Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > De kroeg > wilde halbanden rukken verder op Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.



perushke012
Website Member
Posts :104

Website Member
2011-01-14 - 23:35:34

hier in belgie zitten deze ook met 1000den vindt het echt prachtige vogels komen zelf op mijn voliere zitten. en doen rustig hun inspectie ronde van de voliere.
laugh :D


Ruben31
Website Member
Posts :791

Website Member
2011-01-15 - 22:08:36

Het zijn exoten en moeten worden uitgeroeid.
Ze verdringen de oorspronkelijk in nederland voorkomende vogels.


Ton Koek
Website Member
Posts :3551

Website Member
2011-01-15 - 22:23:12

Net als fazanten bedoel je?

Waaruit blijkt volgens jou dat ze andere soorten verdringen?


Max.Weijers
Oud Lid
Posts :629

Oud Lid
2011-01-15 - 23:11:31

ja Ruben31, volgens mij hebt u het filmpje niet gezien, daar zijden de profesionals dat ze geen andere vogels verstoren.

En iederdaad, dan moeten we ook alle fazanten uitrooien.
Lijkt mij onbegonnen en nutteloos werk.

Max


Niltava
Website Member
Posts :3071

Website Member
2011-01-15 - 23:25:17

De laatste bericht uit engeland zijn echter wel dat ze de inheemse vogels benadelen.

Hoeveel fazanten zijn echt wild??


Ruben31
Website Member
Posts :791

Website Member
2011-01-16 - 10:40:54

Geen enkele fazant is wild en uitgezet om op te jagen.
Hollenbroeders zoals de specht,uilen etc etc worden toch echt verdrongen door de halsbanden.


whitebulldog
Oud Lid
Posts :1314

Oud Lid
2011-01-16 - 19:15:12

zelfs onder de "deskundigen"lijken de meningen hierover uiteen te lopen als je googelt op dit onderwerp.
er lijkt sprake te zijn dat in gebieden waar halsbanden veelvuldig voorkomen de aantallen van de inheemse soorten ( concurenten) wat lager schijnt te zijn.
Anderen zeggen weer dat dit erg meevalt o.a in het filmpje wordt gesuggereerd dat dit niet echt aan de orde is.
Dit zijn de mensen die veelvuldig observeren, en tellingen verrichten, en ik denk dat die op dit moment iets meer inzicht hebben als jij Ruben, tenzei je zelf elke dag ook in zo'n werkgroep actief bent/danwel dagelijks mee in verbinding staat.
Maar neemt niet weg dat ik je zorgen wel enigzins kan begrijpen.
Ik heb er gemengde gevoelens bij, aan de ene kant geweldig dat hier de fauna is verrijkt met een parkieten soort, aan de andere kant, tsja het hoort toch eigenlijk niet helemaal, en omdat ze niet echt veel vijanden hebben, en zich zo goed uitbreiden, kan het wel eens een regelrechte plaag gaan worden.
Als het aantal beduidend lager zou liggen, en ze "in de massa"op zouden gaan, dan denk ik dat het probleem een stuk kleiner zou zijn.
Omdat ze nog sterk aan het uitbreiden zijn ( getuigende de cijfers) kan het op termijn wel eens voor problemen ( overschot) gaan zorgen denk ik.
maar ook dat zal de toekomst moeten uitwijzen.


Ruben31
Website Member
Posts :791

Website Member
2011-01-16 - 19:36:28

Ik ben het helemaal met je reactie eens whitebulldog.

Faunavervalsing moet men erg voor opassen!


chiwa
Website Member
Posts :15

Website Member
2011-01-16 - 20:40:58

ik zelf ben van maasmechelen van uit de limburg als hier de halsbanden zouden zitten zou ik er geen probleem mee hebben zou het zelfs leuk vinden deze vogels in de vrije natuur te bewonderen


Zebbie
Website Member
Posts :28

Website Member
2011-01-16 - 21:40:26

Misschien hebben de halsbanden wel een positief effect?Met welke vogelsoorten concurreren ze het meest?Ik vermoed de duiven en kauwen ed...?Zijn deze geen plaag op vele plaatsen in stad?


blg
Oud Lid
Posts :1027

Oud Lid
2011-01-16 - 22:38:59

Halsbanden gebruiken natuurlijk wel boomholtes die anders door andere holenbroeders worden gebruikt.


Ruben31
Website Member
Posts :791

Website Member
2011-01-17 - 12:30:31

Duiven en kauwen horen hier van natuure thuis dus zie ik deze vogels niet als een plaag.


Daniel
Website Member
Posts :3287

Website Member
2011-01-17 - 12:48:55

De negatieve effecten van halsbanden op andere holenbroeders lijken erg mee te vallen. Dhr Strubbe heeft aan de Universiteit van Antwerpen promotie onderzoek gedaan naar de halsbanden in Brussel. En het lijkt erop dat de negatieve effecten mee vallen met als negatieve uitschieter een mogelijke daling van boomklevers met 30%, maar de aanwezigheid van de soort in Belgie komt niet in gevaar.


Ton Koek
Website Member
Posts :3551

Website Member
2011-01-17 - 14:38:11

Vooral de spechten zouden last hebben, alleen hakken die nou juist elk jaar zelf een nieuw hol, hoezo last dan?


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2011-01-17 - 15:10:29

"Last" omdat de halsbanden netjes wachten tot de specht een noemenswaardig hol heeft gehakt, om het vervolgens over te nemen.

Dit speelt overigens alleen waar spechten en halsbanden elkaar kunnen tegenkomen. Tot nu toe gaan de spechten wat dieper het bos in om zich voort te planten.
Of de halsbanden uiteindelijk ook het bos in gaan is niet zeker, maar naar mijn idee heel onwaarschijnlijk.




Plaats een reactie



Er zijn in totaal 164 bezoekers op de site, waarvan 5 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede