Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > Harrisonspellets Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.



kaapsen
Website Member
Posts :213

Website Member
2006-10-25 - 23:30:07 send message to kaapsen

Dag Michiel,wij hebben elkaar al eens een paar maal ontmoet bij oa Pakara,de eerste keer jaren geleden toen moest je waar je nu mee bezig bent eigenlijk nog opstarten,iki heb het al eens eerder gelezen in een stukje,misschien is het voor de mensen en ook voor mij zelf hier wel nuttig om wat uitgebreider op die pellet die dacht ik ook uit Amerika kwam? in te gaan.

Gr Kees.


Papegaaienhulp
Website Member
Posts :63

Website Member
2006-10-26 - 01:28:19 send message to Papegaaienhulp

Hoi Kees,

Dat is inderdaad wel lang geleden (Stichting Papegaaienhulp bestaat al weer ruim 10 jaar). Leuk dat je nog steeds papegaaien hebt, al is dit meer voor in een gezellig onderonsje.

Over de pellets wil ik hier niet teveel kwijt, ik wil gerust alle vragen beantwoorden maar ik wil voorkomen dat mensen mij ervan gaan verdenken dat ik commerciele belangen heb in dit voer. Wat we juist willen is onafhankelijk adviseren en mijn onafhankelijk advies is: allemaal aan de Zupreem wink ;). Maar iedereen mag mij persoonlijk erover benaderen (info@papegaaienhulp.nl).

Zoals gezegd hebben we (bijna) alle merken pellets uitgebreid getest met wisselende resultaten. Het perfecte voer bestaat nog steeds niet maar Zupreem benaderd dit wel het beste. Al zul je om te kweken nog wel toevoegingen moeten verstrekken, het is wel een uitstekende basis.
Maar zoals gezegd kom donderdagavond maar naar Haren dan zal ik naast heel veel amazones ook hun voeding behandelen.

Gr. Michel


swanny
Website Member
Posts :312

Website Member
2006-10-26 - 07:58:54 send message to swanny

Hallo Dirk Jan
bedankt voor je goede en duidelijke uitleg. ik zal eens op zoek gaan naar een kilootje om het uit te proberen hoe mijn papegaaien het vinden.

Hallo papegaaienhulp
jammer dat je hier niet meer wilt vertellen. ik begrijp je argument niet helemaal, als je het niet importeerd of verkoopt hoe is er dan belangen verstrengeling. we bespreken nu toch gewoon verschillende pellets, dus waarom zupreem niet. aangezien Groningen aan de andere kant van Nederland ligt voor mij zal ik niet aanwezig (kunnen) zijn. ik wil je daarom toch vragen om wat basis dingen te vertellen van de pellet zoals zijn ze gekleurd, zitten er vezels in (net als harrison), weet je een homepage ervan?

MvG


ParkietenPeter
Website Member
Posts :4054

Website Member
2006-10-26 - 08:49:55 send message to ParkietenPeter

Beste Michel,

Uit naam van VogelArena denk ik dat een mooie praktijkervaring hier wel goed bij zou passen. Maar dat is aan u.

Peter.


johanblok
Website Member
Posts :1971

Website Member
2006-10-26 - 09:41:07 send message to johanblok

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Inderdaad, een verhaal van praktische ervaringen zou heel nuttig kunnen zijn. Zolang het niet uitmondt in algemeenheden kan het ook niet als verkooppraatje worden opgevat. Zelf heb ik verschillende pellets gebruikt, ben van geen van alle overtuigd. De verkooppraatjes op sommige sites die bepaalde merken verkopen slaan vaak kant nog wal. Maar ik ben wel heel nieuwgierig naar praktijkervaringen.


ewals
Website Member
Posts :214

Website Member
2006-10-26 - 11:02:47 send message to ewals

Het lijkt mij heel moeilijk het voordeel aan pellets geven over 'n goede kweek of gezondheid van een vogel.
Reden: Bij de een werkt het, bij de ander niet. Hoe komt dit??
Echte resultaten zul je alleen krijgen door enige jaren te experimenteren.
De ene groep met pellets, de andere groep zonder pellets.
Ze moeten dan wel allemaal in dezelfde omstandigheid gehuisvest worden, allemaal in dezelfde afmeting kooien, allemaal hetzelfde aantal lichturen, allemaal binnen of allemaal buiten.
Na enige jaren kun je dan zien welke methode het beste resultaat geeft en hoe de vogels gereageerd hebben op de het experiment.
Deze manier van testen zal uitwijzen of pellets zo'n wondermiddel zijn of niet.
Jan


rupicola
Website Member
Posts :1712

Website Member
2006-10-26 - 11:32:13 send message to rupicola

Dit bericht is 3 keer gewijzigd

quote:

Zoals gezegd hebben we (bijna) alle merken pellets uitgebreid getest met wisselende resultaten. Het perfecte voer bestaat nog steeds niet maar Zupreem benaderd dit wel het beste. Al zul je om te kweken nog wel toevoegingen moeten verstrekken, het is wel een uitstekende basis. einde quote.

Naar mijn mening zal een voedingsmethode van Pellets nooit meer dan een basis kunnen worden.

Hoe volledig welke korrel dan ook zal worden ontwikkeld, er blijft (althans bij veel papegaaiachtigen) altijd een natuurlijke behoefte aan knagen, pellen, het vasthouden van het voedsel en vooral . . . . . . de langere tijd die daarmee gemoeid is.
Dit is zo belangrijk, want verveling is een zeer onderschatte maar evenzeer grote boosdoener!

Bovendien is met name bij soorten met een relatief hoge 'intelligentie' de variatie in voedselaanbod van belang.

Dit is niet uitsluitend door het geven van een ander vormpje of een kleurtje aan een korrel te ondervangen.



swanny
Website Member
Posts :312

Website Member
2006-10-26 - 11:55:40 send message to swanny

Hallo Ewals en rupicola
jullie hebben beide gelijk, de discussie is begonnen over harrison. het is gelopen naar een vergelijk van PRAKTIJK ervaringen met pellets. zeker de pellet mag niet alleen gegeven worden. welke het beste is moet blijken na jaren. dat is wat jullie al aangaven.

natuurlijk hebben pellets ook nadelen en zijn ze geen tovermiddel, ze helpen om een goede balans te vinden in de vogelvoeding. zaken als afleiding (met zaad, takken, speelgelegeheden, partners enz) zijn zeker zo belangrijk, maar dat is denk ik een andere topic waard. om het overzichtelijk te houden met betrekking tot wat het beste is zou ik graag beperken tot deze topic, de ervaring van voeding met pellets

het gaat mij om ervaringen met een pellets welke de goede eigenschappen van harrison evenaren. ik denk hierbij bijv. aan een pellet zonder kunstmatige kleurstoffen, met vezels erin, ivm de ontlasting en spijsvertering van de vogel en zeker misschien nog wel het belangrijkste een pellet die goed gegeten wordt terwijl de vogel ook de keuze heeft uit zaad, fruit, groente en eivoer.

ik hoor dus graag van iedereen met praktijk ervaring op die gebieden.
MvG


kaapsen
Website Member
Posts :213

Website Member
2006-10-26 - 12:31:48 send message to kaapsen

Nogmaals gedag Michiel,ik kom graag eens naar een lezing van jou,maar dan moet dat wel richting westen zijn.

Over het in gelijke omstandigheden voeren wat betreft met en zonder pellets is dacht ik al eens gadaan in de USA.

Zelf voer ik tot nu toe nog geen pellets,ik moet er aan toevoegen dat ik incidenteel wel eens van verschillende merken eens een keer een pakje gekocht heb,waarbi,ik kan wel zeggen al mijn vogels dit gelijk aten.

Toch moet ik,als ik vergelijkingen ga trekken er eerlijk bij zeggen dat Harrison duidelijk het best wered opgenomen,maar laat duidelijk zijn ze lusten alle merken,ik denk dat wat betreft het bereiden door de fabrikant van alle pellets je op hun blauwe ogen zult moeten geloven,want ik denk niet dat dat door ons controleerbaar is,dwz of de opgegeven beschrijvingen van bereiding e.d ook daadwerkelijk toegepast wordt.

Gr Kees.


Papegaaienhulp
Website Member
Posts :63

Website Member
2006-10-26 - 14:13:22 send message to Papegaaienhulp

Tjonge wat een reacties, zoals gezegd wil ik specifieke vragen best beantwoorden maar het zou een heeel lang verhaal worden om al onze ervaringen hier op te schrijven.

Maar goed hier dan nog wat info:
ZuPreem is er in diverse groottes. Er is een basispellet en een breederpellet en er is ook nog keuze uit een naturelpellet zonder kleurstoffen en een Fruitblendpellet met diverse kleuren en vormen. Deze wordt vooral graag gegeten door grijze roodstaarten en amazones terwijl de meeste ara's en kaketoes juist voor de Naturel kiezen.

Als ik alle merken pellets door elkaar roer en aan de vogels verstrek (al onze 160 vogels hebben geleerd pellets te eten van grasparkiet tot ara) dan is de ZuPreem bij 75-80% van de vogels als eerste op, Harrison is tweede (maar veel duurder), Nutribird sluit bijna de rij maar wordt nog beter gegeten dan de geperste pellets.

Dan over de kweek: Als je alleen pellets voert zul je weinig jongen kweken, pellets bevatten namelijk geen phytonutrienten die de vogels in broedstemming brengen. Om dit te bereiken zul je levende voedingstoffen moeten toevoegen zoals fruit, zaden of nog beter kiemzaden. Pellets voorzien daarbij wel in een goede basis van de voedingstoffen zoals vitamines en aminozuren.

Over zaden tegen verveling kan ik zeggen dat bij een test bleek dat vogels een bak zaad net zo snel leeg hebben als een bak pellets. Gedragsverrijking kun je beter halen uit het verstrekken van fruit, knaagtakken en speelgoed maar vooral nestgelegenheden (nestelen is de beste gedragsverrijking die er is).

Voor wie vanavond niet naar Groningen kan komen ben ik met mijn happy :)onbeperkte kennisrazz :p ook te boeken voor andere vogelverenigingen door heel Nederland, (ook voor feesten en partijen maar dan laat ik mijn beamer thuis).

Michel


swanny
Website Member
Posts :312

Website Member
2006-10-26 - 16:04:06 send message to swanny

Papegaaienhulp
bedankt voor je gegeven reactie.

Blijft er maar een vraag over en dat is waar kan zupreem besteld worden?

MvG


Papegaaienhulp
Website Member
Posts :63

Website Member
2006-10-26 - 16:14:18 send message to Papegaaienhulp

Er wordt op dit moment onderhandeld met een Nederlandse importeur, ik weet nog niet wie dit is want dat willen ze nog niet prijs geven.
Tot die tijd kun je voor €8,- per kg bij ons wel wat ophalen of bestellen om het te proberen. info@papegaaienhulp.nl
Er is zelfs al 2 keer een Belg naar ons toegereden om een zak te halen en blijkbaar bevalt het want ze willen nog meer.
We hebben een bedrijf gevonden dat voor ons het BTW verhaal regelt zonder er verder iets aan te verdienen (bedrag is alleen iets naar boven afgerond zodat het ons ook niets kost).


molineti
Website Member
Posts :1604

Website Member
2006-10-26 - 17:28:03 send message to molineti


Michel Jij schrijftL
quote
Als ik alle merken pellets door elkaar roer en aan de vogels verstrek (al onze 160 vogels hebben geleerd pellets te eten van grasparkiet tot ara) dan is de ZuPreem bij 75-80% van de vogels als eerste op, Harrison is tweede (maar veel duurder), Nutribird sluit bijna de rij maar wordt nog beter gegeten dan de geperste pellets


Het is goed om te horen/lezen dat de vogels ze graag eten(nutribird wordt bij mij trouwens ook (nog) niet graag gegeten)maar ik zou ook graag willen weten of het kwalitatief ook ongeveer gelijk is aan Harrisons?

En Hoe lang gebruiken Jullie deze pellet nu naar tevredenheid?

P.S
Het prijsverschil met Harrisons is natuurlijk wel enorm groothappy :)

MVG Rene


Papegaaienhulp
Website Member
Posts :63

Website Member
2006-10-27 - 09:59:44 send message to Papegaaienhulp

Hoi Rene,

We gebruiken het nu een jaar en hoewel ik geen laboratorium onderzoek heb laten doen heb ik van enkele Amerikaanse kennissen begrepen dat ZuPreem een merk is dat kwaliteit hoog in het vaandel heeft staan. Ik heb veel contact met ZuPreem in Amerika gehad en ze garanderen de beste kwaliteit van de ingredienten.
Je ziet aan de ontlasting ook op langere termijn dat de ingredienten van hoge kwaliteit zijn( dit in tegenstelling tot enkele andere merken).

Daarnaast hebben we dit jaar buitengewoon goed gekweekt (ligt natuurlijk niet alleen aan de voeding maar toch vorig jaar was het waardeloos en dat lag vrijwel zeker wel aan de geperste pellet die we toen voerden).
Maar we hebben ook een aantal plukkers weer in de veren gekregen waarbij het met andere pellets niet was gelukt.

Ik heb vier voorwaarden aan een pellet:
- de voedingswaarde moet volledig zijn
- de vogels moeten het graag eten
- de ontlasting en de veren moeten er goed
uitzien
- de kweekresultaten moeten goed zijn

Al met al is er helemaal niets dat ik op dit voer kan aanmerken en afhankelijk van wie uiteindelijk de importeur wordtwink ;) blijven wij dit voorlopig nog wel even voeren, want ook onze penningmeester is er erg blij mee.

Gr. Michel


Hawkeye_NL
Oud Lid
Posts :1918

Oud Lid
2006-10-27 - 10:31:38 send message to Hawkeye_NL

Niet om het één of ander, maar het lijkt wel een beetje reclame te worden van alweer een nieuwe pellet.
Grootste verschil is wel dat er nu geen gouden bergen belood word nog een gouden prijs betaald dient te worden maar niet te min begint het gewoon reclame te lijken! wink ;)laugh :D




Plaats een reactie



Er zijn in totaal 145 bezoekers op de site, waarvan 5 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede