Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > De grijze roodstaart naar lijst 1 (het werd een keer tijd) Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.



Daniel
Website Member
Posts :3287

Website Member
2016-05-11 - 22:13:24 send message to Daniel

John, het is op dit moment nog legaal om grijze roodstaarten te vangen en te exporteren. Dus er wordt geen wet gebroken. Daarom de plaatsing op lijst I.


henkdelaat
Website Member
Posts :1328

Website Member
2016-05-11 - 22:49:20 send message to henkdelaat

Daniel,

Ik koop zulke vogels niet het risico is mij te groot.

Maar het valt mij wel op dat ze gewoon te koop staan en soms wel enige weken achter elkaar dat de advertentie dagelijks geplaatst wordt.

Zitten ze bij het Ministerie dan gewoon te slapen.

Als ze niet aangepakt kunnen worden in het land van herkomst dan kan je toch zeker wel de aanbieders van zulke vogels aanpakken.


johnveraart
Website Member
Posts :77

Website Member
2016-05-11 - 23:00:22 send message to johnveraart

zover ik weet daniel is er in Europa een import verbod, wat mijn betoog is pak de landen aan die nog niet een importverbod hebben,maar straf niet weer de liefhebber met een hopeloze wetgeving als je de hobby niet naar de verdommenis wil helpen straks weer een positief lijst,die niet te handhaven is en wat volgt er nog meer


Daniel
Website Member
Posts :3287

Website Member
2016-05-11 - 23:01:47 send message to Daniel

John, CITES heeft niks te maken met het EC importverbod. En dit is dus een stap om de wildvang te beperken.

En Henk, ik zou mijn vingers er ook niet aan branden, wat aangeeft dat CITES wel degelijk een impact heeft.


Henry Veugelink
Website Member
Posts :92

Website Member
2016-05-24 - 18:17:24 send message to Henry Veugelink

Waar of hoe vernemen wij dan of dit ook daadwerkelijk gaat gebeuren en wanneer?


Daniel
Website Member
Posts :3287

Website Member
2016-05-24 - 19:35:07 send message to Daniel

De beslissing valt in September en ik zal die dan hier plaatsen.


rupicola
Website Member
Posts :1712

Website Member
2016-05-25 - 11:45:34 send message to rupicola

In geval van de wereldberoemde grijze roodstaarten lijkt me een hoge c.q. de hoogste CITES status meer dan wenselijk.
Eerdere maatregelen, zoals vangstverboden voor enkele Afrikaanse landen, hebben (o.a. als gevolg van corruptie) weinig opgeleverd.
Men brengt de illegale vangsten eerst over de grens -naar een land waar wel gevangen mag worden- om ze vervolgens 'legaal' op de wereldmarkt te kunnen zetten.
Door dergelijke praktijken EN uiteraard ook de doorlopende internationale vraag naar deze vogels is de soort in Congo bijna geheel verdwenen.

Mijn insteek: Minder dieren achter de geraniums en veel meer focus op fokresultaten.

#



jaap van de pol
Website Member
Posts :377

Website Member
2016-05-25 - 15:32:25 send message to jaap van de pol

Helemaal mee eens Rupicola. Merendeel zit thuis in een kooitje en daar is op zich niks mis mee maar hoeveel staan er niet op verkoopsites om vervolgens van hot naar her te gaan. Mooier zou het zijn als mensen een paartje zouden nemen om er eventueel in de toekomst nog nageslacht van te krijgen en zo de populatie in stand te houden.


dundieje
Website Member
Posts :234

Website Member
2016-05-25 - 17:54:20 send message to dundieje

yep, en als er dan mee gekweekt wordt verdwijnen ze alsnog achter de geraniums.
wat mij betreft geen Citus vogel van maken.
er zitten nu waarschijnlijk wereldwijd meer dan honderdduizend niet geringde vogels in gevangenschap.
als daar papieren bij gegeven worden, gaat er op papier geen vogel meer dood in gevangenschap. maar wordt zijn plaats ingenomen door een illegale wildvang.


henkdelaat
Website Member
Posts :1328

Website Member
2016-05-26 - 14:33:57 send message to henkdelaat

dundiele,

Bij een Cites bewijs hoort een identificatie ofwel een vaste voetring of een Micro-Chip.


johnveraart
Website Member
Posts :77

Website Member
2016-05-26 - 19:09:22 send message to johnveraart

en hoe wil je dat bereiken met al de vogels die in de huiskamer zitten dit is bijna niet te controleren


wiechmann
Website Member
Posts :944

Website Member
2016-05-27 - 10:56:03 send message to wiechmann

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

je kom zelfs nu nog kleine geelkuif en of dubbele geelkoppen tegen uit de huiskamer zonder cites papiereen om dat de huiskamer eigenaar niet wist dat deze vogel dat moest hebben .

hoe wil men dan al die grijze die in de huiskamer zit aan cites helpen
ik ben wel voorstander dat ze op de cites lijst komen .



jaap van de pol
Website Member
Posts :377

Website Member
2016-05-27 - 11:07:09 send message to jaap van de pol

Klopt Hermann,

Ik heb een Goffini gehad in het verleden en daar ook papieren bij geregeld. Ze waren erg behulpzaam bij het Citesbureau omdat de vogel vast geringd was.

Groet,
Jaap


rupicola
Website Member
Posts :1712

Website Member
2016-05-27 - 23:19:54 send message to rupicola

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

quote:

" je kom zelfs nu nog kleine geelkuif en of dubbele geelkoppen tegen uit de huiskamer zonder cites papiereen om dat de huiskamer eigenaar niet wist dat deze vogel dat moest hebben."

Dit is dus een aardig voorbeeldje van de bestaande mega-kloof tussen 'het Haagse eiland' en de rest van het land.
Men bedenkt nieuwe wet- en regelgeving, publiceert dat eenmaal en verder wordt het geheel ondergeschoven bij het misselijkmakende wetje, waarin staat dat iedere Nederlander wordt geacht de wet te kennen. Hiermee ontheft men zichzelf feitelijk van elke vorm van nadere informatieplicht.
Erg handig en goed doordacht, maar in het zakenleven zou lang niet iedereen hiermee wegkomen.

Laat ook duidelijk zijn dat de Nederlandse wet- en regelgeving dagelijks wordt gewijzigd en/of bijgewerkt en dat enige serieuze kennis van deze wetgeving een niet te onderschatten meerjarige studie vergt, en zelfs het bijhouden van alle wetswijzigingen etc. liegt er bepaald niet om.

Je verwacht het misschien niet, maar op een of andere manier heeft het er alle schijn van dat niet iedere Nederlander -naast zijn/haar werk, gezin en tal van andere tijdrovende verplichtingen- hiertoe in de gelegenheid is.

In combinatie met het gegeven dat het effect van de zoveelste wetswijziging aangaande bijvoorbeeld het prostitutiebeleid opnieuw meer dan mislukt mag heten, (te veel ge- en verboden levert slechts een grote verdwijntruc op) en derhalve dient te worden teruggedraaid, geeft vorenstaande een aardig beeld van de situatie waar men vanuit 'het Haagse' op afkoerst met de positieflijsten-soap.

Langs reguliere weg bereikt men simpelweg niet alle dierenhouders en men creëert bovendien een minder transparant circuit, waarop men vervolgens de zo gewenste grip in toenemende mate zal verliezen.



johnveraart
Website Member
Posts :77

Website Member
2016-05-28 - 10:49:37 send message to johnveraart

heel goed verwoord rupicola dit is precies wat ik bedoelde




Plaats een reactie



Er zijn in totaal 169 bezoekers op de site, waarvan 1 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede