Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > kruisingen van exoten
Dit onderwerp is gesloten
Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.



natasja
Website Member
Posts :1796

Website Member
2005-12-04 - 19:28:18 send message to natasja

quote
Maar het is heel duidelijk dat jij de eigen individuele gerief belangrijker vindt dan dat van de dieren/mensen in het algemeen.



Is dat zo ?

Zoals ik al aangaf , als het gaat om kruisingen die hier verder geen nadelen van ondervinden zoals gezondheidsproblemen of onvruchtbaarheid dan heb ik er geen problemen mee dat er kruisingen gekweekt worden , hoe jij daar de conclussie uit kan trekken dat het mij enkel om het individuele gerief zou gaan is mij een raadsel.


Niltava
Website Member
Posts :3071

Website Member
2005-12-04 - 19:50:32 send message to Niltava

Het gerief van de ene persoon die de kruising wil.
Is toch niet zo moeilijk te begrijpen?



goulds
Website Member
Posts :865

Website Member
2005-12-04 - 22:05:25 send message to goulds

Zooooow ,ben weer helemaal bijgelezen ,maar zit nog steeds in draaimolentje.

Wat persoonlijk gerief betreft,wat moeten jullie met al die import vogels??in ons natte koude landje.
We hebben toch mooie vogels zat in europa,ga mussen kweken,leeuwerikken nachtegaaltjes,hoppen,blauwborsten etc

We zijn erg off topic aan het gaan en met 2 maten aan het meten.
Verder mag de leek zijn mening niet geven omdat de biologieleraar alles beter weet.Hij weet wel waar hij over praat maar dat geeft hem niet altijd gelijk.
Jullie tegenstanders hebben zoals jullie zelf zeggen zeer veel argumenten,waarom blijft het dan zo populair??
als je gaat naar richting postuurkanaries zoals de bult,italicus,frise ja dan ga je te ver.


Niltava
Website Member
Posts :3071

Website Member
2005-12-04 - 22:13:36 send message to Niltava

gould\; mijn tropen zitten binnen en de europesen zitten buiten
Al eerder heb ik aangegeven dat er meer mee gekweekt zou moeten worden.
Maar heb je al bedacht hoe jij je doel nastreeft zonder anderen met ongewenste nakweek opzadeld?
De gewone selectiekweek is namelijk net zo snel of sneller.

Overigens is wat veel (relatief begrip) voorkomt, niet automatisch goed.
Maar daar denk je dus weer aders over.
Ovrigens komt kruisen aardig minder voor dan de "normale" kweek.


natasja
Website Member
Posts :1796

Website Member
2005-12-04 - 22:33:25 send message to natasja

quote
Maar het is heel duidelijk dat jij de eigen individuele gerief belangrijker vindt dan dat van de dieren/mensen in het algemeen.


quote
Het gerief van de ene persoon die de kruising wil.
Is toch niet zo moeilijk te begrijpen?


In dat geval vind jij je eigen gerief dus ook belangrijker , want ook jij bent die ene persoon die nakomelingen wil van zijn vogels.

Misschien ben ik als niet kweker juist wel minder bezig met persoonlijk gerief als dat jij bent.


Niltava
Website Member
Posts :3071

Website Member
2005-12-04 - 22:54:27 send message to Niltava

Als je de er al uit moet wringen door de wereld om te draaien heb je of het niet begrepen, of probeer je gewoon je gelijk te krijgen .
Ik begin steeds meer in het eerste te denken, had je wijzer gedacht.

Nog een poging.
Bij sommige kruisingen is het verschil aan de buitenkant niet of nauwelijks te zien. In de vruchtbaarheid of of de vererving echter wel. Dat merk je pas later of niet(je krijgt alleen geen nakomelingen, of ze sterven in de dop of je hebt ineens een andere uitkomst dan dat je wil.

De vogel die je van een kweker hebt gekocht blek dus niet bijv. een europese kanarie te zijn maar een bastaard. Hij leek op een europese kanarie (klopt want hij had 75% europese kanariebleod in zich) maar blijkt door de kruising onvruchtbaar te zijn geworden.
De (kruisings)kweker heeft de vogel echter weggedaan, want ja hij bevruchtte niet goed\9kon de vogeldus niets aan doen) of hij heeft hem weggedaan omdat hij in de veronderstelling dat hij een europese kanarie verkocht (Hij leek er immers op! en de kruising was toch al een paar generaties terug!!)
De argeloze koper(en dat hoef ik dus niet te zijn!!!) weet dat niet maar krijgt geen succes, probeert van alles, voeding, andere partner etc.
Hij verkoopt de vogel maar, hij kan er immers toch niets mee.

Ben je er nu nog van overtuigd dat kruisingen geen bezwaar zijn???

Tja, dan houdt alles op..


natasja
Website Member
Posts :1796

Website Member
2005-12-04 - 23:11:35 send message to natasja

ja maar niltava dan bekijk je een ander plaatje als dat ik doe ..

Ik kijk zuiver naar de kruisingen op zichzelf , als deze geen gezondheidsproblemen hebben zie ik er geen negatief iets in.

Jij kijkt naar hoe het verder gaat met deze kruizingen die verkocht worden zonder de informatie dat het een kruising is , dat is een geheel ander plaatje .

Ik begrijp dat als je kweekt je niet opeens vreemde dingen in je dieren wil terug zien omdat iemand zo leuk is geweest een kruising als raszuiver te verkopen , maar ik bekijk het dus als zijnde de kruisingvogel op zichzelf , ik zie geen reden tot negatief zijn zolang het beestje gezond is.

Ik kweek niet dus ik hoef niet bang te zijn voor kruisingen in mijn lijnen , ik kan een kruising bekijken als zijnde een "leuk , apart of mooi" vogeltje


dooren
Website Member
Posts :2443

Website Member
2005-12-05 - 00:03:47 send message to dooren

==============
Herhaling:
Ps laat dan de argumenten van, het moet kunnen, mooi, en leuk maar weg. (die ken ik wel)
Gert
==============

Ik weet het, je kunt niet altijd de gevolgen onderzien, tenzij zelf meegemaaktwink ;) lees kweekt.

Hopelijk kun je nu voorstellen wat kwekers meemaken omdat er iets opduikt in hun raszuivere kweeklijn, dus niet fijn.

Kruizingen zijn dus niet altijd direct zichtbaar, maar komen dus via vererving later op het bordje terug te liggen.

Je kunt dus nu voorstellen dat zuivere kwekers het niet fijn vinden als andere "rommelen" met zuiver "materiaal". Het vervelende is ook dat deze kwekers elke keer wel zuivere vogels blijven gebruiken en nodig hebben, om deze "leuke" kruizingen te kunnen kweken.

Vat deze woorden niet persoonlijk op, maar als informatie. (leest toch net iets anders)
Gert


natasja
Website Member
Posts :1796

Website Member
2005-12-05 - 00:27:03 send message to natasja

jahaa maar ik snap het ook wel maar ...
puur bekeken vanuit het oogpunt kruising zijn er dus eigenlijk geen bezwaren ? ( in het geval dat het dus verder om gezonde dieren gaat )

Jullie grootste bezwaar is dus eigenlijk dat jullie bang zijn dat kruisingen in zuivere lijnen betrokken worden maar een echt bezwaar tegen een kruising op zichzelf is er dus nauwelijks ?

laat ik het eens anders brengen ..
als er nou een bij een kruising ALTIJD zichtbaar zal blijven dat het om een kruising gaat en dit dus niet gebeurd met zeldzame vogels , zou jullie mening dan minder negatief zijn ?

Het vervelende aan het hele kruisingenverhaal vind ik dat er meteen de indruk word gewekt dat alleen onverantwoorde kwekers hiermee kweken die enkel en alleen op geld uit zijn , als ik dan kijk naar mijn bastaardhondje die volgens vele rasfokkers ook niet gefokt had mogen worden dan zie ik gewoon niet in waarom dat niet zou mogen.

er hoeft hier maar iemand een vraag te stellen over een kruising en direct komen er behoorlijk l*llige reacties omdat mensen het er niet mee eens zijn, dat moet toch anders kunnen ..
onder de raszuivere kwekers zijn ook zeer slechte kwekers te vinden die het puur en alleen om het geld te doen is en bij kruisingkwekers lijkt daar wel per definitie vanuit gegaan te worden.


Niltava
Website Member
Posts :3071

Website Member
2005-12-05 - 07:21:16 send message to Niltava

quote
laat ik het eens anders brengen ..
als er nou een bij een kruising ALTIJD zichtbaar zal blijven dat het om een kruising gaat en dit dus niet gebeurd met zeldzame vogels , zou jullie mening dan minder negatief zijn ?

Minder maar nog steeds negatief. Zoals nu ook weer uit je reactie blijkt bekijk je het toch vanuit het individualistsch standpunt, zoals ik al meldde
Bij de meeste kwekers (bij tropen in ieder geval) ontstaat er niet 1 jong, maar zijn er meestal vele nodig om het gewenste resultaat te krijgen.
En als je een beetje weet hoe het gaat dan weet je ook dat deze vogels ergens heen moeten, ze blijven veelal niet bij de kweker zelf....
Verder gaat erfelijkheid natuurlijk nooit alleen over de buitenkant!!, het merendeel is zelfs onzichtbaar.

quote
Het vervelende aan het hele kruisingenverhaal vind ik dat er meteen de indruk word gewekt dat alleen onverantwoorde kwekers hiermee kweken die enkel en alleen op geld uit zijn , als ik dan kijk naar mijn bastaardhondje die volgens vele rasfokkers ook niet gefokt had mogen worden dan zie ik gewoon niet in waarom dat niet zou mogen.

Er is nogal een groot verschil. Als je een rashond koopt krijg je er een stamboom bij. Niemand heeft ook een probleem met een bastaardje, je kunt het bij de hond toch meestal zien. Verder, dus de stamboom en wordt er niet zo mee gefokt in aantallen als vogels.
Overigens gaat het hier ook weer over rassen.

quote
er hoeft hier maar iemand een vraag te stellen over een kruising en direct komen er behoorlijk l*llige reacties omdat mensen het er niet mee eens zijn, dat moet toch anders kunnen ..
onder de raszuivere kwekers zijn ook zeer slechte kwekers te vinden die het puur en alleen om het geld te doen is en bij kruisingkwekers lijkt daar wel per definitie vanuit gegaan te worden.


Ja, als hier iemand de vraag stelt weten de anderen dat die persoon er nog niet zoveel van weet. Er is namelijk al veel over geschreven.
De vraag is dan dus ook, weet degene wel waar hij mee bezig is.
De ervaren kwekers weten wel waarover ze praten.
Over of iemand slecht of goed is, of uit is op geld heb je mij niet horen zeggen.

Nogmaals het is soms best fris als een leek of een buitenstaander mee praat. Maar het is soms wel handig als je wat meer van de achtergrond weet.


goulds
Website Member
Posts :865

Website Member
2005-12-05 - 14:29:44 send message to goulds

Maar goed ik heb mijn zegje gedaan, kan enkel zeggen tegen de zuivere kwekers als jullie zeer selectief kweken koop dan ook zeer selectief.Voor de beginners tja tis vallen en opstaan in deze hobby ook vele zuivere kwekers verzwijgen dingen als,pleegouderkweek en inteelt/lijnenteelt.

Gouden tip voor beginner bezoek een tt in de buurt.Bekijk er hoeveel kwekers jouw vogels kweken en sluit je bij die vereniging aan en koop daar je vogels.dan heb je geen valse start,immers een medelid bedriegt men niet gauw.

bij deze stap ik nu uit het draaimolentje.


mreyder
Website Member
Posts :608

Website Member
2005-12-05 - 15:59:35 send message to mreyder

Misschien heb ik als kromsnavelkweekr ook geen recht van spreken in deze topic, maar ik ben toch eigenwijs genoeg om gewoon m'n zegje te doen. Vind het (even of topichappy :) erg kinderachtig dat er door sommigen niet echt charmant op posts van niet-kwekers gereageerd wordt! Maar goed: mijn bijdrage aan deze discussie. Vind het vreemd, dat het kruizen van exoten zo negatief wordt gezien, terwijl er bij de foto's van de kruizingen van ara's bijvoorbeeld door velen geroepen werd, dat ze die prachtig vonden (Inderdaad: ook daar waren tegenstanders, ikzelf ben er ook niet voor om eerlijk te zijn). Wat me vooral stoort, is: wat gebeurt er met de kruizingpoppen?? De mannen vinden wel afzet, omdat ze vaak mooi zingen of veel kleurrijker zijn dan de poppen en dus gewilder zijn voor de TT's! Ik weet van gesprekken die ik vroeger had met kruizingkwekers, dat men de poppen vaak simpelweg opruimde (dus: dood maakte, want de handel had er zelfs geen interesse in!!). Weet niet hoe dat tegenwoordig is, maar kan me niet voorstellen, dat de situatie nu erg anders ligt. Vaak zijn ze steriel, is er ook van de handel weinig interesse, om van particulieren nog maar te zwijgen. En dan vind ik dat kruizen dus een hele slechte zaak! Niet vanwege de kruizingen op zich, maar wanwege het trieste vooruitzicht dat de vogeltjes hebben! kijk: ik weet best, dat de meeste kruizingkwekers die deze praktijken er op na houden dat niet zullen toegeven en ik wil hier ook niemand tegen het zere been schoppen, maar ik vind het verwerpelijke praktijken.


dooren
Website Member
Posts :2443

Website Member
2005-12-05 - 16:28:40 send message to dooren

Selektief kopen is alleen vaak weggelegd voor de prof. kweker.

Het tegen kruizen zijn is op zich een goede zaak om aspirantleden te beschermen tegen miskopen.

Als serieuzer kweker heb ik vaak genoeg de nadelen gezien van beginners die dachten een leuk koppel gekocht te hebben wat achteraf kruizingen bleken. Vaak kwamen ze er pas achter als ze hun nakweken gingen verkopen.

Want inderdaad waar blijven al die "overtollige gekruiste vogels" de weg naar de handel of beginner. Op deze manier worden deze mensen al gelijk benadeeld voordat ze zijn begonnen.

Er wordt gewoon niet verteld van luister dit zijn geen zuivere kweekvogels.
Men wil gewoon de hoogste prijs voor het overtollig spul.
Gert


pirtre
Website Member
Posts :54

Website Member
2005-12-05 - 16:39:43 send message to pirtre

Ik heb net deze woordenwisseling gelezen en wil ook even m'n standpunt kwijt. Ik ben tegen kruisingen maar dan vooral met zeldzame soorten die weinig gekweekt worden en dus voor weinig nageslacht zorgen; als dat nageslacht dan ook nog eens onzuiver is vind ik dat schadelijk. Bij de gedomesticeerde soorten (kanarie, rijstvogel, zebravink) vind ik het minder een probleem mits het natuurlijk goed geregistreerd wordt en ook word verteld bij de verkoop.

Groeten,
Pieter


BenDoensen
Website Member
Posts :75

Website Member
2005-12-05 - 18:06:02 send message to BenDoensen

quote
Wat me vooral stoort, is: wat gebeurt er met de kruizingpoppen??

Goede vraag, triest antwoord.
In de handel krijg je er niks voor. Dus worden ze los gelaten in de natuur, waar ze een "natuurlijke" dood sterven, of ze worden door de liefhebber(?) "opgeruimd."
Ook worden de bastaardpoppen gebruikt als pleegmoeder. Ze leggen wel eitjes, maar meestal obevrucht. De eitjes weghalen en bevruchte eitjes in het nest doen en hup je kan nog nog meer bastaarden kweken, waarvan de popjes dezelfde weg zullen volgen als zovele ervoor.




Onderwerp gesloten



Er zijn in totaal 132 bezoekers op de site, waarvan 1 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede