Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > De kroeg > wilde halbanden rukken verder op Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.



Rik
Oud Lid
Posts :1398

Oud Lid
2011-03-03 - 15:04:54

Ik denk dat het verstandig is om de populatie binnen de perken te houden.

Als het er écht veel worden ingrijpen. Dát is in Nederland denk ik wel een probleem.


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2011-03-03 - 15:31:10

OK, maar wat is "binnen de perken". Staat daar een aantal voor of bedoel je iets anders?


Rik
Oud Lid
Posts :1398

Oud Lid
2011-03-03 - 15:51:29

Ja, dat bedoel ik.

Als je het aantal bijvoorbeeld tussen de 5.000 en de 10.000 probeert te houden is het probleem toch opgelost?


whitebulldog
Oud Lid
Posts :1314

Oud Lid
2011-03-03 - 17:27:10

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

quote
--------------------------------------------------------------------------------
Ik denk dat het verstandig is om de populatie binnen de perken te houden.

Als het er écht veel worden ingrijpen. Dát is in Nederland denk ik wel een probleem.



Ik denk dat dat geen probleem hoeft te zijn, daar de halsbanden in Nederland masaal in één boom slapen, en het dus een kwestie is van net eroverheen, en gevangen die handel.
De bomen ( slaapplaatsen ) zijn zo'n beetje allemaal bekend, en het overgrote deel is dan gevangen.


http://webcache.googleusercontent.com/search?q=cachelaugh :Dr1FYw_lMZEJ:static.rnw.nl/migratie/www.wereldomroep.nl/actua/nl/nederland/parkiet011120.html+wilde+parkieten+in+nederland&cd=4&hl=nl&ct=clnk&gl=nl&source=www.google.nl


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2011-03-03 - 19:01:06

quote
Als je het aantal bijvoorbeeld tussen de 5.000 en de 10.000 probeert te houden is het probleem toch opgelost?



Waar baseer je deze aantallen op?

P.S. Ik probeer je niet aan te vallen, maar vraag me oprecht af hoe men kan bepalen wanneer een populatie nog "toelaatbaar" is of niet.


Ruben31
Website Member
Posts :791

Website Member
2011-03-03 - 19:18:54

Beste Rik.

Uiterraad heb ik voor iedereen respect en ook heb ik respect voor jou.
Maar soms doe je uitlatingen en dan denk ik,,rik heb je hier wel goed over nagedacht en dan irriteer ik me soms lichtelijk.

Mvg Ruben


whitebulldog
Oud Lid
Posts :1314

Oud Lid
2011-03-03 - 19:21:45

quote

2011-03-03 - 07:42:04

--------------------------------------------------------------------------------
in apeldoorn vloog voor een aantal jaar geleden een behoorlijke kolonie muisparkieten.
heb echt hele grote nesten van hun gezien. wel indrukwekkend nesten met een doorsnee van wel meer dan 2 meter.

woon inmiddels niet meer in apeldoorn maar zal is kijken of ze er nog zitten en een fototje schieten.

gr.daniel



vraag mezelf af of er okk anderen zijn die foto's hebben van muisparkieten ( nesten) in Nederland ( anno 2011)


whitebulldog
Oud Lid
Posts :1314

Oud Lid
2011-03-03 - 20:06:14

ik heb nog even lopen zoekn, en dit is wat ik vond:
http://vogeldagboek.nl/html/Vogeldagboek/2002/Jun02_03.html


Rik
Oud Lid
Posts :1398

Oud Lid
2011-03-03 - 20:16:08

@Karel,

Volgens mij is de geschatte populatie zo'n beetje tussen de 5.000 en de 10.000. Volgens mij zijn ze op dit moment nog niet écht een probleem en daarom toelaatbaar. Verder zijn is het denk ik eenvoudig om er heel veel in één keer uit de natuur terug te vangen dus het is ook nog eens beheersbaar.

Als het er meer worden kan het zijn dat ze wel écht schade gaan aanrichten (niet toelaatbaar). Of dat we ze niet meer kunnen vangen (niet beheersbaar).

Net wat jij zegt: voorkomen is beter dan genezen.


@Whitebulldog

Het vangen zelf in Nederland is niet zo'n probleem maar wel het politieke geneuzel erom heen. Verder zit dit land vol met dierenactivisten.


Nogmaals...ik woon in Dalfsen. Ik heb nog nooit een halsband in de omgeving gezien en weet dus niet hoe groot het probleem écht is. Als ik de cijfers zie en 4 cirkels om een paar steden dan denk ik....valt wel mee.


whitebulldog
Oud Lid
Posts :1314

Oud Lid
2011-03-03 - 20:24:50

Dit bericht is 2 keer gewijzigd

quote

Het vangen zelf in Nederland is niet zo'n probleem maar wel het politieke geneuzel erom heen. Verder zit dit land vol met dierenactivisten.





Toch vraag ik het mezelf af, want m.i is de halsbandparkiet een soort die hier van nature niet voorkomt, en dus geen beschermde staus heeft, en dus "vogelvrij "is? Zou het vangen van niet beschermde vogels strafbaar zijn, en hoe zit dit dan met bijv de halbandparkiet.
En als het al strafbaar zou zijn, bewijs dan maar eens dat het het niet om een "vermist / ontsnapt "exemplaar gaat.
Wellicht een idee om een aantal weg te vangen want waarschijnlijk gaan ze door ( genoeg kruisen) weer langzaam naar kleur, en formaat zoals ze echt in de wildvorm behoren, en zullen er ook kwekers zijn die van deze ( inheemse) exemplaren gebruik willen maken ( wildvang dus) voor vers bloed/ verbeteringen aan te brengen in gevangenschap gehouden exemplaren in kooien en vollieres? bij duiven is bewezen dat elk type uiteindelijk ( door kruisen in het wild ) uiteindelijk weer terug gaan naar de uiteindelijke rotsduif ( bij halsbanden dus ook?)
twee vliegen in één klap dus bij uitvangen van exemplaren hier in Nederland, want de populatie krimt daardoor ook. Hoewel , als België niet meedoet, zitten ze zo weer hier.
Enige voordeel België heeft eventjes geen regeringlaugh :Dlaugh :Dlaugh :Dlaugh :D


whitebulldog
Oud Lid
Posts :1314

Oud Lid
2011-03-04 - 19:30:57

zijn er eigenlijk al mensen die exemplaren van hier gevangen hebben? en zo ja, wat waren de bevindingen qua formaat bevedering etc etc.


VGM
Website Member
Posts :89

Website Member
2011-03-21 - 11:23:13

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Dan moet je er eerst zien ,ik heb dat geluk (pech) nog niet razz :p


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2011-03-21 - 11:39:36

@WhiteBulldog

Voor de duidelijkheid:

- Nee, je mag ze niet (meer) vangen/doden enz.
- De bewijslast ingeval van een ontsnapt exemplaar werkt hierdoor net andersom. De eigenaar zal dit moeten kunnen aantonen.


grasparkiet03
Website Member
Posts :151

Website Member
2011-03-21 - 12:31:43

Je mag de halsbanden inderdaadd niet meer vangen.

Het best is dat je dat ook niet doet want een buur van mij heeft dit gedaan en 1.5 dagen erna was zijn hele voliere afgebroken en doorgeknaagd.

mvg


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2011-03-21 - 13:03:49

laugh :D

Revanche of the Ringnecks razz :p




Plaats een reactie



Er zijn in totaal 135 bezoekers op de site, waarvan 5 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede