Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > De kroeg > dilemma jeugdige liefhebbers( of beginnende) Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.



bob_verhagen
Oud Lid
Posts :218

Oud Lid
2005-02-23 - 16:59:59

ja zoiets bedoelde ik. je kan wel veel boeken gaan bekijken, maar praktijkervaring / de mening van iemand met ervaring krijg je er niet van. en ook sommige vragen stel je net even makelijker als je het kan laten zien in plaats van moet uitleggen via bijvoorbeeld dit forum.

Bob


goffini
Oud Lid
Posts :619

Oud Lid
2005-02-23 - 17:29:40

En dan hebben we het nog eens over het 'gevoel' wat je er voor moet hebben.
Zonder een beetje 'feeling' voor het houden en evt kweken kom je met alle info en wijsheden van anderen nog nergens. Dat krijg je mijns inziens alleen maar door 'ervaring'.
Elke vogel is weer anders en in grote lijnen reageren ze wel allemaal hetzelfde maar er zijn zoveel uitzonderingen.



oranjekuif
Oud Lid
Posts :464

Oud Lid
2005-02-23 - 17:33:53

Natuurlijk kan niemand voor een ander uitmaken wat hij /zij wel of niet mag aanschaffen/houden.

Waar ik echter bang voor ben is dat veel jeugdige(maar ook volwassen beginners)niet het risico incalculeren dat er ook iets mis kan gaan(dood door ziekte,agressie partner,of gewoon domme pech(pas zelf nog meegemaakt))en hierdoor ontmoedigt worden.

Dit zal denk ik bij de duurdere soorten sneller gebeuren omdat dit meteen over veel geld gaat,en er ook niet gemakkelijk aan een nieuwe vogel te komen is.

De kans dat de beginnende liefhebber het dan niet meer ziet zitten met de hobby is dan denk ik ruimschoots aanwezig.

En dit vind ik nou net jammer,want die jeugdige/beginnende liefhebber hebben we zo hard nodig!wink ;)

De bedoeling van deze topic is dan ook,omniet alleen de mooie kanten te bespreken,maar ook de mogelijke problemen/nadelen (etc)
zodat ,,ze,, weten waar ze aan beginnen,en de risicos in kunnen calculerenwink ;)

MVG Rene


bob_verhagen
Oud Lid
Posts :218

Oud Lid
2005-02-23 - 17:51:20

daarom pleit ik ook ( niet speciaal voor de duurdere soorten ) voor een cursus waar je eventueel ook nog een diploma kan krijgen dat niets voorsteld, maar waaraan iemand wel kan zien dat diegene iig de cursus gevolgd heeft.de cursus vind op verschillende, wisselende plekken plaats, soms bij een kweker en soms in een verenigings zaal oid. behandelde onderwerpen kunnen ondermeer zijn:
- de kweek
- de dagelijkse verzorging
- het goeie voer voor iedere vogel
- een persoonlijkheidstest; welke vogels passen bij jouwlaugh :D
- bloemen en planten , welke te verstrekken
- bezoek aan kwekers
het zou mooi zijn als het ooit zou kunnen.wink ;)

Bob



johanblok
Website Member
Posts :1971

Website Member
2005-02-23 - 18:45:24

Ik ben het met oranjekuif eens dan een ieder die met papegaaien begint rekening moet houden met feit dat er serieus risico is op ernstige ziektes en sterfgevallen. Ik zelf vind dan ook dat als je een bepaald soort vogel koopt, je financieel in staat moet zijn om mocht 1 van beide onverhoopt dood gaan een nieuwe partner te kopen.


Niltava
Website Member
Posts :3071

Website Member
2005-02-23 - 18:53:53

quote
een cursus waar je eventueel ook nog een diploma kan krijgen dat niets voorsteld

Lijkt me geen goed plan, waarom iets doen als het niets voorsteld??
quote
een persoonlijkheidstest; welke vogels passen bij jouw

Ben benieuwd hoe die in elkaar steekt?, wat zou er bij mij uitkomen?

Zou een deel van het probleem tegenwoordig ook komen doordat men meer geld heeft dan vroeger?
Vroeger kon je een papegaai niet betalen of moeilijk en dan moest je je wel bedenken en goed te werk gaan.
Als ik zie wat oa kinderen te spenderen hebben is het allemaal wel makkelijker geworden.
Vroeger kon je je "opwerken" via "eenvoudigere" soorten naar de duurdere soorten.

Met papegaaien heb je natuurlijk ook het "probleem " dat ze lang leven, en daarom ook "gevoeliger" zijn voor impulsaankopen/miskopen


johanblok
Website Member
Posts :1971

Website Member
2005-02-23 - 19:19:13

Ik vind niet dat dit 'opwerken' zo heel hoog gewaardeerd moet worden. Daar zit een wat al te groot geldbelang in. Voor een deel is het ook een kwestie van keuzes maken, wie 5 koppels grote parkieten heeft, kan ook 1 koppel papegaaien houden.


Niltava
Website Member
Posts :3071

Website Member
2005-02-23 - 19:47:23

Misschien overgewaardeerd, maar denk wel dat het goed is dat je met "eenvoudigere" soorten het beste ervaring op kan doen zonder dat het meteen fout gaat.
Bv. met het hanteren van de vogels, het ringen, het "lezen" van de vogels.
Vgl. het met voetballen, je kunt best een talent zijn, en snel doorstomen, maar de basisbeginselen zijn toch van belang.
AL mag je natuurlijk je wel afvragen wat eenvoudige soorten zijn.
Zo kan ik best met tropen omgaan, maar meeuwtjes niet echt (gelukkig vallen die buiten mijn persoonlijkheidstest razz :p )


oranjekuif
Oud Lid
Posts :464

Oud Lid
2005-02-23 - 20:27:04

BoB,nog bedankt voor het compliment,zal het aan Ruud doorgeven(artikel over kakatoes verschijnt ook binnenkort,dacht in P.S)

MVG Renewink ;)


Lennart
Oud Lid
Posts :721

Oud Lid
2005-02-23 - 20:46:06

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

quote
Sommige "kinderen" zijn soms inmens wijzer dan vele volwassenen


Ik heb dit in een voorgaande reactie zelf geschreven. En in een aantal reacties daarna word ik daar dan ook alleen maar in bevestigd:

quote
Ben benieuwd hoe die in elkaar steekt?, wat zou er bij mij uitkomen


quote
gelukkig vallen die buiten mijn persoonlijkheidstest


Dit zijn opmerkingen waar volgens mij het sarcasme van afdruipt.

Wat een kunst zeg tegen een 14 jarige!

Wat het meest irritante is dat enkele van de "ouderen" niet eens goed hebben gelezen wat die jongen allemaal geschreven heeft op deze topic....sad :(! En uit zijn relaas alleen de one-liners haalt....sad :(
Hij praat notabene over dingen waar velen nog nooit aan gedacht, van gehoord hebben....laat staan daar zich mee bezig houden!

Tip: Probeer deze jongen wat te leren en wijzer te maken i.p.v hem te vertellen wat hij wel of niet zou MOETEN doen!!!!!

Want hij is beter onderlegd als menig van ons en weet ook beter waar hij het over heeft! En dat praktijkervaring onontbeerlijk is heeft hij wel degelijk door, gezien zijn reactie en voorstel over een eventuele praktijkcursus.....
En als ik nadenk dat hij stelt dat een peroonlijkheidstest misschien iets zou zijn, dan denk ik dat er hier op dit forum verscheidene door de mand zouden vallen naar aanleiding van hun keuze(s)....

Lennart angry



johanblok
Website Member
Posts :1971

Website Member
2005-02-23 - 20:46:40

Behalve heel algemene dingen heb je toch niet zoveel aan ervaring in het 'lezen' van kanaries, grasparkieten of catherina's als je hart bijvoorbeeld eigenlijk bij muller amazones ligt. Natuurlijk zijn er wel soort die er uit spring qua moeilijkheid en daardoor absoluut af te raden zijn voor de liefhebber (voor sommige soorten is het misschien uberhaupt af te raden om ze in gevangenschap te houden).


Niltava
Website Member
Posts :3071

Website Member
2005-02-23 - 20:58:13

Sorry Lennart, ik snap niet dat je zo reageert. Je slaat de plank totaal mis.
Je oordeeld steeds over andere reacties maar misschien is het ook wijs om eens bij jezelf het eens na te gaan wat je schrijft.
Ik ben hier behoorlijk . nou laat ook maar
Hier heb ik geen zin in


Lennart
Oud Lid
Posts :721

Oud Lid
2005-02-23 - 21:03:29

Ik heb op dit topic dacht ik twee eigen reactie's staan waarop ik in dit topic inhoudelijk reageer. Dat u zich aangevallen voelt begrijp ik ook! Mag ook trouwens!

Lennart wink ;)


Niltava
Website Member
Posts :3071

Website Member
2005-02-23 - 21:05:02

Hoezo arrogant?




Lennart
Oud Lid
Posts :721

Oud Lid
2005-02-23 - 21:17:39

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Ik prijs me gelukkig dat ik dat gelukkig niet ben! Dat klinkt ws heel erg arrogant, maar arrogantie is niet iets wat bij mijn karakter past gezien het feit dat ik het opneem voor een jongen die zijn uiterste best doet.
Waar wel arrogantie uitspreekt is als mensen anderen gaat vertellen wat ze MOETEN doen om een goede kweker/vogelhouder te kunnen zijn.

Wat bij mij voorop staat in mijn leven is dat je mensen in hun waarde moet laten en respect moet tonen om wat ze te vertellen hebben en niet gelijk klaar moet staan met een oordeel of vooroordeel!
Natuurlijk mag je een oordeel hebben, daar is niets mis mee, maar je moet er wel bij stilstaan dat anderen het misschien wel eens beter zouden kunnen weten en/of doen!

Ook mijn mening is niet heilig en zeker vatbaar voor (opbouwende) kritiek!

Lennart wink ;)




Plaats een reactie



Er zijn in totaal 115 bezoekers op de site, waarvan 1 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede