Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > De kroeg > Andere kijk op vogels houden/kweken Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1 2 3
<<< vorige


Niltava
Website Member
Posts :3071

Website Member
2006-07-26 - 09:50:45 send message to Niltava

Dat bedoel ik ook met toevalstreffers gert. Je hebt er geen controle over Een grote voliere en dan gaat het wel eens goed.
Niet dt alles makkelijk moet, maar ik denk dat jij bijvoorbeeld aardig wet wat er nodig is om lori's aan het broeden te krijgen, de één wat moeilijker dan de ander.
De australische vogels zijn veel minder aan insecten gebonden tijdens de broedtijd.
Verder zijn deze australiërs veelal "geholpen" door pleegouders.
Als ik de "struggle" in de VS zie met prachtvinken dan zie je dat daar(het laatste decenia) er wel meer mee gekweekt wordt(daar is weinigimport geweest). Maar nog steeds mondjesmaat(relatief).
Ook zie je daar "finchfactories", opkweek onder pleegouders en handopfok(ja inderdaad blauwfazantjes etc vanaf de geboorte!!). Reden..geld.

Misschien dat het hier ook die kant opgaat, maar het zou mooi zijn als we zo nu en dan wat import kregen. Met quota, betere omstandigheden van a-z
Een soort sterfhuisconstructie maar dan met een levende populatie tot gevolg happy :)


Frankies
Website Member
Posts :162

Website Member
2006-07-26 - 19:46:06 send message to Frankies

Heeft iemand er al eens aan gedacht dat de export voor deze arme Afrikaanse en Aziatische landen dikwijls een mooie bron van inkomsten zijn.
Wel wil ik opmerken dat hier misschien ook meer 'fair trade' zou moeten komen. In Afrika is de vogelvangst dikwijls voor arme boeren een extra bron van inkomsten. Natuurlijk is het vooral de 'zakenman' die zich verrijkt.
Maar dus import wat beperken, zodat de prijs wat stijgt en dat niet de volledige natuur leeggeroofd wordt.
En wat betreft vb. de roodbekwever : die wordt in Afrika idd vergiftigd, omdat het gelijk staat met een sprinkhanen plaag. Geloof me vrij : veel andere vogels zullen ook van dit vergif eten.
Trouwens het gaat niet enkel om wevers. In Australië worden ook Kakatoes massaal vernietigd. Stel u eens voor dat er weer meer importen komen van Australië; wat zouden de papegaaien'liefhebbers' boos zijn; want hun vogels van 1000 Euro worden plots misschien in waarde gehalveerd ...


Daniel
Website Member
Posts :3286

Website Member
2006-07-26 - 23:02:47 send message to Daniel

Maar is een sterk gereguleerde wildvang wel mogelijk. Ik kan me voorstellen dat Australie hier de kennis, de logistieke middelen en het geld voor heeft. Maar veel Afrikaanse en Aziatische landen niet. Dus liegen we onzelf niet voor als we "ecologisch verantwoorde wildvang" toestaan.


molineti
Website Member
Posts :1604

Website Member
2006-07-28 - 20:54:07 send message to molineti

Dit bericht is 4 keer gewijzigd

qUOTE
-------------------------------------------------
Op dit moment is er nog zo weinig kennis dat een defintieve importstop volgens mij ook het einde betekent van Afrikaanse prachtvinken in de avicultuur. Erg jammer maar helaas
-------------------------------------------------

Dit is mijn zorg ook voor vele vruchten en insecteneters,en de tot nu toe minder geliefde parkieten/papagaaiensoorten.(zoals b.v vasa,aratingas,brotogerssen)

Doordat er te weinig liefhebbers te laat zijn begonnen met serieus, de moeilijkere/of minder gewilde soorten te gaan kweken zijn vele bestanden ten dode opgeschreven bij een definitieve importstop.

Schijnbaar moet er eerst een importstop zijn om de liefhebbers te doen besluiten om serieus met ,,andere,,soorten te gaan kweken.

b.v Met Japanse nachtegalen is men pas goed gaan kweken toen de import dicht ging uit China.

Doordat men nu meer kennis heefd(o.a door werkgroepen) kweekt men redelijk met deze vogels.

Wel heefd deze soort het geluk gehad dat erna de importstop(toen men dus al fanatiek met de kweek van deze soort begonnen was) nog een partij ,,legale,, vogels uit Taiwan naar Nederland kwam.
Als deze partij er niet was geweest zou behoud van deze soort waarschijnlijk ook een stuk moeilijker zijn geweest in Nederlandse avicultuur.

Er zal(zo snel mogelijk) een goede uitwisseling van kennis,ervaring en bestanden moeten plaatsvinden, wil men soorten voor de toekomst in avicultuur behouden.(zoals b.v lorikwekers dit doen)happy :)

Voor b.v prachtvinken en vruchten en insecteneters heefd men veel minder tijd om dit goed op poten te zetten dan voor papagaaien en parkieten omdat zij nu 1maal korter leven.

Maarja, wie voelen zich geroepen??

P.S
Persoonlijk denk ik dat de importstop vanuit australie meer consequenties heefd gehad dan wij soms willen zien.

N.L 1/vele rosella(onder) soorten heefd men in het verleden gekruist

2/de rosee ondersoorten zijn veelal op een hoop gegooid tot 1 soort

3/ dit gaat ook op voor de incaondersoorten

Sommigge soorten zoals b.v galarita galarita,naaktogen en langsnavels zijn een zeldzaamheid geworden(praten we nog maar niet over hun diversiteit van bloedlijnen)

Het ontstaan van vele mutaties bij de Australiesche parkieten(Misschien wel door te weinig diversiteit in bloedlijnen )heefd er voor gezorgd dat er bijna geen ,,zuivere wildkleurvogels ,,meer voorhanden zijn.

(Ook zijn de kakatoebestanden nog regelmatig aangevuld met ,,legale import,,uit Nieuw-Zeeland en met eieren uit Australie die deze kant op zijn komen zwemmenlaugh :Dlaugh :D)



johanblok
Website Member
Posts :1971

Website Member
2006-07-29 - 10:08:50 send message to johanblok

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Het uitgangspunt moet veranderen van import is toegestaan, naar import mag niet. Vervolgens kunnen hierop onder zeer stricte voorwaarden uitzonderingen gemaakt worden.
Onder die voorwaarden moet in ieder geval vallen dat de populatie waaruit geoogst wordt voldoende groot is en de afgelopen jaren een stijgende lijn heeft laten zien. Daarnaast moet het zinvol zijn voor de avicultuur, d.w.z. de vogels moeten een fatsoenlijke levensverwachting hebben, er moet uitzicht op kweekresultaat zijn, en er moeten niet reeds ruim voldoende vogels in avicultuur voorhanden zijn.

'Nee, tenzij' zou heel stimulerend kunnen zijn voor de avicultuur.

Overigens, vind ik het maar de vraag of het zinvol is om alle ondersoorten (met vaak zeer geringe verschillen) in avicultuur vertegenwoordigd te zien. Met name bij vloeiende/kleine verschillen komt het al snel meer neer op het creeeren van een nieuwe ondersoort of het tenminste het uitvergroten van de verschillen.


Daniel
Website Member
Posts :3286

Website Member
2006-07-29 - 15:13:00 send message to Daniel

Een aanvullende vraag. Wat is de concrete status nu. Op dit moment is er een (tijdelijk) in en export verbod. Wordt er vanuit LNV gesproken over dit permanent maken of om dit weer op te heffen?


johanblok
Website Member
Posts :1971

Website Member
2006-07-29 - 15:17:12 send message to johanblok

Volgens mij wordt dat meer in europees verband beslist, en gaat het om een tijdelijk verbod waarvan de einddatum echter (wat mij betreft gelukkig) telkens verlegd is.
Ik denk dat een en ander sterk afhankelijk is van wat er dit najaar kwa vogelgriep gebeurd.


molineti
Website Member
Posts :1604

Website Member
2006-07-29 - 15:48:53 send message to molineti

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

De einddatum staat nu op 31 december 2006

p.s Als er wel wezelijke verschillen zitten in de ondersoorten zoals B.V bij de inkakakatoes en bleu-bonnets, had men daar toch wel wat beter mee om kunnen gaan.

(bij b.v div amazonesoorten maakt men idd soms een hoop heisa over minimale verschillen)



Pagina : 1 2 3
<<< vorige

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 171 bezoekers op de site, waarvan 3 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede