Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > kruisingen van exoten
Dit onderwerp is gesloten
Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.



Toine84
Geroyeerd
Posts :164

Geroyeerd
2005-12-01 - 00:14:38 send message to Toine84

quote
jammer dat daar sommige mensen over denken maar het is een mooie hobby ook de bastaardt kweek daar brengen de ouders tenminste zelf nog de jongen groot en worden niet met de hand op gevoed zoals bij de meeste papagaai soorten die ook steeds zwakker worden want natuurlijke selectie bestaat dan niet meer.


Wat zeg je nu? Bastaarden kweken is natuurlijke selectie? Sorry hoor, maar als je echt over natuurlijke selectie zou spreken zouden bastaarden er ook niet zijn!

quote
hallo allemaal ,
mijn reactie is niet kwaad bedoeld maar ik denk dat veel van de liefhebbers hier niet weten waar ze over praten en ik ben ook wel iemand die weet waar ik over praat zeker met betrekking tot bastaarden van cultuur en van exoten.en denk er ook aan dat veel mutaties die bij de exoten zijn door bastaard kweek verkregen zijn,en die zijn door het terug kruisen (als je in de soortkruisingen zit )weer na een paar generaties ras zuiver.dus ik zie dit niet als een aanval maar laat de mensen die er geen cverstand van hebben niets zeggen .ik weet ook niet alles maar hier over wel en die fotoos kan ik inderdaad laten zien zelfs van een zebravink x vuurvink als het zou moeten maar ik weet niet hoe ik die hier moet plaatsen. maar ik heb het niet kwaad bedoeld maar wat ik zeg meen ik wel
joop


Denk jij dat je door kruisingen weer terug te kruisen 100% zuivere vogels terug kan krijgen?? Dit kan echt nooit hoor, ik snap niet hoe je dit kan bevorderen! Sommige vogels zullen er misschien weer uitzien als raszuiver maar zijn dit genetisch gezien helemaal niet! Je moet begrijpen dat ik echt geen voorstander ben van bastaarden. Misschien dat het in de vinken etc.-cultuur nog wel meer geaccepteerd wordt.
Zelf ben ik ook een watervogelliefhebber, en ik zie ook in de liefhebberij vele soorten ten gronde gaan (denk aan hawaii eenden, laysan talingen, hiervan zijn in de avicultuur bijna geen zuivere soorten meer te vinden, en in het wild worden ze ook al bedreigd, en sommige soorten hybridiseren zelfs met de wilde eenden (die door de mensen zijn ingevoerd!). Hetzelfde geval van de witkopeend die hybridiseerd met de stekelstaarteend, in Spanje! De wildvorm is de basis van al onze mutaties, en wees eerlijk, het zou zonde zijn als deze verloren zou gaan!


BenDoensen
Website Member
Posts :75

Website Member
2005-12-02 - 21:07:14 send message to BenDoensen

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Mensen, mensen toch.
De vogelwereld kent bijna 10.000 soorten vogels. Zijn deze allemaal niet mooi genoeg? Of is het dan toch waar, dat wij ons willen onderscheiden in iets unieks? Ik heb ooit eens gehoord, dat een postzegelverzamelaar een vermogen uitgaf om een postzegel te kopen waarvan er slechts 2 exemplaren bestonden. Een exemplaar had hij al. Toen hij het 2de exemplaar had gekocht verbrandde hij deze. Het enige exemplaar dat hij nu in zijn bezit had werd nu niet dubbel zoveel waard, maar werd gewoon onbetaalbaar.
Niemand hoeft zich persoonlijk aangevallen te voelen hoor, maar mijn inziens zijn zulke liefhebbers geen vogelliefhebber, doch geldliefhebber. Mutatiekweek duurt te lang, dan maar bastaardkweek. Dit gaat sneller. Zou je deze mensen ook met apen kunnen kruisen? Wat zou er dan uitkomen? Dit kan je een aap niet aandoen. Nu zijn ze nog vrij inteligent. Het zou weer een degeneratie van het ras betekenen.


goulds
Website Member
Posts :865

Website Member
2005-12-03 - 10:49:59 send message to goulds

Dit slaat werkelijk nergens op.
Een bastaard kweker is geen vogelliefhebber??? zo zo poeh poeh.Ik ken er genoeg en hun vogels verblijven compleet in 5 sterren hotels,denk dat jij je daar niet aan kunt meten als "echte vogelliefhebber".

Verder gaat deze topic over kruisingen met exoten laat ajb degene die dit doen,hebben gedaan,gaan doen reageren,en de rest die er niets van willen weten op andere topics reageren,of start nieuwe topic met als titel anti kruisingen/bastaard kweek.

Voorts ben ik gestart met de poging spitsstaart x maskeramadine,rede ik wil graag de body van spitsstaart inkweken bij de maskeramadine.Puur omdat ik zelf dit mooier denk uit te zien.
De vogels blijven vruchtbaar,verliezen geen natuurlijk gedrag,zijn terug te kweken.

grt Goulds


BenDoensen
Website Member
Posts :75

Website Member
2005-12-03 - 11:29:23 send message to BenDoensen

De teloorgang van de huidige flora en fauna is voor een groot deel aan mensen zoals Goulds te danken. Zij menen dat de evolutie geen goed werk heeft verricht, en dat zij het wel effe voor zullen doen hoe het wel moet.
Schoenmaker blijf bij je leest.
Ook als je geen schoenmaker bent.

Waar mensen beginnen met denken,
begint de natuur te lijden.


goulds
Website Member
Posts :865

Website Member
2005-12-03 - 11:48:37 send message to goulds

Dit bericht is 2 keer gewijzigd

Beste Ben je weet niet waar je het over hebt.

Waar staat dat ik het beter meen te weten dan de natuur??
Wat ik wil doen doet de mens zelver al eeuwen
ondermekaar ,Zie volgende: Europeaan x Afrikaan
Aziaat x Amerikaan
etc etc.
Dus met jouw woorden mag een nederlander geen kinderen met Chinese etc etc want dat is tegen de natuur.
Nog eentje met persoonlijke tint,jij hebt Floortje rond rennen(gezien op je site,een mooie by the way)hoe denk je dat deze is onstaan??dus ga mij niet van iets beschuldigen waar je zelf ook aan meedoet,want dan zou je een echte wolf moeten hebben.
De spitsstaart en maskeramadine zijn nauw verwant aan mekaar(nederlander x chinees) vertonen in vele opzichten zelfe gedrag etc. waarom mag ik hier dan niet mee experimenteren??want de natuur staat het immers toe.


BenDoensen
Website Member
Posts :75

Website Member
2005-12-03 - 12:45:17 send message to BenDoensen

Bastaardering en mutaties zijn 2 geheel verschillende zaken.
Mutaties komen voort uit dezelfde soort. Bastaarden zijn een mengeling van verschillende (onder)soorten. Mutaties ontstaan spontaan door inteelt of door een afgezonderde populatie. Bastaarden is een vorm van (gedwongen) vreemgaan met een niet eigen soort. negerxjappanner is nog steeds Homo sapiens x Homo sapiens
Weet waar je over praat.


goulds
Website Member
Posts :865

Website Member
2005-12-03 - 13:24:00 send message to goulds

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Ach laten we er maar over ophouden wordt een eindeloze discussie waarin beide partijen zowel gelijk als ongelijk hebben ,elk heeft een kern van waarheid.

In ieder geval dankt de kanariekweker zijn hobby aan bastaardkweek.De Australische prachtvink kweker zijn hobby aan bastaard kweek(uitvoer verbod en gebruik Japanse meeuw)

Laten we bij topic blijven.



ParkietenPeter
Website Member
Posts :4054

Website Member
2005-12-03 - 13:29:02 send message to ParkietenPeter

wink ;)


pitylus
Website Member
Posts :210

Website Member
2005-12-03 - 13:48:08 send message to pitylus

Ik kan ook niet goed begrijpen dat sommige mensen bastaarden willen kweken .De waarde van deze vogels zou gewoon nihil moeten zijn of beter gezegd 0 euro waard . Sorry maar er zijn zovele soorten zoals Ben aankondigd in zijn vorig artikel waar er te weinig mensen mee kweken . Er worden duizende vogels geimporteerd maar er wordt hèèl weinig gekweekt met dergelijke vogels en dat vindt ik erg spijtig , natuurlijk is het elk zijn mening , maar bastaarden kweken nee.


pitylus
Website Member
Posts :210

Website Member
2005-12-03 - 13:48:50 send message to pitylus

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

user wiped their message


goulds
Website Member
Posts :865

Website Member
2005-12-03 - 14:25:13 send message to goulds

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Wat ik niet begrijp is dat de tegenstanders gelijk met euro's de aanval openen.

Bij 98% van bastaardkwekers draait het daar geeneens om,voor hun gaat het om de uitkomst niet inkomst.
Daarbij gaf ikzelf al aan dat ik meer body in de maskeramadine wil,dat de natuur anders besliste kan goed zijn maar ze laat wel de mogelijk open het te verbeteren,in bastaardkwekers ogen.

En als jullie voor je orginele natuurlijke vogel 100 euro krijgen terwijl ie 10 euro waard is ,wordt hij ook verkocht.
Maar dat staat geheel buiten de bastaardkweek.

Nogmaals laat ieder in zijn waarde en plak niet zomaar luk raak iemand etiket op,omdat je het niet met hem/haar eens bent.

Nogmaals stay on topic
er werd nergens gevraagd wie voor en wie tegen bastaardkweek is.Start dan zelf desbetreffende topic.


bulldog
Website Member
Posts :58

Website Member
2005-12-03 - 14:43:41 send message to bulldog

er zijn zelfs in het wild bastaarden waar ge nomen zoals een keep x vink dus buiten de kwekers om gebeurt dat

groetjes joop


Niltava
Website Member
Posts :3071

Website Member
2005-12-03 - 18:44:38 send message to Niltava

Waarom (liever) geen kruisingen kweken?
Menig kruiser weet niet waar hiuj het over heeft.
Het blijkt al uit deze (en overige topics betreffende dit item)

1)zoals Ben al aangaf.
quote
negerxjappanner is nog steeds Homo sapiens x Homo sapiens

Oftewel ras x ras

2)
quote
er zijn zelfs in het wild bastaarden waar ge nomen zoals een keep x vink dus buiten de kwekers om gebeurt dat


Dit zijn altijd uitzonderingen waarbij verdere voortplanting zelden voorkomt

3)
quote
Voorts ben ik gestart met de poging spitsstaart x maskeramadine,rede ik wil graag de body van spitsstaart inkweken bij de maskeramadine.Puur omdat ik zelf dit mooier denk uit te zien.
De vogels blijven vruchtbaar,verliezen geen natuurlijk gedrag,zijn terug te kweken.


Vervolgens weer alle spitstaartelementen eruit kweken??
Het lijkt me verstandiger via selectie een forsere masker te kweken.
Overigens wil de vruchtbaarheid is de eerste generatie niets zeggen over de vruchtbaarheid in de latere, teruggekruiste nakomelingen.
Heb eens een stuk gelezen over de europese kanarie, ik weet niet precies over de soort waarmee werd gekweekt om nieuwe kleuren in te kweken, maar ik meen de gewone kanarie.
Echter naarmate men verder kweekte werden de dieren steeds minder vruchtbaar. M.a.w. de soortbariëre werkte wel degelijk, alleen wat langer dan gedacht.


quote
In ieder geval dankt de kanariekweker zijn hobby aan bastaardkweek.

Alleen de rode kanariekwekers wink :)

quote
De Australische prachtvink kweker zijn hobby aan bastaard kweek(uitvoer verbod en gebruik Japanse meeuw)


En weer jaren nodig gehad om de slechte eigenschappen eruit te kweken sad :(


quote
Nogmaals laat ieder in zijn waarde en plak niet zomaar luk raak iemand etiket op,omdat je het niet met hem/haar eens bent.


Ik geloof niet dat elke kweker/kruiser het voor het geld doet.
Ook Gould doet het om deze reden niet(volgens mij)
Echter als we ons nergens mee mogen bemoeien kan de zaak wel uit de hand lopen. Het gedogen(op zich een goed en vriendelijke omgangsvorm) kan tot zeer ongewenste uitwerkingen leiden.
Dat hoeft men toch niet meer te betwijfelen gezien de laatste jaren.
En als deze geluiden niet in dit topic voorkomen. Kunnen toevallige voorbijkomende(startende)kwekers er van uit gaan dat er totaal geen bezwaar is om te kruisen.


kakatoe
Website Member
Posts :771

Website Member
2005-12-03 - 19:33:17 send message to kakatoe

Maar waarom is het eigenlijk nodig om te kruizen??
Geef eens een goede reden
Jan


natasja
Website Member
Posts :1796

Website Member
2005-12-03 - 20:17:06 send message to natasja

omdat het kan ?

er zijn duizenden mooie vogelsoorten te vinden , stel nou dat door het kruizen je geen van de natuurlijek soorten bhoud maar duizenden andere mooie vogelsoorten krijgt .. ?
ik persoonlijk zou dat geen probleem vinden , ik ga me pas zorgen maken wanneer we nog maar tientallen mooie vogelsoorten hebben happy :)




Onderwerp gesloten



Er zijn in totaal 199 bezoekers op de site, waarvan 6 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede