Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > Harrisonspellets Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.



blg
Oud Lid
Posts :1027

Oud Lid
2007-05-07 - 22:00:46 send message to blg

Dit bericht is 3 keer gewijzigd

Vraag me zo langzamerhand af wat we al die jaren verkeerd hebben gedaan, zonder pellets.
Hoe is het mogelijk dat we sommige soorten nog steeds kweken, zonder pellets.
Hoe is het mogelijk dat sommige soorten nog steeds 92 punten halen op TT, zonder pellets.
Ik zie pellets alleen als een aanvulling op een gevarieerd voedings patroon.
Wie het boek heeft, parrots of the world, moet het toch eens door lezen, wij geven alleen een vervanging en door het zo gevarieerd mogelijk aan te bieden, kunnen wij onze vogels het beste bieden en pellets kan daar een onderdeel vanuit maken.
Maar in mijn ogen nooit een hoofd bestand deel zijn.



johanblok
Website Member
Posts :1971

Website Member
2007-05-08 - 08:24:05 send message to johanblok

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

De suggestie lijkt te zijn: pellets garanderen een prachtige vogel, conventioneel voeren (wat men daar ook precies onder verstaat) garandeert op den duur een ongezonde vogel die slecht in de veren zit. Of de laatste claim echt zo sterk is, of alleen dat de kans daar op groter is, tja, dat zal niet snel duidelijk worden.
Ik ben er van overtuigd dat met conventioneel voeren (zaad+eivoer+fruit+...) hetzelfde tenminste hetzelfde resultaat kan worden bereikt, zonder de nadelen. Uiteindelijk zijn ook pellets van dezelfde bestandsdelen gemaakt!
1 van die nadelen is dat het natuurlijke gedrag van omgaan met voedsel geheel verdwenen is. Daarbij ontstaat ander gedrag zoals weken van de pellets in de waterbak, omdat die dingen nu eenmaal veel te droog zijn. Ten tweede heb ik mijn vraagtekens of variatie in voer niet van groot belang is voor het spijsverteringskanaal.

N.B. Mijn 'gedomesticeerde wolf' krijgt wel pellets....


monyet
Website Member
Posts :37

Website Member
2007-05-08 - 18:36:37 send message to monyet

Geef dat arme beest gewoon een hele koe!wink ;)
Zelf ben ik ook meer van mening dat een grote verscheidenheid aan voer beter is dan alleen pellets.
Pellets geef ik er bij.


ROCIO
Website Member
Posts :111

Website Member
2007-05-08 - 19:08:13 send message to ROCIO

Mijn 32 jarige Goudmantel pracht rosela"s kregen met deze leeftijd nog altijd kuikens (hadden nog nooit van pellets gehoord)wel veel gezocht onkruid insecten zelf gemaakt eivoer vers van de pers.

Rocio


mijnkaketoes.nl
Oud Lid
Posts :2103

Oud Lid
2009-07-07 - 08:03:34 send message to mijnkaketoes.nl

We zijn nu inmiddels een aantal jaren verder en ik ben wel (als zaadman) benieuwd hoe het nu met de ervaringen van pellets gesteld staat. Wie hebben nu met pellets betere kweekresultaten berijkt dan met zaad en wat is hier de verklaring van. Graag alleen werkelijke resultaten vermelden graag en niet van horen zeggen.

Ik kom hier op omdat ik laatst op bezoek was bij een kweker van dit forum die altijd beweerde dat pellets beter zijn dan zaad. Groot was mijn verbazing om te zien dat die bij al zijn kweekkoppels echter zaad gebruikte en alleen op een weekendag pellets (Zupreem) gaf als een soort tractatie zeg maar.

groet

Henk


denegon
Website Member
Posts :1792

Website Member
2009-07-08 - 10:07:35 send message to denegon

Dit bericht is 2 keer gewijzigd

Ik heb 3 jaar geleden mijn voeding omgegooid. Ik had toen versele laga met pellets en zaden door elkaar. Omdat bij mij de eieren niet uitkwamen en als ze uitkwamen de jongen werden gedood ben ik toen overgestapt. Ook ben ik minder groenvoer gaan voeren. Dit omdat een kweker/vogelvoeder verkoper dit adviseerde. ik had geen eieren meer die niet uitkwamen en ook geen jongen meer die gedood werden. dit omdat de papegaaien geen eieren meer legde.
Dit heb ik 2 jaar volgehouden.
Toen ben ik weer overgegaan naar versele laga met pellets.
Ik had binnen 2 maanden bij 3 koppels caiques eieren en nu 3 jongen ervan op stok.
Dus ik denk dat die rare brokjes genaamd pellets zeker bijdragen aan goede kweekresultaten.
tevens geef ik ook weer meer groenvoer.
Als de vogels echter gaan broeden stop ik met kiemzaad want daar worden de mannen te hitsig van heb ik gemerkt ook als de pop in rust zit stop ik hier mee.
Dit zoon 3 mnd dan, ze blijven dan wel fruit en groente krijgen maar ook geen eivoer meer.

groetje egon

Volgens mij zijn de pellets die in dit voer zitten van orlux en niet van Harrison.


mijnkaketoes.nl
Oud Lid
Posts :2103

Oud Lid
2009-07-08 - 10:15:09 send message to mijnkaketoes.nl

Egon

Bedankt voor de reactie. Die blokjes zijn AMV (amino, mineralen en vitamine) Dus toch weer teruggekeerd naar zaad. Ja dat hoor ik vaker van kwekers. Gebruik zelf ook dat zaad van versele laga (australien parrot mix) voor de kaketoes.

henk


kvhooff
Website Member
Posts :180

Website Member
2009-07-08 - 10:45:06 send message to kvhooff

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Ik heb caiques en roodbuikpapegaaien en ik doe alleen aan natuurbroed.

Vroeger gaf ik premium van witte molen met eivoer en pretty bird pallets.

Sinds 1,5 jaar geef ik Harissons.

Mijn roodbuiken doen het er geweldig op. Gemiddeld 3,5 jong ipv 1,5 jong per nest. Ook de bevedering is zeer mooi. Naast Harisssons geef ik iedere dag fruit. Per vogel de hoeveelheid van een druif.

Ik heb pas een man van 22 jaar gekocht bij een kweker die deze vogel met zijn australische parkieten mee voerde. Het was een grote vogel maar niet echt mooi. Na 3 weken Harissons is deze vogel nieuw geworden en dat zonder veren te verliezen.

Wat de caiques betreft, daar had ik geen problemen mee. Ik heb niet het idee dat voor deze vogels Harissons de oplossing is en denk er over na om weer gedeeltelijk terug te gaan naar zaad/eivoer/supplementen.

In het verleden heb ik ook pretty-bird en nutribird gevoerd. Dat was erg goedkoop vergeleken bij Harissons, maar had geen voordelen. Eigenlijk alleen nadelen. Haast niet eten. Morsen. Slechte ontlasting. Geen jongen.

Wat de kosten betreft: voor ca 25 vogels was ik afgelopen jaar bijna 3000 euro aan Harissons kwijt.

De extra kosten worden goedgemaakt door de extra jonge vogels die je kweek.

Als je met veel goedkope vogels kweek dan is Harissons niet te betalen.

Kees


mijnkaketoes.nl
Oud Lid
Posts :2103

Oud Lid
2009-07-08 - 18:28:31 send message to mijnkaketoes.nl

Kees.

Leuk te lezen

henk


whitebulldog
Oud Lid
Posts :1314

Oud Lid
2009-07-08 - 23:19:33 send message to whitebulldog

zijn er nog recente revaringen met pellets van ECOBIRD?????? het verhaal op de site van hen ziet er "gelikt"uit, en ben benieuwd naar recente ervaringen daarmee, ik gebruik het te kort om een echt oordeel te kunnen geven temeer ik mijn koppel bonteboeren heb verruild voor een koppel zwartkopcaiques, die weer een ander soort pellet nodig hebben, ik maak de pellets van de bonteboeren nu mondjesmaat op door het zaadmengsel van de caiques heen.


kvhooff
Website Member
Posts :180

Website Member
2009-07-09 - 10:52:24 send message to kvhooff

Heb ik ook geprobeerd. Evenals Happy bird.

Ik vind Harissons nogal duur. Deze waren aanzienlijk goedkoper. Uiteindelijk ben ik toch weer terug gegaan naar Harissons.

Bij Harissons zie je de vogels echt opknappen.

Ik had niet het idee dat dit beter was dan mijn zaadmengsels.

Kees


Rik
Oud Lid
Posts :1398

Oud Lid
2009-07-09 - 11:26:41 send message to Rik

In het verleden heb ik mijn vogels (na hersenpoeling) op Harrisons gezet.

Ik ben er ongeacht de kweekresultaten van teruggekomen.

Ik ben van mening dat mijn vogels gelukkiger zijn met zaden. Verder is het een leuk onderdeel van de hobby om de vogels gevarieerd proberen te voeren. De kweekresultaten interesseren me dan minder.

Een kant en klare brok en de mededeling dat daar alles al in zit brengt volgens mij het welzijn van vogels in gevaar.


kvhooff
Website Member
Posts :180

Website Member
2009-07-09 - 12:19:46 send message to kvhooff

Daar ben ik het niet mee eens.
Mijn roodbuikpapegaaien doen het er toch wel heel erg goed op en vallen weer terug na een zaadmengsel of ander pallet voer.

Ps. soms geef ik per vogel een paar zonnepitten (een stuk of 5) en wat fruit ter grootte van een druif.

Met mijn kweekresultaten ben ik uiterst tevreden. Ik zie het heel simpel:

Het welzijn van de dieren beoordeel je op het aantal nakomelingen gedeeld door het aantal eieren (mits ze op natuurlijke wijze gekweekt worden).

Kees


denegon
Website Member
Posts :1792

Website Member
2009-07-09 - 12:30:33 send message to denegon

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

quote
Het welzijn van de dieren beoordeel je op het aantal nakomelingen gedeeld door het aantal eieren


Ik denk als ik je verhaal zo hoor dat je je vogels zeer goed behandeld. dan kan ik de bovenstaande opmerking ook goed begrijpen maar dit geld niet altijd.
hoeveel grijzeroodstaarten zitten er niet in te kleine kooien en worden alleen gehouden om 3 nesten in een jaar te doen. ze kunnen niet anders als kweken. dan zie ik liever een vogel die een nest per jaar doet en lekker kan genieten van de kooi waar ze in zitten. en dan denk ik dat het welzijn van die vogels beter is dan van de vogels die 3 keer meer kweken.
of je dit met pellets van harrisson doet of met andere brokken of zaden dat is de mening van iedereen zelf. Als jij zeer tevrede bent met je voeding dan lekker zo houden ik heb het zoals je kunt lezen ook eens veranderd en ben er ook op terug gekomen.
veel plezier met de hobbie groetjes egon

Ps ik had mij vogels ook te klein zitten daarom ben ik nu van 16 kooien naar 10 kooien gegaan om de vogels meer ruimte te geven.


kvhooff
Website Member
Posts :180

Website Member
2009-07-09 - 13:15:17 send message to kvhooff

Als je de vogels klein hou dan zul je merken dat na verloop van tijd het aantal jongen op stok terugloopt tov het aantal eieren.
Dit geldt vooral bij oudere vogels.

Met andere woorden het is niet alleen het voer maar Harissons heeft wel een grote invloed.

Ik kweek in kweekkooien 60x60x120 en heb volieres 3x1x1m om de vogels uit te laten vliegen. Iedere vogel komt op zijn beurt in de voliere. Een vogel die te weinig vliegt wordt smal in de borst waardoor de vleugels gaan kruisen. Daarnaast krijgen veel vogels door invloed van zonlicht (uv) een mooi masker. De oogring wordt dan zwart ipv grijs.

Ben een beetje off topic op het ogenblik. Maar goed dit is mijn ervaring.

Ps. vogels voo de verkoop zet ik voor 50% op zaad/eivoer (premium witte molen).

Kees




Plaats een reactie



Er zijn in totaal 127 bezoekers op de site, waarvan 1 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede