Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > De kroeg > wilde halbanden rukken verder op Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.



jotto
Website Member
Posts :37

Website Member
2010-06-09 - 09:49:53

Vooral als onze nieuwe importproblemen geen natuurlijke vijanden hebben en dus ongestoort hun teritorium kunnen uitbreiden. Kijk maar eens naar de Brulkikker in Australië.


whitebulldog
Oud Lid
Posts :1314

Oud Lid
2010-06-09 - 13:27:40

en de oplossing is???????????????


Ton Koek
Website Member
Posts :3551

Website Member
2010-06-09 - 16:48:07

Zo gaat het toch al vele eeuwen? De ene soort blijkt sterker en de andere verdwijnt of verschuift. Waarom zou dat zo erg zijn?

Ik denk dat er hier maar erg weinig dieren leven die hier een miljoen jaar geleden ook leefden.


vliegenvanger
Website Member
Posts :4

Website Member
2010-06-09 - 19:35:22


zeker geen eendagsvlieg
ik blijf bij mijn mening ik heb al veel eendesoorten gezien die door kwekers zijn losgelaten en tot voorplanten komen ook de halsband is geen lieverdje en zal als er hol bewoont is bv door een specht etc hem wel innemen en er zijn in nederland al weining natuurlijke holtes meer en ze zijn losgelaten door mensen alle vogels die hier door MENSEN zijn losgelaten horen hier niet dus weg ermee

gr klaas



VGM
Website Member
Posts :89

Website Member
2010-06-09 - 20:09:21

En klaas
wat ga je nu doen ?
alle beestjes vangen ????

heel veel mensen willen dieren en als ze ze moe zijn ,laten ze ze los.
Er is niets aan te doen ,de mensen zijn nu eenmaal zo ,ik weet dat dit niet leuk is maar het gebeurt


vliegenvanger
Website Member
Posts :4

Website Member
2010-06-09 - 20:15:27



hey

wil gerust helpen om wat er tegen te doen maarja nederland heeft zo,n mooie wetgeving...........


whitebulldog
Oud Lid
Posts :1314

Oud Lid
2010-06-09 - 20:49:06

hoe zou jij willen helpen dan?
vangen? en dan? je kan het de beesten niet kwalijk nemen, het zijn de mensen die ze losgelaten hebben, en ik ben bang dat het water naar de zee dragen is, want stel dat ze allemaal weggevangen worden ( wat al een onmogelijke opgave is)dan zal je altijd weer mensen hebben die ze gaan missen, en ze opnieuw zullen gaan uitzetten.
Dan zul je denken, ha, op de verboden lijst ( niet meer mogen verkopen), net als de roodwangschildpad , maar een vogel vliegt nu eenmaal van a naar b, en ze zullen dan dus vanuit bij België hier naar toe komen, en dus begint het van voor af aan.wink ;)


vliegenvanger
Website Member
Posts :4

Website Member
2010-06-09 - 21:49:31


vangen is idd een zeer moeilijke opgave er zijn meerdere manier maar die ga ik niet noemen want dan ben ik weer een beul owja kijk dan eens na jezelf ......


gr


whitebulldog
Oud Lid
Posts :1314

Oud Lid
2010-06-10 - 21:33:21

snap hem niet helemaal, maar goed.
Ik denk dat het al een hoop zou schelen als de mensen ze minder tot helemaal niet zouden bijvoeren.


bert1974
Website Member
Posts :754

Website Member
2010-06-11 - 05:44:11

hier is eingelijk al geen oplossing meer voor.
want het is inderdaad mens eigen om ze toch weer terug te zetten in de natuur want het lijkt zo leuk.
afschieten is in mijn ogen al helemaal geen oplossing.
de vogels hebben er inderdaad zelf ook niet om gevraagt.
en ik heb dan liever dat ze hier in de vrije natuur rond vliegen dan dat ze worden dood geschoten want dat slaat ook nergens op.
het blijft een levend iets.

groet bert


Exofauna
Website Member
Posts :141

Website Member
2010-06-22 - 19:02:17

Halsbanden heb ik hier in Nieuwegein nog niet gezien, maar nijlganzen, mandarijneenden en roodwangschildpadden kom ik wel regelmatig tegen.

Het is wel een leuk gezicht om ze hier te zien.
Alleen jammer dat ze een nadelig effect op de Nederlandse natuur hebben.
Maar ja, ik denk dat de mens zelf meer schade aan de natuur toebrengt dan een paar losgelaten dierenwink ;).

Vriendelijke groet Robin!


whitebulldog
Oud Lid
Posts :1314

Oud Lid
2010-06-22 - 19:39:42

100% zeker dat ze in Nieuwegein ook zitten.


Exofauna
Website Member
Posts :141

Website Member
2010-07-03 - 19:22:03

Ja, Mischien vliegen ze wel eens een keertje over maar ik heb ze hier nog nooit gezien.
Zou ze best wel eens willen zien dan.

Vriendelijke groet Robin!


blg
Oud Lid
Posts :1027

Oud Lid
2010-07-24 - 17:16:10

Bron spitsnieuws

Parkieteninvasie in Brussel

Het Brusselse luchtruim blijkt steeds meer parkieten aan te trekken. Waar er veertig jaar geleden amper enkele tientallen parkieten werden geteld, fladderen er dezer dagen al zo'n 10.000 exemplaren in de Belgische hoofdstad.

"We stellen een exponentiële stijging van het aantal parkieten vast", meldt Olivier Beck van het Brussels Instituut voor Milieubeheer in de krant La Capitale. De parkieten veroorzaken steeds meer problemen voor inheemse vogels en vleermuizen. Ze zijn ook een plaag voor fruit en bloemknoppen, waarvan ze steeds een enkel klein hapje nemen.

Ontsnapt

Het Brussels Gewest bereidt een actieplan voor om het fenomeen beter te beheren. "Indien het plan dat nuttig zou achten, moet men in de toekomst een aantal parkieten vangen en steriliseren of doden. Maar zover zijn we nog niet", aldus Beck. Het gaat vooral om zogeheten halsbandparkieten: het mannetje heeft een roze rand om zijn nek. Deze verder knalgroene en opvallend luid roepende soort is ooit naar Europa gehaald voor volières, maar ontsnapte exemplaren blijken goed te kunnen leven in stadsparken. Den Haag en Amsterdam kennen de parkieten ook.

Uit de reacties

Allemaal de schuld van Guy Florizoone:

"In 1974 werd in het Brusselse Melipark een 50-tal parkieten losgelaten door Guy Florizoone, de toenmalige directeur van de Brusselse Meli. De vogels verspreidden zich snel over Brussel, en het eerste broedgeval buiten het Melipark dateert uit 1975. In 1984 telde men 250 vogels, in 1988 waren het er al 500 en recent (2005) wordt de populatie op 7000 (data AVES, België) vogels geschat. Vanuit hun broedplaatsen in o.a. het Jetse Dieleghembos en Laarbeekbos verspreidden ze zich geleidelijk over de rest van Brussel en nabijgelegen gemeenten. Sinds 1992 bevindt zich een gemeenschappelijke slaapplaats van de halsbandparkieten op het terrein van het NAVO-hoofdkwartier te Evere, en sinds 2003 is er ook een slaapplaats in het Elisabethpark te Koekelberg"


whitebulldog
Oud Lid
Posts :1314

Oud Lid
2010-07-25 - 20:18:47

quote
Ontsnapt

Het Brussels Gewest bereidt een actieplan voor om het fenomeen beter te beheren. "Indien het plan dat nuttig zou achten, moet men in de toekomst een aantal parkieten vangen en steriliseren of doden. Maar zover zijn we nog niet", aldus Beck. Het gaat vooral om zogeheten halsbandparkieten: het mannetje heeft een roze rand om zijn nek. Deze verder knalgroene en opvallend luid roepende soort is ooit naar Europa gehaald voor volières, maar ontsnapte exemplaren blijken goed te kunnen leven in stadsparken. Den Haag en Amsterdam kennen de parkieten ook.



Ik denk dat "een aantal"vangen en sterilisren geen tot weing effect zal hebben, daarvoor is de populatie al te groot, en daarbij zullen de vogels uit andere populatie's ( nederland / Engeland) zich ook blijven voortplanten/ uitbreiden, en het luchtruim heeft nu eenmaal geen grenzen/ gesloten deuren.
Ook zullen er zeker mensen zijn die menen dat ze hier inmiddels "thuis horen" en wellicht nieuwe exemplaren gaan uitzetten, dus waarschijnlijk is het water naar de zee dragen.




Plaats een reactie



Er zijn in totaal 154 bezoekers op de site, waarvan 7 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede