Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > De kroeg > Andere kijk op vogels houden/kweken Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.



dooren
Website Member
Posts :2443

Website Member
2006-07-25 - 11:36:50 send message to dooren

Klopt, Henk.
Maar te gelijker tijd moet je je natuurlijk wel afvragen waarom dit is.

A: door slechte nakweken van dit soort vogels.
B: desinteresse van de meeste liefhebbers zodat er
te weinig basiskwekers overblijven.
C: nakweken verdwijnen in huiskamers zodat er niet
mee wordt gekweekt hetgeen een verlies is voor
de avicultuur.

Maar je moet me gelijk geven als importen alleen bedoeld zijn om nieuwe kweekparen op te zetten zodat de nakweken ervan naar de huiskamer kunnen, dan kunnen deze importen beter stoppen.

Hetzelfde geldt voor importen waarvan je weet dat er niet of nauwelijk mee valt te kweken.

Natuurlijk zouden (mijns inziens) kleine importen mogen plaatsvinden indien dit op een correct en gecontrolleerde wijze gebeurd zodat bv bloedverversing mogelijk blijft.

Het probleem is vaak dat er dan toch via slinke wegen misbruik wordt gemaakt.

Wij vogelliefhebbers zijn dan het dupe dat men ons als liefhebber over een kam scheert.

Een negatief imago is ook slecht voor onze hobby, nieuwe jongere leden zullen het laten afweten zodat het in standhouden van soorten in de avicultuur op langere termijn in gevaar komt.

Een goed imago is belangrijk, een zelfreinigend vermogen ter voorkoming van dierenleed en import is een belangrijk aspect. (dit mis ik vaak in onze hobby)

Op basisscholen wordt tegenwoordig veel meer mileu en natuurzaken behandeld als vroeger, hierdoor kijken deze kinderen later anders tegen vogels houden dan wij nu.
Gert


broto
Website Member
Posts :1195

Website Member
2006-07-25 - 11:51:33 send message to broto

quote
Maar je moet me gelijk geven als importen alleen bedoeld zijn om nieuwe kweekparen op te zetten zodat de nakweken ervan naar de huiskamer kunnen, dan kunnen deze importen beter stoppen.


Dit mag van mij ook direct stoppen, 75 % van die vogels worden toch weer gedumpt.

quote
Een negatief imago is ook slecht voor onze hobby, nieuwe jongere leden zullen het laten afweten zodat het in standhouden van soorten in de avicultuur op langere termijn in gevaar komt.


Ik denk dat hier ook een grotere rol is voor de verenigingen, veel jongeren denken nog steeds dat er aan te verdienen is aan vogels, vaak zijn verenigingen ook enkel bezig om TT vogels te kwken ,zonder oog te hebben voor mensen met een gezelschaps voliere.
Bij nieuwe leden wordt dan ook vaak gevraagd wat kweek je , niet van wat houd je zoal.
En als hij dan zegt niet aan TT's te willen deelnemen, wordt er weinig meer naar deze persoon omgekeken.

Henk


Daniel
Website Member
Posts :3287

Website Member
2006-07-25 - 12:00:43 send message to Daniel

ik moet eerlijk zijn dat ik me tot nu toe niet thuis heb gevoeld bij een vereniging. De mensen die de vereniging draaiende houden zijn vaak al met pensioen en richten zich erg op tentoonstellingen.

Nu geniet ik puur van het kweken en houden van vogels en na in mijn begin jaren mee te hebben gedaan aan tentoonstellingen ben ik daarmee gestopt omdat ik het toch een te grote belasting vond voor mijn vogels (veel stress, wisselende omstandigheden).
Daarnaast miste ik een aantal dingen die ik wel vond op o.a. vogelarena, waardoor ik nu wel lid ben bij NBVV en Parkietensocieteit, maar niet bij lokale afdelingen.
En terwijl ik toch een verenigingsmens ben (doe diverse dingen in 3 andere verenigingen) trokken de diverse lokale verenigingen me niet.


tropic
Website Member
Posts :755

Website Member
2006-07-25 - 12:22:00 send message to tropic

Het is al jaren zo dat er over import de grootste onzin verkocht wordt, en zonder iemand persoonlijk te willen aanvallen zeg ik dus maar algemeen dat dit hier niet anders blijkt.
De meningen van karel en broto liggen mijn inziens nog het dichts bij de waarheid. Nooit vergeten dat de liefhebberij oorspronkelijk gestart is met import. (Moet natuurlijk op een verantwoorde manier gebeuren)
Je kan nog zo'n mooie verhaaltjes ophangen als je wil, uiteindelijk was en is de vogelhobby een hobby voor de gewone man uit de straat, en wees ervan overtuigd, als de import volledig stopt, zal de gewone man uit de straat zijn vogels niet meer kunnen betalen.
Hier wordt meestal gepraat over kromsnavels, maar er bestaan ook nog andere vogels. Wat denk je bv. dat er gebeurt met alle weversoorten als deze niet meer weggevangen worden voor import????
Hetzelfde als met onze mussen hier volgens mij.
Tot slot nog even dit, op basisscholen wordt de kinderen verteld dat een vogeltje thuis hoort in de natuur en niet in een kooitje, dus gaan daar later nog veel hobbyisten tussen zitten??, en dan tokkelen ze maar verder op de pc.
Ik ben geen clublid, doe geen tentoonstellingen, maar probeer enkele speciale vogeltjes uit hobby te kweken en ik vrees als de import stopt dat daarmee ook mijn hobby stopt.


dooren
Website Member
Posts :2443

Website Member
2006-07-25 - 14:09:23 send message to dooren

Als het wevers betreft, (die anders worden gedood door springstof) kan ik me idd wel voorstellen dat ze beter kunnen worden geexporteerd.

Echter om nu te stellen dat de gewone man geen vogels meer kan houden omdat het onbetaalbaar wordt is grote nonsens.

Kanaries, zebravinken, meeuwen, alle australische tropen, duifjes worden al jaren niet meer geimporteerd en zijn ook betaalbaar, soms niet aan de straatstenen te slijten.

Dit kan ook gemakkelijk met afrikaanse tropen e.d.

Als een hobby helemaal niks mag kosten moet je stoppen dan weet je zeker dat het geen geld kost.
Gert


tropic
Website Member
Posts :755

Website Member
2006-07-25 - 14:30:20 send message to tropic

Dooren,
Je moet is goed lezen in mijn post, ik zei wel degelijk speciale vogels, met alle respekt, maar daar horen volgens mij kanaries en zebravinken en meeuwtjes niet bij.
Dat het geen geld mag kosten heb ik helemaal niet beweerd, dit is een zin die jij gewoon uit zijn context trekt.
Moet jij me is vertellen hoe je makkelijk met niltavas,irena buul buul, sommige toerakos, bali spreeuw e.d kan kweken of waar je er makkelijk aan geraakt zonder import.
Bekijk gewoon de prijs van de japanse nachtegaal, enkele jaren geleden, 325 Bfr (is 8 euro) , vandaag kost diezelfde nachtegaal 1OO tot 125 euro bij de vriendelijke kweker die tegen import is.
Hieruit trek ik mijn conclussies, sorry.


dooren
Website Member
Posts :2443

Website Member
2006-07-25 - 15:41:00 send message to dooren

Je zult keuzes moeten maken en accepteren dat je nu eenmaal niet alle soorten meer kunt houden.

Is dat dan zo erg? Moeten wij mensen dan altijd maar alles kunnen "roven" uit de natuur?

Balispreeuwen komen in de vrije natuur bijna niet voor, dus niet importen.
Gert


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2006-07-25 - 16:31:40 send message to Karel

quote
Bekijk gewoon de prijs van de japanse nachtegaal, enkele jaren geleden, 325 Bfr (is 8 euro) , vandaag kost diezelfde nachtegaal 1OO tot 125 euro bij de vriendelijke kweker die tegen import is.


Vind ik eigenlijk wel terecht, dat de mensen die zich destijds hebben ingezet om de soort voor de liefhebberij te bewaren/kweken, er nu de vruchten van plukken. Bovendien voorkom je met deze prijzen dat ze weer net als vroeger in een kooitje in de huiskamer komen omdat ze zo leuk zingen.
Vergeet ook niet dat vogels die vroeger onbereikbaar waren vanwege de prijs nu gewoon in de volieres zitten. Ik herinner me bijv. prijzen van 5000 gulden voor een koppel hoodeds!

Al met al ben ik niet tegen import tenzij:
- de soort hierdoor wordt bedreigd in het land van herkomst.
- er toch niet mee gekweekt kan worden, zoals Gert al aangaf.
- het niet meer nodig is vanwege goede kweekresultaten in Nederland en/of Europe.

Niettemin blijft het streven om met de vogels die we nu hebben verder te komen. Het aantal liefhebbers dat zich daar voor inzet is helaas klein. Geld hoeft hiervoor niet de reden te zijn. Er zijn genoeg betaalbare maar moeilijk te kweken vogels.

Zoals al eerder opgemerkt houden de meeste liefhebbers zich bezig met de kweek van makkelijke vogels voor de TT. Dat is geen verwijt, want iedereen mag (gelukkig) zijn hobby uitoefenen op de manier de hij het leukst vindt. Maar ik zou deze liefhebbers, die toch over heel veel kweekervaring beschikken, willen oproepen:

Neem er ook eens een "moeilijk" koppel bij en probeer het eens. Als het lukt is de "kick" enorm en de geringde jongen kun je meestal makkelijk kwijt voor een normale goede prijs.

Wat de kwekers van huiskamervogels betreft: die verdwijnen vanzelf zodra de regels voor minimale afmetingen voor behuizing per soort in de wet worden opgenomen. happy :)





tonnl
Website Member
Posts :3032

Website Member
2006-07-25 - 18:01:54 send message to tonnl

Hallo Ger,
je schreef o.a.:
quote
Kanaries, zebravinken, meeuwen, alle australische tropen, duifjes worden al jaren niet meer geimporteerd en zijn ook betaalbaar, soms niet aan de straatstenen te slijten.
Dit kan ook gemakkelijk met afrikaanse tropen e.d.

Dat laatste klopt niet. Of het kan is de vraag maar makkelijk zeker niet. Binnen de Scap worden op jaarbasis hooguit enkele honderden vogeltjes gekweekt door ruim 200 leden. Men doet heus z'n best wel, ze zijn gewoon niet makkelijk. happy :)

Voor bonafide handelaren is de importstop een ramp, voor de vogels een zegen, is overigens mijn mening.

Ton.


dooren
Website Member
Posts :2443

Website Member
2006-07-25 - 19:45:41 send message to dooren

Maar toch Ton het is toch niet moeilijk met blauwfazantjes, vuurvinken, goudbuiken en tijgervinken te kweken.

Natuurlijk blijven er altijd sommige soorten moeilijker bv wida's e.d. maar er blijft genoeg over waarmee je wel gemakkelijk kunt kweken.
Gert


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2006-07-25 - 20:16:19 send message to Karel

laugh :D


Niltava
Website Member
Posts :3071

Website Member
2006-07-25 - 21:20:34 send message to Niltava

Hmm gert vertel mij dn eens hoe ik die moet kweken.
Zoals Ton al aangeeft, gebeurt het toch mondjesmaat.
Ik heb best zo nu en dan tropen gekweekt maar vele meer verloren(jongen dan). Of direct uit het nest of na plusminus een week. Ze hebben levend voer een goed eivoer etc.
Er is mogelijk één facet wat de sleutel is, maar wat??
Hetzelfde met mozambiquen. Heb ze gekweekt Koppel heeft enkele (een stuk of 10 jongen voortgebracht)
Man is laatst overleden op een plusminus 10 jarige leeftijd. Soms deden ze drie nestjes achter elkaar om daarna rustig 2 jaar niet te broeden.

Ik heb hier al vaker gevraagd naar mensen die wel succesvol kweken met afrikaantjes maar nog nooit een reactie gehad van iemand die jaar na jaar ze kweken.
Wel van wat ik dan maar "toevalskweken" noem, een kgelukte kweek in een mooize zomer in een grote voliere ed.
Wie kweekt ze wel goed??, deel uw kennis.


dooren
Website Member
Posts :2443

Website Member
2006-07-25 - 23:08:30 send message to dooren

25 jaar geleden hield ik ze in een ruime buitenvoliere met veel planten en struiken.

Niet te overbevolkt (dit lijkt me vaak het grootste probleem) en met behulp van wat insektenlokkersjes ging dat toch wel aardig.

Binnenkweken vond ik toen moeilijk met deze soorten. Zolang ze zelf in het struikgewas hun nest konden bouwen en insekten konden vangen ging dat toch aardig en vanzelf.

Bij ons in het dorp zelf zijn toch diverse bekende kwekers met purpergranaat astrildes, kroonvinken, e.d. die zelfs diverse keren goud hebben gehaald op wereldshows.

Toen Australië destijds stopte met de export waren er ook diverse soorten moeilijk te kweken en opeens erg duur.

Door ze te domesticeren gaat de kweek nu gemakkelijk. Deze kans zul je de afrikaanse prachtvinken ook moet geven.
Gert


tonnl
Website Member
Posts :3032

Website Member
2006-07-26 - 00:42:29 send message to tonnl

Op dit moment is er nog zo weinig kennis dat een defintieve importstop volgens mij ook het einde betekent van Afrikaanse prachtvinken in de avicultuur. Erg jammer maar helaas.

Ton.


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2006-07-26 - 01:34:35 send message to Karel

Het zal best met een paar soorten lukken Gert. Blauwfazantjes worden steeds vaker gekweekt, maar tijgervinken? Mogelijk eens een toevalstreffer, maar een kweeklijn opzetten enz. zie ik niet gebeuren.

Dus makkelijk? Dat denk ik (nog) niet.






Plaats een reactie



Er zijn in totaal 134 bezoekers op de site, waarvan 3 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede