer informatie over deze vogel
Familie: Papegaaien (Psittacidae)
Voedsel: Zaden en vruchten (en vooral pinda's)
Broeden aantal: 163-500 paren (2000), in 2005 worden zo'n 500 paren verwacht.
Aantal Eieren: 4, soms 3-6
Aantal Legsels: Eén legsel per jaar
Periode aanwezig: Jaarvogel
Rode lijst: Nee
IBA Broedvogel: Nee
IBA Niet-broedvogel: Nee
Foto's
Terug naar overzicht '>


de afbeelding komt er blijkbaar niet bij te staan, maar die kun je zien bij de bron: www.vogeltrackers.nl


whitebulldog
Oud Lid
Posts :1314

Oud Lid
2010-05-05 - 21:53:13

quote
in 2005 worden zo'n 500 paren verwacht.

iemand een iedee hoeveel het er nu anno 2010 zouden zijn??????razz :pshocked 8Oshocked 8Oshocked 8Oshocked 8Oshocked 8O


Ton Koek
Website Member
Posts :3551

Website Member
2010-05-06 - 10:37:16

ANP op 14 januari '10, 13:23, bijgewerkt 14 januari '10, 14:08
Halsbandparkieten (ANP)

LEIDEN - In de vier grote steden leven ongeveer tienduizend halsbandparkieten, bijna een verdubbeling van de 5400 die in 2004 werden geteld. Dat melden donderdag de organisaties Sovon Vogelonderzoek Nederland en Cityparrots. Beide hebben deelgenomen aan een Europese telling van de in het wild levende parkietensoort.

Bron volkskrant.nl




Plaats een reactie



Er zijn in totaal 140 bezoekers op de site, waarvan 4 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede