Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > grijs,fallow oranje bourks
Dit onderwerp is gesloten
Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.



mreyder
Website Member
Posts :608

Website Member
2012-08-19 - 22:51:22

Dat is niet helemaal zo Erik, in ieder geval in mijn beleving. Veel van de kleuren waar nu apart tegen aan wordt gekeken, werden vroeger ook wel gekweekt, maar als niet-interessant afgedaan. Voorbeeld: de opalines met veel blauw en groen werden vroeger (20 a 25 jaar geleden) ook wel gekweekt. Ook door mezelf. Ze werden toen lelijk gevonden (eerlijk gezegd vind ik ze nog steeds erg lelijk, maar da's mij mening) en naar de handel verkocht: slechte roze Bourkes werden ze toen genoemd. Tegenwoordig willen mensen veel meer dan vroeger iets aparts zien, dus op elke "scheve veer" wordt gelet. Ben het wel eens met de mensen die zeggen; laat de vogel eerst eens doorkleuren en zie dan hoe ie eruit ziet. Dan pas kun je ook nadenken over een naam. Kijk: de ontwikkeling dat mensen veel meer elke kleine afwijking (als die er al is) proberen te bestempelen als een nieuwe mutant heeft natuurlijk ook voordelen; als dit pak weg 25 jaar geleden al inhezet was, hadden we de donkerfactorige Turquoisine die geslachtsgebonden vererft (opgetreden bij Geraerts) of de misty Blauwvleugel (opgetreden bij Goris en vele jaren door m'n vader en mij doorgekweekt) nog steeds gehad. Nu zijn ze simpelweg door desinteresse verloren gegaan. Jammer. Maar het moet niet doorslaan, laat de vogel eerst doorruien en plaats dan svp opnieuw een foto.


eric 008
Geroyeerd
Posts :932

Geroyeerd
2012-08-19 - 22:55:50

quote
10 of 20 een beetje (Dan houd ik het netjes.)op elkaar lijkende vogels op een rij te zetten voordat we over iets echt nieuws kunnen spreken.

als ik nu een spier witte laat zien moet ik er dan ook zoveel laten zien ,of gewoon de raad op volgen en eerst een magazijn vol kweken voor dat je er uberhaupt mee komt


aschwin
Website Member
Posts :26

Website Member
2012-08-19 - 23:31:08

Naar mijn idee is het enkel en alleen een kwestie van iets wat jaren geleden is weg geselecteerd. Dit omdat het niet mooi of interessant genoeg werdt gevonden door de liefhebbers.
Tegenwoordig lijkt de smaak anders te zijn van div liefhebbers en worden de toen niet gewenste vogels weer terug geselecteerd. Niets mis mee maar niet nieuw!.


Hans ik zal er eens voor gaan zitten het zal alleen niet makkelijk worden! ook daar zijn de meningen te sterk over verdeeld. Vraag drie zal weinig verschil opleveren denk ik.

Voor beginneling die nog nooit eerder met vogels / Neophema's heeft gehouden is mijn advies: Begin met een bij een ervaren liefhebber thuis aanschaft koppel wildkleur vogels van goed formaat en goed van kleur de Bourkes, Elegant, Turquoisine en of de Splendid zijn makkelijke vogels. De blauwvleugel is vaak alweer iets lastiger maar kan wel.
Verder verdiep je eerst goed in de Neophema soort die je wilt gaan houden en of kweken, lees veel en vraag links en rechts bij de meer ervaren liefhebbers of zij hun kennis met je willen delen.
De meeste liefhebbers die ik ken helpen een beginnend liefhebbers graag op weg. Ook zou ik lid worden van om te mee beginnen, de plaatselijke vogelclub. Hier is vaak een schat aan ervaring en kennis te vinden zeker als beginnend liefhebber.








aschwin
Website Member
Posts :26

Website Member
2012-08-20 - 00:05:22

Vraag drie levert toch een ander antwoord op, niets mis mee ieder zijn mening.

Maar mijn idee en beleving van de Neophemahobby is de mutatiekweek en of evt combinaties hiervan iets van latere zorg. Een beginnend liefhebber kan beter eerst een beetje ervaring opdoen voor deze zich gaat storten op mutaties en combinaties. Vaak zal dit op een teleurstelling uitdraaien met als resultaat dat hij overstapt naar andere vogels. Iets wat mij als Neophemaliefhebber dan alweer somber maakt omdat het niet had gehoeven.


eric 008
Geroyeerd
Posts :932

Geroyeerd
2012-08-20 - 07:14:33

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

@ Mreyder
quote
laat de vogel eerst eens doorkleuren en zie dan hoe ie eruit ziet. Dan pas kun je ook nadenken over een naam.


selectie heeft niets met mutatie te maken omdat het in elke mutatie en soort word toegepast dat is al zo oud als de weg naar rome.ongeacht wat het doel van die selectie is .het doorkleuren van violet of grijs lijk mijn onzin want ze zijn het of ze zijn het niet dat heb je nu eenmaal met mutatie,s over de kleur oranje is wat wel naar de rui *kan* veranderen dus daarop heb u gelijk .
maar dit neemt niet weg dat grijsgroen niet bestaat bij een niet groene vogel ,dus ben benieuwt hoe het word benoemt aan gezien het om een zelfde mutatie kan gaan,aangezien er ook geen blauwe mutant bestaat bij de bourks kun je ook moelijk over grijs praten .
dit is dus het probleem.


aschwin
Website Member
Posts :26

Website Member
2012-08-20 - 10:25:01

* als ik nu een spier witte laat zien moet ik er dan ook zoveel laten zien , of gewoon de raad op volgen en eerst een magazijn vol kweken voor dat je er uberhaupt mee komt



Hierin zijn in mijn ogen drie mogelijkheden.

A Je hebt hem gekweekt maar je wilt er toch graag vanaf en laat hem zien. (Je verkoopt hem.)

B Je bent trots en laat hem zien en verder zie je wel. ( Je zou kunnen wachten tot de vogel door de rui en minimaal een jaar oud is.)

C Je laat het nog niet zien en je probeert er nog een X aantal spier witte vogels bij te kweken en komt dan.


Ik zou persoonlijk voor optie C kiezen als A niet de bedoeling is. Zodra dit gelukt is kun je er evt de boer mee opgaan en kijken hoe over de volwassen! vogels gedacht wordt.


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2012-08-20 - 13:18:34

Leuk om te zien hoe mensen van elkaar verschillen. Zelf zou ik eerder voor optie B gaan!


Ramon
Website Member
Posts :476

Website Member
2012-08-20 - 15:05:45

Optie C.
Eerst zelf de kleurafwijking proberen vast te leggen. Als je na een paar jaar deze hebt kunnen vastleggen, dan openbaar maken.


bva118
Website Member
Posts :290

Website Member
2012-08-20 - 20:32:39

Staat nu ook een *oranje* kleurafwijkende rosella
op VA.


Neophemagek
Website Member
Posts :204

Website Member
2012-08-20 - 21:18:37

quote
Heren, het is duidelijk dat jullie zeer ervaren zijn op het gebied van Bourke's mutaties en zelfs jullie zijn het niet helemaal (of helemaal niet) eens over de kleuren en de naamgeving.

Proberen jullie je nu voor de grap eens in te leven in de beginnende Bourke's kweker. Hoe moet deze wijs worden uit de schijnbare wirwar van namen en mutaties?

Eric, Aschwin en anderen: Wat kunnen jullie een beginneling aanraden die wil starten met de kweek van Bourke's mutaties?
Welk boek?
Welke site?
Welke mutaties moet hij kopen? (en welke vooral om te beginnen niet?)


Beste Karel.
De wirwar van namen en mutaties wordt door de liefhebbers zelf veroorzaakt.
Het aantal mutanten binnen de Neopsephotus (bourke) soort valt best mee.
Maar zodra er een lichtelijke kleur afwijking in komt door selectie kweek willen de liefhebbers hier meteen een andere naam aan geven.
Hierdoor krijg je allerlei fantasie namen die qua vererving vaak nog eens nergens op slaan.
Wat ik trouwens wel kan begrijpen, want je ziet iets anders dan wat “normaal” is.
Ik moet de laatste tijd dan steeds denken aan de zin die jij hier op het forum plaatste.
Iets in de trend van je vult een ballon met helium en de ballon gaat omhoog. Je kan dan inderdaad denken dat de zwaartekracht niet bestaat.

Heren ga nu niet de fout maken door te gaan roepen en de Roodbuik dan die wordt toch ook genoemd en is geen andere mutatie maar ook selectie kweek.
Klopt heren alleen hier heeft de gele psittacine plaats gemaakt voor rode.Daarnaast zijn alle mutanten die in de niet roodbuik te zien zijn ook te zien in de Roodbuik.

Neem nu de vogel in dit topic. Waarschijnlijk is het gewoon een opaline bronzefallow of opaline palefallow. Ik schrijf bewust waarschijnlijk omdat het voor 90% zeker zo is, maar om de 10% uit te sluiten zou er onderzoek op verricht moeten worden.
Door selectie kweek is de psitacine zo opgebleekt dat we die zouden kunnen waarnemen als oranje
Grijs zie ik niet in de vogel dat wordt veroorzaakt door fallow factor, ik zie zelfs nog gewoon blauw.
Helaas krijgen we dit soort vogels bijna altijd alleen op foto te zien wanneer ze nog niet geruid hebben.
80% van in dit soort selectie krijgt namelijk na de rui de normale kleuren weer. Als we dan om een foto van een afgeruide vogel vragen krijgen we al snel de wind van voren, want we vragen altijd het zelfde, tja dat is niet voor niets natuurlijk.
Mocht er wel een grijs factor in deze vogel zitten of in een wildkleur bourke dan is de naamgeving daar heel duidelijk in. Het is dan een grijs factor in een wildkleur dus grijs wildkleur, in deze vogel zou het dan opaline (bronze)palefallow Grijs zijn. Dus het zelfde als bij een groene vogel met een grijs factor Grijs Groen.
Alles wat blauw is bij de vogel is dan grijs worden. Denk hieraan stuit, voorhoofdband en vleugelboeg.Zit er geen blauw in de vogel zal er ook geen grijs te zien zijn.

Let op ik kraak niet de mensen af die dit soort selectie kweek verrichten, ieder zijn ding in de hobby.
Zeker als je streeft naar een bepaalt doel heb je mijn respect.
Maar maakt het niet mooier of ingewikkelder dan dat het is, uiteindelijk komt die ballon toch weer op de grond.

Maar goed terug naar de vragen van Karel.
Welk Boek? Wordt moeilijk in alle boeken staan wel foutjes in die dan als waar aangenomen worden.
Als je dan schrijf dat is een goed boek en er staat een foutje in nou berg je maar.
Jammer genoeg zijn er wel slechte boeken, maar ook die zal ik hier niet noemen.

Welke site? Ik weet er wel 1 maar dan zou ik reclame maken en dat mag niet.
Maar ook daar staan dingen waar sommige van zeggen dat het niet klopt, alleen met bewijzen komen ze niet.

Welke mutatie moet hij kopen? Dat maakt niet uit, als hij/zij zich eerst een klein beetje in de vererving verdiept zal hij /zij daar veel profeit van hebben.
Ik praat dan niet over op welk gen welke mutant zit enz enz maar gewoon de basis regels.

@Mreyder De Misty blauwvleugels vliegen hier in Brabant nog genoeg rond hoor,dus gelukkig niet verloren.

Iedereen nog veel plezier in dit topic en met de hobby.
Met vriendelijke Groet
FransB


eric 008
Geroyeerd
Posts :932

Geroyeerd
2012-08-20 - 22:20:01

prachtig vind ik dit
quote
Heren ga nu niet de fout maken door te gaan roepen en de Roodbuik dan die wordt toch ook genoemd en is geen andere mutatie maar ook selectie kweek.
Klopt heren alleen hier heeft de gele psittacine plaats gemaakt voor rode.Daarnaast zijn alle mutanten die in de niet roodbuik te zien zijn ook te zien in de Roodbuik.



bij de blauwselectie is er plaats gemaakt voor een heel ander veer type op rug en buik en borstwat daar normaal niet zit. wat betreft foto,s laten zien en vogels in het echt heb ik volgens mijn ruim aan voldaan in verschillende jaargangen.kweek je ze in het geel dan heeft het rood plaats gemaakt voor geel .

conclusie ik zie geen verschil met RB .


eric 008
Geroyeerd
Posts :932

Geroyeerd
2012-08-20 - 22:23:25

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

ps ik zie nu ook blauw in het frontje op de achtergrond wink ;)

quote
Mocht er wel een grijs factor in deze vogel zitten of in een wildkleur bourke dan is de naamgeving daar heel duidelijk in. Het is dan een grijs factor in een wildkleur dus grijs wildkleur


kan ik mee leven maar als er nu een echte blauwen ontstaat ?


Neophemagek
Website Member
Posts :204

Website Member
2012-08-20 - 22:30:36

In die jaargangen hebben we alleen maar terug loop gezien en geen vooruitgang.
Nooit trouwens een volle blauw die afgeruid was.

Wat ik mooi vindt is dat ik het bewust ertussen gezet had omdat ik wist dat ik deze reactie zou krijgen.

We zijn voor deze uitzondering ook al bezig voor een juiste naamgeving.
Zoals je weet zijn er ook al ideeen voor geoppert.
Binnen de NSG is het niet voor niets de project vogel, juist om er steeds meer van te weten te komen. en niet alleen van iemand die heel hard kan roepen op een forum. We hopen op steeds meer liefhebbers die mee werken om een naamgeving te krijgen die past bij deze selectie vorm.


eric 008
Geroyeerd
Posts :932

Geroyeerd
2012-08-20 - 22:45:03

jammer dat je het niet meer met eigen ogen kunt zien he wink ;)ik zou als ik jou was nog maar eens een keer mutavie door spitten want je vergeet iets.


Neophemagek
Website Member
Posts :204

Website Member
2012-08-20 - 22:48:34

Zit niet in mijn aard om iets te vergeten, maar soms lijk ik op een echt mens.
Sinds dat we met deze project vogel bezig zijn hebben we ook eens over de grenzen gekeken.
Ik kan je melden daar heb ik toch hele mooie selectieve blauwe gezien.




Onderwerp gesloten



Er zijn in totaal 119 bezoekers op de site, waarvan 6 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede