Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > euthanasie
Dit onderwerp is gesloten
Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.



Lilian
Oud Lid
Posts :89

Oud Lid
2005-10-14 - 22:20:12 send message to Lilian

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Volgens mij zit je gewoon te stangen Jorden.
Okee een euthanasie praatje is tot daar aan toe maar met vogels gaan gooien en neerschieten met een windbuks??shocked 8O

Ik dacht dat we allemaal vogel LIEFHEBBERS waren hier??


kwinten
Website Member
Posts :115

Website Member
2005-10-14 - 22:35:18 send message to kwinten

even mijn reactie

Hen het ook al paar keer gezeten met zieke vogels.Mijn pit komt dan en doet het vogeltje uit zijn lijden.Zoal bij kippen met de bijlen de kop afhakken voor hij het beseft is hij dood.Bij vogels heeft hij iets anders gedaan.Hij neemt de vogel in zijn linkerland met het hoofdje tussen wijsvingeren middenvinger.Hij knijpt niet maar hij houd die zachtjes vast en in een paar seconden tijd zit het stil met zijn recter hand,zijn wijsvinger geeft hij een knip in de nek (dus op de duim de druk uitoefenen en dan laten schieten moeilijk om uit te leggen)Bij de knip is het vogeltje onmiddelijk dood.Volgens mij is dit een van de betere oplosingen.

Pas op ! het is niet gelijk waar je "pint"in het nekje het moet juist op een bepaalde wervel zijn welke weet ik niet en ...........dood en het kan naar de eeuwige velden


jorden
Website Member
Posts :46

Website Member
2005-10-14 - 22:43:48 send message to jorden

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

nou Lilian, stangen wink ;) Nee. Ik moet vrij regelmatig dieren in laten slapen dus vind ik dit gewoon een interessante discussie.
Dat jij er niet tegen kunt, is voor mij geen argument om dan maar te stoppen met de discussie.
Er komen allerlei manieren voorbij waarvan je best de voor en nadelen van kunt bespreken.
Invriezen, een co2 dood, ether, nekje breken,etc.
Ik kan er nog een toevoegen, nooit gedaan hoor maar jonge katjes verdrinkt men wel eens in warm water.

Waarom, als ik aan iedereen tegelijk eens wat vragen mag,lijkt de manier waarbij je niet zelf aktief doodt favoriet?
Omdat de dood zachtter is?
Of omdat de te verrichtten handelingen minder barbaars zijn?
Iemand?


Misschien, Lilian, kun jij me verklappen waarom precies gooien en schieten baarbaars is volgens jou?


molineti
Website Member
Posts :1604

Website Member
2005-10-14 - 23:21:12 send message to molineti

Dit bericht is 2 keer gewijzigd

In het belang van de zieke vogel:snel en effectiefsad :(

Bij kleinere vogels is ,,het op de grond gooien,, zeker een zeer snelle dood!

Dit heb ik gelukkig nog nooit bij papagaaien hoeven te doen!
Ik weet ook niet waarom,maar vind dit dan weer een nare gedachte!

Maar hoop als het ooit zo ver moet komen;dat ik dan ook kan besluiten tot een snelle en zekere dood !

Ik vind ook dat ik de doodzieke vogel het transport,de stress, de spuit etc niet aan moet doen.(naar de dierenarts)

Als ik het zelf niet zou kunnen zou ik in ieder geval een paar euros meer uitgeven en de dierenarts thuis laten komenwink ;)


huisjeboompjebeestje
Website Member
Posts :66

Website Member
2005-10-14 - 23:51:58 send message to huisjeboompjebeestje

Volgens mij is de simpelste manier om de vogel, dan heb ik het over een kleine tropische vogel, gewoon 10 seconde onder water te houden. Het vogeltje is dan allang dood. Dit lijkt mij beter dan een vogel dood te gooien, je kan dan bijvoorbeeld verkeerd gooien of iets dergelijks als je het nog bijna nooit heb hoeven doen. Gelukkig heb ik totaal nog maar 3 vogels hoeven te verdrinken omdat ze niet normaal konden eten of drinken.
gr. Erik-Jan


Chow
Website Member
Posts :825

Website Member
2005-10-15 - 00:14:49 send message to Chow

Zinloze en onsmakelijke discussie. Je brengt een zieke vogel dus niet naar de dierenarts omdat hij dan stress heeft tijdens transport maar vervoerd wel vogels bij koop of verkoop? Met een luchtbuks op een vogel schieten om deze uit z'n lijden te verlossen is een methode die dus heel vervelend kan verlopen als je mis schiet. Dat geldt ook voor een vogel tegen de grond smijten. Ik ga er vooralsnog idd vanuit dat het stangen is want op deze onverantwoordelijke manier met je vogels omgaan zou verboden moeten worden. En als je liever vogels tegen de grond gooit dan even de moeite te nemen om naar de dierenarts te gaan moet je stoppen met deze hobby en postzegels gaan verzamelen ofzo.


Hannie
Website Member
Posts :327

Website Member
2005-10-15 - 00:52:08 send message to Hannie

Jorden

In het vorige topic (luchtpijpmijt) heb ik mijn afkeer van je luchtbuks al laten blijken.
( en dan zeg je ook nog "ik heb er geen klachten over").
Ik vind dat echt niet kunnen zo'n klein vogeltje afknallen of op de grond gooien !!!
Er zijn toch ( zoals hier blijkt) ook andere methodes die niet zo barbaars zijn.
Het blijft een "vreselijk"iets als je een beestje moet dood maken.

Maar vind de methode van:
Vriezer - Dennis
Ether in een zakje - Fokke
Luchtdichte pot - Gert
Stukken diervriendelijker als de methodes die jij toepast .

Zelf heb ik 1x de beslissing moeten nemen over een parkietje.
Ik had op internet de methode van ether in een zakje gevonden.
Maar ging voor advies naar mijn ( bevriende) dierenwinkel, hij kon deze methode niet , maar zei "breng hem maar hier"dan doe ik het voor je.
Hij heeft het nekje geknakt , ik ben er niet bij gebleven ( dit kon ik zelf niet doen ).
Ik ben qua dat toch een sentimentele tuthola , ik was die dag toch van slag van het gebeuren.
En als ik het zelf toen had moeten doen dan had ik voor de ether methode gekozen.
Maar ik hoop dat het me bespaard blijft.


Wickingh
Website Member
Posts :1058

Website Member
2005-10-15 - 05:01:45 send message to Wickingh

Sorry,

maar ik heb een afkeer voor deze poster, alleen al de opmerking ik moet regelmatig overgaan tot ..............., dan is er al iets ernstig mis.
Ik ga aan deze persoon na deze reactie geen woord meer vuil maken het is te walgelijk voor woorden,

Frank

ps hiet kan geen mvg van af


Capri
Oud Lid
Posts :5

Oud Lid
2005-10-15 - 08:13:00 send message to Capri

sad :(

Slapen gaan.

Je nam ons op in je armen, verzorgde ons en koesterde ons.
Trots was je op ons voor vele jaren.
Trots was je op de vele complimentjes.
Trots was je op onze nakweek.

Vele momenten van intens geluk konden wij je schenken.

Maar dan het moment van afscheid.

Dood gegooid tegen de grond.
Levend ingevroren.
De nek omgedraaid/gebroken.
Vergast in een plasticzak.
Afgeschoten .!!!
Enz………………..

Onze vraag is deze.

WAAROM.

Waar is nu je TROTS.

De omgang met dieren in welke vorm/stadium dan ook.
Toont de ware dierenvriend.

sad :(


Dennis Fr.
Website Member
Posts :1399

Website Member
2005-10-15 - 08:33:17 send message to Dennis Fr.

nou hebben jullie het over vangen, stres, vervoeren naar de dierenarts.maar niks doen is ook niet goed en het beestje maar laten lijden.zelf kies ik toch echt voor de dierenarts geld boeit me niet.het beestje laten lijden vind ik veel erger en ik kan het niet over me hart verkrijgen om een levend beest de nek om te draaien.
ik ging zelfs nog met een grasparkiet van 5 euro met een vleugelwond naar de dierenarts 17€ euro lichter en waarvoor beetje antibiotica en consult kosten.boeit dat geld nee.als je zelf ziek bent ga je toch ook naar de dokter.jij neemt huisdieren dus ben je er ook verandwoordelijk voor.kun je de kosten niet betalen neem dan geen huisdier.

Groeten Dennis


jorden
Website Member
Posts :46

Website Member
2005-10-15 - 09:30:52 send message to jorden

Als men geen brood heeft, dan eet men toch cake?laugh :D

Misschien slecht voor te stellen maar voor veel dierenliefhebbers is de gang naar de dierenarts simpelweg te duur. Dan, eenmaal ontdekt dat het zonder dierenarts even zo goed gaat, is er geen reden meer om de (martel)gang naar onze 'expert' te maken en knappen we het zelf op.
De beschimmelde goudvis, bol zittende kanarie, verlamde hamster, zwalkende fret, cavia aan de diarree, vermagerde konijn, noem maar op eigenlijk kun je zelf ook helpen.
Ooit een filmpje gezien van jagers die een jachthond afmaakten met een pistoolschot in de nek. Wat een ophef hierover zeg. Natuurlijk hebben jagers minder moeite met afmaken dan de gemiddelde hypocyte kip-etende vogelliefhebber maar ook zij zullen verdriet voelen bij een dergelijke daad.
Maar of ze er van genieten of om moeten huilen maakt niet uit voor het dier, in dit geval een jachthond die niet meer met de meute mee kan.
Afgeschreven of niet, als het leven niks meer te bieden heeft voor een dergelijke hond dan is een snel einde het beste. Om als oude hond ergens in een huiskamer de bevelen van een baasje op te moeten volgen of anders de meute iedere keer op jacht te moeten zien gaan en niet mee te mogen is ook niet leuk voor het dier. De dood komt toch, na een gelukkig leven van pakweg tien jaar maken twee of drie sukkelige jaartjes extra weinig meer uit. Tijd om het stokje door te geven. Afgelopen dus, pang of spuit maakt niet uit. Zijn leven was goed geweest en de lijdensweg aan het eind kort.
Mensen die niet akkoord kunnen gaan met de onvermijdelijke dood willen dit moment zo lang mogelijk uitstellen en gaan het gevecht aan om het leven zo lang mogelijk te rekken maar dat dient geen enkel doel. Althans niet voor het dier.
Misschien, Capri, dat ik hiermee antwoord gegeven heb op jou vraag: waarom?

Hannie, ik heb een vraag aan jou.
je vindt :
Vriezer - Dennis
Ether in een zakje - Fokke
Luchtdichte pot - Gert
Beter dan tegen de grond gooien of de kogel.
Nu kan ik me voorstellen dat je als vrouw en niet verder werpende dan vijf of tien meter onvoldoende hard kan gooien maar als man die tussen de vijftig en honderd meter ver kan gooien met een steen valt de grond niet te missen en de kracht is in alle gevallen ruim voldoende. Bij twijffel zet je je voet er nog even op en dan ben je zeker van de dood maar dat is bij mij nog nooit nodig geweest.
De gooi-methode is bij mij 100% trefzeker dus en supersnel. Net als de luchtbuks methode want ook daar ben ik honderd procent trefzeker omdat ik de buks tegen het gaas aan zet en van 30-40 cm afstand schiet. Als je bedenkt dat ik op vijf meter met gemak een dubbeltje raak is het risico op missers nihil. Natuurlijk moet je niet verblind zijn door tranen en uit angst niet durven te kijken op het moment dat je de trekker overhaalt want dan hebben we het over iets totaal anders en ben ik het met je eens dat dat niet goed is.
Maar invriezen lijkt me echt een martelgang, dat zakje met ether zal ook een paar zeer onprettige secondes opleveren en de luchtdichtte pot methode, verstikken dus, is ook niet echt dier-vriendelijk volgens mij omdat het happen naar lucht waar geen zuurstof in zit geen pretje is.
Waarom vind jij deze methodes te prefereren eigenlijk dan?
Dat je het barbaars vindt wist ik al maar wat is er nu precies barbaars aan een snelle dood zoals ik hem bezorg?


jorden
Website Member
Posts :46

Website Member
2005-10-15 - 09:34:16 send message to jorden

Wickingh, veganist neem ik aan?


Lilian
Oud Lid
Posts :89

Oud Lid
2005-10-15 - 10:20:32 send message to Lilian

Als je geen geld hebt om je dieren een goede verzorging te geven, en daar valt ook dierenarts kosten bij, moet je geen dieren in huis nemen.

Dus die vrouw in belgie die laatst haar baby van het balkon gooide omdat ze er niet meer voor kon zorgen is in jou ogen juist bezig???

Walgelijk ook je vraag over katjes verdrinken.angry

Ik maak er geen woorden meer aan vuil.
Je bent in mijn ogen GEEN dierenliefhebber.



johanblok
Website Member
Posts :1971

Website Member
2005-10-15 - 10:27:16 send message to johanblok

Jorden, voor een deel van je argumentatie valt wel wat te zeggen (behalve dat eventuele kosten van een dierenarts gewoon bij het houden van dieren horen), alleen hoe denk je dan een verschil te maken met mensen, op grond waarvan? Of geef je je oude opa of vader die niet zoveel meer kan ook een genadeschot in de nek?
De methode lijkt inderdaad luguberder dan anderen, is dat misschien helemaal niet, maar ik maak me vooral druk over de criteria waaraan een dier moet voldoen om afgemaakt te worden. Die lijken me bij jou wel erg laag te liggen.

Overigens, inderdaad, voor zover wij vlees eten (zeer weinig vergeleken met het gemiddelde), eten wij dit vrijwel geheel biologisch, zodat ze tenminste ene fatsoenlijk leven gehad hebben.


Rik
Oud Lid
Posts :1398

Oud Lid
2005-10-15 - 11:16:52 send message to Rik

quote
Als je bedenkt dat ik op vijf meter met gemak een dubbeltje raak is het risico op missers nihil.


Jorden is een echte Cowbow!laugh :D:


De ether-methode vind ik persoonlijk zeer humaan. Dit middel werd in het verleden gebruikt om mensen onder narcose brengen.

Indien het om beesten van kinderen gaat, vind ik dat je de plicht hebt om samen naar de dierenarst te gaan. Dit vanuit etisch standpunt.




Onderwerp gesloten



Er zijn in totaal 163 bezoekers op de site, waarvan 5 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede