Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > hybride kweek een gruwel??
Dit onderwerp is gesloten
Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.



Raimond Wolfert
Website Member
Posts :111

Website Member
2005-03-24 - 14:32:18 send message to Raimond Wolfert

quote
Hybride kweek een gruwel??

Het jammer is dat van deze discussie geen enkele "hard" argument wordt geven waarom hybridenkweek zou moeten worden gesimuleerd.



Het zouden naar verluid goede huiskamervogels zijn, en ze zijn apart/mooi.

quote
Niltava en ik, zijn tegen kruisen van raszuivere soorten om hybrides te fokken, wij respecteren de natuur en de evolutie


Dit is ook zo'n beetje het enige argument tegen.

Ik kan me wel goed in je standpunten vinden, maar ik vind toch hybridekweek een zegen. Zoals ik al eerder gezegd heb, ik vind ze mooi en als hybrides de huiskamers veroveren hou je alleen de rasechte voor de kweek over.

quote
Ik zal niet meer reageren, wat er ook gezegd wordt.



Dit is jammer, als je niet persoonlijk bent kun je goed discuseren. Probeer gewoon over de aanvallen op je persoon te lezen. Ga uit van het goede.


Wickingh
Website Member
Posts :1058

Website Member
2005-03-24 - 17:49:18 send message to Wickingh

Het zouden naar verluid goede huiskamervogels zijn, en ze zijn apart/mooi.

Of het goede huiskamervogels zijn weet ik niet, dat ze apart zijn ben ik met je eens of het mooie vogels zijn dat is van je smaak afhankelijk.

mvg Frank


Jacqueline
Website Member
Posts :1216

Website Member
2005-03-24 - 18:13:14 send message to Jacqueline

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

happy :)

De Harlekijn ara staat door zijn eerlijk en heerlijk karakter op eenzame hoogte als meest gewilde gezelschapsvogel in een land als amerika.
Tweede staat de Geelnek amazone, derde plaats is voor de Witkuif kaketoe.
Enig idee wat het inhoud,als je in dit land als meest gewild te boek staat, dan ben je gewoon goed/perfect/fenominaal.
Oke genoeg nou, onbekend maakt onbemind is het spreekwoord, wij hebben de harlekijn ondekt in amerika, en toen ik er hier een te koop zag staan.
Nou ja het topic spits van Ajax zegt genoeg.

Praten als brugman, kunstenmaken als een trapezewerker, voetballen daar kan van Basten nog een puntje aan zuigen, niet opdringerig, uitermate sociaal naar het gehele gezin, op elk moment van de dag in voor een spelletje, zeer snel in het opnemen van woorden en heel vriendelijk.
Is altijd gefocust op diegene die met hem bezig is, een heel hoge mate van interactie.

happy :)
Peter.


Wickingh
Website Member
Posts :1058

Website Member
2005-03-24 - 18:35:01 send message to Wickingh

Beste Peter,

aller eerst wil ik ff kwijt dat ik hoop dat je het openen van dit topic niet ziet als een persoonlijke aanval op jou en je kweek, jij bent ervan overtuigd dat het de beste en liefste huiskamerpapegaaien zijn en ik neem dit op jouw woord van je aan .Ik zei hier dat ik dat niet weet simpelweg omdat ik er nog nooit een in de huiskamer heb mee gemaakt [ wel gezien bij onze grote "vriend"Dennis] en daar dus niet zelf over kan oordelen.
Daarnaast wil ik een kanttekening maken bij je Amerika verhaal, ik heb persoonlijk niet altijd een hele hoge pet op over ideeen en andere zaken die uit Amerika komen.Als ik al lees dat mbt lief en makkelijk de witkuif kaketoe op 3 staat heb ik daar toch andere ideeen over.De witkuiven die ik meegemaakt heb waren zeker geen vogels die ik een leek zou aanraden.

mvg Frank


dooren
Website Member
Posts :2443

Website Member
2005-03-24 - 18:51:21 send message to dooren

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Riamond, ik zou toch maar weer eens lezen vanaf het begin, er zijn wel degelijk meer argumenten genoemd, oa dat het import stimuleerd omdat hybrides gekweekt worden uit raszuivere soorten. Hierdoor worden minder raszuivere exemplaren gekweekt zodat de druk om te importeren weer toen neemt.

Ook zijn er door hybride kweek minder zuivere exemplaren over voor de volgende generaties zodat import wederom moet plaatsvinden.
Minder kwekers met raszuivere exemplaren zorgt mede voor inteelt. Kwekers met hybrides dragen dus niet bij aan behoud voor de basisvorm.
Hybrides zijn voor de huiskamer, en dat ze dan, (andere papegaaiachtige worden net zo aanhankelijk) "tammer worden" en "beter spreken" een argument wordt vind ik niet sterk. Het geeft des te meer aan dat deze gebruikt worden voor de huiskamers. Het is meer een geldkwestie, die hybrides, in Amerika zie je dit verschijnsel ook hierdoor opspelen.
Ook voor de Amerikanen heb ik geen hoge pet op, maar dat is een andere discussie.
Gert


Raimond Wolfert
Website Member
Posts :111

Website Member
2005-03-24 - 19:02:12 send message to Raimond Wolfert

Importeren voor bloedversing is heel normaal in de kweek/fok wereld. Hier mankeert helemaal niets aan, zolang het maar geen wildvangvogels zijn.

Zoveel kweekvogels zijn er ook weer niet nodig, als je 2 kweekparen van jong tot oud "verbruikt" ga je wel je pensioen halen hoor laugh :D


thuis
Website Member
Posts :347

Website Member
2005-03-24 - 19:08:03 send message to thuis

Ik heb echt niet al die verhalen gelezen en stel misschien nu iets wat al besproken is maar ik vraag me af:
in de vrije natuur... is het dan onmogelijk dat b.v. een blauw-gele en groenvleugelara een nest maken?


Wickingh
Website Member
Posts :1058

Website Member
2005-03-24 - 19:09:50 send message to Wickingh

Hai ,

niet onmogelijk wel erg onwaarschijnlijk

mvg Frank


Wickingh
Website Member
Posts :1058

Website Member
2005-03-24 - 19:13:39 send message to Wickingh

Beste Raimond,

voor de meeste soorten is in ons eigen land genoeg diversiteit aanwezig om geen import nodig te hebben voor de verversing van bloedlijnen.Dit zou hooguit bij zeldzamere soorten nodig zijn.

mvg Frank


ParkietenPeter
Website Member
Posts :4054

Website Member
2005-03-24 - 19:24:29 send message to ParkietenPeter

Frank,

je spreekt in meerdere antwoorden van bloedlijnen.
Ik vraag mij dus af als er geen stamboek bijgehouden wordt, heb alleen bij de poicephalus hiervan gehoord, hoe wil je dan de bloedlijnen uit elkaar houden cq uitzoeken?
Moeilijk toch?

wink ;) Peter


capito
Oud Lid
Posts :63

Oud Lid
2005-03-24 - 19:32:55 send message to capito

Ijn Amerika is er ook een grotemarkt voor toekans als huiskamer vogel,lijkt me niet dat dit komt omdat het zon prettige huiskamervogel is maar mer omdat ze groot zijn(houdt de amerikaan van(algemeen))veel kleuren hebben en het niet iedereen heefdwink ;)

Wat bettrefd groenvleugel en blauwgele ara zou kunnen leven veelal in zelfde gebied,toch schijnt ditvrijwel niet te gebeuren,(misschien omdat ze geen gebrek aan ,,beter,,hebben)wink ;)


Wickingh
Website Member
Posts :1058

Website Member
2005-03-24 - 19:34:39 send message to Wickingh

Beste Peter,

niet alleen moeilijk zonder dna onderzoek zelfs onmogelijk, maar als je als voorbeeld in Nederland gekweekte grijze roodstaarten bij diverse kwekers betrekt die samen ook geen onderlinge band hebben wordt de kans erg klein dat je onderling verwantte vogels hebt,

mvg Frank


capito
Oud Lid
Posts :63

Oud Lid
2005-03-24 - 19:42:30 send message to capito


-------------------------------------------
Quote
--------------------------------

voor de meeste soorten is in ons eigen land genoeg diversiteit aanwezig om geen import nodig te hebben voor de verversing van bloedlijnen.Dit zou hooguit bij zeldzamere soorten nodig zijn.

_---------------------------------------------

Ikdenk dat dit wel eens tegen zou kunnen vallen n.l niet elke in nederland binnengebrachte vogel heefd voor nakomelingen gezorgd,ik denk zelfs veelmeer niet dan wel

Er komen bv van australia al in geen 30 jaar meer
(legale)vogels naar Europa,hoe zal het dan nu met die verwantschappen gesteld zijn (er zijn iniedergeval wel ontzettend veelmutaties ontstaan)wink ;)



Raimond Wolfert
Website Member
Posts :111

Website Member
2005-03-24 - 19:57:38 send message to Raimond Wolfert

quote
Ikdenk dat dit wel eens tegen zou kunnen vallen n.l niet elke in nederland binnengebrachte vogel heefd voor nakomelingen gezorgd,ik denk zelfs veelmeer niet dan wel

Er komen bv van australia al in geen 30 jaar meer
(legale)vogels naar Europa,hoe zal het dan nu met die verwantschappen gesteld zijn


Ik denk dat dat 1 van de problemen is, je vat het al een beetje samen.
Nederland is klein, denk groot.
Europa is groot, ik denk niet dat alle parkieten en papegaaien in Europa verwant zijn. En dan kan er altijd nog met Noord Amerika geruild worden.


Jacqueline
Website Member
Posts :1216

Website Member
2005-03-24 - 20:10:24 send message to Jacqueline

happy :)

Het houden van huisdieren in het algemeen, in een land als Amerika is niet te vergelijken met andere landen, soms te ver doorgeslagen maar wel op een hoog niveau.
Er worden lessen gegeven in het opvoeden van papegaaien/ara's/kaketoe's hoe er mee om te gaan wat wel en wat niet enz...
Kosten nog moeite worden er gespaard om maar een prettige huis/gezelschapsvogel te verkrijgen.
Je kunt het vergelijken wat hondenbezitters doen bij een vereniging, onder begeleiding (deskundig) samen werken/spelen met je huis/gezelschapsvogel, om zo inzicht in het gedrag van je vogel te krijgen.

In een overlappingsgebied van twee soorten is zeer goed mogelijk dat er gemix word.

Een Ara hybride of niet laat zich niet vergelijken met een of andere papegaaiachtigen.

Niet als doelstelling hybride's kweken om het geld zoals geopperd word, maar om het karakter dat bij uitstek geschikt is om binnen een gezin
te fungeren in heel zijn/haar hybride zijn.

wink ;)
Peter.





Onderwerp gesloten



Er zijn in totaal 171 bezoekers op de site, waarvan 6 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede