Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > Harrisonspellets Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.



djenco
Oud Lid
Posts :383

Oud Lid
2006-10-17 - 22:47:22 send message to djenco

quote
Hij (en andere gebruikers)hebben afgeraden een grotere verpakking te nemen I.V.M de houdbaarheid (ik voer het uitsluitend aan 1 paar kakatoes)


Als je de grote zak in de vriezer doet verlengt dit de houdbaarheid enorm. Wel een jaar houdbaar.(tip van mijn dierenarts, welke niet Hooimeijer is.)

quote
Het kan toeval zijn geweest(of een combinatie van alle veranderingen)maar de vogel kwam weer volledig in de veren


Ik zie ditzelfde verschijnsel bij twee groenvleugels die ik nu een tijd verzorg. Ook hier kan het komen door verandering van omgeving, maar ik denk dat voeding niet vergeten mag worden.

Sinds een maand of drie voer ik Scenic Bird Food pellets. Bevalt me echt heel erg goed, en de prijs is een stuk minder als de Harrison's. De verbetering bij de groenvleugels is ook sinds ik Scenic voer.
Heb een tijdje geprobeert om mijn zonparkieten Harrison's te voeren, zonder succes. Vanaf de eerste dag dat ik Scenic voer pakken ze het aan. Ze prefereren het zelfs boven zaad/fruit/groente. In mijn beleving dus echt super pellets.

Of het ook op de lange termijn een goede oplossing is.... Wie zal het zeggen. Iedereen doet denk ik zijn best om z'n vogels het beste te geven. Maar wat is het beste.... De tijd zal het leren als we over en weer ervaringen blijven delen.. happy :)

Groet'n,
Dirk Jan


molineti
Website Member
Posts :1604

Website Member
2006-10-17 - 23:29:39 send message to molineti

quote
De tijd zal het leren als we over en weer ervaringen blijven delen..



Volledig mee eenshappy :)

Ik ken de genoemde pellets trouwens niet,wie is de leverancier?

Wat verrijking betreft kon ik de vogels niet meer geven dan ze hadden n.l

voliere met binnenverblijf van 5.5 bij 1.5 meter en 2.2 meter hoog.
Gedeelte overdekt en een gedeelte open.
Zwarte grond als bodem buitenvoliere waarin ik onkruidzaden zaai.
Druivenstruik tegen de buitenzijde van de voliere waarvan ze met regelmaat een takje,blaadje of druifje konden eten.

Diverse maten en soorten vaste en schommelende stokken die met grote regelmaat ververst worden.

Binnen en buiten een broedblok om ,,te vernielen,,(paar is pas 3 jaar oud)

Vermolmd hout op de bodem(stronken)

Rozenbottels,druiven,paardenbloemen,vogelmier ,bessen etc worden op het gaas van de voliere gegooit,zodat ze moeite moeten doen om het te eten.

aan voeding kregen ze een goed zaadmengsel,aves eivoer en elke dag diverse soorten groenten en fruit.
Sepia en grit en maagkiezel ontbraken ook niet.

Tevens had ik al diverse middeltjes tegen ecto en endoparasieten geprobeert.

en ook enkele andere commercieele en niet commercieele anti pluk middeltjes(weggegooid geld en stressbevordelijk)

Daarom uiteindelijk de ,,pellet,,geprobeerd waarvan waarschijnlijk de eerste resultaten (of een combinatie van factoren)goed waren.

Maar over een jaar weet ik iets meer,want het grootste probleem blijft toch het ,,ontstane,,gedragsprobleem.

Groeten Rene


Krist
Website Member
Posts :8

Website Member
2006-10-17 - 23:38:58 send message to Krist

Ik voer al sinds 3 jaar 50% Harrison en 50% zaad en dus voer dus 2 x daags. Zodra er jongen zijn krijgen ze alleen Harrison!!. De jongen groeien als kool en vliegen vaak eerder uit dan de "voorgeschreven leeftijd". Kijkende naar de conversie van ei tot (uitgevlogen jongen) kan ik stellen dat dit nagenoeg 100% is. Alle vogels die ik heb en heb gehad "zaten/zitten" op Harrison (edelparkieten, pyrhurra's, amazones, pionussen en ook rosella's). De vogels zijn in een uitstekende conditie en heb nagenoeg geen uitval (vorig jaar een brown man a.g.v. worminfectie). In mijn optiek is het enige nadeel de abnormale prijs van het voer. Ook ik heb geen verklaring waarom het zo "aan de prijs" is. Kijkende naar mijn "investering in voer" en naar de jongen die ik het afgelopen jaar weer heb mogen begroeten kan ik alleen maar concluderen dat het een goede investering is. Wel ben ik onlangs alleen de kleinere korrels gaan voeren omdat ik van mening ben dat de brokjes wat teveel verlies geeft. De vogels nemen het in de poot en knabbelen het vervolgens stuk waarbij het brokje uitelkaar springt. De korrels eten vanuit de bak rechtstreeks met de bek. Navraag leert dat de brok het natuurlijke eetgedrag van de vogels beter benaderd. Naast het bovenvermelde voer, geef ik de vogels ook dagelijks fruit en zijn er met enige regelmaat verse wilgetakken. Het fruit gooi op het dak van de voliere zodat ze ervoor moeten werken om het te eten. Kom ik tot de slotsom dat het gezond maken en houden van vogels gezien moet worden in een breder verband dan alleen het voer. Daarbij komen naast een uitgebalanceerde voeding, vers water, voldoende zonlicht en frisse (buiten)lucht, ruimte om te vliegen (ook gedwongen, niet de vlucht volhangen met touw en stukken zodat de vogel alleen maar klautert). Daarnaast is het zeker voor vogels waarmee men broedresultaten wil behalen dat de vogels "een klik" hebben. Zoals mensen ongelukkig in een huwelijk kunnen zijn en niet goed kunnen funktioneren geldt dit in mijn optiek ook voor vogels. Dit alles bij elkaar en een gezonde portie geduld (start met jonge ek natuurbroed vogels) zorgt voor de maximale kans dat het gaat lukken (afdwingen kan je hierin niets).


djenco
Oud Lid
Posts :383

Oud Lid
2006-10-18 - 08:56:58 send message to djenco

quote
Ik ken de genoemde pellets trouwens niet,wie is de leverancier?


http://www.scenicbirdfood.com

Ik bestel ze bij mijn dierenarts. Deze heeft ze van ik dacht AA-Vet: http://www.aavet.nl Heb eigenlijk geen idee of je daar ook rechtstreeks kan bestellen.
Ook bij dierenkliniek De Baronie kan je bestellen: http://www.dierenkliniekdebaronie.nl/

Kijk ook maar eens hier: http://www.birdfood.nl/

Een 5 november op de Pakaradag 2006 is er een voorlichting over Scenic.

Groet'n,
Dirk Jan


swanny
Website Member
Posts :312

Website Member
2006-10-25 - 08:36:14 send message to swanny

Hdra:
ik heb een vraag aan jouw. ik heb zelf een koppel rose kakatoes en vraag me af waarom je aan kakatoes geen pellets moet voeren. ik kan het door jouw genoemde artikel niet vinden. graag dus een korte samenvatting of een link waar ik het vinden kan.

Djenco:
je zegt dat je scenic gebruikt. ik heb daar een vraagje over, ik zou willen weten hoe je het precies gebruikt, ik bedoel: geef je gelijktijdig zaad, fruit, groente enz in combinatie met de pellets? worden de pellets dan goed gegeten of gaan de vogels dit pas eten als de rest op is?

ik zou hier graag een antwoord op hebben omdat ik het gelijktijdig verstrek (harrison) en ze beide gelijktijdig eten. vaak zijn de pellets al op en is er nog voldoende zaad en fruit enz beschikbaar.

bedankt alvast voor jullie reacties


djenco
Oud Lid
Posts :383

Oud Lid
2006-10-25 - 10:01:32 send message to djenco

Als je tegelijk voert eten ze eerst de scenic. (alles behalve de rooie trouwens, zal wel een kwestie van smaak zijn..)

Ik voer ze 's morgens zaad/fruit/groente/eivoer enz.
's Middags krijgen ze de pellets. De volgende mormgen is alles op. Ze zijn er echt gek op, ik heb af en toe bijna geen gelegenheid de bakken te plaatsen, dan grissen ze de eerste er al uit.

Groet'n,
Dirk Jan


swanny
Website Member
Posts :312

Website Member
2006-10-25 - 11:14:51 send message to swanny

Dirk Jan bedankt voor je reactie

ik voer op dezelfde wijze met harrison en dus met hetzelfde resultaat. ik ben om en ga het zeker proberen als mijn harrison op is.

ik voer als ik jongen heb bij een koppel een bak zaad, groente, fruit, eivoer en een bak harrison vanaf de ochtend. einde van de middag is de harrison op en voer ik harrison bij en ook het fruit met groente en eivoer is dan op en krijgen ze een nieuwe bak.

de koppels zonder jongen krijgen in de ochtend zaad, groente, fruit en eivoer en einde van de harrison pellets

succes met je vogels
MvG Eric


ferry1
Website Member
Posts :196

Website Member
2006-10-25 - 16:30:09 send message to ferry1

misschien eens kijken op google?


kakatoe
Website Member
Posts :771

Website Member
2006-10-25 - 17:33:32 send message to kakatoe

Er is maar 1 iemand die Harrison pallets importeerd en dat is Jan Hooimeijer te Meppel


swanny
Website Member
Posts :312

Website Member
2006-10-25 - 19:35:24 send message to swanny

Ik heb toch nog wat vragen.

ik heb op een homepage scenic pellets gezien op een foto zonder kleur. gezien de omschrijving lijkt het mij dat men alleen gekleurde pellets kan bestellen.
weet iemand of ze ook kleurloos te krijgen zijn?

zit in die pellets eigenlijk ook vezels, zodat de ontlasting niet te dun wordt?

groeten


kakatoe
Website Member
Posts :771

Website Member
2006-10-25 - 20:15:44 send message to kakatoe

wat is in jou ogen kleurloos?


R.D.
Website Member
Posts :44

Website Member
2006-10-25 - 20:52:27 send message to R.D.

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

De scenic zijn in meerdere soorten te krijgen. Waaronder ook een hot versie met pepers. Je had het over vezels. Kwekers waaronder ook ik,voeren ongeveer 2/3 pallets en 1/3 zaad, groente en fruit waardoor ze ook vezels binnen krijgen. De pellet is zeer zeker voor andere tekort komingen in het traditionele voer. laugh :D


djenco
Oud Lid
Posts :383

Oud Lid
2006-10-25 - 21:17:42 send message to djenco

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

kleurenfoto:


De jungle-mix die ik voer bevat 4 smaken: appel, mais, kaas, en chili-peper. De eerste drie zijn naturel van kleur (beige te vergelijken met de Harrison's). De laatste is rood van kleur. De kleur wordt gemaakt met natuurlijke kleurstoffen.

Toen ik begon met de scenic werd de ontlasting een stuk dikker en vooral in het begin erg wisselend van kleur. Na een tijdje hersteld zich dit. Nu hebben ze allemaal mooie keutels, mooi kwa kleur, dikte en reuk. (voor zover je over mooi kan spreken natuurlijk.razz :p)

Groet'n,
Dirk Jan


Papegaaienhulp
Website Member
Posts :63

Website Member
2006-10-25 - 22:33:04 send message to Papegaaienhulp

Nog een mooie alternatieve pellet die wij tegenwoordig voeren na alle soorten geprobeerd te hebben is Zupreem. Wat mij betreft met kop en schouders de beste (en zeker niet de duurste).


Papegaaienhulp
Website Member
Posts :63

Website Member
2006-10-25 - 22:35:57 send message to Papegaaienhulp

Morgenavond om 20.00 geef ik voor de PS Groningen een lezing over amazones in Haren waar ik ook onze ervaringen over deze pellet zal vertellen. Dus komt allen!happy :)




Plaats een reactie



Er zijn in totaal 98 bezoekers op de site, waarvan 2 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede