Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > handopfok of natuurbroed Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.



Hawkeye_NL
Oud Lid
Posts :1918

Oud Lid
2005-03-11 - 10:22:30

Er blijven altijd mensen zo erg tegen handopfok dat ze niets anders willen horen dan over de mislukte gevallen.

Jammer, dat die er zo veel moeite mee blijken te hebben dat wij uit de andere hoek ook een eigen kijk hebben op onze hobby.

Zoals Peter al aangeeft, er zijn bewijzen genoeg dat handopfok vogels later zeer goede ouders blijken te zijn! De keuze is dan ook aan de kweker.

Erwin


Lennart
Oud Lid
Posts :721

Oud Lid
2005-03-11 - 11:20:45

quote
Er blijven altijd mensen zo erg tegen handopfok dat ze niets anders willen horen dan over de mislukte gevallen


Keer dit eens om naar natuurbroed-liefhebbers: die hoor je namelijk nooit over de (hun)mislukkingen .....laugh :Dlaugh :D

Lennart wink ;)


Jacqueline
Website Member
Posts :1216

Website Member
2005-03-11 - 11:53:17

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

happy :)

Met vallen en opstaan leert men lopen.
Het geduld wat opgebracht moet/zal worden door een kweker die zijn tijd en kennis in een gewezen koppel huiskamervogels steekt, staat soms in geen verhouding tot het kweken met wildvang.
Is zo eenvoudig om even naar de importeur te lopen en je een koppel wildvang aan te schaffen.
Of een koppel van de veel geroemde natuurbroed.
Maar ook deze vogels staan niet te trappelen om nakweek te geven.

Maar waar blijft het gevoel voor de vogels zelf, je bent toch liefhebber, en het liefst nog met de hoofdletter geschreven.

Huiskamervogels, hebben geen waarde in wat voor vorm dan ook.
Handopfok, hebben geen waarde in wat voor vorm dan ook.
Hybride's, op de brandstapel ermee.

Maar deze categorie vogels zijn wel de vogels die elke dag weer mensen heel veel plezier schenken.
En in duizelingwekkende aantallen, verspreid over de gehele wereld.

Bewijzen, moeten we niets, hebben vele reeds al jaren gedaan.
Het kweken met deze soort vogels gaat soms van een leien dakje, maar ook maak je mee dat er wel even uit een ander vaatje getapt moet worden.
Alle knowhow in je bagage zul je soms moeten aanspreken om tot resultaat te komen.

Maakt ook de uitdaging compleet.

De weg naar boven is/kan moeizaam zijn, maar boven blijven is andere koek, daar is jokken niet op zijn plaats.wink ;)

Twee vogels is nog geen paar.
Een paar is nog geen kweekkoppel.
Een ei is nog geen jong.
Een jong is nog geen volwassen vogel.
Geld voor alle vogels van welke komaf dan ook.

wink ;)
Peter.




memaa
Website Member
Posts :195

Website Member
2005-03-11 - 13:29:27

Hallo,
als ik jongskes heb bij mijn grijze roodstaarten dan breng ik de jongen op met nutribird. Volgens mij krijgen de jongen zo een evenwichtigere voeding dan bij de oudervogels die enkel maar zonnepitten en apenoten eten.
Groetjes


oranjekuif
Oud Lid
Posts :464

Oud Lid
2005-03-11 - 13:32:23

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Zeg maar niet veel meer,vind dat er onzinnige zaken bij gehaald worden wat niks meer met verschil van mening te maken heefdtsad :(

MVG Rene

P.S heb niemand persoonlijk aangesproken,en het ging erover of handopfok/huiskamervogels in het ,,algemeen,,goede kweekvogels zijn?
volgens mij voelen sommige zich direct zelf aangevallen,en gaan meteen in de verdedigingwink ;)


ParkietenPeter
Website Member
Posts :4054

Website Member
2005-03-11 - 13:34:14

Ja, maar enkel zonnepitten en apenoten is ook absoluut geen uitgebalanceerd dieet voor welke papegaai maar ook.

Als je de ouders het juiste voer geeft, krijgt het jong dit ook.
Zo om.

wink ;) Peter


kurt fierens
Website Member
Posts :163

Website Member
2005-03-11 - 13:54:59

Ik wil even reageren op de persoon die met nutribird voedert. Wij heeft er al negatieve ervaringen gehad met nutribird. Zelf heb ik er al gehad en voeder ik dit nooit meer. Mijn dierenarts had dit ook al ondervonden bij andere kwekers. Vandaar mijn rondvraag. Wat voeden jullie? Ik Kaytee.


dooren
Website Member
Posts :2443

Website Member
2005-03-11 - 14:02:26

Laat ik dit voorop stellen, dat het groot brengen door de ouders toch wel de voorkeur moet genieten boven het met de hand grootbrengen.
Tenminste als men verstandig bezig wil zijn op de langere termijn.

Waarom zullen bepaalde mensen zeggen die consuqent vogels met de hand grootbrengen, gebaseerd op koppels die bv met de hand zijn grootgebrachten en toch later blijkbaar in staat zijn hun jongen "perfect" groot te brengen ("al of niet met menselijke hulp").

Ten eerste plaats papegaaien behoren tot een intelligente dierengroep. Hierbij moet een onderscheid worden gemaakt tussen aangeleerd gedrag en aangeboren gedrag (instint).
Blijkbaar zijn er onder ons toch een heleboel mensen die denken dat aangeleerd gedrag geen rol speelt in het grootbrengen van hun jongen. Toch "raar" eigenlijk dat in de natuur jonge papegaaien lang bij hun ouders blijven en ouders zodiende maar 1 of 2 ronden per jaar jongen grootbrengen in plaats van > 4 bij de handopfok.
Deze periode na het uitvliegen zegt blijkbaar veel mensen niks, toch voor de papegaai is deze inprintperiode mede bepalend voor later succesvol kweken, de inprintperiode word door de liefhebbers van handopfok gebruik om vooral veel nieuwe dingen te leren aan de nieuwe tamme huisgenoot.

Vaak praten we over F1, F2 of F3 generaties welke hun jongen nog "perfect" grootbrengen. Inprintingsfase van ander gedrag (het aangeleerd gedrag) zal elke generatie met handopfok toenemen tot een nivo totdat het "perfect" zelf grootbrengen zich sterk reduceerd tot enkele koppels. Bij goulds (een relatief eenvoudig vogel wat intelligentie betreft) was dit snel merkbaar, dat zelf broeden slechter ging naar mate de jongen generaties lang met japanse meeuwen werden grootgebracht. (en dat is dan nog een vogel). Ook de snelheid van generaties (kweken) speelde hierin een rol.
Bijna alle eigenkweek grijsroodstaarten stammen direct af van wildvang, de zogeheten F1. Deze F1 als voorbeeld nemen is kortzichtig omdat dit in tijdsbestek te kort is om te spiegelen als referentie, dat deze nog "perfect" hun jongen grootbrengen. Het is mede te danken aan importen dat de inprintfase van ouders op F1 jongen nog goed is, en dus hierdoor nog redelijk kweken.
Maar als wij intussen allerlei verklaringen tekenen dat importen moeten stoppen zullen we ook moeten beseffen dat het verlies van deze importen een forse achteruit gang van bv. grijsroodstaarten in de huiskamer zullen bewerkstellen.
Alleen met voldoende goede kweekkoppels met een goede opvoeding als ouder zal dan op langere termijn vogels kunnen leveren voor deze huiskamers. Dit is dus ook van belang voor de mensen die een huiskamervogel willen hebben. Voor veel "liefhebbers" speelt verkoop van handopgefokte jongen een sterke rol in relatie met het aantal jongen en het geld dat men er meer voor vangt. Hierdoor worden te weinig kweekkoppels opgezet, het vervangen van kweekkoppels gebeurt dus vaak door de goedkopere import welke broedrijp is en meteen kunnen kweken. Zodiende blijft voorlopig een redelijke inprint welke na 1 generatie natuurlijk nooit helemaal verdwenen is.

Laten we hopen dat de gene die voor handopfok kiezen, goed gokken, want als straks geen import meer mogelijk is door allerlei acties (sta ik 200% achter) dan zal blijken of deze gok goed was. Laten we dat hopen, want pas dan zullen de handopgefokte vogels zich moeten bewijzen.
Zelf durf ik deze gok na 36 jaar vogels kweken nog niet te nemen, we moeten nog te veel leren
over dit onderwerp.

Pas als er een glashard bewijs ligt dat het geen moer uitmaakt zal het natuurlijk kweken "niet zo belangrijk" zijn, als sommige doen geloven.
Ik heb nog niet de intentie om deze miljoenen jaren evolutie even snel te verbeteren.
Gert wink ;)


Jacqueline
Website Member
Posts :1216

Website Member
2005-03-11 - 15:18:24

happy :)

Evolutie van miljoenen jaren poets je zeker niet even weg.
Wat wel geprobeerd word op meer terreinen dan enkel op kweekgebied.

Maar om nu te stellen dat huiskamervogels niet of zeer weinige maar geschikt zijn om er mee te kweken, werp ik ook ver van me weg.

Deze vogels een kans geven, is in mijn ogen beter dan bij voorbaat al zeggen dat word niets.
Je veroordeelt een niet onaanzienlijke groep vogels tot waardeloos produkt.
Daar ga ik voor op de bres, dit zijn VOGELS die om eender welke reden in een onzeker toekomst zijn beland.
Nutteloze produkten in de ogen van (mag ik hopen enkelen) diegene die ze veroordelen.
Bewijs word met grote regelmaat geleverd, door tientallen zoniet honderden kwekers in binnen en buitenland.
Dierentuinen/parken die hun nakweek met de hand verder groot brengen, om welke reden dan ook, brengen deze vogels ook weer terug in een kweekprogramma.
De wereld word afgestruint om vers bloed te verkrijgen om een soort in stand te houden, mocht bij deze mensen ook de gedachte leven handopfok/huiskamervogel waardeloos dan is er inderdaad een groot probleem.

Maar toch zie je het tegenovergestelde gebeuren, er word gesproken van een enorme (boost) als men bij de gratie gods een zeldzaam exemplaar kan toevoegen aan de al sterk uit gedunde populatie van bijvoorbeeld de Spix.

Dat je voor natuurbroed bent niks mis mee, maar ga niet elke nakweek die met de hand is groot gebracht om welke reden dan ook ver/beoordelen.
Niet alles lukt, en dat is misschien maar goed, wel is zeker dat iedere vogel de wil heeft om zich voort te planten.
Elk levend wezen heeft in de natuur maar een doel, het doorgeven van zijn genen.
En ja ook die huiskamervogel, heeft dat in zich.
Het is aan de houder/kweker om dit mogelijk te maken, en loopt het niet zoals bij wildvang/natuurbroed, geen probleem, daar is leren voor, en een beetje inzicht/hulp van de houder/kweker.
De voldoening is er zeker niet minder om als je er in slaagt.

Angst dat er straks geen vogels meer zijn die het vaandel van de wildvang over kunnen nemen, geen enkel probleem.
Amerika zit al jaren op slot wat import betreft, honderduizenden worden er jaarlijks gekweekt van eender welke soort dan ook, voormalig wildvang word er gekoppeld aan natuurbroed/huiskamervogels en ook onderling tussen de laast genoemde groep.
Geeft toch aan dat de groep huiskamer/handopfok niet nutteloos is, maar wel degelijk een woordje mee spreekt op het weegschaaltje van nakweek.
Dat hier de huiskamervogels/handopfok zich telkens weer bewijzen mag je niet over het hoofd zien, en geeft een hoopvolle zoniet zekere toekomst voor onze vogels, en hun nageslacht.

wink ;)
Peter.


Hawkeye_NL
Oud Lid
Posts :1918

Oud Lid
2005-03-11 - 15:57:02

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Ik wou met mijn reactie niemand tegen het hoofd stoten, sorry als dit zo over is gekomen.

Erwin


Jacqueline
Website Member
Posts :1216

Website Member
2005-03-11 - 15:58:46

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

happy :)

Memaa.

Waarom breng je het percentage zonnebloempitten niet naar beneden, en apennootjes ( pinda's neem ik aan ) helemaal weg uit het menu.
Is toch al wel langer bekend dat dit een sluipmoordenaar is voor je vogels op lange termijn.
Probeer enigsinds je grijze te dwingen om ook andere zaden op te nemen, honger maakt rauwe bonen zoet.
Moet je natuurlijk een beetje afbouwen met de zonnepitten, maar je kan ze wel degelijk op een gevarieerd menu krijgen hoor.

Kaytee handformula is voor ons gebleken het beste.

wink ;)
Peter.


memaa
Website Member
Posts :195

Website Member
2005-03-11 - 16:12:07

Hallo Peter,
geef mijn vogels ook geweekte zonnepitten en fruit. Dit eten ze wel. Maar geef niks anders dat laten ze allemaal liggen. Ik kan ze uithongeren maar als je het gewone papegaaieneten voor zet zullen ze toch weer de zonnepitten en apennoten er uit halen.
Er is hier op het forum ook al geschreven dat fruit niet genoeg voedingsstoffen bevat om jongen groot te brengen.
Groetjes



dooren
Website Member
Posts :2443

Website Member
2005-03-11 - 16:15:39

Ik heb nogal wat Amerikaanse artikelen waaruit men toch ook andere inzichten heeft.

Darrel K. Styles, MS, DVM.
Reproductive management of captive psittacine collections.

Misschien zegt de naam jou iets Peter, misschien ook niks. (maar je schijnt het goed te weten wat er in amerika gebeurd door de "proffesionele" kwekers)

Citaat eruit: Socialization and history of the pair. Socialization is an extremely important process that provides the foundation for functioning within the flock, cooperating with other birds, selecting a mate, and rearing of offspring. In most of the larger psittacine species, it appears that instinct will only provide a rudimentary framework for social behavior, but it is the learned behaviors that are essential for survival and reproduction. The juvenile psittacine bird such as the larger psittacines, these learned social behaviors are vital for reproductive success and long-term survival. This training may be why the the larger psittacines are of increased intellectual capacity: the ability to learn and solve problems enhances their survivability.

Ik kan nog tig pag. verder overkloppen, maar deze "prof". zal het toch wel wat beter weten.

Peter, je meet succesvol grootbrengen te veel op de F1/F2 generatie. Ik ben overigens niet totaal tegen handopfok als je dit denkt. Om soorten voor uitsterven te behoeden goed, waar er zeer veel in nederland van zijn (grijze e.d.) goed. Gun die mensen dit plezier, maar of die de weg is die de toekomst is??? Ik doe mijn huiswerk, en trek hieruit de conclusies.

Broodkwekers in Amerika (die je waarschijnlijk spreekt) mbt handopfok zullen natuurlijk niet vertellen wat het op langere termijn effect kan zijn. Men is daar veel meer op de dollars.
Er zijn toch andere geluiden van andere amerikanen die ik toch wat hoger aan sla.
Gertwink ;)


Lennart
Oud Lid
Posts :721

Oud Lid
2005-03-11 - 16:39:26

quote
Ik kan nog tig pag. verder overkloppen, maar deze "prof". zal het toch wel wat beter weten


Sorry, maar dit gaat mij te ver!

Wat is heel een prof en wat weet hij beter?????

Iemand die zich vastgevreten heeft in een idee wat hij ooit in zijn jeugd gehad heeft en daar later is op doorgegaan?

Ik heb diverse profs in mijn kennisenkring en het zijn bijna allemaal "einzellgangers" op hun gebiedje!!!! Ze weten van dat gebiedje dan bijna ook alles...niet meer en minder, maar wel van uit zijn/haar context en optiek!
Ook zij geven maar een mening zoals zij er over denken....!!!!

Ik hecht veel meer waarde aan verslaggeving- en legging van instituten, kwekers etc., die daar al tientallen jaren mee bezig zijn en refereren aan hun praktijkervaring!!!!
Want ook door de U opgehemelde "prof" maakt daar dankbaar gebruik van.....happy :)

Lennart wink ;)


Niltava
Website Member
Posts :3071

Website Member
2005-03-11 - 17:21:55

Waar slaat dit op:
quote
Iemand die zich vastgevreten heeft in een idee wat hij ooit in zijn jeugd gehad heeft en daar later is op doorgegaan?

Hoezo generaliserend, vooroordeel???




Plaats een reactie



Er zijn in totaal 127 bezoekers op de site, waarvan 4 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede