Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > De grijze roodstaart naar lijst 1 (het werd een keer tijd) Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.



nigrigenis13
Website Member
Posts :74

Website Member
2017-01-14 - 00:08:45 send message to nigrigenis13

Heb contact gehad met het cites bureau belgie en voor huiskamer vogels die gewoon bij je thuis zitten hoef je geen cites aan te vragen zolang je ze zelf houd

1. U heeft één of meerdere grijze roodstaarten in uw bezit als huiskamervogel ? Dan moet u:
- Een inventaris indienen (model te downloaden via www.citesinbelgie.be) waarmee u aangeeft dat u deze vogel(s) in
uw bezit heeft van vòòr deze nieuwe wetgeving van kracht is. Hierbij moet volgende informatie gegeven worden:
o Gegevens van de kweker/winkel/vorige eigenaar van de vogel
o Datum van verwerving
o Ring- of chipnummer indien aanwezig
- Uw bewijs van legale herkomst toevoegen aan deze inventaris (bvb. Overdrachtsverklaring, factuur, referentie naar
invoervergunning, oude foto’s die kunnen aantonen van wanneer de vogel in uw bezit is, …).
Deze inventaris zal afgestempeld worden door de dienst en een kopie zal u teruggezonden worden als bewijs via de
post.
U moet deze documenten indienen ten laatste tegen 1 april 2017.


Antonia
Website Member
Posts :1945

Website Member
2017-01-14 - 00:09:23 send message to Antonia

Er kan wel staan dat je het bij overdracht van de vogel moet bijgeven, maar dat houdt dan simpelweg in dat je het in je bezit hebt.
Je moet idd bij cites 1 A altijd het dokument in bezit hebben..
Ook als je met je vogel gaat wandelen bijv moet je het bij je dragen.


wiechmann
Website Member
Posts :944

Website Member
2017-01-14 - 00:55:01 send message to wiechmann

angelo cites belgie heb makkelijk praten .ik wil wel is zien hoe ze over 10 jaar reageren als die vogel om,wat voor reden toch verkocht word en je de cites dan pas aanvraag .ze kunnen nu al lastig zijn .laat staan over 10 jaar .


dundieje
Website Member
Posts :234

Website Member
2017-01-14 - 09:40:35 send message to dundieje

http://www.rvo.nl/onderwerpen/agrarisch-ondernemen/beschermde-planten-dieren-en-natuur/handel-beschermde-planten-en-dieren/cites-soorten-nederland-en-de-eu/eu

dit is de tekst die via de cites nieuwsbrief deze week ontvangen is.

Ik weet van mezelf ik ben een kwartel ( doof en geen hoogvlieger ).

maar uit de tekst kan ik niet anders concluderen dat je pas een EU certificaat nodig hebt bij overdracht.



wiechmann
Website Member
Posts :944

Website Member
2017-01-14 - 11:30:09 send message to wiechmann

kan wel zo zijn wat ze schrijven bij cites .maar is het verstandig .

als men de vogel plotseling wil verkopen om wat voor reden dan ook .wil u dan 3 maanden wachten voor dat u de cites binnen heb . want dat is op dit ogenblik helaas de termijn die in belgie is .

kan het niet zo zijn dat ze dit gedaan hebben om de drukte te verminderen wat aanvragen betreft en de kwekers voorang geven op deze manier .en in belgie moet men de cites aanvragen tussen 2 jan en 2 april 2017 .

ik heb maar 1 tip voorkom problemen en vraag ook voor u jako gelijk de juiste papieren aan .dan heb je nu als zowel in de toekosmst geen problemen


henkdelaat
Website Member
Posts :1328

Website Member
2017-01-14 - 13:32:50 send message to henkdelaat

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

dundieje,

Onderstaand is in Belgie verplicht lees de eerste regel.

Vanaf begin 2017 zijn houders van deze soort papegaaien verplicht om hun vogel(s) bij de cel CITES aan te geven.

Om de vogel te kweken of te verkopen zal daarnaast een geldige identificatie en certificaat nodig zijn.


Dit betekent dat vanaf begin 2017 – de exacte datum wordt later bekendgemaakt – houders, kwekers en handelaars van de grijze roodstaartpapegaai de volgende formaliteiten zullen moeten vervullen bij de cel CITES van de FOD Volksgezondheid:

Houders van de grijze roodstaart (bestemd als huisdier of om ermee te kweken of handelen) zullen een inventaris moeten indienen waarmee ze kenbaar maken dat ze al een grijze roodstaart in hun bezit hebben vóór de inwerkingtreding van de nieuwe regels (het officiële model van inventaris volgt later).
Daarnaast moeten ze ook een bewijs van legale herkomst (een overdrachtsverklaring, factuur, oude foto’s …) voorleggen.

Houders (particulieren, handelaars of kwekers) die hun grijze roodstaart wensen te verkopen, zullen een certificaat moeten aanvragen bij de cel CITES en hun (bestaande) vogels laten chippen.

Nieuw gekweekte vogels zullen systematisch moeten worden geringd met een vaste gesloten pootring met uniek nummer.

Handelaars zullen enkel nog vogels mogen verkopen die geïdentificeerd zijn en van een geldig certificaat zijn voorzien.

Het register van binnenkomst en vertrek moet, zoals nu reeds het geval is, uiteraard ook steeds nauwkeurig aangevuld worden


dundieje
Website Member
Posts :234

Website Member
2017-01-14 - 13:57:46 send message to dundieje

Henk,

Mijn handel en wandel valt onder de Nederlandse wetgeving.

Hoe het in België geregeld is weet ik niet,
al zou het wenselijk zijn dat er Europees gezien meer eenheid was.


ineznick
Website Member
Posts :654

Website Member
2017-01-14 - 16:10:13 send message to ineznick

Nou even wat anders: ik heb de cites aangevraagd voor de grijze roodstaarten. Maar nog niet binnen en ik lees net dat dat misschien wel 3 maand gaat duren.
Nou is mijn vraag, ringen bestellen voor grijzen, zijn dat speciale cites ringen en kan ik die al bestellen als ik nog geen cites van de ouder vogels heb?
Misschien klinkt dit allemaal wel dom, maar dit is voor mij de eerste keer dat ik met cites te maken krijg.

gr gerben


henkdelaat
Website Member
Posts :1328

Website Member
2017-01-14 - 16:32:35 send message to henkdelaat

dundieje,

Je woonplaats valt buiten Nederland dus dacht ik dat je in Belgie woonde.

In Nederland gelden exact dezelfde Cites regels dit is Europees vastgelegd(heb ik telefonisch vernomen van een medewerker van RVO).

ineznick,

Ringen kan je altijd bestellen heeft niets met de ouder vogels te maken.
Let er wel op dat deze ringen niet gebruikt mogen worden bij NIET CITES vogels.

Je moet ze wel bij een erkende bond bestellen en aangeven voor welke soort Cites vogels het is.

Even bij de NBvv.nl kijken daar kan je het ringen formulier downloaden voor gewone ringen,voor Europese cultuur vogels,en voor Cites vogels.


ineznick
Website Member
Posts :654

Website Member
2017-01-14 - 17:29:39 send message to ineznick

Dank je wel Henk, ben lid van de PS. Zal daar even op de site kijken.

gr gerben


henkdelaat
Website Member
Posts :1328

Website Member
2017-01-14 - 18:39:23 send message to henkdelaat

Dit bericht is 1 keer gewijzigd


Ringen bestellen

U bestelt de pootringen bij de vogelbonden die door ons zijn erkend.
Deze bonden helpen u bij het selecteren van de juiste ring en zij beantwoorden uw vragen.
U hoeft geen lid te zijn van een vogelbond om er ringen te bestellen.

We hebben de volgende bonden aangewezen om vogelringen te verstrekken:

Kleindier Liefhebbers Nederland.
Belangenbehartiging Europese Cultuurvogel.
Algemene Nederlandse Bond van Vogelhouders.
Nederlandse Bond van Vogelliefhebbers.
Aviornis International Nederland.
Parkieten Sociëteit.


P.Rooth
Website Member
Posts :2798

Website Member
2017-01-14 - 20:07:52 send message to P.Rooth

Ze zijn lekker op de hoogte want Europarrot is ermee opgehouden gevonden met Google
Na de liquidatie van de landelijke kromsnavelvereniging €uro - PARROT gaat PS HOLLAND als voormalige aangesloten vereniging nu als zelfstandige vereniging verder.


surveyor
Website Member
Posts :348

Website Member
2017-01-14 - 23:11:00 send message to surveyor

Bij de parkieten sociëteit kun je heel makkelijk CITES ringen bestellen. Zie hiervoor ook het blad van PS.

Eer wij allemaal ons EU certificaat binnen hebben lopen wij alweer (gelukkig) tegen de lente aan te hikken...

Ben benieuwd of alles zonder teveel vragen of poespas wordt afgewerkt...



henkdelaat
Website Member
Posts :1328

Website Member
2017-01-15 - 00:14:03 send message to henkdelaat

Bedankt Paul zal hem gelijk verwijderen.


wiechmann
Website Member
Posts :944

Website Member
2017-01-15 - 11:43:15 send message to wiechmann

henk officeel moeten de regels overal het zelfde zijn .wat cites betrefd .in nederland en belgie zijn er altijd al verschillen geweest en is nu ook nog zo .

voor 2017 is in belgie de grijze roodstaart altijd al register plichtig geweest in nederland niet .in belgie heb je geen speciale cites ringen nodig .en in nederland wel .dus hoe dat die persoon van rvo er bij kom dat het overal het zelfde is weet ik niet maar is als zovaak verkeerde voorlichting geven .




Plaats een reactie



Er zijn in totaal 144 bezoekers op de site, waarvan 0 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede