Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > De kroeg > Gemeente, buren en papegaaien Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19
volgende >>>


Auteur Onderwerp : Gemeente, buren en papegaaien
WimBos
Website Member
Posts :56

Website Member
2009-07-18 - 00:20:12 send message to WimBos

Er zijn vast mensen die ons al kennen, maar wij zijn 'tKoppel (Wim en Carla) en hebben de laatste tijd veel last van buren die nogal veel klachten deponeren en op elke klacht word gereageerd.
Nu is het zover dat de Gemeente, na een bezoek van een mileuambtenaar, heeft besloten om ons als bedrijfsmatige kweker aan te merken en daarvoor is een vergunning nodig die de gemeente op voorhand al niet afgeeft.
Toch is er in het geheel niet bekend hoeveel papegaaien men mag houden en wanneer je hobbyist bent en wanneer ben je bedrijfsmatig bezig.

Onze naaste buren hebben eerst gezorgd dat we dbbele leges moesten betalen voor onze volieres, omdat wij geen vergunning hadden en dachten deze niet nodig te hebben, maar na verzoek hebben we toch de benodigde vergunning gekregen, daarna zorgden de buren voor controle's vanwege het lawaai, maar na anderhalf tot twee jaar metingen te hebben gedaan, waar wij steeds onder het toegestane lawaai bleven,daarna bleven ze maar klagen, hun grond lag lager dan die van ons, maar daar hebben ze niets mee gedaan, daarna was het ophangen van een camera reden voor een telefoontje naar de gemeente en zatrerdags opgehangen en maandags al drie man sterk politie hier, daarna was een geplaatste badkamerventilator reden om te bellen deze bleek teveel lawaai te veroorzaken, en voor de ventilator en het gezeur kregen wij een mileuambtenaar die ons na maanden in spanning het bericht bezorgde dat voor 25 Augustus alle papegaaien verdwenen moeten zijn.
Natuurlijk hebben wij er een advocaat opgezet die zijn best voor ons zal doen en uitstel zal vragen, zodat ze zeker niet middenin het kweekseizoen hoeven te verkassen.
Ook hebben wij goede hoop dat ze mogen blijven maar dat wachten we af en we houden jullie op de hoogte.
Iedereen kan een stem uitbrengen op nujij.nl b.v.d. met vr. gr. Wim en Carla


ferry1
Website Member
Posts :196

Website Member
2009-07-18 - 00:37:17 send message to ferry1

wim als je kan aantonen dat ze broeden mogen ze bij mijn weten je vogels niet weg halen tijdens deze periode.

ik heb eens horen zeggen dat broeddende vogels niet verstoord mogen worden.

groeten ferry


dooren
Website Member
Posts :2443

Website Member
2009-07-18 - 00:39:32 send message to dooren

Heeft de gemeente dan een dwangsom opgelegd? Vaak als je iets moet doen van de gemeente gaat dit gepaart met een dwangsom. dwz binnen een x tijd moet alles in orde zijn of hierna begint een boete per dag te lopen bv. 100 dagen van 100 euro. Hierna als men dan nog geen gehoor geeft aan de dwangsom dan komt de gemeente de vogels bv. in beslag nemen. Echter dit kan alleen als men gegronde reden heeft met bewijs dat men overlast veroorzaakt. Dus 1 klagende buur is niet genoeg. Met geluid zal dit vergezeld moeten gaan met een geluidrapport. Je mag zelf nog vaak een zienswijze geven over de materie.

Ga voor je zelf na wat er in jullie bestemmingsplan mag.
Gert


Kieba
Website Member
Posts :67

Website Member
2009-07-18 - 01:00:14 send message to Kieba

Er bestaat inderdaad een wet dat tijdens het broeden het nest absoluut niet verplaatst mag worden.
En in principe telt dat voor alle vogels of ze nu in een hok zitten of in de vrije natuur. Hoe vaak hoor je niet dat hele bouwprojecten worden stil gelegd omdat er zich ergens een nest bevind.

Je zal toch dit soort buren hebben het is toch vreselijk, maar ja ik vraag me zo vaak af in dit land.....waar is de tolerantie gebleven ???


casehulsebosch
Website Member
Posts :152

Website Member
2009-07-18 - 04:58:49 send message to casehulsebosch

Hallo Wim en Carla. Ik heb weinig kennis van zaken omdat ik al weer wat jaartjes weg ben vanuit dat lage landje.Wens jullie wel veel sterkte en hoop dat het een goed eindresultaat zal hebben.Kost toch altijd weer duiten zo'n "grapje". Groet, Kees, Nieuw Zeeland.


WimBos
Website Member
Posts :56

Website Member
2009-07-18 - 09:47:29 send message to WimBos

De gemeente heeft inderdaad een dwangsom opgelegd van 1000 euro per week met een maxium van 15000, dit omdat de gem. beweert dat wij beroepsmatig bezig zijn, natuurlijk hebben wij in eerste instantie zelf een zienswijze naar de gemeente gestuurd en op de daarop volgende brief, met daarin hun besluit, hebben wij een advocaat ingeschakeld.
Ik ben al blij dat de vogels sowieso niet verplaatst mogen worden als ze zitten te broeden, wij hebben n.l. een koppel grijsjes met jongen zitten en ook bij de Geelvl. ara's ligt een ei.
Ook heeft de advocaat om uitstel tot na de uitspraak gevraagd, dus misschien word dit ook wel gehonoreerd.
Natuurlijk hou ik jullie op de hoogte over het verloop, daar het ook belangrijk is voor andere liefhebbers die met deze materie te maken krijgen, zoals ik ook ben geholpen met een uitspraak bij een andere kweker.


whitebulldog
Oud Lid
Posts :1314

Oud Lid
2009-07-18 - 10:09:14 send message to whitebulldog

Wim en Carla.
je moet de media gaan zoeken!!!!
Bel sbs hart van Nederland bijvoorbeeld, gemeenten ziotten niet te wachten op zoveel aandacht voor die zaak, omdat ze dan tekst en uitleg moeten gaan geven voor de camera, en omdat er zoveel mensen naar kijken, zullen ze ook waarschijnlijk veel tegengas krijgen!!!!
Hoe vaak is het vroeger niet voorgekomen dat als er televisie bijkwam, er opeens wel een hoop deuren open gingen?
en bovendien, jij bent degen die niets meer te verliezen heeft, alleen nog maar te winnen, dus alles op alles zetten, en je niet zo maar de kop laten indrukken!!!!!!!!!!!
Sterlte.


Picolet
Website Member
Posts :975

Website Member
2009-07-18 - 10:27:26 send message to Picolet

Over hoeveel koppels praten we eigenlijk?

Welke soorten?

De geelvleugels kunnen zich behoorlijk kenbaar maken, zitten ze buiten en kunnen ze opgesloten worden. Bij warm weer zal de deur als ze binnen zitten wellicht open staan en dan zitten de buren wellicht in de tuin te genieten van het mooie weer.

Als liefhebber van vogels ben je wellicht niet snel geirriteerd van het geluid, als buur kan ik me voorstellen dat het geluid wat kromsnavels kunnen produceren over de grens heen gaat van het toelaatbare en wat je zelf aan kunt horen.

Dus ara's in een tuin van een rijtjeshuis of een vogelverblijf wat direct grenst aan de tuin van de buren is naar mijn mening vragen om moeilijkheden bij buren die van rust houden in hun woonomgeving.

Is er overleg geweest met de buren toen de kooien werden gebouwd en er vogels werden aangeschaft?

Alles binnen het redelijke en ik kan me vooorstellen dat je als buur niet zit te wachten op krijsende papegaaien in je directe omgeving.

Bovendien kan er ook de situatie voordoen dat men in ploegen werkt of er kleine kinderen zijn die zich storen bij het slapen gaan overdag of vroeg in de avond.

Dus niet gelijk roepen wat associaal van de buren om zo te reageren maar gewoon het gezonde verstand gebruiken wat redelijk te houden is in een tuin en de afstand tot de buren, en nogmaals overleg.

Ruud


dooren
Website Member
Posts :2443

Website Member
2009-07-18 - 10:27:44 send message to dooren

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Wim, van infomil, hierop staat ook wat over milieuvergunning hobby dieren, hier maakt men een onderscheid. Wanneer is iets hobbymatig en wanneer niet. Dit is van belang!
2. De inrichting is niet uitsluitend of in hoofdzaak bestemd voor het houden van landbouwhuisdieren
Als er al vanwege andere (niet-landbouw)activiteiten sprake is van een inrichting kan een inrichting met landbouwhuisdieren niet onder het Besluit landbouw vallen. Als het houden van de hobby-landbouwhuisdieren voldoet aan de criteria zodat het zelfstandig een inrichting zou vormen geldt vergunningplicht bij meer dan:

10 schapen,
5 paarden,
10 geiten,
25 stuks pluimvee,
25 konijnen, of
10 overige landbouwhuisdieren.
Onder deze grenzen bepalen de andere activitieten of er sprake is van vergunningplicht.

Let wel: deze grenzen gelden NIET voor hobby-landbouwhuisdieren bij een particulier. Zoals hierboven is aangegeven gelden voor hobby-landbouwhuisdieren bij een particulier de grenzen van het Besluit landbouw. De grenzen zijn vooral bedoeld voor inrichtingen die niet uitsluitend of in hoofdzaak bedoeld zijn voor het houden van landbouwhuisdieren, maar dit combineren met niet-landbouwactiviteiten, zoals een dierenweide bij een recreatiepark. Voor verdere toelichting zie Wanneer geldt vergunningplicht voor bedrijfsmatig gehouden dieren?

3. De inrichting is bestemd voor het houden van niet-landbouwhuisdieren
Als het houden van niet-landbouwhuisdieren (bij een particulier of op een locatie die om andere redenen al een inrichting is) voldoet aan de criteria zodat het een inrichting vormt, bepalen de categorieën in bijlage 1 van het Activiteitenbesluit of er sprake is van vergunningplicht. Dat kan zijn als:

er sprake is van een inrichting voor het houden van honden in de open lucht,
er sprake is van een inrichting voor het houden van roof- of siervogels in de open lucht.
Daarbij is er alleen sprake van siervogels zover het niet gaat om landbouwhuisdieren. Het kan dan bijvoorbeeld gaan om papegaaien. In deze gevallen heeft de wetgever ervoor gekozen om vanwege te verwachten geluidhinder de vergunningplicht in stand te houden.

In alle andere gevallen valt de inrichting onder het Activiteitenbesluit. Het kan dan gaan om dieren met een zeer geringe milieurelevantie, zoals katten of cavia’s.

Er zal dus moeten aangetoond of men dus last heeft van geluidoverlast middels een geluidrapport met metingen. Jouw tegenvoorstel is natuurlijk dat je geluidwerende maatregelen gaat nemen en b.v. bepaalde delen van de dag de vogels binnenhoud.

Let op: gemeenten hebben de plicht te onderzoeken of de boel kan worden gelegaliseerd. Verstandig is om wellicht een gesprek aan te gaan hoe je dit probleem kunt oplossen met concrete voorstellen van jouw kant.

Gert


mijnkaketoes.nl
Oud Lid
Posts :2103

Oud Lid
2009-07-18 - 11:27:59 send message to mijnkaketoes.nl

Wim en Carla

We hebben op een andere manier al contact gehad.
Ik wens jullie heel veel succes met de procedure.

Henk


ineznick
Website Member
Posts :654

Website Member
2009-07-18 - 13:37:39 send message to ineznick

Ik vind het heel erg ,dat je op zo'n manier met elkaar om moet gaan.
Het is nu al te laat om nog met de buren om de tafel te gaan zitten.
Maar zoals ruud al zei, kan ik het me ook wel voorstellen dat je als buren niet zit te wachten op het geschreeuw van kromsnavels.
Als ik dit allemaal lees , dan ben ik blij dat ik zulke makkelijke buren heb.
Ik hoop dat het allemaal goed afloopt , maar als het goed afloopt, dan zal de verstandhouding met je buren er ook wel niet beter op worden.
Heel moeilijk om dit weer goed te krijgen, misschien moet 1 van jullie verhuizen, de buren of jullie.
In ieder geval succes, ik hou het in de gaten hoe het af gaat lopen.

gr gerben


lapland
Website Member
Posts :224

Website Member
2009-07-18 - 16:31:40 send message to lapland

Het is niet zo dat ze de hele dag maar door gaan met schreeuwen dat is smorgens savonds ook daar is veel aan te doen mijn buur werkt in ploegen woonde toen naast ons en ik hield toen diverse ara's en totaal 50 paar papegaaien nooit gedonder gehad met hem nu ik daar niet meer woon heeft hij wel eens gezegt dat hij ons miste ook met al dat geluid ook de Dokter waar ik later naast woonde nooit problemen mee , maar ik weet van anderen dat ze problemen met buren kregen voor het geluid van duifjes ja en wat dan? hoe tolerant zijn je buren nodig je ze eens uit voor de bbq of zo dat scheeld vaak veel, hoop dat het voor jullie goed afloopt


WimBos
Website Member
Posts :56

Website Member
2009-07-18 - 20:15:57 send message to WimBos

Er zijn anderhalf tot twee jaar geluidsmetingen gedaan en wij bleven steeds onder de norm ofwel de papegaaien.
Te praten is er niet meer, eerst maakten ze bezwaar tegen de volieres, toen het geluid, toen hadden ze geluidsoverlast van een badkamerventilator, die kennen jullie vast wel, je moet goeie oren hebben om dat ding te horen, ook na het ophangen van een camera op een zaterdag en de maandag erop stond hier al drie man politie, gestuurd door diezelfde buren.

Wij wonen hier al vanaf 1972 en zijn begonnen met papegaaien 1985, en de buren wonen hier nu zo'n 16 jaar dus wij hadden al papegaaien en een hok waar helemaal geen isolerende werking van uitging, met golfplaten op het dak en als we toen vroegen, hebben jullie ook last van het lawaai, dan werd er gezegd we horen ze wel maar hebben daar beslist geen last van, nu hebben wij een zwaar geisoleerde schuur, waar de papegaaien inzitten van 18.00 uur tot s'morgens 9.30 uur en bij slecht weer blijven ze gewoon binnen.
Maar nadat er een discussie is geweest over het plaatsen bij de buren van een dakraam, met uitzicht op ons terras waar wij na overleg prima zijn uitgekomen, is de ellende begonnen en nu is het te laat voor een gesprek.
De gemeente heeft al eens geprobeerd een gesprek met de buren te regelen waar wij positief op hebben gereageerd en in eerste instantie wilden zij dat gesprek ook wel , maar later trokken ze zich terug met de reden, dat ik toch niet voor rede vatbaar zou zijn.

Het is bij ons een hobby van 25 jaar, je kan eigenlijk spreken van een levenswerk en dat laat ik me door niemand afnemen, dus wij gaan ervoor.


dooren
Website Member
Posts :2443

Website Member
2009-07-18 - 21:11:49 send message to dooren

Als de rapporten aantonen dat je onder de norm zit lijkt me het sterk dat de gemeente nu zomaar met dwangsommen op de proppen komt m.b.t. het geluid. Een motivatie dat er geluid overlast is kun je dus weerleggen met dezelfde rapporten de je dus gelijk geven.

M.b.t. het bouwen van een voliere zijn er bestemmingsplanregels. Nogmaals worden deze overtreden dan moet men eerst onderzoeken of dit kan worden gelegaliseerd. Of je dient direct een aanvraag in om zo'n vergunning te verkrijgen. Bij weigering moet men wederom goed motiveren waarom. (rechters eisen dit)

Succes en hou ons op de hoogte.
Gert


WimBos
Website Member
Posts :56

Website Member
2009-07-18 - 21:20:55 send message to WimBos

DAT is nou zo raar, ik heb vergunning gekregen voor de volieres, waarbij duidelijk omschreven staat; Voor het houden van vogels.

Nu beweren ze dat de schuur gebouwd is voor opslag van het voegbedrijf en niet voor het bedrijfsmatig houden van papegaaien, maar het is in het geheel niet bedrijfsmatig, maar dat is voor de gemeente de enige manier om de papegaaien uit Sonnega te laten verdwijnen en zij van het continu gezeur van de buren af zijn, maar dat zal niet gebeuren


Picolet
Website Member
Posts :975

Website Member
2009-07-18 - 21:53:23 send message to Picolet

Over hoeveel vogels praten we hier in deze discussie.

Hoe is de situatie, afstand tot de buren, worden ze opgesloten in de vroege morgen en avond?

Welke soorten worden er gehouden, in buitenvolieres of binnenhokken?

Ruud



Pagina : 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19
volgende >>>

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 204 bezoekers op de site, waarvan 7 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede