Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > Kennismaken met de buren. Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.



Hawkeye_NL
Oud Lid
Posts :1918

Oud Lid
2005-06-02 - 14:57:53 send message to Hawkeye_NL

Lennart,

Die kippen die je ziet scharrelen buiten de volière. Ze zitten er dus niet in en komen er ook niet in!

Erwin


Daniel
Website Member
Posts :3287

Website Member
2005-06-02 - 17:15:41 send message to Daniel

Erwin heb je nog meer van zulke foto's. Prachtig om te zien.

En Dooren zou je buurman misschien iets over deze voliere willen schrijven, want ik ben super benieuwd naar zijn ervaringen.


dooren
Website Member
Posts :2443

Website Member
2005-06-02 - 18:02:34 send message to dooren

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Mijn buurman ad is niet zo'n schrijverlaugh :D, meer een man van aanpakkenwink ;)

Hij heeft deze voliere gelooft ik, ongeveer 4-5 jaar geleden zelf helemaal alleen gemaakt.
Hij is 'n zzp en behoorlijk handig.
We maken wel eens gebruik van elkaars diensten.

Zijn witkuifkaketoes broeden elk jaar in deze voliere. De edel had gelooft ik ook jongen gehad. Het overige kleine spul ook, de ara's zijn nog maar net broedrijp.

Ik geloof ook dat een gemengd koloniebroed beter werkt in een grote voliere dan allemaal dezelfde soort vogels, bv grijze, dit vraagt toch eerder om problemen.

Verschillende vogels hebben hun eigen karakters en agressie. Terwijl vogels van dezelfde soort vaak allemaal tegelijk broedrijp zijn en dezelfde gedrag hebben, dus meer kans op conflicten.

Paradiso in Belgie bv is gestopt met het kweken in kolonieverband met lori's van de blauwe bergen,(als ik dit goed begrepen heb).
Dit gaf toch te veel problemen en doden. Zonder nestkasten en broeden waren de problemen volgens Patzwald stukken minder.

De voliere bodem is behoorlijk groen, dit is een voordeel zodat planten de meststoffen afbreken. Ook is de voliere niet zodanig bezet dat het groen van de bodem verdwijnt. Een soort "potstal" zal deze bodem niet worden, hierdoor minder risico.
Natuurlijk zullen ze periodiek ontwormd worden.
Gert


djenco
Oud Lid
Posts :383

Oud Lid
2005-06-02 - 19:11:38 send message to djenco

Gaaf.... Gaaf.... Gaaf....!!!!

Dooren, weet je hoe groot deze volière is, lxbxh? En welk gaas is gebruikt?
Zie ik het goed dat het broedblok voor de blauw-gelen buiten hangt? Gaat dat goed als er jongen komen?
En heeft de ze man ook een binnenverblijf gekoppeld aan deze volière? Zo ja, hoe weten de vogels dan in welk nachtverblijf ze moeten, of zitten ze daar ook gewoon bij elkaar in één hok?

Tsjonge, wat een vragen. Maar ja, dit is ook zo ontzettend gaaf! Ik wil hier echt alles van weten.

Groeten,
Dirk Jan


Jacqueline
Website Member
Posts :1216

Website Member
2005-06-02 - 19:20:00 send message to Jacqueline

happy :)

Ziet er echt perfect uit bij je buurman.
De variateit aan vogels zal zeker wel bijdrage tot een ander soort verdraagzaamheid, dan bij een soort, in een dergelijke ruimte gehouden.
Tot nu toe hebben we nog geen aanvaringen gezien.
Nu moeten al de koppels wel naar het blok vliegen, geen loopstokken die richting uit, enkel een zitstok aan het blok bevestigd van zo'n 30 cm.
Daar word aardig gebruik van gemaakt door de man waarvan de pop in het blok zit, hebben hem al zien voeren, en verder laten de anderen hun met rust, en zij tonen geen agressie naar de overige.
Dus tot zover alles rustig, en maar afwachten hoe het verder gaat.
Alles zo eens gelezen te hebben, plus wat ik nog tijdens het surfen op het net ben tegen gekomen, is mijn indruk dat het niet eenvoudig zal zijn, maar we gaan ervoor, niet geschoten is altijd mis, nee niet zover doorgaan, dat er gewonden of erger vallen, maar daar ziet het niet naaruit voorlopig.
Pracht foto's van de vliegkooi, en een schitterend gezelschap aan vogels.

wink ;)
Peter.


johanblok
Website Member
Posts :1971

Website Member
2005-06-02 - 19:40:00 send message to johanblok

Zo'n voliere is echt een pracht gezicht! Ik hou al helemaal niet van rijen vluchtjes van 1 meter breed op een rij. Helaas heb ik geen ruimte voor iets van dat formaat.
Ik zelf heb een vlucht van ongeveer 10m lang bij gemiddeld 2,3 m breed die onderverdeeld is in een klein vluchtje van circa 1m, een grotere van 3m en de grootste van 6m. De vogels van de kleinste vlucht mogen met regelmaat een ochtend in de grootste vlucht. De vogels in de grootste vlucht blijven dan een ochtendje in hun nachthok.

Het is heel interessant om koloniebroed te proberen, door voortdurende observatie kun je op tijd ingrijpen als het misgaat. Vaak gaat het mis als de jongen uitvliegen bijvoorbeeld.

Loro park heeft het met amazones en enkele andere soorten wel zo gedaan dat de koppels met z'n alle in een grote vlucht zitten, waarbinnen dan kleinere gaaskooien van 1x2m of zo staan met nesthokken daarin. Als een koppel gaat nestelen wordt het deurtje van zo'n kooi gesloten. Maar ja dat is toch niet helemaal echt...


dooren
Website Member
Posts :2443

Website Member
2005-06-02 - 21:03:05 send message to dooren

Dirk Jan, de vogels hebben ook een binnenverblijf maar dit is niet zo groot.
Verder is er in het buitengedeelte een overdekt stuk waar ook nestkasten hangen en waar de vogels buiten kunnen zitten en droog.
Er hangen overal nestkasten binnen en buiten.

Zijn kaketoes broeden vaak vroeg in het voorjaar, meestal rond carneval. Dit geeft wel eens probleempjes met kou.

Gaas is 25x25 geschikt voor kaketoes en ara's

Peter, ik denk als je met grijze wilt kweken in kolonie dat het belangrijk is dat zich toch wat af kunnen zonderen. Maw een houten schot voor het nestkast bv. zodat er een soort eigen territorium ontstaat. (denkbeeldige grens)
Met in het midden van de voliere een soort niemandsland (gemeenschappelijke ruimte wat door geen een koppel wordt bezet)
Door het positioneren van elk koppel ontstaan er minder problemen. Elk koppel krijgt dan een "eigen hoek" waardoor ze bij eventueel onenigheid zich kunnen terugtrekken.
Een aanvallend koppel zal niet zomaar dat andere territorium binnenvallen. Alles heeft wel zijn bepaalde grootte nodig. Geen oogcontact onderling tijdens het broedproces werkt vaak heilzaam.

Het zal wel een hele uitdaging worden, maar geloof wel dat dit minstens 1 broedkoppel zal opleveren. De vogels kunnen elkaar kiezen, dit vindt ik een groot pluspunt. Maar zoals je weet kleven er ook behoorlijke risico's aan.
Gert.


Jacqueline
Website Member
Posts :1216

Website Member
2005-06-02 - 21:37:46 send message to Jacqueline

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

happy :)

Gert.

Heb ik weer hoor, de man zit voor het blok op de korte zitstok, zijn pop in het blok.
De rest vliegt in en uit, gaat eten, spelen beetje kabaal maken en vliegen weer naar buiten.
Hij ziet het vanuit de hoogte aan, en het schijnt hem niet te deren.
Het tweede koppel heeft interesse in het andere blok en is dat dan ook aan het onderzoeken, vliegen gewoon langst de op wacht zittende man, en niet een van de mannen geeft blijk van agressie.
Nu wel een ding toevoegen, dit waren geen losse vogels, maar gekoppelde vogels, op vrij jonge leeftijd tussen de 2 en 3 jaar oud, nu zo rond de 5 a'6 jaar.
Als koppel kennen ze elkaar door en door, en naar het zich laat aanzien blijft het daarbij.
Om het woord koloniebroed te rechtvaardigen, zou het toch minstens zo moeten zijn dat er twee koppels in deze nakweek moeten geven.
Anders is de stelling dominantie, van een koppel ten aanzien van de rest, de reden dat een dergelijk koppel alleen maar nakweek zal geven.
En dat heeft met koloniebroed niet veel van doen.

Waarom eerst op deze kleinschalige manier, is overzichtelijk,leerzaam, en de ervaring op doen, om ook in deze opzet het gedrag te observeren, om van daaruit een opening te vinden voor de anderen, om ze dit ook te geven.

Onder beide uitverkoren blokkken liggen houtkrullen, deze zijn door de grijze verwijderd uit het blok.

wink ;)
Peter.


dooren
Website Member
Posts :2443

Website Member
2005-06-02 - 23:05:53 send message to dooren

Peter, als alle koppels een nestkast hebben gekozen, en aanstalten maken voor nageslacht, dan zal blijken in hoeverre de agressie tov elkaar tot problemen zal leiden.

Met voeding is broeddrift gedeeltelijk te sturen, echter genetische eigenschappen en andere zaken zullen ook meespelen in het succesvol kweken in kolonieverband.
Ben dus erg benieuwd! Hou ons maar eens op de hoogte van dit experiment.
Gert.


Jacqueline
Website Member
Posts :1216

Website Member
2005-07-13 - 12:29:10 send message to Jacqueline

happy :)

Met de kolonie Grijzeroodstaarten gaat het voorlopig nog naar wens, een blok definitief bezet door een koppel, andere zijn er nog niet aan uit welk blok het word.
Verdraagzaamheid onderling is meer dan perfect, geen wisseling van partners waargenomen en ziet er ook niet naar uit dat dit gaat gebeuren.
Koppels trekken alleen met elkaar op, en tonen geen interesse in een andere partner.


Samen genieten van het zonnetje.


Op de voorgrond een koppel en ook op de achtergrond.


De kleur van de ogen verraden dat ze nog niet helemaal broedrijp zijn, maar zijn wel hard op weg om dit te worden.

Ook met Scooter en Kanjer gaat alles perfect,gaan heel close met elkaar om en Kanjer kan soms niet kiezen bij wie hij graag is, Scooter of Peter.
Maar ik maak het hem niet moeilijk, alleen tijdens het schoonmaken is hij constant bij me, maar dat geld ook voor Scooter, valt soms niet mee om alles vlot te doen, heb er wel hulp aan maar dan net niet op de juiste wijze, ben van alles kwijt als ze helpen.laugh :D


MMMM, lekker walnootje, (Scooter)


Maar dat vind Kanjer ook.


Maar samen is dubbel genieten van een nootje.

Rock en Angel, ja daar is veel over te zeggen.
Rock zit momenteel volop in de verbouwing/renovatie en heeft eigenlijk geen tijd voor een nootje, enorm bezorgd is hij om Angel en zij komt niets tekort, op alle fronten.


Oke dan een nootje zal ik wel even kraken, maar krijg genoeg van Rock hoor, Angel...zwa.....??? afwachten.


Nou vlug even en weer door met mijn werk.


Samen even rustig genieten.

happy :)

Peter.


natasja
Website Member
Posts :1796

Website Member
2005-07-13 - 14:41:00 send message to natasja

wat zijn het toch ook een imposante vogels he whouw !


dan
Website Member
Posts :296

Website Member
2005-07-13 - 23:13:49 send message to dan

He peter echt een heel mooi koppel groenvleugels
kan eigelijk niet meer wachten dat ik zelf ara's
heb maar dat komt wel goed. Hoe oud zijn ze nu?

dan



Jacqueline
Website Member
Posts :1216

Website Member
2005-07-14 - 08:34:49 send message to Jacqueline

happy :)

Dan.

Rocky is van 21-04-2003 en Angel 27-04-2003.

wink ;)
Peter.


bob_verhagen
Oud Lid
Posts :218

Oud Lid
2005-07-14 - 12:33:53 send message to bob_verhagen

dat ligt dicht bij elkaar, zijn ze geen familie?

Bob Verhagen


Jacqueline
Website Member
Posts :1216

Website Member
2005-07-14 - 13:03:37 send message to Jacqueline

happy :)

Bob.

Rocky komt uit Polen.
Angel komt uit Friesland.
Bewust gezocht qua leeftijd en afstand, om eventuele verwantschap zogoed als mogelijk uit te sluiten.

wink ;)
Peter.




Plaats een reactie



Er zijn in totaal 147 bezoekers op de site, waarvan 0 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede