Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > handopfok of natuurbroed Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.



dooren
Website Member
Posts :2443

Website Member
2005-03-11 - 19:50:06

quote
--------------------------------------------------------------------------------
Het in een hoekje duwen van een grote groep zoals de huiskamervogel, bestempelen als nutteloos/waardeloos nergens goed voor ongeschikt voor alles wat met kweek te maken heeft
--------------------------------------------------------------------------------


Tja als je bij voorbaat denkt dat natuurkwekers er zo overdenken is elk stuk tekst een flinke discusie. Gelukkig ben ik van mening dat 99% van de natuurkwekers, geen hekel heeft aan een handopgefokte vogel, alleen te tam reduceerd de kans op nakweek, dus liever een natuur-nakweek, niet voorhanden dan zal men wel anders moeten. Daar ontkom ik zelf ook niet aan, maar weet dan dat het moeilijker wordt om nakweek hiervan te behalen.

Men heeft niks tegen deze vogels, maarop de manier dat men sugereerd dat handopfok het gelijk of beter doet dan natuurkweek. Deze handopfok wordt dan even vlug verkocht voor de huiskamers en anders zet je hem toch even in voor de kweek. Natuurlijk was het maar zo simpel, knoppen om, even wachten en draaien maar. Papegaaien veranderd je niet zomaar, mensen ook niet, succes is niet gegarandeerd.

Maw men kiest voor 2 dingen, ik ben voorstander om voor 1 ding te kiezen en dan goed.
1 natuurkweek of
2 handopfok

Ook is de natuurkweker van mening dat goede primiare eigenschappen niet mogen verwateren, het bestuderen staat inderdaad soms in de kinderschoenen, maar is ook vaak verder dan men denkt.
Als je inderdaad gebruik maakt van buitenlandse literatuur, forums, ect. krijgt men toch vaak een andere mening. Ken bv. medewerkers van amerikaanse dierentuinen die juist nu inzien dat men toch meer natuurbroed moet toepassen.

Het is absoluut niet de bedoeling bepaalde personen in een hoek te drukken, maar eigenkweek wordt door sommige te letterlijk genomen. Denk er maar overna wat de toekomst brengt, geen import, geen primaire eigenschappen, beetje vroeg om daar nu al afscheid van te nemen.

Denk overigs dat er weinig echte koppels zijn van bv. een F10 generatie handopfok. (en dan niet goed gesocialeerd zoals bv Rene doet in noodgevallen met handopfok, ook mijn toegepaste methode). Het zou mijn benieuwen of zo'n koppel handopfok F10 het inderdaad het wint van een F1 goed gesocialeerd koppel, maar dan volledig van ei tot volwassen vogel.
Gertwink ;)


Hawkeye_NL
Oud Lid
Posts :1918

Oud Lid
2005-03-11 - 20:16:13

Het is toch helemaal geen kwestie van wedstrijdje doen?

Ik ben heel bewust bezig met handopfok. Juist 100% voor de huiskamer. De vogels die wij voor de kweek hebben worden niet met de hand opgevoed maar zijn en blijven allemaal natuurbroed.

Net zoals je al schrijft Gert, je kiest voor het een of voor het ander! Ik kies duidelijk voor het een met als doel dat deze vogel in de huiskamer beland. Het is dus niet de bedoeling om deze later weer terug te plaatsen als kweekvogel. Niet dat dit niet mag of niet kan gebeuren maar het is niet het doel voor deze vogels. Zo zou ik ook niet graag een kweekvogel in de huiskamer zetten. Natuurlijk kan dit best een keer goed gaan maar 99% van alle gevallen belanden in het NOP of erger.

Ik promoot het handopfokken niet! Ik heb er alleen heel bewust voor gekozen omdat het grootste deel van onze vogels in de huiskamer terecht gaan komen. En dan is jong geleerd volgens mij altijd nog oud gedaan.


Jacqueline
Website Member
Posts :1216

Website Member
2005-03-11 - 20:34:44

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

happy :)

F1 of F10 en al wat daartussen zit, is niet de reden dat ik hier aanwezig ben.
De reden dat ik hier mijn tijd aan geef, is het volgende.
Het in een hoekje duwen van een grote groep zoals de huiskamervogel, bestempelen als nutteloos/waardeloos nergens goed voor ongeschikt voor alles wat met kweek te maken heeft, dat maakt dat ik mijn tijd vrij maak.
Voor mij is iedere vogel gelijk natuur/wildvang/huiskamervogel/hybride maakt me niks uit.
Iedere vogel heeft zijn plaatsje verworven in de nabijheid van de mens, op welke manier dan ook.
------------------------------------------------
Heb diep respect voor de huiskamervogel in het bijzonder, deze laat zien hoe flexibel de papegaai/ara is, brengt eerst een tijd door met zijn beste vriend, word om welke reden dan ook verlaten door zijn beste vriend, en weet zich toch te handhaven binnen een kweekprogramma.
Al dan niet met een beetje hulp van zijn verzorger, komt deze vogel ook tot volwassenheid.
------------------------------------------------
De bewering dat papegaaien/ara's dit alleen maar kunnen als ze het volledig meegekregen hebben van hun ouders word dagelijks weerlegd door de vele huiskamerkoppels die bij de kwekers zitten.
------------------------------------------------
Met vallen en opstaan leert men lopen.
Het geduld wat opgebracht moet/zal worden door een kweker die zijn tijd en kennis in een gewezen koppel huiskamervogels steekt, staat soms in geen verhouding tot het kweken met wildvang.
Is zo eenvoudig om even naar de importeur te lopen en je een koppel wildvang aan te schaffen.
Of een koppel van de veel geroemde natuurbroed.
Maar ook deze vogels staan niet te trappelen om nakweek te geven.
------------------------------------------------
Moge duidelijk zijn wat de doelstelling van mij zijde is.
De verlaten huiskamervogel om welke reden dan ook.
Zich te laten bewijzen dat hij/zij ook in staat is om voor nakweek te zorgen.
En gelukkig maar lukt dat steeds vaker en beter.
Het is geen wedstrijd, wie wat beter kan, een dergelijke insteek/vergelijking op dit item draagt niet werkelijk bij in het gegeven wat al wel kan en wat niet.
Punt blijft, voor elke vogel die opgenomen word in een kweekprogramma, is er een minder voor ......!

wink ;)
Peter.






johanblok
Website Member
Posts :1971

Website Member
2005-03-11 - 21:03:21

Mijns inziens zijn natuurbroed voorstanders bang voor het steeds verder verdwijnen van natuurbroed waardoor deze vogels niet meer verkrijgbaar zijn. Dit is voor veel soorten reeds tamelijk tot zeer moeilijk. Handopfok lijkt steeds meer voor te komen.

Het lijkt mij biologisch gezien onwaarschijnlijk dat handopfok vogels ook op de langere termijn niet voor nageslacht zouden kunnen zorgen. Mogelijk is het wel zo dat het vermogen om de jongen zelf groot te brengen op den duur verdwijnt. Dit is voor natuurbroedliefhebbers een zeer negatief gegeven.

Om deze reden is het mijns inziens zinvoller om natuurbroed te propageren dan handopfok, aangezien de laatste steeds meer de overhand krijgt, en het eerste daardoor mogelijkerwijs op termijn onmogelijk wordt.

Voeg daarbij dat een bezoek aan NOP en de hoeveelheid aangeboden huiskamerpapegaaien snel de indruk geeft dat dit lang niet altijd zo succesvol is. Vanuit een dergelijk perspectief wordt kweken voor de huiskamer al snel niet hoog gewaardeerd.

Persoonlijk heb ik de indruk dat met name sommige soorten (zoals b.v. kaketoes) veel risico lopen op zeer ernstig psychische beschadiging waardoor men beter af zou kunnen raden om ze te houden. Ik zelf raad af, en verkoop mijn vogels niet, voor het solitair houden daarvan. Hierover kunnen meningen zekerwel verschillen, maar het gaat mij te vaak en te ernstig fout. Juist bij handopfok is het doel vaak het solitair houden, vandaar dat ik hier ook niet zo enthousiast van wordt.


dooren
Website Member
Posts :2443

Website Member
2005-03-11 - 21:15:55

En toch Peter, een boel "echte" liefhebbers koopt na het 30 ste handopgefokte papegaaitje een nieuw importkoppel en ruimt het oude op met de woorden: bewezen kweekkoppel.
Je zou het kopen, als beginner.
Zodiende draagt handopfok toch bij aan import, omdat deze niet worden gebruikt voor nakweek. Maar dit hebben we al eens besproken in een ander topic.

Eens maar eens flink kweken voor kwekers, anders blijven stapels dode grijsroodstaarten op onze netvliezen branden. Wij kwekers kunnen het fundament leggen voor de toekomst.
Gerthappy :)


Jacqueline
Website Member
Posts :1216

Website Member
2005-03-11 - 21:46:24

happy :)

Gert,

Dat ben ik helemaal eens met je, vele trekken op korte termijn hun (dierbare vogels leeg), maar ik hoop dat mijn collectie op de dag dat de V.U.T voor de deur staat ook nog kweek plezier geeft.
Voor mijzelf twijfel ik daar ook niet aan, geen broedmachine te bekenen hier, en al mijn koppels broeden en voeden zelf.
Geen pleegouders die ingezet worden om maar meer legsels te verkrijgen, gewoon puur op basis van alles mag en niets moet.
Deze manier van benaderen maakt het de hobby echt hobby, dat we soms bovenmatige resultaten bekomen met onze vogels is te wijten aan verzorging en een beetje kennis.

Dat handopfok de import beinvloed op een ongunstige manier, ja daar kan ik in mee gaan.
Mag van mij gisteren al verboden worden import van alle vogels.
Zal heel veel kaf van het koren gaan scheiden, op is op leeg is leeg zullen we maar denken,
Vrolijk bij die gedachte word je niet, maar zou wel een ommekeer kunnen zijn in het benaderen van de hobby.

wink ;)
Peter.


Raimond Wolfert
Website Member
Posts :111

Website Member
2005-03-12 - 00:18:23

Als men natuurbroed ook voor een normale prijs zou verkopen zou dat ook wel enorm schelen voor de import.

Persoonlijk heb ik me voorgenomen dat als de eieren bij mijn grijze uitkomen, er 1 voor handopfok gaat en de rest gewoon voor de prijs van gesexte import weggaat zo'n 200 euro dus.
Iedereen heeft hier heel wat praatjes, maar verkopen wel natuurbroed voor +/- 400 euro. Dit is niet in verhouding met de kostprijs. Als je van ieder nest 1 handopfok doet, kan die prijs omhoog waardoor mensen ook eerder na gaan denken over het impulsief kopen van een papegaai.
Als men natuurbroed voor de prijs van import aanbied snij je de import af en maak je het voor andere vogelhouders makkelijker om een goede kweekvogel te kopen.
Dit is slechts mijn mening, don't shoot me


dooren
Website Member
Posts :2443

Website Member
2005-03-12 - 00:28:45

Dat is ook mijn mening Raimond, alleen opletten voor de semihandel dan, want deze is altijd uit op goedkope nakweek om door te verkopen.
Ik heb zelf vaak ook vogels verkocht tegen een prijs waarvan collega's zeiden das te goedkoop. Maar als ze bij een echte liefhebber komen en blijven dan is me dat altijd wat wisselgeld waard, en zo zijn er meer hier op het forum.
Het "schieten" hier valt trouwens wel mee, ieder heeft zo zijn eigen meningen en motivaties.
We leren er veel van zullen we maar zeggenwink ;)
Gert


oranjekuif
Oud Lid
Posts :464

Oud Lid
2005-03-12 - 00:58:01

Dit bericht is 3 keer gewijzigd

er zijn ook vele natuurbroed kwekers die goed kweken (komen alleen meer problemen tegen omdat ze het hele traject afwerken)

Het is inieder geval een zekere keuze om tot handopfok te besluiten,veel minder risicos,maar mijn inziens ook veel minder spanning /kweekplezier/uitdaging etc maar iedereen is natuurlijk vrij in zijn keuze

Ken al kwekers die praten over dat ze mooie eieren verkocht hebbensad :()

Waar ligt de grens?ik weet het nietwink ;)

Denk vaak als ik ergens kom ,of iets lees:

hoe valt dit te combineren met de liefhebberij?

Maar ja zo als zo vaak gezegd;verbeter de wereld en begin bij jezelfwink ;)

mvg rene

P.S Raimond,van prijzen weet ik niet veel,maar is een nakweekvogel(natuurbroed /handopfok)niet veel prettiger om in de kooi te houden,dus van meer ,,waarde,,voor de liefhebber dan een importvogel.
Voor het overige ben ik het met je eens,als je nakweek vogels verkoopt voor importprijzen--ben je goed bezig als liefhebberwink ;)


johanblok
Website Member
Posts :1971

Website Member
2005-03-12 - 10:14:06

Het is zeker enorm te waarderen dat iemand zijn natuurbroed voor minder wil verkopen dan gebruikelijk om zo de import af te snijden. Anderzijds ben ik bij lage prijzen altijd bang voor handelaren en mensen die dan te makkelijk over aankoop denken omdat ze ze toch weer makkelijk met winst kunnen verkopen.

Handopfok kan zeker op verantwoorde wijze plaatsvinden, maar het zou zeer jammer zijn als dit de natuurbroed geheel zou verdringen.


Raimond Wolfert
Website Member
Posts :111

Website Member
2005-03-12 - 10:40:08

Dat kan een nadeel zijn van goedkoop maken, aan de andere kant als meer kwekers dit zouden doen waar is winst op te halen? Als de importprijs de standaardprijs voor natuurbroed word heeft bijna iedereen toch liever natuurbroed?

P.S. Als je bang bent dat de vogels in de handel verdwijnen, kan je je vogels ook verhuren aan liefhebbers volgens mij.


johanblok
Website Member
Posts :1971

Website Member
2005-03-12 - 11:16:37

Ik ben bang dat velen te ongeduldig zijn om de (meestal) jonge natuurbroed vogels te kopen, daarnaast betwijfel ik of er veel kwekers zijn die de prijs aan zouden willen passen...


Jacqueline
Website Member
Posts :1216

Website Member
2005-03-12 - 14:03:35

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

happy :)

Zoals gewoonlijk is de zaterdag big cleaning day hier.
Maar ook de nestcontrole vind dan plaats, is het toch al wat drukker, en kun je beter gelijk dit doen, beter een keer wat onrust dan meerdere keren.
Heb toch vlug een snapshot gemaakt van het Blauwgele koppel ara's, drie eitjes, zal het ook wel bij blijven zo te zien aan Kira.
Weer een stapje dichter bij het doel, maar zoals bekend een eitje is nog geen jong, dus ook deze stap moeten we maar geduldig afwachten, het gedrag van beide ouders voor de leg was werkelijk perfect, ze hebben er werkelijk de tijd voor genomen, nu zit ze vast te broeden sinds twee/drie dagen en Olaf kwijt zich uitstekend van zijn taak.
Afwachten maar hoe dit verder ontwikkeld.



happy :)
Peter.


Niltava
Website Member
Posts :3071

Website Member
2005-03-12 - 18:24:00

Wat voor doel Peter?
Of heb je nog niet eerder met hen gekweekt?


natasja
Website Member
Posts :1796

Website Member
2005-03-12 - 23:57:25

nou zal eerst maar even toegeven dat ik geen zin had om alle reacties te lezen in dit topic wink ;)

Ondanks dat ik voor mezelf dus duidelijk het uitgangspunt heb dat ik een vogel zeker de laatste weken ( al is het maar een week ) met de hand wil groot brengen vind ik eigenlijk dat natuurbroed beter is , sja eerlijk is eerlijk ..

Wat ik echter niet begrijp is waarom er kwekers zijn die hun jongen al vanaf een week of soms zelfs nog eerder bij de ouders weghalen om met de hand op te voeden .. mijninziens is voor handopfok minimaal 6 weken perfect te doen .. dus waarom zou je nog eerder beginnen ?

Wat mij zelf erg tegen de borst stuit is dat er kwekers zijn die met handopgevoede vogels willen kweken en nest na nest laten doodgaan omdat de pop het nog moet leren .. doodgepikte jongen , verhongerde jongen etc etc zijn dan een feit .. en dat onder het mom " ze moeten het nog leren maar ze gaan telkens een stapje verder of houden het langer vol " .. dat vind ik dus echt niet kunnen .. waar is je liefde voor de vogels dan nog .. er zijn van veel soorten nog altijd wildbroed vogels te koop als je opzet is om te kweken gebruik daar dan wildbroed voor en is je opzet om een vogel als huisdier te hebben neem dan handopfok , waarom een vogel die volledig gefoccused is op mensen in een voliere duwen om te gaan kweken .. en waarom vogels die natuurbroed zijn met meer moeite tam maken ?

en ik bedoel hiermee echt niet dat er geen uitzonderingen mogen zijn etc. maar ik doel meer op de mensen die een tamme papegaai willen en dan "klagen" over dat het diertje toch niet zo tam is .. en de mensen die blijven proberen te kweken met dieren die gewoonweg niet weten hoe ze hun jongen moeten groot brengen.

er zijn 2 "soorten" papegaaien .. de eene beter geschikt voor de kweek , de ander beter geschikt als huisdier kies gewoon voor dat gene wat in je verwachtingspatroon ligt.




Plaats een reactie



Er zijn in totaal 87 bezoekers op de site, waarvan 1 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede