Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > De kroeg > wilde halbanden rukken verder op Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.



whitebulldog
Oud Lid
Posts :1314

Oud Lid
2010-06-02 - 23:06:54

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

quote


HET BROEDPROCES IN HET WILD

De muisparkiet is voor wat betreft zijn broedgedrag een echte vreemde eend (of parkiet) in de bijt in de parkieten wereld. De muisparkiet is de enige parkiet die zelf een nest bouwt en niet broed in een holte in een oude boom. De manier waarop muisparkieten hun nest bouwen doet denken aan de manier waarop eksters dat doen. Het nest bestaat uit een groot vlechtwerk van takken. Nog bijzonderder is het feit dat groepen (van klein tot groot) gezamenlijk 1 groot bouwwerk maken, waarin elk paar een eigen nestholte creëert. De binnenkant van het nest wordt bedekt met zachte grasstengels.



Figuur 6: Muisparkieten bouwen gezamenlijk een groot nest waarin ieder paar een eigen nestholte creëert.

Er zijn nesten bekend tot enkele meters in omvang, waar honderden dieren bij elkaar in zitten. Gewoonlijk zijn de nesten ongeveer een meter bij een meter bij een meter. Deze bouwwerken worden soms op de meest gekke plaatsen gebouwd zoals bijvoorbeeld in elektriciteits- of telefoonpalen. Maar uiteraard ook gewoon in bomen die voldoende draagmogelijkheden geven voor een groot nest.



zou dit een reden zijn? de halsband daarentegen pakt gewoon een nest van een specht af.Zou anders niet zo snel een andere reden kunnen bedenken.


Daniel
Website Member
Posts :3287

Website Member
2010-06-03 - 10:02:51

Hier in Brussel kan je op verschillende plekken de nesten gewoon aan de lantaarnpalen zien hangen, of er succesvol gebroed wordt geen idee.

Het kan natuurlijk aan een groot aantal factoren liggen: aantal losgelaten vogels, voeding, competitie met de al zich gevestigde halsbanden enz enz.


Ton Koek
Website Member
Posts :3551

Website Member
2010-06-03 - 13:23:38

quote
de halsband daarentegen pakt gewoon een nest van een specht af

Dat lijkt soms zo, maar een specht gebruikt een nest slechts één keer. Voor ieder legsel maakt hij een nieuw nest. Er zijn dus zat verlaten spechtennesten over voor andere soorten.


whitebulldog
Oud Lid
Posts :1314

Oud Lid
2010-06-03 - 23:21:29

quote
Hier in Brussel kan je op verschillende plekken de nesten gewoon aan de lantaarnpalen zien hangen, of er succesvol gebroed wordt geen idee.


zou leuk zijn als je daar een fototje van kan plaatsen.
Hoe groot is de populatie bij jullie daar?
gr
Michel


blg
Oud Lid
Posts :1027

Oud Lid
2010-06-04 - 01:26:48

De gedomesticeerde muisparkieten broeden net zo makkelijk in nestblokken


whitebulldog
Oud Lid
Posts :1314

Oud Lid
2010-06-04 - 21:12:08

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

maar die hangen denk ik niet onder lantaarnpalen denk iklaugh :Dlaugh :Dlaugh :Dlaugh :Dlaugh :D
het gaat er om dat de halsbanden veel harder in populatie groeien, als de muisparkiet, en wat is daar de reden van dan?

maar ben wel benieuwd hoe dat er uit ziet onder een lantaarnpaal nest van de muisparkiet.


Tenzi
Website Member
Posts :261

Website Member
2010-06-05 - 09:22:03

quote
het gaat er om dat de halsbanden veel harder in populatie groeien, als de muisparkiet, en wat is daar de reden van dan?


Heeft het mogelijk met het weer te maken, dat halsbanden beter tegen de kou kunnen?
Ik ben benieuwd of in zuidelijk europa de halsbanden ook in de meerdereheid zijn. Of zijn er gewoon meer halsbanden vrij gelaten/ontsnapt. Deze worden naar mijn idee ook veel meer gehouden, dan muisparkieten.

Daarnaast broeden de halsbanden volgens mij altijd al gemakkelijker en mogelijk hebben ze grotere nesten?

Ik weet niet of muisparkieten meerdere keren per jaar broeden, halsbanden doen het toch meestal maar 1x per jaar? Dit zou echter weer in het voordeel van de muisparkieten zijn.

Nog andere meningen/ideeën?


Daniel
Website Member
Posts :3287

Website Member
2010-06-05 - 15:41:31

Hier is wat meer informatie over de monniksparkieten in Brussel happy :)

http://psyx.dk/privat/parakeet/parakeeteng.htm


Daniel
Website Member
Posts :3287

Website Member
2010-06-06 - 20:14:05

vandaag rondje in de buurt gedaan en heb diverse monniksparkietnesten gezien. Meerendeel tussen de 1.50 en 2 m breed.1 nest leek verlaten (geen vogels gezien of gehoord) en bij 1 nest 12 dieren gezien en gehoord happy :). Blijft een prachtig zicht.


vliegenvanger
Website Member
Posts :4

Website Member
2010-06-06 - 22:54:15


hey allemaal

mijn antwoord is lud en duidelijk

tropen en parkieten horen hier niet
als het zo door gaat gaan onze vogels er aan kapot niet alleen de halsbanden doen het ook de nijlgans maakt heel veel kapot in het wild zijn nu oa, de manderijne eend caroline eend etc

heren en dames dit komt niet goed

mvg vliegen vanger
wink ;)sad :(sad :(sad :(sad :(sad :(angry


jotto
Website Member
Posts :37

Website Member
2010-06-08 - 16:35:37

Ik heb een artikel gelezen dat er hier in Brussel een aantal werden losgelaten eind jaren 70. Men ging er toen vanuit dat na een strenge winter het "probleem" zichzelf zou oplossen. Ondertussen zitten er al meer dan 5000 en ze winnen steeds terein. Ik heb de eerste in 1995 waargenomen in Leefdaal ondertussen vind je ze overal in Vlaams en Waals-Brabant.


blottekop
Website Member
Posts :36

Website Member
2010-06-08 - 22:11:51

heb gisteren in kappellen bij antwerpen voor het eerst een koppel halsbanden zien vliegen een prachtig zicht
wat mij hier in deze discussie geweldig stoort is het feit dat als het over dieren gaat die hier niet thuis horen vele mensen daar een probleem van maken
maar moeten we dan ook de lijn doortrekken naar het menselijke ras of ligt dat dan ineens helemaal anders
sorry maar dat moest ik toch ff kwijt grts jan


blg
Oud Lid
Posts :1027

Oud Lid
2010-06-08 - 22:40:25

hey allemaal

mijn antwoord is lud en duidelijk

tropen en parkieten horen hier niet
als het zo door gaat gaan onze vogels er aan kapot niet alleen de halsbanden doen het ook de nijlgans maakt heel veel kapot in het wild zijn nu oa, de manderijne eend caroline eend etc

heren en dames dit komt niet goed

Moet ik toch even lachen, exoten bevolken Nederland al eeuwen lang, kijk maar eens op
http://www.werkgroepexoten.nl/soorten.php
De bekendste zijn wel het konijn en de fazant.


whitebulldog
Oud Lid
Posts :1314

Oud Lid
2010-06-08 - 22:53:01

quote

heren en dames dit komt niet goed

mvg vliegen vanger

toch geen eendagsvlieg he?anders komt het zeker nie goedlaugh :Dlaugh :Dlaugh :Dlaugh :Dlaugh :Dlaugh :Dlaugh :Dlaugh :Dlaugh :Dlaugh :D


bert1974
Website Member
Posts :754

Website Member
2010-06-09 - 05:42:45

maar hij heeft wel gelijk.
dit komt ook niet goed.
je ziet dit met andere dieren ondertussen ook gebeuren.
neem de eekhoorn de inheemse soorten worden allemaal verdreven door de ingevoerde soorten die zich hier in de vrije natuur ook goed kunnen handhaven.
en men kan dan wel schrijfen dat uit onderzoek is gebleken dat de halsband dit niet doet.
maar ik geloof er niks van dat een broedende halsband andere vogels in de buurt tolereert.
men denkt hier in mijn gedachte veel te makkelijk over.

groet bert




Plaats een reactie



Er zijn in totaal 116 bezoekers op de site, waarvan 1 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede