Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > De kroeg > wilde halbanden rukken verder op Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.



Rik
Oud Lid
Posts :1398

Oud Lid
2011-02-24 - 00:32:19

Ja, ik heb ze helaas maar even mogen zien (één middagje). Valt mij op dat de vogels die ik zag vaak erg hoog of in dicht-bebladerde bomen zaten. Er zaten er daar helaas niet mega-veel. 'k Moest ze even zoeken. Door het geluid zijn ze inderdaad wel makelijk te traceren. De eerste die ik zag kwamen luid-scheeuwend overvliegen. Prachtig. Dat vergeet je nooit meer.

Was wel de dag van m'n leven. Jammer dat ze nog niet in Zwolle zitten. Je zou bijna in staat zijn om daar wat te vangen en ze in je eigen omgeving weer los te laten. happy :)


whitebulldog
Oud Lid
Posts :1314

Oud Lid
2011-02-24 - 13:55:56

ik denk dat dat een kwestie van tijd is, want de populatie is nog steeds aan het uitbreiden evenals hun leefgebied hier in Nederland.
En in België zitten daar zelfs ook nog de monniksparkieten bij die wellicht ook meer en meer naar hier zullen komen.


Picolet
Website Member
Posts :975

Website Member
2011-02-27 - 09:59:28

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Ik kwam dit artikel tegen op internet;

http://www.de-boo.nl/marion/materiaal/article/NRC_20110118_1_010_parkieten.pdf

Een telling van kromsnavels in Nederland, de promoter van deze ongewenste gasten is Roelant Jonker.

Hij is al vele jaren wanhopig bezig geweest om een koppel geelvleugel in Nederland te laten overleven en nakweek te krijgen in de vrije natuur.

Momenteel is alleen het mannetje eenzaam over, en zou naar mijn mening als hij de winter heeft overleeft gevangen moeten worden en bij soortgenoten in een opvang geplaatst moeten worden.

Deze bioloog stelt nog steeds dat de halsbanden geen bedreiging vormen voor de inheemse holenbroeders en geen concurrentie voor de vogels geven met voedsel in de wintermaanden.

Ik meen toch als deze populatie zo enorm groeit het probleem van concurrentie toch ook toeneemt en er snel moet worden ingegrepen om de inheemse vogels te beschermen en te voorkomen dat ze zeldzaam worden in Nederland.

Overigens is er ook al sprake van overlast in woonwijken bij de slaapbomen, herrie en vervuiling door ontlasting.

Tevens stelt hij doodleuk dat ze pas broeden bij een leeftijd van 4 jaar en er slechts gemiddeld een jong groot gebracht wordt en er niet hoeft te worden ingegrepen.

Maar hoe kan het dan dat de populatie zo snel verdubbeld????

Wellicht wil deze meneer de succesvolle introductie van de Halsband in geheel Nederland achter zijn naam hebben, en mag dit fenomeen zelfs bestuderen in Leiden waar hij momenteel in dienst is en er voor betaald wordt.

Tevens blijken er een 60 tal Alexanders rond te vliegen in Nederland, muisparkieten die zich wel handhaven maar niet uitbreiden en een aantal koningsparkieten en natuurlijk een enkele ara.

Er zijn al signalen om de halsbanden aan te pakken in Nederland, echter door te laat ingrijpen zal men rigoreus moeten gaan ingrijpen met grove middelen ten spijt.

Groeten Ruud



Ruben31
Website Member
Posts :791

Website Member
2011-02-27 - 11:44:24

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Rik.

Vangen en ergens anders loslaten?
Weet je wel welke problemen dat geeft?


ParkietenPeter
Website Member
Posts :4054

Website Member
2011-02-27 - 16:32:45

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Dank je wel. wink ;)

ParkietenPeter
Moderator VA


Rik
Oud Lid
Posts :1398

Oud Lid
2011-02-27 - 16:53:42

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Ik schreef dat je bijna in staat zou zijn om ze vangen om ze vervolgens in je eigen omgeving te bewonderen + smiley. Uiteraard ben ik dat niet echt van plan. Dat is maar gekkigheid. Ik ben nog wel een beetje wijs. Natuurlijk bestaat dan de mogelijkheid dat die halsbanden schade aanrichten in natuurgebieden.

Het feit dat er 1774 in één boom zitten op een relatief kleine populatie stelt me gerust. Drie keer een net over zo’n boom en het probleem is grotendeels opgelost. Bovendien zitten ze hier vanaf 1968 en worden tot op heden slechts aangetroffen in een paar plaatsen. Grotendeels ook nog eens in de randstad. Er staan daar bomen die door de mens volgehangen zijn met vetbollen en pinda’s voor de halsbanden. Ik heb bomen met meer dan 100 vetbollen gezien.

Voor de duidelijkheid: ik woon niet in de randstad en weet niet hoe het zal gaan. Ik heb alleen mijn vraagtekens bij het probleem. Ik weet niet of het daadwerkelijk zo groot is als wordt voorgedaan (afgezien van het lawaai). Misschien heb ik het mis.


Valkman
Website Member
Posts :107

Website Member
2011-02-27 - 17:23:03

ze zitten ook in hoofddorp.(vlakbij amsterdam)
ik kom ze overal tegen

thuis
bij omalaugh :D
en ook gewoon buiten in de buurt
eigenlijk zelf wel een keer per week
mvg valkman


whitebulldog
Oud Lid
Posts :1314

Oud Lid
2011-02-27 - 18:20:41

quote

Tevens blijken er een 60 tal Alexanders rond te vliegen in Nederland, muisparkieten die zich wel handhaven maar niet uitbreiden en een aantal koningsparkieten en natuurlijk een enkele ara.



vergeet ook niet de kruisingen tussen de alexanders en halsbanden onderling.

Alleen de muisparkiet heb ik zelf nog niet waargenomen in Nederland, en waarschijnlijk zullen zij zich inderdaad niet zo snel voortplanten als hun andere gastheer de halsband, hoewel ik foto's vanuit belgië ( zie vooraan in dit topic) heb gezien waarbij hele nesten aan lantaarnpalen hingen.
waarom doen ze het in belgië beter dan in Nederland? en waarom doet de halsband het beter dan de muisparkiet? en waarom blijft de alexander tov de halsband achter?
iemand enig idee?



whitebulldog
Oud Lid
Posts :1314

Oud Lid
2011-03-02 - 19:49:01



Ton Koek
Website Member
Posts :3551

Website Member
2011-03-02 - 23:17:46

Die ziet er gezond uit. Dat zal toch wel een enkel ontsnapt exemplaar zijn.


danielkempenk
Website Member
Posts :405

Website Member
2011-03-03 - 07:42:04

in apeldoorn vloog voor een aantal jaar geleden een behoorlijke kolonie muisparkieten.
heb echt hele grote nesten van hun gezien. wel indrukwekkend nesten met een doorsnee van wel meer dan 2 meter.

woon inmiddels niet meer in apeldoorn maar zal is kijken of ze er nog zitten en een fototje schieten.

gr.daniel



Ruben31
Website Member
Posts :791

Website Member
2011-03-03 - 08:16:33

Zal eens een nest pyrrhura los laten.
Tis tijd dat ook deze schitterende kromsnavels zich in nederland vestigen.


whitebulldog
Oud Lid
Posts :1314

Oud Lid
2011-03-03 - 12:59:18

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

op 15 januarie jl schreef je nog dit

quote
Het zijn exoten en moeten worden uitgeroeid.
Ze verdringen de oorspronkelijk in nederland voorkomende vogels.



nu wil je zien dat de pyrhurra zich hier gaat vestigen?

quote
Zal eens een nest pyrrhura los laten.
Tis tijd dat ook deze schitterende kromsnavels zich in nederland vestigen.





hoe rijm je het een met het ander?
of ben je van mening veranderd?


Rik
Oud Lid
Posts :1398

Oud Lid
2011-03-03 - 13:08:19

Dit bericht is 3 keer gewijzigd

@Ruben

Er zijn mensen die het prachtig vinden om in Nederland kromsnavels in het wild te zien vliegen en nesten te zien bouwen. Er zijn ook mensen die ze liever alleen in een kooi hebben.

We zijn het er allemaal over eens dat we niet weten wat het in de toekomst gaat brengen. Misschien wel een probleem...misschien geen probleem. Dat is iets dat de toekomst zal moeten uitwijzen.

Wat je ook van vindt: ga in op de inhoud en probeer een beetje respectvol met anderen op het forum om te gaan.


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2011-03-03 - 14:20:31

quote
We zijn het er allemaal over eens dat we niet weten wat het in de toekomst gaat brengen. Misschien wel een probleem...misschien geen probleem. Dat is iets dat de toekomst zal moeten uitwijzen.



Dat is waar, maar zélfs (of júist) die onzekerheid kan een goede reden zijn om nú al in te grijpen, voor het te laat is.
Afwachten kan achteraf wel eens een verkeerde strategie blijken te zijn geweest.
Wat is wijsheid?




Plaats een reactie



Er zijn in totaal 150 bezoekers op de site, waarvan 0 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede