Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > De kroeg > Je acht het niet voor mogelijk !!! Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.



leekgloster
Website Member
Posts :249

Website Member
2004-10-31 - 15:31:04 send message to leekgloster

Vogelmarkten doen dat duidelijk niet en dienen alleen de portemonnee van de handelaar en de organiserende vogelvereniging.

Ben ik totaal niet mee eens.
Wij organiseren ook een markt en daar zitten vogels schoon en met goed gevulde voer en drinkensbakje's
en bij het inbrengen worden de kooien gecontroleerd en zieke vogels en/of smerige kooien worden geweigerd

Marcel


jani
Website Member
Posts :358

Website Member
2004-10-31 - 18:01:17 send message to jani

Dat de vogelliefhebber niet zou bijdragen aan het in standhouden van in het wild levende vogels vind ik niet juist want iedere in gevangenschap gekweekte vogel vervangt een import vogel.Een voorbeeld. Als er genoeg grijzeroodstaarten gekweekt worden voor de huiskamer en er genoeg natuurbroed is moet men geen import meer hebben.


oranjekuif
Oud Lid
Posts :464

Oud Lid
2004-10-31 - 18:14:27 send message to oranjekuif

Jani,

op dit punt heb je gelijk ,ik bedoelde eigenlijk,
dat het een utopie is om te denken dat door ons gekweekte vogels weer terug gezet kunnen worden in de natuur,maar je hebt gelijk door te zeggen dat het kan voorkomen dat we nog meer vogels uit de natuur halen om aan de ,,vraag ,,te kunnen voldoen.


johanblok
Website Member
Posts :1971

Website Member
2004-10-31 - 18:35:03 send message to johanblok

Theoretisch is het inderdaad zo dat we door kweek kunnen voorkomen dat vogels geimporteerd worden. Het is fantastisch dat het tegenwoordig niet meer nodig is, vrijwel alle soorten papegaaien kunnen uit de kweek worden aangeschaft. Er zijn alleen wel heel erg veel import papegaaien aan onder door gegaan.
Maar het allerergste is dat de import, die volkomen nutteloos is, nog steeds doorgaat! Daarom zou zij totaal verboden moeten worden (voorzover het om wildgevangen vogels gaat).


bschepers1
Website Member
Posts :21

Website Member
2004-10-31 - 18:37:47 send message to bschepers1

hdra
( Ik zag in Meppel vogels zitten met PFBD.)

HOE KAN JE DAT ZIEN DAN,OF HEB JE TESTEN UITGEVOERD


pluimenest
Website Member
Posts :129

Website Member
2004-10-31 - 19:08:56 send message to pluimenest

quote :
--------------------------------------------------
Maar het allerergste is dat de import, die volkomen nutteloos is, nog steeds doorgaat! Daarom zou zij totaal verboden moeten worden (voorzover het om wildgevangen vogels gaat).
--------------------------------------------------
Kijk Johanblok, hier begrijp ik je in het geheel niet meer.
Je stelt altijd dat dierenwelzijn prioriteit verdient, en daar kan ik aleen maar inkomen.
Maar zijn wildvang vogels dan belangrijker dan gekweekte vogels?
Lijden gekweekte vogels dan niet onder import?
Er wordt eveneens altijd maar gesteld dat vogels gekweekt worden voor "de centen".
Ikzelf kweek kleine vogeltjes 8 cm à 15 cm.
In elke volière (17 stuks) met afmetingen 4,8 m x1,5 m x 2 m worden maximaal 3 paartjes gehuisvest, tijdens de winterperiode worden de vogeltjes ondergebracht in verwarmde ruimte van 12,5 m x 6 m x 2,5 m.
Hoeveel van deze kleine vogeltjes denk je dat ik moet kweken en verkopen om gewoon nog maar de kosten te dekken ?
Ik kan je garanderen dat dit niet meet in dit leven zal zijn.
Anderzijds stelt men steeds dat vogels naar TT 's gebracht worden voor de ijdelheid van de eigenaar.
Wat is er verkeerd aan een liefhebber die fier is op zijn prestatie (let wel zelf doe ik niet mee aan TT's) ?
Een renner die als eerste over finish gaat steekt toch ook zijn armen in de lucht, of moet dit ook verboden worden?


johanblok
Website Member
Posts :1971

Website Member
2004-10-31 - 20:57:39 send message to johanblok

Je hebt gelijk, natuurlijk lijden gekweekte vogels net zo hard onder de import als wildvang als dit onder dezelfde omstandigheden gebeurd. Ik dacht bij import van gekweekte vogels echter meer aan de hobbyist die 1 of twee vogels in bijvoorbeeld belgie of duitsland koopt, waar niets mis mee is, maar zeer goed ten aanzien van inteelt.
Ik zeg ook niet dat alle vogelhouders op geld uit zijn, maar vooral dat dit bij handelaars op vogelmarkten en een deel van de vogelliefhebbers het geval is en dat deze handelaars de enige zijn die voordeel hebben bij deze markten.
Natuurlijk mag je trots zijn als je je vogels op deze manier houd, fantastisch hoe jij je 'kleine' vogeltjes de ruimte geeft, dat zie je bijna nergens, meestal zitten ze in kleine bakken waar ze hooguit een paar maanden per jaar uitkomen.
Ik begrijp alleen niet waarom je deze trots op tentoonstellingen zou moeten tonen door een bepaald aantal punten te halen op basis van normen die vrijwel niets met gezondheid te maken hebben waarbij de vogels alleen maar risico's lopen. Plaats foto's op internet als je dit wilt laten zien, dan genieten anderen ook mee terwijl de vogels lekker in hun prachtige verblijf blijven zitten.
Overigens ik heb muller amazones in een voliere van circa 3 bij 3, en witvoorhoofden in een voliere van 3 bij 1,5, met daartussen een voliere van circa 6 bij 2 meter die ik naar keuze aan 1 van beide koppels kan geven. Mijn ara (nu: primolius) maracana's zaten daarin, maar zijn naar de huiskamer verhuist waar ze veel los mogen, omdat ze nogal sip zaten en om aandacht vroegen, nu fleuren ze helemaal op. Ze zijn overigens niet handtam noch handopfok, maar hebben veel aandacht nodig.


h.o.h.
Website Member
Posts :98

Website Member
2004-11-24 - 16:06:44 send message to h.o.h.

Beste Johan,

Ik vraag me af welke dingen je zou willen verbeteren op bijvoorbeeld een vogelmarkt en onderbouw het ook eens met een paar oplossingen.

Het is altijd nog wel zo dat wanneer er geen markten worden georganiseerd en handelaren niet vrij meer mogen handelen dat dit pas echt slecht is voor het dierenwelzijn. Zolang er dan met vogels gekweekt wordt en ze gaan niet naar nieuwe eigenaren via "de handel" (meestal het buitenland)zouden ALLE vogels bij handelaar of hobbyist te klein komen te zitten omdat iedereen zijn overtollige vogels niet kwijt kan.
Daar zou onze hobby stoppen!!!!!


oranjekuif
Oud Lid
Posts :464

Oud Lid
2004-11-24 - 19:30:11 send message to oranjekuif

Dit bericht is 2 keer gewijzigd

We (vogelliefhebbers)kunnen wel dingen beter doen,
zonder dat het al te veel moeite kost,en zo het gemiddelde beeld over de vogelliefhebber verbeteren.
Ik ben een papagaaienliefhebber maar ga ook elk jaar na shows(dit jaar helaas niet)van de vruchten en insectenetersclub(ook loris,kolibries)envan de europese cultuurvogels.
Op deze shows zitten de vogels in het algemeen ruim en netjes gehuisvest(vaak koppels),het is er mooi aangekleed bloemen ,planten etc(europese cultuur vogels in iets (let wel iets)mindere mate)
Ook het mooie van deze shows vind ik dat iedereen ,iedereen kent ,en ook met elkaar praat.
De sfeer is er ronduit gemoedelijk,prettig.
Ook de handelaren/particulieren verkopers stellen hun vogels heel netjes ten toon (ben Wouters, De bosruiter)en zijn er ook mee begaan
Als ik van zo een show terug kom denk ik als iemand die met het papagaaien virus besmet is(ik denk niet te genezen)zo kan het ook.
Ik heb al heel mijn leven vogels(39) en al 29 jaar parkieten en papagaaien maar als je naar een show/markt van deze vogels gaat kom je maar weinig bekenden tegen,En dit geldt niet alleen voor mij,maar ook voor andere zie ik om me heen,en hoor ik ,, en heb je het meestal snel gezien ( ik weet wel een heleboel mensen doen hun uiterste best om het te organiseren)maar waar zit hem dit verschil in?iK WEET HET NIET!


duif5
Oud Lid
Posts :127

Oud Lid
2004-11-24 - 22:25:37 send message to duif5

quote
( Ik zag in Meppel vogels zitten met PFBD.)

HOE KAN JE DAT ZIEN DAN,OF HEB JE TESTEN UITGEVOERD
bschepers1, als het virus in de veren zit is het duidelijk zichtbaar.
Ikzelf zag vorig jaar nog vogels met PBFD in Zwolle.


bschepers1
Website Member
Posts :21

Website Member
2004-11-24 - 23:01:21 send message to bschepers1

hoe , leg eens uit wat je aan de veren kan zien.
ik weet wel dat je het aan de veerschachten kan zien maar aan de veren zelf heb ik nog nooit van gehoord.
heb ook nog nooit een vogel gezien met bek en veder rot , ben dus een leek wat dat betreft


Mario
Oud Lid
Posts :436

Oud Lid
2004-11-25 - 03:06:11 send message to Mario

Het verbieden van TT's is overdreven daar de vogels daar in topconditie moeten gebracht worden en dus goed verzorgt worden.
Vogelmarkten en beurzen mogen ze gerust verbieden want daar worden de dieren veelal met te veel in te kleine kooien te koop aangeboden soms zonder drinken of deftige voeding.


parkietenpeter
Website Member
Posts :4054

Website Member
2004-11-25 - 08:30:43 send message to parkietenpeter

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

bschepers1,

Kijk eens bij de volgende link. Plaatjes zeggen meer dan woorden.

http://dierenkliniek-de-toren.nl/Ziekte_info/Vogelkliniek/PBFD/pbfd.html

Let op: Er staat in dat artikel duidelijk dat de kenmerken een indicatie KUNNEN zijn voor pbfd.

Groetjes,
wink ;) Peter


johanblok
Website Member
Posts :1971

Website Member
2004-11-25 - 09:04:47 send message to johanblok

Het is inderdaad waar dat zonder markt en handelaren mensen die zich hobbyisten noemen, maar het niet zijn, hun groote aantallen gekweekte vogels niet meer kunnen dumpen. De echte hobbyist die geen massa's kweekt, geen fabriek van kweekkooien heeft, kan zijn gekweekte vogels ook zonder markt uitstekend kwijt aan particulieren.


johanblok
Website Member
Posts :1971

Website Member
2004-11-25 - 09:08:00 send message to johanblok

Overigens, ik vindt het prijzenswaardig om je in te zetten voor het verbeteren van tentoonstellingenen shows (die dan wel aan strenge minimumeisen qua huisvesting moeten gaan voldoen (geen tt'kooien meer!)). Het verbeteren van vogelmarkten is nuttig zolang ze bestaan, maar eigenlijk zouden ze moeten verdwijnen. Ze zijn nuttig voor de portemonnee van de handelaar, het verspreiden van ziektes en het mishandelen van vogels (ik spreek over markten zoals elk jaar gehouden worden in Zwolle/Meppel e.d., niet over verkoopklasses op tentoonstellingen).
Persoonlijk ben ik niet geinteresseerd in tentoonstellingen maar wel in parken als het NOP in Eindhoven.




Plaats een reactie



Er zijn in totaal 163 bezoekers op de site, waarvan 5 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede