Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > De grijze roodstaart naar lijst 1 (het werd een keer tijd) Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.



johnveraart
Website Member
Posts :77

Website Member
2016-10-02 - 15:42:08 send message to johnveraart

We zullen zien hoe het verloopt ik ben benieuwd naar de handhaving van deze wetgeving.ik wens ze hierbij veel succes zolang ze niks doen voor handhaving van de biotoop is het gedoemd te mislukken en zullen er alleen in gevangenschap nog grijze roodstaarten zijn en deze zullen ook rap minder worden door deze cites wetgeving dus mijn mening weldone.


rupicola
Website Member
Posts :1712

Website Member
2016-10-02 - 16:48:51 send message to rupicola

Dit bericht is 3 keer gewijzigd

Naar mijn mening is de huidige gang van zaken meer dan desastreus gebleken voor deze prachtige soort en er zal dus iets moeten veranderen.
Dat gaat nu gebeuren.

Laten we eerlijk zijn, als er vanuit avicultuur zoveel compassie was geweest voor het behoud van deze soort dan had de inspanning ter vermeerdering van deze soort de afgelopen decennia wel op een iets hoger plan getild mogen worden.
De kans dat dit nu als gevolg van de nieuwe beschermingsstatus alsnog gaat gebeuren is overigens aanzienlijk, want de prijs voor deze vogels zal ongetwijfeld gaan stijgen.
Dat is in de loop der tijd bij tal van soorten een belangrijke stimulans gebleken.

Ook is in de loop der tijd wel gebleken dat het overgrote deel van de 'consumenten' nogal gevoelig zijn gebleken voor een voorkeur voor goedkopere (import)vogels.
Die vraag heeft er mede voor gezorgd dat diverse gebieden zo goed als leeg gevangen zijn!

Het CITES systeem is uiteraard niet waterdicht, maar er komt nu dus wel een drempel, waarmee in ieder geval de grootschalige handel wordt bemoeilijkt en dat hopelijk effect opleveren jegens de bijna ongelimiteerde vangsten uit de zwaar beschadigde wilde populaties.

aanvulling:

Bescherming van habitat speelt uiteraard en altijd een primaire rol, maar in geval van grijze roodstaarten is dit niet de kern oorzaak van de zeer verontrustende achteruitgang van de wilde populaties. In dit geval staat de Internationale handel echt boven aan het lijstje.


meyersam
Website Member
Posts :215

Website Member
2016-10-02 - 17:35:03 send message to meyersam

Vanaf wanneer gaat dit in voege? Hoe zit het met de overgangsperiode? Die hele papierwinkel van cites zie ik totaal niet zitten. Om nog maar te zwijgen over de stress voor het chippen van de vogels. In plaats van stijgende prijzen denk ik eerder dat veel houders van grijze deze zullen verkopen.


wiechmann
Website Member
Posts :944

Website Member
2016-10-02 - 18:14:47 send message to wiechmann

ik verwacht de komende maanden veel grijze in de verkoop komen dus prijzen voor koppels na beneden gaan .om dat veel mensen de papieren rompslomp niet willen .of op hun naam kunnen hebben .en deze vogels bij veel export bedrijven gaan komen .en ze helaas naar buiten de eu zullen vertrekken .de gevolgen op wat langer termijn . zal de prijs voor de jonge heel snel stijgen .

het zal in begin nog wel een puinhoop worden .want hoeveel zitten er in de huiskamer ? en die mensen weten dit niet .en vragen dus ook geen papieren aan voor hun coco en hoe ze allemaal ook genoemd worden .

laat het maar op me afkomen .


wiechmann
Website Member
Posts :944

Website Member
2016-10-02 - 18:14:53 send message to wiechmann

ik verwacht de komende maanden veel grijze in de verkoop komen dus prijzen voor koppels na beneden gaan .om dat veel mensen de papieren rompslomp niet willen .of op hun naam kunnen hebben .en deze vogels bij veel export bedrijven gaan komen .en ze helaas naar buiten de eu zullen vertrekken .de gevolgen op wat langer termijn . zal de prijs voor de jonge heel snel stijgen .

het zal in begin nog wel een puinhoop worden .want hoeveel zitten er in de huiskamer ? en die mensen weten dit niet .en vragen dus ook geen papieren aan voor hun coco en hoe ze allemaal ook genoemd worden .

laat het maar op me afkomen .


wiechmann
Website Member
Posts :944

Website Member
2016-10-02 - 18:14:55 send message to wiechmann

ik verwacht de komende maanden veel grijze in de verkoop komen dus prijzen voor koppels na beneden gaan .om dat veel mensen de papieren rompslomp niet willen .of op hun naam kunnen hebben .en deze vogels bij veel export bedrijven gaan komen .en ze helaas naar buiten de eu zullen vertrekken .de gevolgen op wat langer termijn . zal de prijs voor de jonge heel snel stijgen .

het zal in begin nog wel een puinhoop worden .want hoeveel zitten er in de huiskamer ? en die mensen weten dit niet .en vragen dus ook geen papieren aan voor hun coco en hoe ze allemaal ook genoemd worden .

laat het maar op me afkomen .


henkdelaat
Website Member
Posts :1328

Website Member
2016-10-02 - 18:15:28 send message to henkdelaat

Er worden al regelmatig kweekkoppels aangeboden,en een enkele keer een heel kweekbestand door kwekers die stoppen om met Grijzen roodstaarten en overstappen naar andere soorten papegaaien die niet op de Cites 1 lijst staan.

Dit is gewoon het probleem verleggen naar andere soorten.

Als je resultaat wil dan moet je alle papegaaien soorten(en sommige parkieten soorten) gewoon op de Cites 1 lijst zetten dan heeft het misschien resultaat.

Gewoon afwachten en je niet gek laten maken door berichtjes die door de overheid nog niet zijn bevestigd,en er nog geen maatregelen zijn bekend gemaakt .


marti
Website Member
Posts :303

Website Member
2016-10-02 - 19:22:47 send message to marti

weet iemand of de Timneh ook op lijst I komt?


meyersam
Website Member
Posts :215

Website Member
2016-10-02 - 20:33:23 send message to meyersam

Alles cites, moeten ze zeker doen. De hobby is nu al aan het uitsterven, dan is ie helemaal dood.


wiechmann
Website Member
Posts :944

Website Member
2016-10-02 - 21:29:06 send message to wiechmann

waarom zou het een probleem zijn om cites aan te vragen ?
ik zie daar geen problemen mee .en heb er geen problemen mee .


P.Rooth
Website Member
Posts :2798

Website Member
2016-10-02 - 21:33:30 send message to P.Rooth

http://www.telegraaf.nl/buitenland/26722935/__Handel_in_papegaai_verboden__.html


JOHANNESBURG - De handel in wilde grijze roodstaartpapegaaien wordt verboden. Dat hebben landen besloten tijden de top over bedreigde planten- en diersoorten in het Zuid-Afrikaanse Johannesburg.

De wilde grijze roodstaartpapegaai, een van de meest verhandelde vogels in de wereld, stond al op de Cites-lijst met bedreigde soorten, maar er mocht nog wel met vergunning in worden gehandeld. Omdat dit door de landen waar de vogels voorkomen nauwelijks kan worden gehandhaafd, is besloten de handel helemaal te verbieden. Het verbod geldt niet voor gefokte vogels.

De vogel kwam vroeger voor in een groot gebied in West- en Oost-Afrika, maar is de laatste jaren sterk in aantal afgenomen. Alleen al in Ghana is het aantal sinds 1992 met ruim 90 procent afgenomen, zo blijkt uit onderzoek.

Het WNF is blij met het handelsverbod. ,,Een totaal verbod op de internationale handel in grijze roodstaartpapegaaien uit het wild is een enorm belangrijke stap om de meest verhandelde vogelsoort ter wereld beter te beschermen. Nu al zijn deze vogels in sommige Afrikaanse landen in een paar decennia bijna uitgestorven en dat kan niet langer zo doorgaan.''


henkdelaat
Website Member
Posts :1328

Website Member
2016-10-02 - 22:12:07 send message to henkdelaat

@ meyersam,
Alles cites, moeten ze zeker doen. De hobby is nu al aan het uitsterven, dan is ie helemaal dood.


Henk,
Dan is de kans groot dat die schuurtjes handelaren uitsterven,en dat er fatsoenlijk met vogels wordt omgegaan.

Ook is dan de kans groot dat die kwekers die steeds met de vraag naar een bepaalde soort vogel overschakelen ook minder worden.

De echte kweker die geen problemen heeft met de administratie van Cites papieren blijft toch wel bestaan zoals Wiechmann hierboven aangeeft.


johnveraart
Website Member
Posts :77

Website Member
2016-10-03 - 00:27:00 send message to johnveraart

Het is weer hetzelfde verhaal als met de pyrrhura soorten bijna uitgestorven in het wild en nog nauwelijks gekweekt in gevangenschap wat hebben we daar weer veel mee gewonnen


surveyor
Website Member
Posts :348

Website Member
2016-10-03 - 00:27:46 send message to surveyor

Enigste waar ik en wellicht meerdere kwekers mee zitten is, hoe het moet met grijze roodstaarten geringd met sex ring (open ring dus)?

En in welk tijdbestek zal dit gaan verlopen?


rupicola
Website Member
Posts :1712

Website Member
2016-10-03 - 12:23:19 send message to rupicola

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Het voorstel om Psittacus erithacus African Grey van lijst II naar lijst I te verplaatsen is afkomstig van een aantal Afrikaanse staten, (Angola, Tsjaad, Gabon, Guinea, Nigeria, Senegal en Togo), USA en EU.
Het CITES secretariaat was aanvankelijk van plan het voorstel af te wijzen, maar heeft het naar aanleiding van de meest actuele informatie (population decline) toch aangenomen.

Voor wat betreft de bestanden zoals deze wereldwijd in gevangenschap verkeren zal ongetwijfeld een soortgelijke regeling komen, zoals we dit bij eerdere gelegenheid hebben gezien ten aanzien van soorten die op CITES I werden geplaatst.

Ten aanzien van de prijsontwikkeling heeft niemand een glazen bol, maar op basis van eerdere ervaringen zie ik het niet gebeuren dat de grijze roodstaart binnen kort grootschalig gedumpt gaat worden om reden er straks een CITES ontheffing bij zo’n vogel hoort.
Het is best mogelijk dat er sprake zal zijn van een lichte prijsval, maar de soort is en blijft simpelweg zeer gewild, het aanbod gaat dalen waardoor het in de lijn der verwachting ligt dat de prijs gaat stijgen.






Plaats een reactie



Er zijn in totaal 130 bezoekers op de site, waarvan 1 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede