Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > De kroeg > wilde halbanden rukken verder op Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15
volgende >>>


Auteur Onderwerp : wilde halbanden rukken verder op
whitebulldog
Oud Lid
Posts :1314

Oud Lid
2010-04-30 - 10:30:38

het lijkt wel of de wilde halbandparkiet steeds verder oprukt in Nederland, en zijn terrein flink aan het uitbreiden is.
Ik zit voor mijn werk door heel Nederland, en kom ze nu al op plaatsen tegen waar ik ze voorheen nooit heb waargenomen.
Misschien wel eens leuk om te vermelden waar u ze bent tegengekomen.


Dit bericht is door moderator ParkietenPeter aangepast

Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2010-04-30 - 14:46:19

In Amsterdam.


mijnkaketoes.nl
Oud Lid
Posts :2103

Oud Lid
2010-04-30 - 15:06:57

Apeldoorn


mijnkaketoes.nl
Oud Lid
Posts :2103

Oud Lid
2010-04-30 - 15:10:28

Bijna 10.000 Halsbandparkieten

Afgelopen weekend heeft een grote club enthousiastelingen de barre winterse omstandigheden getrotseerd om slaapplaatsen van Halsbandparkieten te tellen. De telling was een groot succes. Uiteindelijk zijn er bijna 10.000 Halsbandparkieten bij elkaar geteld, 9802 om precies te zijn. De verspreiding is nog steeds beperkt tot de Randstad: Den Haag 5007, Rotterdam 504, Utrecht 69, Amsterdam 3776 en Haarlem 410.

In de zuidelijke Randstad en in Utrecht lagen de aantallen iets lager dan vooraf gedacht (op basis van eerdere tellingen deze winter), in Amsterdam en Haarlem werden de verwachtingen ruimschoots overtroffen en werden beide "stadsrecords" verbroken. In Haarlem bleken veel parkieten (+/- 25%) na binnenkomst in de slaapboom in de klimop te kruipen. Een nauwkeurige telling van invliegende vogels bracht het juiste aantal aan het licht. In Amsterdam en Rotterdam bleek een telling van in de bomen aanwezige vogels juist de beste resultaten op te leveren, omdat het invliegen onoverzichtelijk ging, en bovendien werd verstoord door de aanwezigheid van een Slechtvalk (Amsterdam Buiksloterweg en Rotterdam Overschie).

Als de aantallen worden vergeleken met de landelijke telling uit november 2004 is bijna sprake van een verdubbeling (2004: 5400 ex). De grootste toename lijkt in Haarlem en Amsterdam te hebben plaatsgevonden en Utrecht is nieuw in het rijtje met slaapplaatsen van Halsbandparkieten. Als mensen buiten de genoemde steden nog slaapplaatsen van Halsbandparkieten vermoeden, (of andere parkietensoorten!) vernemen we dat graag.
Olaf Klaassen en Roelant Jonker (City Parrots)

Bron: Sovon.nl


wilbor
Website Member
Posts :121

Website Member
2010-04-30 - 23:04:01

De Bilt


bert1974
Website Member
Posts :754

Website Member
2010-05-01 - 06:30:26

als je het stukje van de vogel tellers leest dan krijg je het gevoel dat we blij moeten zijn met de los vliegende halsbanden.
ik vind het juist helemaal geen goede ontwikkeling.
waar de halsbanden zitten daar zullen de inheemse vogels waarschijnlijk weg trekken.
en dat kan in mijn beleving toch nooit de bedoeling zijn.
ik snap dus ook niet best dat dit wordt gedoogt.
en dat men in de begin fase deze dieren niet heeft proberen te vangen.

ik geloof best dat dit een mooi gezicht is ik heb ze zelf over zien vliegen toen ik een aantal jaren terug in weesp aan het werk was.
dit waren enkel wild kleuren.
vliegen er onder tussen ook al mutatie kleuren tussen.

groet bert


sylvain
Website Member
Posts :178

Website Member
2010-05-01 - 12:40:22

Hallo,
Volgens mij gaat het nog zover komen dat de halsbanden hier in belgie de halsbanden in nederland nog tegen gaan komen.
Mvg Sylvain


Ton Koek
Website Member
Posts :3551

Website Member
2010-05-01 - 22:22:40

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Mutanten zijn er ook al, zie foto. Hier in het wild genomen.



quote
waar de halsbanden zitten daar zullen de inheemse vogels waarschijnlijk weg trekken.
Waarom denk je dat?
Hier in Haarlem zit alles prima door elkaar, spechten, mezen, halsbanden, geen probleem.


casehulsebosch
Website Member
Posts :152

Website Member
2010-05-02 - 04:01:48

Mischien heeft Bert toch gelijk en is het wat vroeg om conclusies te trekken. Hier in Nieuw Zeeland staan de inheemse vogels ook onder druk van de Eastern Rosella. Ik vernam in Maart op bezoek in West Australie dat inheemse vogels onder druk staan van de Kookaburra die in opmars is en van huis uit niet in Zuid West Australie leeft. Deze rooft inheemse Australishe vinken uit het nest waar mogelijk. Vogelkwekers waar ik mee sprak geven de Kookaburra dan ook de kogel. Groet, Kees Nieuw Zeeland.


bert1974
Website Member
Posts :754

Website Member
2010-05-02 - 06:32:07

ik denk dat omdat de halsbanden nest plaatsen van de inheemse vogels in beslag zullen nemen.
en dat zal alleen maar erger worden zolang ze alleen maar in aantallen toe nemen.

ps afschieten vind ik geen oplossing.
ze gewoon vangen is dan het beste.
maar daar is het denk ik al te laat voor.
dat had men moeten doen toen ze nog in de begin fase waren.

groet bert


rajar
Website Member
Posts :709

Website Member
2010-05-02 - 08:17:39



Picolet
Website Member
Posts :975

Website Member
2010-05-02 - 11:26:00

Waarom is afschot geen goede optie?

Het vangen en dan???

Verkopen is ook geen optie lijkt me omdat er geen vraag is naar deze vogels.

Hoe groter de populatie des te groter de concurrentie met inheemse holen broeders.

Afschot zoals in England recent is toegestaan is de beste optie naar mijn mening. Overigens best een dure optie voor de jager die nu geen loodhagel meer mag gebruiken maar staal of bismut ladingen.

Ruud


mijnkaketoes.nl
Oud Lid
Posts :2103

Oud Lid
2010-05-02 - 11:46:29

Hier in Haarlem zit alles prima door elkaar, spechten, mezen, halsbanden, geen probleem. quote Ton Koek

Is het nu zo dat MEN Denkt dat ze de nesten van de inheemsen innemen of is het ook echt zo,

Waarom in Haarlem geen probleem en elders kennelijk wel?

Henk


sylvain
Website Member
Posts :178

Website Member
2010-05-02 - 12:10:34

hallo,
Men kan toch ook nestkasten ophangen ofzo
Mvg Sylvain


lonchura
Website Member
Posts :10

Website Member
2010-05-02 - 12:56:51

je ziet de vogels inderdaad bijna door heel nederland ik woon tussen haarlem en leiden en hier zijn er ook al teveel
maar 2jaar terug was ik in brussel aan het werk bij de gemeente en daar zei een man dat ze probeerde de neste te vernietigen want het was een plaag zei hij gr lonchura


sylvain
Website Member
Posts :178

Website Member
2010-05-02 - 13:05:21

hallo,

Ze zitten zelfs al in kapellen boven in antwerpen , daar was het een paar jaar geleden begonnen met 1 koppel en er vliegen er ook al versillende rond.

Mvg Sylvain



Pagina : 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15
volgende >>>

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 167 bezoekers op de site, waarvan 4 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede