Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > kruisingen van exoten
Dit onderwerp is gesloten
Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1 2 3 4 5 6 7
volgende >>>


Auteur Onderwerp : kruisingen van exoten
padda
Website Member
Posts :96

Website Member
2005-08-12 - 15:45:34 send message to padda

Ik heb een vraag in verband met het kruisen van exoten. Vele kruisingen worden altijd in dezelfde richting gekruist (bv japanse meeuw man x padda pop) en niet omgekeerd. Is er hier een specifieke reden voor?

Ik zou graag zelf ook eens enkele kruisingen opzetten maar ik weet niet goed welke ik best als man of pop neem. Ik dacht aan:
japanse meeuw x padda
gordelgrasvink x zebravink
zebravink x japanse meeuw
diamantvink x padda

Ik weet totaal niet of deze kruisingen mogelijk zijn en wat ik best als man of pop neem dus zeg maar eens wat jullie ervan denken.
(ik wil hiermee wel geen topic starten over de ethische verantwoordheid van kruisingen e.d.)
Jurn


bulldog
Website Member
Posts :58

Website Member
2005-08-12 - 17:24:32 send message to bulldog

hallo
die kruisingen die jij op noemt zijn allemaal te doen .er is ook een goed boek daar over van A.van mingeroet daar staan erg veel kruisingen in het boek heet kruisingen kweken en tentoonstellen
groetjes joop


kakatoe
Website Member
Posts :771

Website Member
2005-08-12 - 19:47:07 send message to kakatoe

waarom moet de zuiverheid van de vogels eigenlijk kapot gemaakt worden?


tonnl
Website Member
Posts :3032

Website Member
2005-08-12 - 23:22:17 send message to tonnl

Misschien een domme vraag, maar wat is een padda?


broto
Website Member
Posts :1195

Website Member
2005-08-12 - 23:24:07 send message to broto

Padda oryzivora of te wel rijstvogel

Henk


tonnl
Website Member
Posts :3032

Website Member
2005-08-13 - 01:46:44 send message to tonnl

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Dankje Henk.
En die worden dus gekruist met japanse meeuwtjes? Nog nooit van gehoord en nog nooit gezien, wat zou dat moeten opleveren? Grotere meeuwtjes of piepkleine rijstvogels?



bulldog
Website Member
Posts :58

Website Member
2005-08-13 - 09:09:29 send message to bulldog

jammer dat daar sommige mensen over denken maar het is een mooie hobby ook de bastaardt kweek daar brengen de ouders tenminste zelf nog de jongen groot en worden niet met de hand op gevoed zoals bij de meeste papagaai soorten die ook steeds zwakker worden want natuurlijke selectie bestaat dan niet meer.
joop


cocobar
Website Member
Posts :591

Website Member
2005-08-13 - 10:27:15 send message to cocobar

Ik zag veel van die kruisingen vorig jaar op een TT en moet zeggen dat er toch wel leuke vogeltjes tussen zaten, ook in de aard van putter x kanarie en dergelijke... Toch is het niet mijn ding en zal ik ze zelf nooit kweken, ik heb al werk genoeg met bepaalde mutaties(zebravinken)


tonnl
Website Member
Posts :3032

Website Member
2005-08-13 - 10:29:49 send message to tonnl

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Mijn vraag was zeker niet veroordelend bedoeld, Bulldog, ik laat ieder graag in zijn waarde.
Het stond er wat krom misschien maar ik bedoel het echt als serieuze vraag.
Wat krijg je uit rijstvogels maal meeuwtjes? Heb je daar een foto van misschien?

Ton.


ParkietenPeter
Website Member
Posts :4054

Website Member
2005-08-13 - 10:36:38 send message to ParkietenPeter

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Ik denk dat Joop refereert aan de vraag van kakatoe.

Maar ik laat deze discussie niet ontaarden in gebekvecht over het moreel van het wel of niet mogen/kunnen kruisen van vogels. Daar zijn andere discussies over gevoerd en gesloten.

Hier werd de vraag gesteld of het mogelijk was en wat dit voor een jongen geeft. Een discussie in deze lijn is meer dan welkom om zo beter inzicht te krijgen in dit fenomeen.


broto
Website Member
Posts :1195

Website Member
2005-08-13 - 10:42:00 send message to broto

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

quote
Ik weet totaal niet of deze kruisingen mogelijk zijn


Denk wel dat het mogelijk is, deze vogels worden ook via het vraagprogramma van NBvV gevraagd , dus denk ook dat er wel al zijn ook, vogels uit deze combinaties.
Heb ze zelf nooit gezien hoor.

Kijk hier dan kan je zien wat er verder gevraagd wordt.
http://www.nbvv.nl/downloads/BASTAARDEN.pdf

Henk


padda
Website Member
Posts :96

Website Member
2005-08-13 - 11:01:35 send message to padda

bij ons op de gewest-tt staan er enorm veel kruisingen: exoten onderling, kanarie x europese, europese onderling,...
Bepaalde combinaties zijn echt heel mooi om te zien. Ik had er een paar hele goede gekocht van iemand die stopte met vogels te kweken maar door omstandigheden ben ik er een heel deel kwijtgeraakt en daarom wil ik het ook wel eens proberen.
Er bestaan zeer mooie combinaties met diamantvink omdat het rood van de staart snel terug te vinden is in de combinaties.
De combinatie japanse meeuw x padda geeft een grote bruine vogel (tussen JM en padda) die flanken vertoont(V-tekening) maar de buik is donkerbeige. De zwarte kop is donkerbruin geworden en de witten wangen zijn lichtbruin. Het is ook wel te zien welke mutaties je aan elkaar paart want dat kan veel verschil maken.

Is er iemand die weet waarom bepaalde mutaties altijd in dezelfde richting gekruist worden en niet omgekeerd (heeft het mss te maken met de groote van de vogels, kleine man op grote pop omdat een kleine pop het gewicht anders niet zou kunnen houden bij het paren?)
Jurn


broto
Website Member
Posts :1195

Website Member
2005-08-13 - 12:57:57 send message to broto

quote
De combinatie japanse meeuw x padda geeft een grote bruine vogel (tussen JM en padda) die flanken vertoont(V-tekening) maar de buik is donkerbeige. De zwarte kop is donkerbruin geworden en de witten wangen zijn lichtbruin.


Heb je daar ook een foto van??
kan er op int. net nx ervan vinden

Henk


padda
Website Member
Posts :96

Website Member
2005-08-13 - 13:14:49 send message to padda

kga zelf eens zoeken maar daarvoor moetik op mijn andere computer zijn die op mijn kot staat dus een beetje geduld
Jurn


kakatoe
Website Member
Posts :771

Website Member
2005-08-13 - 15:25:38 send message to kakatoe

dat is gewoon een vraag die ik daarop stelde.
en niet om ruzie uit telokken tussen voor en tegenstanders.
er zullen heus mooie vogels tussen zitten.
wink ;)


bulldog
Website Member
Posts :58

Website Member
2005-08-13 - 16:57:21 send message to bulldog

hallo allemaal ,
mijn reactie is niet kwaad bedoeld maar ik denk dat veel van de liefhebbers hier niet weten waar ze over praten en ik ben ook wel iemand die weet waar ik over praat zeker met betrekking tot bastaarden van cultuur en van exoten.en denk er ook aan dat veel mutaties die bij de exoten zijn door bastaard kweek verkregen zijn,en die zijn door het terug kruisen (als je in de soortkruisingen zit )weer na een paar generaties ras zuiver.dus ik zie dit niet als een aanval maar laat de mensen die er geen cverstand van hebben niets zeggen .ik weet ook niet alles maar hier over wel en die fotoos kan ik inderdaad laten zien zelfs van een zebravink x vuurvink als het zou moeten maar ik weet niet hoe ik die hier moet plaatsen. maar ik heb het niet kwaad bedoeld maar wat ik zeg meen ik wel

joop



Pagina : 1 2 3 4 5 6 7
volgende >>>

Onderwerp gesloten



Er zijn in totaal 194 bezoekers op de site, waarvan 4 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede