Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > euthanasie
Dit onderwerp is gesloten
Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1 2 3 4
volgende >>>


Auteur Onderwerp : euthanasie
jorden
Website Member
Posts :46

Website Member
2005-10-14 - 17:10:35 send message to jorden

Wanneer je tot euthanasie overgaat bij een vogel, dan is de vraag hoe doe je dat het beste.
Ik heb zo verschillende ervaringen, bij kanaries is de luchtbuks een van de opties. Ik heb er geen klachtten over eigenlijk.
Je moet wel zeker zijn van je schot want anders is het een slechtte manier.
In de borst, recht door het lichaam zodat hart en longen geraakt worden gaat prima.
Op slag dood zonder stress van het vangen of wat dan ook.
In een andere discussie, luchtpijpmijt, hoorde ik iets over vingers om het nekje, maar ieder zal zijn eigen manier hebben. Ik vraag me nu af, hoe dan?...


Dennis Fr.
Website Member
Posts :1399

Website Member
2005-10-14 - 18:11:59 send message to Dennis Fr.

lekkere dierenliefhebber ben jij.als jij ziek bent bel me ff wil ik ook ff op jou schietenhappy :)laugh :Dwink ;)
ff serieeus in een bakje in de vriezer of ff naar de dierenarts dan maar geld laten kosten.

Groeten Dennis


Mp vd Sande
Website Member
Posts :158

Website Member
2005-10-14 - 18:17:37 send message to Mp vd Sande

Een kanarie zn nek om draaien als hij luchtpijpmijt heeft dat is echt dom.
Als je een flesje van bogena koopt en dat heet luchtpijpmijt en je behandeld de vogel er mee en dat moet je wel een paar dagen doen dan is de vogel er gewoon vanaf.
En euthanasie moet je alleen toepassen als er niets anders op zit.
Als ik een vogel heb die niet meer te genezen is en die is er heel erg aan toe laat ik hem voor 2 euro inslapen bij de dierenarts.


jorden
Website Member
Posts :46

Website Member
2005-10-14 - 18:31:09 send message to jorden

Luchtpijpmijt is een andere discussie.
Maar wat lekkere dierenliefhebbers zijn daar kunnen we het wel over hebben. Als je kapitalen uit wil geven aan dierenartskosten om een vogeltje het leven te rekken, iets wat meestal toch niks uithaalt, en s'avonds tijdens het eten een vorkje prikt in een goedkoop kipfiletje of iets dergelijks dan mag je mij gerust een dierenbeul noemen.
Ik denk alleen niet dat veel mensen het met je eens zijn dan.


Lilian
Oud Lid
Posts :89

Oud Lid
2005-10-14 - 18:31:21 send message to Lilian

Nou ja zeg!!!!
Wat een barbaarse manieren hier.angry
Spuitje bij de dierenarts lijkt mij!!!!!
Als jij ziek word wat wil jij dan!!!! luchtbuks of kop omdraaien???angry


jorden
Website Member
Posts :46

Website Member
2005-10-14 - 18:51:28 send message to jorden

Waarom naar de dierenarts gaan? Doet hij het beter? Ik denk het niet. 2 euro is niet veel maar ik betwijffel of mijn dierenarts dezelfde tarieven hanteerd.
Bovendien is het vangen, transporteren, weer uit het hok halen en dan de injectie geven ook allemaal niet leuk.
Natuurlijk kun je het zo doen als je zelf niet durft, maar om wat van andere manieren te zeggen is dan niet terecht.
Wat ik ook wel eens doe is hard tegen de grond gooien. Heel effectief. Wat ook kan bij kanaries, maar vooral bij wat grotere dieren is achterover tegen een harde rand slaan met de kop en nek.
Klinkt allemaal niet leuk, weet ik, maar het belangrijkste is dat het bewustzijn direct uitgeschakeld is en de lijdensweg zo kort mogelijk is.
Bij kippen gaat dat ook goed, maar 'de nek omdraaien' is iets dat ook kan. Hoewel dat minder leuk is voor de kip want dat duurt toch meestal een paar seconden en gaat gepaard met gekakel en geschreeuw. Ik krijg vaak soepkippen van een bevriende kooiker die ook een stuk of tweehonderd kippen rond het huis heeft lopen. Dus ben er vaak genoeg getuige van geweest. De nek word doormidden getrokken zonder dat het vel kapot gaat, het heeft niks met draaien te maken eigenlijk.
Het sterven is nooit leuk natuurlijk, belangrijker is de manier van leven denk ik maar.


Rik
Oud Lid
Posts :1398

Oud Lid
2005-10-14 - 19:03:30 send message to Rik

Jorden,

Waarom houdt dit je zo bezig? Je hebt zelf manieren genoeg.

Je kunt ook handgranaat in de voliére gooien,
dan ben je in één keer klaar!laugh :D


Fokke
Website Member
Posts :224

Website Member
2005-10-14 - 19:03:38 send message to Fokke

Naar mijn idee is de meest humane manier om de vogel in een plasticzak doen met een scheutje ether of chloroform, zakje dichtknopen en voordat je de knoop gelegd hebt is de vogel pijnloos gestorven.


jorden
Website Member
Posts :46

Website Member
2005-10-14 - 19:25:59 send message to jorden

ff serieeus in een bakje in de vriezer
Huh, levend invriezen bedoel je?


dekweker
Website Member
Posts :10

Website Member
2005-10-14 - 19:28:23 send message to dekweker

Jorden, ben het helemaal met je eens. Als je het zelf durft om een dier uit zijn lijden te verlossen, waarom zou je het dan inderdaad niet doen? Waarom leuren met het beestje naar een dierenarts als het ook sneller kan.

Mensen denk eens aan dat koetje en varkentje dat jullie vanavond eten. Gestressd en opgefokt komt deze aan bij het slachthuis en daarna krijgt ie gewoon de "kogel" (pin masker), het kippetje dat op zijn kop door het stroombadje gehaald wordt. De poelier die de postduiven de nek om draait, de reptielenliefhebber die zijn muisje tegen de rand van het terrarium dood slaat.

Dit is de realitiet. Als het snel, pijnloos en zonder stress kan waarom dan hypocriet roepen dat het netjes door een dierenarts gedaan moet worden. Ook hier wordt er uiteindelijk een pijnlijke injectie gegeven!!



jorden
Website Member
Posts :46

Website Member
2005-10-14 - 19:29:29 send message to jorden

Rik, het is maar een topic hoor, ik hou me heus nog wel met andere zaken bezighappy :)
De chloroform/ether methode lijkt me ook wel goed, maar toch is het weer een paar seconden lijkt me.


jorden
Website Member
Posts :46

Website Member
2005-10-14 - 19:44:29 send message to jorden

Er zijn twee mensen die zich afvragen hoe ik het zou vinden om beschoten te worden.
Het lijkt me wel wat eigenlijk.
Er zijn mensen die voor een trein gaan staan, zich door het hoofd schieten of pillen slikken.
Bij zelfmoord bedoel ik natuurlijk.
Maar weinig die een spuitje nemen van het een of ander. Bij euthanasie is het wel algemeen.
Natuurlijk moet je eerst beslissen dat je het gaat doen, daarna hoe je het doet.

Je kiest voor de meest zachtte dood natuurlijk maar als men mij op mijn sterfbed zou vragen of ik achterin de auto in een kooitje zou willen gestopt worden en dan ergens heengebracht om daar door een groot roofdier met een naald gestoken te worden of direkt onverwacht een (kanons!)kogel door mijn hoofd of hart te krijgen dan dat maar.
Wat is daar nou baarbaars aan vraag ik me af...
Gaat het om de persoon die dood moet of om de omstanders???


Dennis Fr.
Website Member
Posts :1399

Website Member
2005-10-14 - 19:55:21 send message to Dennis Fr.

levend invriezen ja.nooit geprobeerd ga zelf maar is in de vriezer zitten op een gegeven moment voel je niks meer.

Groeten Dennis


Niltava
Website Member
Posts :3071

Website Member
2005-10-14 - 20:12:25 send message to Niltava

Een bezoekje naar de dierenarts lijkt me in elk geval zinloos doden te voorkomen.
De stap om iets te ondernemen wordt dan groter, ook om maar dieren met kleinere "mankementen" het leven meteen maar te nemen.
Ik hoop in elk geval dat degene die mij beter zou moeten maken of verzorgen, niet meteen met een dubbelloops geweer aan komt lopen.


hdra
Oud Lid
Posts :460

Oud Lid
2005-10-14 - 20:51:54 send message to hdra

Onzinnige vraag en discussie van mij mag de moderator deze topic sluiten


dooren
Website Member
Posts :2443

Website Member
2005-10-14 - 21:28:15 send message to dooren

Het in laten slapen kan ook op een letterlijke manier die absoluut geen greintje pijn kost.

Een kanarie die bv. ongeneeslijk ziek is en een lijdensweg tegemoet gaat, kan men het makkelijkste en pijnloos laten inslapen op de volgende manier.

Je plaatst de vogel in een luchtdichte donkere doos of grote pot waaruit geen zuurstof kan ontsnappen. Door het zuurstofgebrek (er komt meer steeds meer kooldioxyde in de ruimte) gaat de vogel slaperig worden en gaat hierna slapen. Na een poos sterft de vogel gewoon in zijn slaap.

Ik moet toegeven dat het euthanasie geen leuk of prettig onderwerp is, en voor sommig taboe. Aan de andere kant is het ondraaglijk lijden van dieren ook geen optie.

In dit soort gevallen kan men toch beter zelf het dier "helpen" en laten lijden.

Het schieten met een buks is af te raden, in het geval dat niet goed raak wordt geschoten lijdt het dier juist ontzettend veel pijn.
Gert



Pagina : 1 2 3 4
volgende >>>

Onderwerp gesloten



Er zijn in totaal 89 bezoekers op de site, waarvan 0 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede