Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > De kroeg > Bewust verkopen van zieke vogel(s) Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.



DirkD
Website Member
Posts :408

Website Member
2013-02-02 - 15:04:45 send message to DirkD

En op wat ga je de vogel allemaal onderzoeken vooraleer zo’n certificaat toe te kennen?

Als hij er gezond uitziet (kan iedere liefhebber zelf ook zien ) en dus nie aan’t sterven is zal hij wel gezond zijn zeker.

Nadat enkele jaren geleden bij enkele aangekochte vogels een ziekte was vastgesteld (had toen nog geen quarantaine hokken) heb ik mij de moeite getroost om iedereen die bij mij vogels had gekocht schriftelijk in te lichten.

Alle vogels gingen naar goede en gerenommeerde kwekers en ik vond het verschrikkelijk dat ik misschien verantwoordelijk was voor het vernietigen van een liefhebber zijn bestand.

Dit werd door bepaalde mensen totaal niet op prijs gesteld.Gelukkig bleek geen enkele verkochte vogel aangetast.

Maak er nu een punt van enkel volwassen gezonde vogels te verkopen en regelmatig te testen, geeft veel meer gemoedsrust.

Aangekochte vogels blijven ook samen met de jongen het eerste kweekjaar appart.

Mvg
Dirk



enkeling
Oud Lid
Posts :355

Oud Lid
2013-02-02 - 15:39:00 send message to enkeling

Regelmatig testen.
Is dit ook geen vorm van gezondheidscertificaat.
Kijk voor tentoongestelde vogel(s) zal dit waarschijnlijk om het jaar "moeten" gebeuren.
Voor vogel(s) die verhandeld worden, vogel(s) die verkocht,geruild, wordt/worden zal dit eventueel "moeten" gebeuren binnen de 14 dagen.
Gezondheidscertificaat betekent dat alle medische gegevens, informatie, gekend zijn. Alles is geregistreerd. Zowel wat ziektes betreft, als zowel wat medicatie, vaccinatie, betreft.
Een DNA onderzoek is pas officieel erkend als dit gebeurd door een officieel erkend persoon, zoals dierenarts/vogelarts.
Zelf veren plukken voor DNA onderzoek wordt Internationaal niet officieel erkent. Zijn de DNA gegevens enkel goed voor persoonlijk gebruik. Van zodra de vogel van eigenaar veranderd zijn de DNA gegevens niet meer van toepassing, niet meer geldig.



Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2013-02-02 - 15:49:09 send message to Karel

Dit bericht is 2 keer gewijzigd

quote
Nadat enkele jaren geleden bij enkele aangekochte vogels een ziekte was vastgesteld (had toen nog geen quarantaine hokken) heb ik mij de moeite getroost om iedereen die bij mij vogels had gekocht schriftelijk in te lichten.


Prima gedaan Dirk, zo hoort het ook.

Dit betekent automatisch wél, dat als de geadresseerden in de periode tussen het ontvangen van de brief en het testen van hun bestand willens en wetens vogels hebben verkocht die ziek zouden blijken te zijn, de koper van deze zieke vogels de brief -als hij daarvan weet- als bewijs kan gebruiken bij een eventuele gang naar de rechter.
De verkoper heeft dan aantoonbaar vogels verkocht die mogelijk ziek waren.

Dit pleit ervoor om als je vermoedt dat iemands bestand is aangetast, doordat je er een zieke vogel hebt gekocht ofwel zelf een mogelijk besmette vogel aan hebt verkocht, de betreffende persoon schriftelijk (liefst aangetekend) hiervan op de hoogte te brengen.
Mogelijk wordt hierdoor voorkomen dat zo'n bestand nog even snel wordt doorverkocht aan argeloze kopers.

Het zou prettig zijn als van dergelijke brieven copieën op een centrale (en neutrale) plaats gearchieveerd zouden worden.

PS
Overigens is het daarnaast wél zo netjes om, als je een vogel koopt die na testen gezond blijkt te zijn, de verkoper daarover te informeren en daarmee te vrijwaren.


tropic
Website Member
Posts :755

Website Member
2013-02-02 - 17:49:51 send message to tropic

waarom zou dit stoere taal zijn?
Iedere vogel die van Belgie naar Engeland vertrekt moet officieel voorzien zijn van een gezondheidscertificaat.
Hoe het in Nederland is weet ik niet.
Op zeeeeeeeer regelmatige tijdstippen komen er Engelsen over om hier bij de handelaars en de eventuele aankopen via internet vogels op te halen.
Geen enkele, maar dan ook geen enkele vogel is daarbij de dierenarts gepasseerd, maar zijn wel allen voorzien van een gezondheidscertificaat.
Op het WK in Hasselt moet alle vogels voorzien zijn van een certificaat.
Weet je over hoeveel vogels we dan spreken.
Moet je gewoon is nuchter nadenken, dat kan toch niet.Hoef je geen hogere studies voor gedaan te hebben om dat te begrijpen.happy :)laugh :D


Henk57
Website Member
Posts :332

Website Member
2013-02-02 - 19:50:21 send message to Henk57

Helder


J.ten Wolde
Website Member
Posts :229

Website Member
2013-02-03 - 15:12:51 send message to J.ten Wolde

Als je me ringnrs geeft heb je morgen al de nodige certificaten. 8,5€ aan de dierenarts betalen,even telefoneren, en morgenvroeg liggen de certificaten klaar om af te halen.

Dit kan alleen bij mallefide dierenartsen
Testen duurt minimaal een week en kost ook geen € 8,50 maar is velemalen hoger

Ga vooral niet naar handelaren die niet ingeschreven staan bij de kvk
Neem alleen een vogel met een recent testuitslag

En daarom ben ik :
Altijd al een raar mannetje geweest hé
Krijgen ze die bij mij wel maar dan moeten ze wel weer komen als ze een test raport er bij willen hebben en word bij mij in qarantaine gezet.
En bij afhalen van de vogel word weer bloed afgenomen


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2013-02-03 - 21:31:20 send message to Karel

quote
En daarom ben ik :
Altijd al een raar mannetje geweest hé
Krijgen ze die bij mij wel maar dan moeten ze wel weer komen als ze een test raport er bij willen hebben en word bij mij in qarantaine gezet.
En bij afhalen van de vogel word weer bloed afgenomen



Waren er maar meer zulke "rare mannetjes", Jan! Dan zouden de ziekten zich minder snel verspreiden.


tropic
Website Member
Posts :755

Website Member
2013-02-03 - 21:58:09 send message to tropic

@ meneer tenwolde: "Dit kan alleen bij mallefide dierenartsen
Testen duurt minimaal een week en kost ook geen € 8,50 maar is velemalen hoger

De dierenartsen, zonder naam of toenaam te noemen zijn zeer geronomeerd in Belgie en ver daarbuiten.
Aangaande de testen, een gezondheidstest duurt 10 minuten en kost 8,50 €, niet meer of niet minder. Als je hetgeen ik vertel in twijfel trekt moet je jezelf eerst grondig informeren.
En je vergeet het belangrijkste, en zijn nog vele andere vogels naast kromsnavels.wink ;)


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2013-02-03 - 23:59:02 send message to Karel

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

quote
een gezondheidstest duurt 10 minuten en kost 8,50 €,


Wat dat betreft ben ik het met Jan eens. Deze "gezondheidstest" kan natuurlijk, met name voor kromsnavels" geen enkele waarde hebben. Een serieuze gezondheidsverklaring kan alleen worden afgegeven als is gebleken dat de vogel geen ziekte onder de leden heeft en geen drager van één of meer van de bekende dodelijke ziekten is.
De zgn. verplichte gezondheidsverklaringen die thans worden meegegeven zijn een wassen neus en dienen slechts om te voldoen aan wettelijke verplichtingen (bijv. België en Engeland), maar geven geen enkele garantie wat betreft de werkelijke gezondheidstoestand van een vogel!

Men zou er goed aan doen om de bestaande "gezondheidsverklaringen" te omschrijven als "goede-conditie-verklaringen", want dat is in feite waar op "getest" wordt.

Overigens zal een complete test (met o.a. een mest/bloedonderzoek) naar ik heb begrepen op dit moment toch wel zo'n 80 a 100 euro kosten.


ginoheeren
Website Member
Posts :190

Website Member
2013-02-04 - 09:14:38 send message to ginoheeren

en overal zitten de boeven


rupicola
Website Member
Posts :1712

Website Member
2013-02-04 - 11:11:50 send message to rupicola

Dit bericht is 2 keer gewijzigd

quote:

Een serieuze gezondheidsverklaring kan alleen worden afgegeven als is gebleken dat de vogel geen ziekte onder de leden heeft en geen drager van één of meer van de bekende dodelijke ziekten is.
De zgn. verplichte gezondheidsverklaringen die thans worden meegegeven zijn een wassen neus en dienen slechts om te voldoen aan wettelijke verplichtingen (bijv. België en Engeland), maar geven geen enkele garantie wat betreft de werkelijke gezondheidstoestand van een vogel!

Men zou er goed aan doen om de bestaande "gezondheidsverklaringen" te omschrijven als "goede-conditie-verklaringen", want dat is in feite waar op "getest" wordt.

Overigens zal een complete test (met o.a. een mest/bloedonderzoek) naar ik heb begrepen op dit moment toch wel zo'n 80 a 100 euro kosten.



Rupicola:
Mee eens, maar helaas komt hier nog eens bij dat de incubatieperiode van een aantal gevreesde infecties dusdanig lang en variabel is dat de uitslag van de testen -zelfs na uitgebreid onderzoek- eigenlijk niet meer dan een momentopname zijn!

Meermaals testen over langere periode 1-2 jaar komt zeker in de richting van betrouwbaarheid, maar het aantal handelingen, de duur en de kosten werken hier de gang van zaken sterk tegen.

De echte oplossing ligt uiteraard in de ontwikkeling van vaccinaties.
Dat moment zal zeker leiden tot een grote doorbraak en ons bevrijden van de huidig discutabele toestanden.


P.Rooth
Website Member
Posts :2798

Website Member
2013-02-04 - 11:32:15 send message to P.Rooth

Een vogel die de partner ernstig verwond of zelfs afmaakt beschouw ik ook als een zieke vogel want dit gedrag is niet normaal voor gezonde vogels .
Je ken dan 2 dingen doen 1ste is wat veel voorkomt en verwerpelijk is de vogel als gezond verkopen met smoes dat de partner overleden is aan legnood of iets anders , wat ook voorkomt is de vogel een andere partner geven en eerst afwachten of hetzelfde gedrag weer voorkomt want het kan ook een slecht huwelijk zijn en dan vallen er ook dooien bij mens en dier .
Gaat dit goed tot zekere hoogte worden die ook als goed stel verkocht en zit de nieuwe eigenaar met de ellende en verhaal halen is niet 1,2,3, mogelijk want bij de verkoper was er niks aan de hand .

Wie in zijn hart kijkt en niet in zijn beurs doet dit niet en indien er een groot probleemgeval is kan je kiezen tussen eerlijk zijn en een goede naam houden of de beurs belangrijker vinden en weg is je goede naam want slecht nieuws gaat vele malen sneller dan goed nieuws .

Ik heb mijn Pyrhurra Rodogaster pop in laten slapen omdat die de man eerst de tenen kapotgevreten had en jaren later het karwei afgemaakt door de man die het lef had om in het broedblok te komen te kelen .

Mijn vraag is aan dit forum wat schiet je er mee op om bewust zieke vogels te verkopen ?

Op de lange duur treft het je toch , of zie ik dat verkeerd !

Paul


enkeling
Oud Lid
Posts :355

Oud Lid
2013-02-04 - 13:34:29 send message to enkeling

Dit bericht is 3 keer gewijzigd

Als men op Mondiale 2013 Hasselt voor 15 Euro een stempel van een aanwezige dierenarts kan bekomen wat betreft formulier gezondheidsverklaring aangekochte vogel. Dan weet men al meer dan genoeg.
Een vorm van gedoogbeleid. Is dit, gebeurd dit, in het belang van de vogel(s), het welzijn van de vogels. In het belang van het voortbestaan van de vogelhobby. In het belang van diegenen die het wel goed menen. Waar voor hen de vogels wel op de eerste plaats komen. De vogels voor hen wel belangrijk zijn.
Of vind men dat eigenbelang, het commerciéle, belangrijker is.
Voor zulke personen, beleids"mensen", die het voortbestaan van de vogelhobby in het gedrang brengen, in gevaar brengen, is er maar een mogelijkheid.
OPSTAPPEN.
Bestaat er, is er, zo geen slogan;
" Sluit U aan bij een vogelvereniging "
Wij Vogelbonden zijn er, staan in, voor de belangen van de vogels, en de belangen van de vogelliefhebbers, de vogelhobby.
Jammer genoeg was bij de Mondiale 2013 Hasselt niet veel van te merken.
(1) Ondermaats in het belang van de vogels. Slechte verlichting, te lage kooien, vier rijen kooien boven elkaar, verschaffen van voeding, en of drinkwater op een onverantwoorde manier, etc.
(2) Ondermaats in het belang van de vogelliefhebbers, bezoekers.
Vogelshow betekent; vogels zien en bekijken. Daar is niet veel van in huis gekomen vanwege onder andere erbarmelijke verlichting.
(3) Ondermaats in het belang van de standhouders.
Een geladen, bedrukte sfeer.
Voor velen betekent dit zo goed als zeker het einde van Mondiale. Zeker in Belgie.
Zal het ook gevolgen hebben in verband met de aankomende Wetgeving dierenwelzijn, transport huisdieren, binnen EU. Want de inbreuken die men heeft waargenomen en die men heeft vastgelegd via foto's en of films zal men gebruiken.



enkeling
Oud Lid
Posts :355

Oud Lid
2013-02-04 - 17:59:38 send message to enkeling

@ rupicola.

100% eens wat vaccinaties betreft. Op een voorwaarde. Als men zich houdt aan de regels, Wetgeving, informatie bijsluiter.
Waarom is het vaccin tegen kanariepokken, Poulvac P Canary uit de handel genomen. Gewoon omdat het niet meer de doelstelling bereikte waarvoor het eigenlijk diende. Als er op de bijsluiter vermeld is,staat, dat men het niet mag doorgeven aan andere vogelliefhebbers, en men komt tot de vaststelling dat bepaalde Organisaties, Vogelbonden, juist het tegen overgestelde promoten om op deze manier de kosten te drukken. Dit is nogmaals een bewijs dat het voor bepaalde Organisatie(s), Vogelbond(en) het financiéle belangrijker is dan de vogels.


bospoeper
Geroyeerd
Posts :80

Geroyeerd
2013-02-04 - 18:05:24 send message to bospoeper

Het gaat er hem niet enkel over om niet gezonde vogels te verkopen, in onze tak van de vogelliefhebberij (nl. de vinkensport) hebben we ook meermaals te maken met de verkoop van botvinken die geen schop in hun gat waard zijn.
Ik ken mensen in mijn omgeving die aan woekerprijzen vinken verkopen die niets maar dan ook niets waard zijn. De ouders van die vinken zijn geen kampvogels (hebben dus nog nooit iets gepresteerd) dus hun nakomelingen zijn nog mindere kampers zeg maar geen euro waard, toch worden prijzen van € 100 en meer gevraagd.
Zelf uitgeroepen topkwekers die een vogel wegschenken/verkopen aan vrienden maar vergeten dat ze de ring van een andere kweker om hebben. bedoelde vogel heeft geen hoge top geschoren en ik heb nadien de ring mogen bekijken. Wat ik toen zag grensde aan het ongelooflijke. 'k Geloof, nee ik ben er zeker van dat het een vermoedelijke pamperkweek was!
Zouden het niet degene zijn die het luidst roepen, die het meest durven foefelen.




Plaats een reactie



Er zijn in totaal 130 bezoekers op de site, waarvan 3 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede