Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > De kroeg > Gemeente, buren en papegaaien Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.



WimBos
Website Member
Posts :56

Website Member
2009-07-19 - 22:04:36 send message to WimBos

Het gaat inderdaad om een aantal van bijna veertig papegaaien, waarvan de laawaaischoppers weer worden opgesloten, zoals eerder vermeld,en van alle vogels zitten er 24 buiten, met inachtneming van het geluid, anders zitten er minder buiten, de rest zit binnen en en daar hebben de buren zeker geen last van daar de schuur ruim voldoende is geisoleerd (beter als menig woning)
Als je via internet zoekt hoe het in zijn werk gaat met klachten, dienen de buren eerst contact op te nemen met degene voor wie de klacht bestemd is en komen die er niet uit dan pas gaat men de instanties waarschuwen, dit alles is hier niet gebeurd, de buren bellen constant direct naar de gemeente.
Maar ik neem aan dat ons verhaal nu wel duidelijk is en ga ook niet elke keer weer het verhaal opschrijven, ik had verwacht wat positieve reactie's te krijgen, en geen ellenlange discussies en persoonlijke aanvallen, daar zitten wij nu helemaal niet op te wachten.
Voor ons is er maar 1 ding belangrijk en dat is de toekomst van onze papegaaien en verder niets, en dat er een van beide partijen zal moetenb verhuizen is duidelijk, en wij zijn dat niet, ook op berichten in de plaatselijke krant zijn heel veel reactie's binnengekomen en die pleiten niet voor de buren.
Daarbij komt dat wij allang papegaaien hadden voordat de buren hier kwamen wonen, dus ze wisten waar ze gingen wonen, je gaat toch ook niet naast het spoor wonen en daarna proberen om de treinen niet meer te laten rijden omdat dit teveel lawaai zou geven.
Wij hebben na het gesprek met de advocaat toch hoop op een redelijke uitkomst, dus laat ons positief blijven.


johanblok
Website Member
Posts :1971

Website Member
2009-07-19 - 22:54:16 send message to johanblok

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

quote

Als je via internet zoekt hoe het in zijn werk gaat met klachten, dienen de buren eerst contact op te nemen met degene voor wie de klacht bestemd is en komen die er niet uit dan pas gaat men de instanties waarschuwen, dit alles is hier niet gebeurd, de buren bellen constant direct naar de gemeente.


Dit punt is nu precies waarin ik je volledig steun en waarin de gemeente volledig de verkeerde weg kiest en een en ander juist doet escaleren. Met overleg, opsluiten en isolatie zou je een heel eind moeten kunnen komen, maar als het eenmaal geëscaleerd is...

In het algemeen bespeur ik dat de tijd tegen ons is en men steeds minder accepteert en tolereert dat afwijkt van het standaard burgerlijke patroon van werken en in de zon in de tuin zitten. Bij alles wat daarvan afwijkt kom je steeds meer regeltjes tegen die steeds strikter gehandhaafd worden.

Hopelijk vangt de gemeente bot, veel sterkte toegewenst!


Picolet
Website Member
Posts :975

Website Member
2009-07-20 - 10:28:28 send message to Picolet

Het speelt al van 2003, dus er is veel overleg geweest en wellicht zonder verbetering van de geluidsbelasting.

Hier is het artikel van de LC, het vervolg van 17 juli staat er helaas niet bij.

SONNEGA -
Het einde dreigt voor papegaaienkwekerij 't Koppel in Sonnega. De gemeente Weststellingwerf vindt dat hobbyisten Wim en Carla Bos veel te bedrijfsmatig bezig zijn.

Ze moeten voor 25 augustus hun hokken slopen. Het stel is sprakeloos. ,, Deze hobby kost ons alleen maar geld'', zegt Carla. ,,We verkopen alleen de jonkies van onze eigen vogels.''

Buren klagen sinds 2003 over geluidsoverlast, maar ook zij kijken op van het gemeentelijke besluit. Hoe dat zit? Lees het in de LC van vrijdag.


Ruud


Marc_o
Website Member
Posts :120

Website Member
2009-07-20 - 15:04:17 send message to Marc_o

"Stel de buren willen hun huis verkopen, aspirant kopers vallen af omdat de vogels lawaai maken en hier niet op zitten te wachten"

Als ik het goed heb had WimBos al papegaaien voordat de buren er kwamen wonen. Daar hadden ze voordat ze het huis kochten rekening mee kunnen houden. Vind het nogal een muggengezift allemaal heur. Heb genoeg ervaringen met lastige buren die ook zeurde over de vogels we zitten nu al op onze 4e buur in 12 jaar tijd laugh :D. De een likt postzegels de ander verft miniatuur bootjes en wij houden vogels en dat zullen mensen moeten accepteren ongeacht hoeveel lawaai dat maakt daar had men rekening mee moeten houden toen men daar kwam wonen is dan mijn mening. ZOEK IN IEDER GEVAL DE MEDIA OP EN HET LIEFST DE TV!!!


paintim
Website Member
Posts :1049

Website Member
2009-07-20 - 17:05:20 send message to paintim

Niet overdrijven Marc.
Men kan zich ook wel eens afvragen waarmee men bezig is.
Met het verven van bootjes e.d. is er geen overlast. Want daar gaat het om.
Je leeft in een gemeenschap en daar is niet altijd plaats om er overlastgevende hobbies op na te houden.
Vr.groeten
ANTONI


Tenzi
Website Member
Posts :261

Website Member
2009-07-20 - 18:11:05 send message to Tenzi

Ik kan geen uitspraak doen over de situatie hierboven, omdat ik die niet ken.
Ik probeer ook het geluid (van alleen 'maar' pruimekoppen en rozekoppen) te beperken. Aan de andere kant hebben beide buren (ik woon vrijstaand) kleine kinderen. Het geblêr en geschreeuw van de kinderen zit ik ook niet dageijks op te wachten, maar daartegen is weinig te doen, behalve af en toe vragen of het wat rustiger mag. Nu heb ik goed contact met de buren, dus dan wordt het meestal ook wel rustiger.


chrislaevers
Website Member
Posts :970

Website Member
2009-07-20 - 19:09:31 send message to chrislaevers

Nu je dit aankaart, Tenzi...

Ik ben uitermate gevoelig voor ongestructeerde geluiden. Kinderstemmen gaan me door merg en been.
Zolang ze constructief in een spel zitten gaat het nog. Als ze zich vervelen, beginnen te huilen en hysterisch te krijsen (binnen en buiten en 20 keer per dag is een bescheiden gemiddelde), dan is mijn roze bril zoek.
Daar nog het tieren van de moeder bovenop...dat mens geeft me hartstilstanden...het is net nog geen kindermishandeling maar een nieuwe term heb ik wel gevonden : pedagogische insufficiëntie.
Je zou denken dat dit off-topic is maar in feite is het dat misschien niet.

Stel dat je buren of één er van volstaat al, uiterst gevoelig is aan ongestructureerde geluiden en dat niet van zichzelf weet...dan ben je wel de klos als buur.
Ik weet het nu wel van mezelf en ik bijt op mijn tanden omdat ik weet van mijn familieleden dat ze er absoluut geen last van hebben.
Als ze er wel last van hebben, dan ga ik met mijn buren praten en vraag of ze de kinder TV niet wat stiller kunnen zetten (dominerend geluid in mijn living) en ik heb ook de man apart genomen bij mij thuis en gevraagd om aan zijn vrouw te vragen bij zijn afwezigheid de kinderen wat te doen te geven en de vensters te sluiten als ze het in zich heeft om er urenlang op ze te tieren.
't Is goed voor een paar weken en dan begint het terug.

Als één van de buren het probleem heeft wat ik heb, dan vind ik persoonlijk dat hij of zij geen allures kan maken qua geluidsoverlast.
Dat zou immers betekenen dat als het geen papegaaiengekrijs was, het iets anders zou geworden zijn.
Een TV kan stiller gezet worden, het geluid van spelende kinderen is positief. Ze kunnen dus luide maar prettige geluiden voortbrengen omdat je hoort dat ze in een fantasiewereld zitten... krijsende papageaaien is denk ik natuurgedrag...
Autoriteiten hebben daar geen inzicht in.

Gevoelig voor geluid dat is niet zo eenvoudig maar ik weet wel dat ik diegene ben die een andere plaats moet zoeken : Lotto winnen en no neighbours!

Ondertussen vlucht ik heel regelmatig naar het rustigste plekje in huis aan de pc.

Wie uitermate gevoelig is voor ongestructureerde geluiden, moet mi een oplossing vinden zonder andere mensen daar voor ernstig aan te vallen.
Geluiden kan je niet uit je leefwereld elimineren. Als één geluid weg is ga je je focussen (zonder dat je dat wil) op een ander geluid...dat is een straatje zonder eind.
Ik vraag me dus af of sommige buren die extreme stappen ondernemen tegen 'geluidsoverlast' niet het probleem hebben wat ik heb.

Christine


Picolet
Website Member
Posts :975

Website Member
2009-07-20 - 20:26:40 send message to Picolet

Het was even zoeken, maar hier staat het artikel in de LC.

http://www.archiefleeuwardercourant.nl/site/article.do?code=LC&date=20090710&id=LC-20090710-ST01013012&words=+(+papegaaien) papegaai

Groeten Ruud


Marc_o
Website Member
Posts :120

Website Member
2009-07-21 - 00:56:36 send message to Marc_o

Met het verven van bootjes e.d. is er geen overlast.

Misschien zet mijnheer de pas geverfde en gelakte bootjes wel buiten om te drogen, dan stinkt het ook naar verf maar dat respecteer ik, laat m lekker zn gang gaan. Als iedereen gewoon eens wat meer respect zou hebben voor anderen en hun bezigheden zou de wereld er al een stuk beter uitzien. Zit zelf in het onderwijs (tijdelijk) en heb op een normale werkdag ongeveer 400 kinderen om me heen, als ik dan thuis kom en ik hoor het "gerkijs" van mn collies klinkt mij dat als muziek in mn oren!

Al onze buren hadden kleine kinderen, die huilde het 's nachts, dat vinden we met z'n alle normaal omdat kinderen nou eenmaal huilen. Je gaat ook niet de kinderkamer extra isoleren voor de buren. Heb inmiddels van kamer geruild omdat zodat ik het niet meer hoor, probleem is voor mij daarmee opgelost. Als we eens met z'n alle een stuk toleranter zouden zijn zouden we t een stuk gezelliger hebben.


kakatoe
Website Member
Posts :771

Website Member
2009-07-21 - 08:00:42 send message to kakatoe

nu vraag ik mij eigenlijk af hebben Wim en Carla ook hinder van hun buren?
Laten ze de buren deze topic eens lezen en er op reageren en als de gemeente.
Dan hoor je het van 2 a 3 kanten ik weet wel dat de amtelijke molen dat niet doet omdat ze te bang zijn om dan fouten temaken.
En de buren zullen hier ook niet reageren omdat ze dan zich zelf misschien wel belachelijk maken.
En als er haast geen geluidsoverlast is moet men hier er niet over door blijven hameren


Picolet
Website Member
Posts :975

Website Member
2009-07-21 - 14:59:43 send message to Picolet

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Niet geheel dezelfde situatie, maar wel een gunstige beslissing voor de eigenaar en is de eiser niet in het gelijk gesteld. De jurisprudentie die ik eerder noemde.


In een langslepende kwestie over hanengekraai in de gemeente Menaldumadeel heeft de Raad van State een uitspraak gedaan in het voordeel van de houder van de hanen. Het conflict tussen twee buren over het gekraai van de hanen, dateert al van 2005.

Volgens de Raad van State heeft het college van de gemeente, waar de affaire zich afspeelt, een correcte afweging gemaakt. Het college heeft zich bij de beoordeling of zich overlast voordoet niet alleen gebaseerd op de gemeten geluidsbelasting, maar ook op de aard daarvan door zich rekenschap te geven van de omgeving waarin de hanen worden gehouden.

De hanen worden gehouden in een landelijke omgeving waarin het houden van dieren gebruikelijk is en dierengeluiden tot op zekere hoogte moeten worden geaccepteerd. Dat geldt met name ook voor buren van de houder van hanen, die in het gebied zijn komen wonen, ''wetende dat op het naastgelegen perceel al vele jaren hanen worden gehouden'', aldus de Raad van State.

Wat ook meetelt in de uitspraak van de Raad van State is dat de hanenhouder in verband met klachten het aantal hanen heeft teruggebracht van 16 naar 8 en de hokken overeenkomstig een brief van 12 mei 2005 afsluitbaar heeft gemaakt.

Volgens de Raad van State heeft de klagende buurman niet aannemelijk gemaakt dat de hanen niet te dulden hinder veroorzaken. De overgevoeligheid die hij stelt te hebben ontwikkeld voor hanengekraai rechtvaardigt niet de conclusie dat de hanen objectief beschouwd overlast in de zin van artikel 2.4.20, eerste lid, van de APV veroorzaken. Een bijzondere gevoeligheid voor hanengekraai, waardoor dit persoonlijk als overlast wordt ervaren, is daarvoor niet bepalend.

Dus wellicht geeft dit enige hoop op een gunstige afloop.


Ruud


ParkietenPeter
Website Member
Posts :4054

Website Member
2009-07-21 - 15:10:37 send message to ParkietenPeter

quote
En de buren zullen hier ook niet reageren omdat ze dan zich zelf misschien wel belachelijk maken.

Dat zou ik na zo'n uitspraak dus al pertinent niet doen.

sad :( Peter.


WimBos
Website Member
Posts :56

Website Member
2009-07-22 - 22:29:45 send message to WimBos

Ik denk niet dat de buren reageren op welk forum ook, zelfs de kranten en TV Fryslan hebben hun ook gevraagd om wederhoor maar ze wilden niet met naam genoemd worden en al helemaal niet reageren.

Morgenvroeg tussen 6 en 9 uur is "Goeiemorgen Rick"hier voor een intervieuw dus vroege vogels, jullie kunnen het beluisteren als je wilt.

Dit alles word geregeld door een "dreamteam" welke bestaat uit diverse leden van Alle Papegaaien Soorten een club van liefhebbers en vrienden die het ook over andere zaken kunnen hebben en waar wij enorm veel steun aan hebben.

En aan de steun kan het niet liggen,(bijna) iedereen vind het gezeur en muggezifterij van de gemeente en denkt ook niet dat ze hun standpunt kunnen handhaven...I hope so!!


WimBos
Website Member
Posts :56

Website Member
2009-07-24 - 13:00:39 send message to WimBos

Mogge Rick is dus niet geweest maar komen a.s. maandag om half acht, vanmorgen is de Telegraaf geweest en we hebben het er zo maar druk mee.

Hopelijk werkt alles mee om een goeie afloop te bewerkstelligen, maar alles hangt af van het antwoord van de gemeente, dus daar is het wachten op en op de volgende stappen die we dan moeten ondernemen.


runningsimon
Website Member
Posts :105

Website Member
2009-07-24 - 21:56:05 send message to runningsimon

ik heb een buurman die duivenmelker is en zelf heb ik 5 hanen en die maken wat lawaai,,
maar men buurman ( een vriendelijke man )
maakt er geen probleem van omdat hij ten eerste deze dieren prachtig vindt en ten tweede ook van dieren houdt
heb ik even gelukhappy :)




Plaats een reactie



Er zijn in totaal 171 bezoekers op de site, waarvan 4 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede