Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > hybride kweek een gruwel??
Dit onderwerp is gesloten
Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.



Lennart
Oud Lid
Posts :721

Oud Lid
2005-03-24 - 20:15:01 send message to Lennart

quote
Niet als doelstelling hybride's kweken om het geld zoals geopperd word, maar om het karakter dat bij uitstek geschikt is om binnen een gezin
te fungeren in heel zijn/haar hybride zijn


En dat is nu precies wat ik bedoel.....happy :)

Peter bedankt....laugh :D!!!!

Lennart wink ;)


capito
Oud Lid
Posts :63

Oud Lid
2005-03-24 - 20:17:58 send message to capito

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

quote
-----------------------------------------------
Zoveel kweekvogels zijn er ook weer niet nodig, als je 2 kweekparen van jong tot oud "verbruikt" ga je wel je pensioen halen hoor
-----------------------------------------------

Dit lees ik in andere topics over huiskamervogels ook:de vogels zouden gemiddeld zo oud worden?

Ik zou wel eens de gemiddelde leeftijd van kweek/huiskamervogel willen weten,ben bang dat ook dit een tegenvaller zal zijnsad :(

(uitzonderingen natuurlijk daargelaten)

P.S de gemiddeld lage leeftijd van overlijden van vogels werd vaak gebruikt in het promoten van pellets (ook door dierenartsen)Maar of dit op juiste gegevens gebaseert was,weet ik nietwink ;)



Raimond Wolfert
Website Member
Posts :111

Website Member
2005-03-24 - 20:23:03 send message to Raimond Wolfert

Ik heb een oranjevleugel amazonepop die is in 1980 geimporteerd, gekocht door de vorige eigenaar en heeft vorig jaar nog een nestje gehad. Ze is dus minimaal 25 jaar.
Mischien is ze nu wel in de overganghappy :) en legt ze geen eieren meer, dat moet ik nog afwachten.


Jacqueline
Website Member
Posts :1216

Website Member
2005-03-24 - 20:26:35 send message to Jacqueline

laugh :D


Overgang, tot het vijftigste levensjaar zijn ze vruchtbaar, mits niet leeggetrokken en voorzien van de juiste voeding en huisvesting.

wink ;)
Peter.


Lennart
Oud Lid
Posts :721

Oud Lid
2005-03-24 - 20:33:58 send message to Lennart

Hallo Capito,

Dat veel huiskamervogels de leeftijd niet halen die er gesteld worden heeft te maken met een groot aantal oorzaken.
Onder andere de leefomstandigheden en niet geven van een uitgebalanceerde voeding aan de vogel. Dus geen cake, biskwietjes, koffie, de gestampte pot, en in niet in de laatste plaats voldoende beweging.
Veel huiskamervogels worden nog steeds beperkt in hun bewegingsvrijheid! Met als gevolg dat hun lichamelijke conditie in een neerwaartse spiraal terecht komt...Met alle gevolgen vandien!

Lennart wink ;)


dooren
Website Member
Posts :2443

Website Member
2005-03-24 - 20:37:00 send message to dooren

En niet te veel vlees, oeps deze topic hadden we al gehad laugh :D
Gert


Jacqueline
Website Member
Posts :1216

Website Member
2005-03-24 - 20:46:02 send message to Jacqueline

happy :)

Denk dat Lennart het toch wel goed neerzet.
De feiten die hij op noemt zijn zeker van toepassing op heel veel gehouden papegaaien/ara's/kaketoe's, dat deze zaken het gevolg zijn van een kortere levensduur is zeker niet uit de lucht gegrepen.
Natuurlijk verwen je weleens je vogels maar of het allemaal goed is voor zijn lichamelijk welzijn is niet altijd iets waarbij stil word gestaan.

wink ;)
Peter


Jacqueline
Website Member
Posts :1216

Website Member
2005-03-24 - 20:59:55 send message to Jacqueline

happy :)

Dat Amerika het land is van de onbegrensde mogelijkheden, wisten we al, ook op het gebied van hybridekweek.
Maar als we het over raszuiver hebben dan lijkt het me dat het mogelijk moet zijn om ook echt raszuiver te bemachtigen in een land als Nederland waar hybridekweek nog niet eens is doorgedrongen laat staan dat je er morgen zomaar even een kunt kopen.
De onderstaande foto is genomen in Florida, een echte geelvleugel ara RASZUIVER en van een formaat dat er niet om liegt,in het land der hybridekwekers, waar import allang verleden tijd is.



Wil niemand tekort doen, maar een Geelvleugel van dit formaat raszuiver is zoeken naar een speld in een hooiberg.

wink ;)
Peter.


capito
Oud Lid
Posts :63

Oud Lid
2005-03-24 - 21:13:50 send message to capito

wink ;)

Ik wilde eigenlijk alleen maar,aangeven dat het ooit anders is dan er door vele gedacht wordtwink ;)

Sorry dat het weer over papagaaien gaat,maar de hoeveelheid kwekers en vogels in europa (op sommige algemene soorten na)is veel kleiner dan vele denken.

in nederland is het al bijna zo dat je in een paar jaar wel de meeste kwekers kent (van de niet algemene soorten )

Voor de overige europeanen is nederland/belgie een walhalla wat aantal kwekers/liefhebbers betrefd (relatief gezien)

Dus de diversiteit en zeker in combinatie met verschillende bloedlijnen valt volgens mij ontzettend tegen(dit zal volgens mij Gert,en andere wel kunnen beamen)

Voeg hier aan toe de gemiddelde leeftijds verwachting en het aantal wat kweekt(bij sommige soorten misschien 25 procent dat kweekt)

Blijfdt er alleen nog maar over dat je ontzettend zuinig moet zijn op de beschikbare vogels om de soort in avicultuur te behoudensad :(

P.S behalve de spix ara zijn er nog meer ,,aras,,en andere vogels waar het ook slecht of nog slechter meegaat,hier hoor je echter weinig over (helaas)

mvgwink ;)


Jacqueline
Website Member
Posts :1216

Website Member
2005-03-24 - 21:26:00 send message to Jacqueline

happy :)

Wat je niet hier kunt verkrijgen, haal je uit een ander land, zekerheid voor alles om er zeker van te zijn dat onverwant ook echt onverwant is.
En daar schort het weleens aan om dit er voor over te hebben.
Import is zo makkelijk te verkrijgen, dus waarom al die moeite doen.
Want raszuivere nakweek begint bij echt onverwant en daar zul je toch wel wat moeite voor moeten doen.
Een goed begin is het halve werk.

Van mij moet je geen reactie's verwachten die niet met papegaaien of ara's van doen hebben.
Vind alle vogels leuk maar ara's & papegaaien zijn het gewoon voor mij/ons.

wink ;)
Peter


henkmeer
Oud Lid
Posts :354

Oud Lid
2005-03-24 - 21:30:24 send message to henkmeer



dooren
Website Member
Posts :2443

Website Member
2005-03-24 - 21:35:25 send message to dooren

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Peter, begrijp dan toch: je eigen woorden:
================
Wil niemand tekort doen, maar een Geelvleugel van dit formaat raszuiver is zoeken naar een speld in een hooiberg.
================

1 reden te meer om elke vogel te benutten om voor de raszuivere vorm in te zetten, en niet voor andere zaken, hoe leuk dit ook lijkt.

Met de loris, om iets te vertellen waren meer dan 50 soorten en ondersoorten aanwezig 10 jaar geleden. Echter over 10 jaar zullen we blij moeten zijn dat we 15 soorten in goede aantallen zullen kunnen behouden voor Europa. Inderdaad het vogelparadijs is België en Nederland, op duitse forums praten altijd van dat en dat is in nederland waarschijnlijk nog te verkrijgen.

Hier in nederland zal veel verdwijnen, als import stopt, dit willen we graag met z'n allen.

De conclusie zal dan wel moeten zijn dat we zuinig gaan omspringen met onze raszuivere lijnen, besef dit voor het te laat is, het is meer verwant dan je denkt.
Gert


capito
Oud Lid
Posts :63

Oud Lid
2005-03-24 - 21:48:22 send message to capito

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

wink ;)
De niet algemene soorten zijn niet bij de import te verkrijgen,dusdaar zul je altijd wel voor op pad moeten ,maar het wil niet zeggen dat als je naar portugal of denemarken rijd je een onverwante vogel hebt?

Sommige paren hebben voor zoveel jongen gezorgd dat ze over heel europa (etc)verspreid zitten,en heel veel paren hebben voor helemaal geen ,of weinig jongen gezorgd!

Dus de wereld is klein---denk groot gaat niet altijd opsad :(

Een vreemd ringnummer is geen probleem,maar dit is iets anders dan volledig onverwantwink ;)

Ik vind het jammer dat er ontzettend veel van het zelfde wordt gekweekt,en overige soorten gedoemd zijn te verdwijnen in avicultuur Bv diverse aratingas, loris,vijgpapagaaien,vasas,wildkleur aus parkieten,div amazones,brotogerissen etc,etcsad :(

Vind dat hier een taak ligt voor de liefhebbers/kwekers (maar hoor misschien bij de weinige,die dat vindensad :(

MVGwink ;)

Bedankt Henk ,intressante sidewink ;)



Jacqueline
Website Member
Posts :1216

Website Member
2005-03-24 - 21:51:36 send message to Jacqueline

happy :)

Het is niet door hybridekweek dat er geen volwaardige ara's te vinden zijn zoals afgebeeld door mij.
Ook zal het inzetten van de geelvleugel ara in de hybridekweek niet het beoogde doel bereiken, is namelijk totaal ongeschikt voor de hybridekweek.
Maar ik toon wel aan dat wat ik al eerder geopperd heb, het is een zaak van echt raszuiver houden, dus een koppel opzetten van echt onverwante nakweek binnen ons kleine landje geeft zoveel onzekerheid dat je wel naar het buitenland moet.
Dat is ook door mij gedaan met mijn groenvleugels, dus ga me nou geen verwijten maken dat ik raszuiver niet in mijn vaandel heb staan, maar dan echt raszuiver zonder een overloop van bloedlijnen.

Daarbij heb ik al meerdere keren aangegeven, geen raszuiver in te zetten voor hybridekweek, als het er van komt dan halen we er een 3/4 tal koppels bij, Harlekijn x Harlekijn, Catalina X Catalina, Ruby X Ruby of een mix van deze vogels.

Voor zover ik het bekijk doe ik geen enkele raszuivere vogel daar mee tekort.

wink ;)
Peter.


dooren
Website Member
Posts :2443

Website Member
2005-03-24 - 22:04:23 send message to dooren

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Maar peter, zou je die volieres dan niet beter kunnen gebruiken voor meer koppels raszuivere vogels, zodat het totaal dan beter wordt gediend m.b.t. behoud ervan.
Hoe meer koppels op worden gezet, hoe meer kans op behoud ervan.
Je tijd en energie zouden dan nog beter tot zijn recht komen. (maar goed, misschien wat zwart wit)

Bij mijn situatie denk ik altijd, hoe meer van bepaalde soorten ik kan kweken, des te langer
zullen zij in avicultuur worden behouden.
Gert




Onderwerp gesloten



Er zijn in totaal 157 bezoekers op de site, waarvan 2 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede