Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > kruisingen van exoten
Dit onderwerp is gesloten
Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.



Jacqueline
Website Member
Posts :1216

Website Member
2005-12-04 - 11:14:23 send message to Jacqueline

happy :)

Zullen we die weddenschap aangaan.!!!!!

wink ;)
Peter.


Niltava
Website Member
Posts :3071

Website Member
2005-12-04 - 11:22:54 send message to Niltava

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Kom maar op!!!
Maar, ten eerste ging het over natasja.
Ten tweede over dit topic.
Ten derde jouw(tientallen herhaalde) foto's zijn niet ter zake doende(ik waarschuw je maar even vooraf, dan kun je je nog bedenken)


natasja
Website Member
Posts :1796

Website Member
2005-12-04 - 11:35:26 send message to natasja

Niltava , ik begrijp best dat je jezelf met je kennis ver boven mijn leken en nuchtere kijk op de dingen stelt .

De discussie gaat over het kruizen van vogels en daar kan een Leek net zo goed een mening over hebben als een Deskundige ,jammerlijk dat al jouw kennis ten spijt je dat niet inziet.

Zolang er geen ongezonde vogels van komen zie ik geen enkel nadeel aan de kruizingen , anders word het wanneer de gezondheid in bedwing komt .


dooren
Website Member
Posts :2443

Website Member
2005-12-04 - 11:39:01 send message to dooren

Het kruisen voor de mens, bevoorbeeld: kippen, koeien, varkens e.d. kan dan wel een financieel en economisch gewin hebben gebracht.

Maar gezien de kwetsbaarheid, de uitbraken van ziekten, en het preventief continu kuren met antibiotica's laat zien dat dit veredelen door middel van kruizen ook vele nadelen kent. Het masaal houden van deze kruizingen in kleine hokken is niet het ideaal waar ik voor sta.

Het kruizen van vogels, welke meerwaarde dat dan brengt mag men gerust hier eens vertellen.

Ps laat dan de argumenten van, het moet kunnen, mooi, en leuk maar weg. (die ken ik wel)
Gert



Jacqueline
Website Member
Posts :1216

Website Member
2005-12-04 - 11:40:20 send message to Jacqueline

happy :)

Jouw manier van omgaan met forumleden, is zeer stuitend te noemen.
Een huiskamervogel bezitter uitdagen, vergelijk ik met een derde klasser die een kind van de kleuterschool uitdaagt.
Kun je wel, flinke jongen, ben je nu trots op jezelf.

Ga wat nuttigs doen.

wink ;)
Peter.


broto
Website Member
Posts :1195

Website Member
2005-12-04 - 11:49:46 send message to broto

quote
Het masaal houden van deze kruizingen in kleine hokken is niet het ideaal waar ik voor sta.



Het houden van raszuivere vogels in kleine hokken toch ook niet ??wink ;)

Ik denk ook dat het geen voordelen geeft, het kruisen van vogels.
Ik ben er ook niet tegen, hoewel ik het zelf niet ( bewust) zal doen.

Denk toch dat het een soort van nieuwsgierigheid heeft bij de mens.
Dezelfde nieuwsgierigheid die een kweker van mutaties die heeft wat er uit een cobinatie van 2 mutaties komt.
Dezelfde nieuwsgierigheid die iemand heeft, hoe de jongen eruit zien van 2 raszuivere vogels, is de kleur goed, model van de vogel, is die groot genoeg, geen afwijking aan poten of veren.

De mens is altijd nieuwsgierig en dat zal wel zo blijven ook, ook al is men het er niet altijd mee eens.

Henk


Niltava
Website Member
Posts :3071

Website Member
2005-12-04 - 11:53:15 send message to Niltava

Kruisingen!! Als je van dale al niet eens als deskundige aanneemt kun je inderdaad een eind weglullen.
Verder een nog groot misverstand, een MENING is niet altijd juist.

Als ik als leek tegen jou zeg dat je cavia's veels te klein zijn heb je alle redenen (er even vanuit gaande dat ze niet zijn) om mij aan te vallen en te pareren.

En alles mag als het geen kwaad (gezondheid)kan?? ik en anderen hebben dat toch echt meermalen de nadelen naar voren gebracht.

Ik heb verder helemaal niets tegen je natas.

Peter lees deze bovenste zin nog maar eens.
Ik zie haar helemaal niet als een klein kind maar wijs haar alleen erop dat je je soms niet mee moet bemoeien als je niet precies weet waarover het gaat.
En daar heeft iedereen recht op.

quote
Kun je wel, flinke jongen, ben je nu trots op jezelf.

Ga wat nuttigs doen.


Over jou en een flinke jo0ngen zijn hebben we het al eerder gehad.
Zodra je in een discussie niet goed naar voren kan komen gebruik je dergelijke termen.


Niltava
Website Member
Posts :3071

Website Member
2005-12-04 - 12:00:26 send message to Niltava

quote
De mens is altijd nieuwsgierig en dat zal wel zo blijven ook, ook al is men het er niet altijd mee eens.

Ben ik met je eens Henk. En natuurlijk mag men best wat experimenteren.
Maar op de gevaren wijzen lijkt me geen onnodige zaak(de historie bewijst dat).

Met ARGUMENTEN heb ik aangegeven waarom het waarschijnlijk helemaal niet handig is voor gould om te kruisen voor zijn doelstelling.

Maar schijnbaar moet alles maar kunnen, het gevolg van dit alles zien we dagelijks.
En begrijp me goed ik ben niet voor verbieden ed. , maar omdat alles kan/mag. hoeft het nog niet of is het goed.


natasja
Website Member
Posts :1796

Website Member
2005-12-04 - 15:07:07 send message to natasja

Niltava ,
Ik heb ook niets tegen jou , ook dat weet je wel maar ..

Ik ben dus een Leek , en zal dat ten alle tijden volledig toegeven , Maar !

de zogenaamde deskundige moeten ook eens ophouden met zich boven andere te stellen , omdat ik niet kweek houd dit echt niet in dat ik niets over bepaalde onderwerpen kan of zelfs Mag zeggen.

Ik word er inmiddels een beetje zat van om in diverse discussies altijd maar de kritiek te lezen je kweekt niet dus je moet je mond houden , ik hou over heel veel onderwerpen mijn mond , je zal mij NOOIT zien reageren op topics waar ik inderdaad niets van weet ivm gebrek aan kennis , ik ga niet raden wat voor vogel er op een foto staat als ik niet verder kom als een edelpapegaai of mus maar , de discussie kruiSingen heeft niets met kennis te maken maar juist en vooral met meningen.

Er zijn ontzettend veel gezonde kruisingen gekweekt in het verleden , kruisingen waar mensen ontzettend veel plezier van hebben en waar de vogels geen nadelen van ondervinden.

er is een percentage kwekers dat volledig tegen kruisingen is omdat ze de natuurlijke rassen mooi genoeg vinden , omdat ze bang zijn dat er op den duur geen originele vogels meer zullen zijn , etc.
en er is een percentage kwekers die voor kruisingen zijn , omdat ze de kruisingen voordelen vinden hebben zoals een apart uiterlijk , een "betere" huiskamervogel etc. etc.

Dat heeft in beide gevallen niets te maken met vogelleed of met nadelen voor de dieren het heeft zuiver en alleen te maken met MENINGEN.

en als leek zijnde ( die inmiddels al 2 jaar meeleest op vogelarena en er echt wel wat van opgestoken heeft al doen sommige mensen alsof ik maar een dom vrouwtje ben die met haar eene papegaai geen recht van spreken heeft ) mag en heb ik daar ook mijn eigen mening over.

Ik heb respect voor de mensen met hun kennis en ervaringen maar sommige mensen zouden niet zo hoog van de toren moeten blazen enkel omdat ze denken de wijsheid in pacht te hebben , of moet ik me nogmaals registeren onder een andere naam en beweren al jaren kweekervaring te hebben voor ik hier mijn mening mag neerzetten ?



Niltava
Website Member
Posts :3071

Website Member
2005-12-04 - 15:22:05 send message to Niltava

quote
al doen sommige mensen alsof ik maar een dom vrouwtje ben die met haar eene papegaai geen recht van spreken heeft

Dat heb ik nooit gezegd en vaak is een gezichtpunt vanuit de "buitenwereld" zeer waardevol om navelstaren tegen te gaan.

Echter omdat je een eigen mening hebt wil dat nog niet zeggen dat die juist is.
Zoals ik al eerder heb aangegeven, zijn er zeer veel argumenten tegen kruisingen.
Een echte goede voor heb ik nog niet gehoord of en dat vind ik wel negatief dat het allemaal voor het eigen individuele gerief is.
De mensen die waarschuwen tegen het kruisen kijken naar het grotere geheel.
En wees nu eerlijk waar blijven de nakomelingen, wie heeft daar straks last van? De argeloze koper.
Kruisingen die zgn. voordelen hebben geleverd? plantenwereld en zijn bijna altijd tussen rassen.
Daarbij aantekende dat veel rassen alleen op basis van de door de mens zijn bepaald en geen wetenschappelijke rassen zijn.

Maar het is heel duidelijk dat jij de eigen individuele gerief belangrijker vindt dan dat van de dieren/mensen in het algemeen.


broto
Website Member
Posts :1195

Website Member
2005-12-04 - 15:27:14 send message to broto

quote
Een echte goede voor heb ik nog niet gehoord of en dat vind ik wel negatief dat het allemaal voor het eigen individuele gerief is.



Jij heb toch ook je vogels voor eigen gerief??
Of hou jij de vogels omdat je familie of de buren het leuk vinden.

Henk


Niltava
Website Member
Posts :3071

Website Member
2005-12-04 - 15:30:24 send message to Niltava

quote
Ik heb respect voor de mensen met hun kennis en ervaringen maar sommige mensen zouden niet zo hoog van de toren moeten blazen enkel omdat ze denken de wijsheid in pacht te hebben , of moet ik me nogmaals registeren onder een andere naam en beweren al jaren kweekervaring te hebben voor ik hier mijn mening mag neerzetten ?


Ik heb totaal geen respect voor mensen die dat om die redenen doen.
Bovendien prik je daar zo doorheen.
Maar wat bedoel je er mee?
Ik ben nog steeds bekend zoals ik hier me heb ingeschreven. Wel heb ik mensen gezien die hun standpunt niet goed konden verdedigen(gebrek aan argumenten) zich opnieuw inlogden.


{quote]er is een percentage kwekers dat volledig tegen kruisingen is omdat ze de natuurlijke rassen mooi genoeg vinden , omdat ze bang zijn dat er op den duur geen originele vogels meer zullen zijn , etc.
en er is een percentage kwekers die voor kruisingen zijn , omdat ze de kruisingen voordelen vinden hebben zoals een apart uiterlijk , een "betere" huiskamervogel etc. etc.

Dat heeft in beide gevallen niets te maken met vogelleed of met nadelen voor de dieren het heeft zuiver en alleen te maken met MENINGEN.[/quote]
Gelukkig zet je dat inderdaad bij elkaar.

Maar je hebt meer aan feiten dan meningen.
Overigens gebruik je zelfs voor de dieren het "leed" in de individuele sfeer.
Wel vreemd voor iemand die schermt met:
'je horizon verbreden"
"verder kijken dan je neus lang is "
"iemand het voordeel van de twijfel geven"


Daniel
Website Member
Posts :3287

Website Member
2005-12-04 - 17:29:12 send message to Daniel

Een heftige discussie die waarschijnlijk tot het einde der tijden door zal gaan. Ik heb het idee dat we de verschillende meningen gebasseerd zijn op verschillende ideeen over de rol van de vogelliefhebberij.

Voor sommige is natuurbescherming het belangrijkste en zij zullen huiverig zijn voor het kruisen en hybridiseren.

Anderen zullen domesticeren belangrijker vinden en meer opzoek gaan naar "mooiere" vogels.

Ik zeg niet dat het een het andere uitsluit maar ik heb het idee dat dit door deze basis aannames er ook nooit een oplossing kan gevonden worden in deze discussie.


Niltava
Website Member
Posts :3071

Website Member
2005-12-04 - 17:57:29 send message to Niltava

Henk
quote

Jij heb toch ook je vogels voor eigen gerief??
Of hou jij de vogels omdat je familie of de buren het leuk vinden.

Ja. wink :)

Maar de mensen die de nakomelingen kopen weten wel wat ze krijgen!!


natasja
Website Member
Posts :1796

Website Member
2005-12-04 - 19:21:50 send message to natasja

wie zegt dat mensen dat niet weten bij kruisingen ?

er word uitgegaan van goede vogelkwekers in het geval van raszuivere vogels en als het gaat om kruisingen dan word er uit gegaan van op geldbeluste kwekers die hun vogels zonder verdere informatie verkopen.





Onderwerp gesloten



Er zijn in totaal 165 bezoekers op de site, waarvan 0 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede