Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > euthanasie
Dit onderwerp is gesloten
Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.



Capri
Oud Lid
Posts :5

Oud Lid
2005-10-15 - 11:26:43 send message to Capri

sad :(

Het doden van slachtvee is aan strenge regels/wetten gebonden.

Het kan niet zo zijn dat voor de hobbymatig gehouden dieren, hier geen wetten zijn.

De wet dierenwelzijn maakt ook geen uitzonderingen betreffende hobbymatig gehouden dieren.

Voer voor de enkele juristen hier op het forum.





natasja
Website Member
Posts :1796

Website Member
2005-10-15 - 11:33:03 send message to natasja

ik vind dit echt een heel dubbel topic ..

ik zou zelf altijd de dierenarts prefereren boven een manier om het zelf te doen ,

maar om nou te zeggen dat de dierenarts de beste oplossing is .. nee ..
maar het zorgt er wel voor dat ik me handen in onschuld kan wassen wat betreft het leven nemen van een dier.
vooral die reden is denk ik de grootste reden voor mensen om te kiezen voor de dierenarts.

Ik was dus mijn handen in onschuld door te kiezen voor euthaniseren bij een dierenarts en zo kan ik mijn struisvogelpolitiek wat dit onderwerp betreft blijven handhaven.

misschien is een schot wel een snellere oplossing .. geen stress van uitvangen , vervoeren wachtkamers en vreemde geuren/geluiden/mensen .. , maar het maakt tevens van mensen een wrede indruk dat ze hun vogels doodschieten ..

Dat mensen een nek kunnen omdraaien of een vogel dood kunnen gooien heb ik persoonlijk nog nooit begrepen , dat vind ik een ander uiterste ..
Ik begrijp niet hoe je jezelf kan brengen tot het breken van een nek of een vogel met een harde zwaai los kan laten ..


jorden
Website Member
Posts :46

Website Member
2005-10-15 - 11:43:55 send message to jorden

Ik weet dat dat dierenhouden geld kost en dat geef ik er ook voor uit maar om met zieke kanaries naar de dierenarts te gaan dat is voor mij niet zinvol. Als ze te lang bol zitten kun je ze oplappen maar vaak blijven ze zwak tot ze sterven, en misschien wel andere besmetten ergens mee. Omdat de voliëre een levensgemeenschap is met ruimte voor een beperkt aantal kanaries moet je selecteren. Zwakke dieren wil ik niet houden als de voliere barstensvol zit. Maar als iemand graag mijn zieke kanaries wil komen ophalen kan dat hoor! Gratis en voor niks.
Tot zover mijn criteria voor euthanasie, laugh :D


jorden
Website Member
Posts :46

Website Member
2005-10-15 - 11:53:34 send message to jorden

Natasha, je kan niet begrijpen hoe je bepaalde handelingen kunt verrichtten. Dat heb ik ook maar dan met andere zaken, luiers verschonen of zo. Maar het gaat stapsgewijs. Je slaat een vlieg dood, kevertje, muis, totdat je kunt doden wat je wilt. Dus waar sta jij op de ladder? kevertjes?


Wickingh
Website Member
Posts :1058

Website Member
2005-10-15 - 12:01:58 send message to Wickingh

quote
Wickingh, veganist neem ik aan?



Jorden ,respectloos mens neem ik aan?


natasja
Website Member
Posts :1796

Website Member
2005-10-15 - 12:56:38 send message to natasja

Jorden ,
of je een dier kan doden is een keuze van jezelf , geen kwestie van gewenning


Daniel
Website Member
Posts :3287

Website Member
2005-10-15 - 13:11:21 send message to Daniel

Jorden,

ik ben het met je eens dat euthanasie bespreekbaar moet zijn en dat in bepaalde gevallen het de meest humane actie is. Maar de manier waarop jij het bespreekt is dat niet en daarmee verstom je discussie.


jorden
Website Member
Posts :46

Website Member
2005-10-15 - 13:46:36 send message to jorden

Daniël, be my guest.
Ik begin bij mezelf ook lichte irritatie te bespeuren over mensen die deze discussie graag gesloten willen zien omdat hun emoties het niet aankunnen.
Maar goed, het ligt gevoelig dat snap ik ook wel.
Het is simpel, er zijn twee soorten vogelhouders, degenen die voor euthanasie naar de dokter gaan en die het zelf opknappen.
Ik zou graag willen bespreken hoe euthanasie het beste gaat en waarom.
Helaas stuit dat de groep dierenartsbezoekers zo tegen de borst en de reaktie is dan niet om op argumenten of details in te gaan.
Om nu op de teentjes getrapt te spelen zonder argumenten vind ik slap dus als die mensen verstommen Daniël, dan heb ik daar geen moeite mee.


jorden
Website Member
Posts :46

Website Member
2005-10-15 - 14:17:38 send message to jorden

Natasha, ieder heeft zijn eigen grens.
Jij jaagt een mug toch ook niet zachtjes weg als hij jouw bloed drinkt?
Precies, pats dood! Heb je moeite met vliegenstrips, insectenspray muizenkorrels mollenklemmen ?
Allemaal geoorloofde wettige middelen voor brave gerecpecteerde burgers die geen gewetensbezwaren hoeven te hebben hierover. Wel eens aktiegroepen gezien tegen muizenvallen?
En nu is een kanariehouder die zijn eigen vogels euthaniseerd ineens een barbaar omdat hij zo zijn eigen manier heeft? Kom nou!


Lilian
Oud Lid
Posts :89

Oud Lid
2005-10-15 - 14:39:39 send message to Lilian

Het uit het Grieks afkomstige woord euthanasie betekent ‘een goede dood’

Verkeerde titel gekozen in jou geval Jorden.
Je had dit topic "afmaken" moeten noemen.

Vergassen, spuitje en okee kpoje snel omdraaien als je het kan vind ik tot daaraan toe.

Maar jou methode's, op de grond smijten, afschieten en katten verdrinken noem ik geen euthanasie.
Volgens mij probeer je gewoon dit soort reakties uit te lokken.
Beetje mensen die gek zijn op hun dieren de pis lauw maken met je harde woorden en dan ook nog die lachbek erachter zetten.
Laat op zijn minst die lach weg.
Het lijkt wel of je het leuk vind om beetjes "uit hun lijden" te verlossen.
Walgelijk vind ik het.angry

En je vroeg waar de grens lag, mug, vlieg, kevertje??
Ik ben toch echt wel benieuwd waar jouw grens ligt??
De hond van de buren??


birdfreak
Website Member
Posts :112

Website Member
2005-10-15 - 15:19:56 send message to birdfreak

Hoe je het doet maakt niet zoveel uit zolang het maar zeer snel gaat. Ikzelf draai ze indien nodig de nek om. Het dit twee keer moeten doen.
Maar of je het doet of niet dat maakt de liefhebber niet wel wat je ernaa doet. Mij moet je dan de rest van de dag niets meer zeggen want ik voel me rot. Maar veel keuze heb je op zo'n momenten niet. Het zijn diegene die doden zonder enig gevoel die buiten de liefhebberij vallen. En al wie dood tegen zijn zin zal nooit een vogel doden als er een andere oplossing is.

Jan


jorden
Website Member
Posts :46

Website Member
2005-10-15 - 15:22:01 send message to jorden

Lilian, wel bij de les blijven svp.
Er is één reaktie die spreekt over het verdrinken van kleine tropenvogeltjes, ik haalde het aan als voorbeeld en gaf al aan dat het niet mijn manier is.
Je brengt ook geen argumenten naar voren waarom het tegen de grond gooien niet goed zou zijn.
Noem het smijten, leur maar lekker naar de dierenarts en laat hem baarbaars afsteken, zo praat ik toch ook niet! Kom met argumenten ipv loze kreten!


jorden
Website Member
Posts :46

Website Member
2005-10-15 - 15:30:16 send message to jorden

Jan, bij jou zitten de emoties ook verweven in dit onderwerp maar 'de nek omdraaien' is in feite de kop aftrekken.
Toch is het zo dat hoe vaker je het moet doen, hoe minder je het doet. Daar hoef je echt geen on-mens voor te zijn.
Het 'de nek omdraaien' word wel bewust meegemaakt dus geniet niet mijn voorkeur. Hoe zie jij het 'tegen de grond gooien'?


Rik
Oud Lid
Posts :1398

Oud Lid
2005-10-15 - 15:34:48 send message to Rik

quote
Maar het gaat stapsgewijs. Je slaat een vlieg dood, kevertje, muis, totdat je kunt doden wat je wilt. Dus waar sta jij op de ladder? kevertjes?


Jorden, je bent toch niet aan het radicaliseren?laugh :D


johanblok
Website Member
Posts :1971

Website Member
2005-10-15 - 15:56:03 send message to johanblok

Ik ben zowiezo niet zo'n voorstander van euthanasie (wat nog niet wil zeggen dat het in sommige gevallen de juiste keuze kan zijn):
- je ontneemt het dier een kans, die het vaak toch nog wel heeft (spreek uit eigen ervaring)
- wie ben jij om te bepalen of het dier nog een 'gelukkig' of in ieder geval acceptabel leven leidt
- een stervensproces hoeft voor het dier in kwestie niet zodanig erg te zijn dat we dit maar moeten bekorten, waar blijft het recht om 'rustig' dood te gaan?
Een toelichting op de achterliggende gedachte:
In veel ziekenhuizen kunnen mensen al nauwelijks meer 'rustig' geboren worden, maar worden zij er letterlijk uitgesneden (via knip danwel keizersnee), mogen mensen en dieren nu ook al niet meer 'rustig' sterven?




Onderwerp gesloten



Er zijn in totaal 134 bezoekers op de site, waarvan 1 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede