Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > De kroeg > Je acht het niet voor mogelijk !!! Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.



uswhite
Website Member
Posts :133

Website Member
2004-10-25 - 22:14:35 send message to uswhite

Het is heel jammer dat mensen een negatieve kijk hebben en vooroordelen. Mijn inschatting is als die kwekers zich hier ook mee bezig hadden gehouden er nooit een kanarie was herrezen die al 100 jaar geleden was uitgestorven. Maar ja, allemaal eigenbelang en dient nergens voor, dat heb ik toch ergens gelezen.


pluimenest
Website Member
Posts :129

Website Member
2004-10-26 - 08:14:12 send message to pluimenest

klopt uswhite.
Laten we niet vergeten dat de vogelliefhebbers, die naar markten en TT gaan, in de toekomst wel eens zouden kunnen zorgen dat heel wat vogelbestanden van uitsterven gered worden.
Kijk maar naar de Europese vogels.
In de natuur zien we hun aantallen elk jaar teruglopen, een geluk dat er zoveel goudvinken ,sijsjes,ed ....gekweekt worden.
Rekening houdend met de houding van sommige activisten, die meestal een minderheidsgroep vormen (in de UK ging het om een groep van +/- 6 à 7 mensen), zie ik de toekomst voor ons liefhebbers echter somber in.
Eerst werd de vogelvangst verboden (terecht of onterecht, dat laat ik hier in het midden), enkele jaren terug werd in België de zondagsmarkt in Brussel verboden daarna werd actie ondernomen voor het verbieden van de markt in Mol. Waar gaat het eindigen.
Wat mij stoort in dit forum is dat er sterk gerageerd wordt tegen de TT en de markten, maar dat het opgraven van lijken blijkbaar moet kunnen om in het nieuws te komen.
Dierenrechten, ja. Maar wat met de menselijke waarden??
Persoonlijk vind ik het onterecht dat een handvol activisten de hobby van enkele duizenden liefhebbers in gevaar brengen.
En ik vraag nog eens :"wat kunnen wij eraan doen??"


johanblok
Website Member
Posts :1971

Website Member
2004-10-26 - 09:47:40 send message to johanblok

Het is een enorme overschatting om te denken dat de avicultuur het uitsterven van bedreigde diersoorten kan voorkomen. Juist de echt (niet uitsluitend lokaal) bedreigde soorten worden
nauwelijks gekweekt en hebben in grote mate te leiden (gehad of nog) onder wildvang. De belangrijkste oorzaken voor het uitsterven en bedreigen van het voortbestaan zijn:
- het vangen van wilde vogels voor de avicultuur
- verwoesting van leefgebieden
Mijn afwijzing van tt's bestaat niet uit vooroordelen, maar uit het eenvoudige feit dat slechts de bezitter en niet de individuele vogel voordeel heeft van de tt.
Mijn afwijzing van vogelmarkten is gebaseerd op bezoek aan deze in plaatsen als Zwolle/Meppel e.d. Hier is zonder uitzondering altijd sprake van meerdere gevallen van dierenmishandeling, het verkopen van illegale en doodzieke vogels, het proppen van vele vogels in zeer kleine onderkomens.


weggy
Website Member
Posts :80

Website Member
2004-10-26 - 11:44:35 send message to weggy

Beste johanblok,
Is het niet zo dat wij als liefhebber allemaal aan ons individueel belang denken? Elk dier dat opgesloten wordt,heeft hier nooit om gevraagd.Elk dier dat uit het wild gevangen is al evenmin.Als je met zo'n mening en argumenten naar buiten komt,moet je zelf geen vogels (dieren ) in gevangenschap houden.Want we houden ze allemaal uit eigen belang.De een om zijn brood te verdienen, de ander als hobby. Je hebt gelijk als je zegt dat men ervoor moet zorgen dat de dieren in optimale omstandigheden en met de best mogelijke verzorging moeten worden behandeld maar om nu vogelmarkten en tt's te gaan verbieden? Dan kan je ook handelaars gaan verbieden,want daar zitten ze ook niet altijd even ruim,.... Ik denk dat mensen die tt's doen (ik niet) heel goed voor hun dieren zorgen .En wat betreft de stressfactor hierbij? De vogels worden hieraan gewend en de stress is denk ik bijna 0. Vogelmarkten? Ik ga er zelf geregeld naartoe en dan moet je vaststellen dat er inderdaad heeeeeeeeel wat kan verbeterd worden. Maar dat is vooral de organisatie en het gezond verstand van de kweker/liefhebber dat daar iets aan MOET doen. Ik heb in het verleden en in de toekomst ook zelf vogels mee naar markten genomen. Als ik de niet verkochte vogels half dood of gestresseerd terug mee naar huis moet nemen,heb ik er later ook niets meer aan,dus het is in mijn eigen belang EN dat van het dier dat dit alles in de beste omstandigheden gebeurt.
Verder wens ik u nog veel plezier in het beleven van uw hobby.



johanblok
Website Member
Posts :1971

Website Member
2004-10-26 - 13:03:19 send message to johanblok

Natuurlijk is er altijd een zeker belang van de eigenaar, anders zou deze nooit vogels houden. Het gaat er echter om dat beide belangen elkaar in evenwicht houden, of liefst samenvallen. Op vogelmarkten en voor een groot deel ook op de meeste tt's gaat het uitsluitend om eigenbelang.


pluimenest
Website Member
Posts :129

Website Member
2004-10-26 - 16:59:52 send message to pluimenest

Johanblok,
ik zie dat u de handelwijze van activisten niet afkeurt, iets wat ik ten zeerste betreur en waar ik mijn bedenkingen over heb.
Ik denk ook dat fierheid en eigenbelang voor u twee dezelfde begrippen zijn.
Ik heb ook nog een vraag voor u : heeft u ook vogels , zoja dewelke en hoe zijn ze gehuisvest?


henkmeer
Oud Lid
Posts :354

Oud Lid
2004-10-26 - 17:17:37 send message to henkmeer

Er is toch wel een verschil in belang van vogels houden, is dit uit winstoogmerk of zuiver als liefhebberij.
Krijg zelf toch wel de indruk dat het vaker gaat om wat de vogels opbrengen, danwel hoe mooi het is om jongen groot te zien groot worden en gevoerd zien worden door de ouders.
Bij de echte liefhebbers zitten de vogels ook vaak ruimer als bij kwekers die er zoveel mogelijk jongen van een koppel wil zien.
Ik denk door tt's af te schaffen dat niet zal veranderen.

Henk




KeesdeJongh
Website Member
Posts :267

Website Member
2004-10-26 - 17:45:03 send message to KeesdeJongh

Johan houdt jij je vogels in het belang van jouzelf of in het belang van de vogels?
Volgens mij, ook al zorg je n.l. nog zo goed voor je vogels,in het belang van de vogels is dit nooit, ook al zorg je er nog zo goed voor en ook al heb je ze in hele mooie ruime volière's. Wij houden onze vogels altijd voor ons eigen plezier, en echt geloof me maar, er zijn er echt niet veel die aan vogels kweken geld overhouden. ik ken er niet veel in elk geval, hooguit een beker,als ze goed voor hun vogels zorgen gun ze dit plezier dan ook, jij houdt je vogels toch ook in jou eigen belang of plezier, het heeft daarom niet veel zin om maar overal tegenaan te schoppen, als je iets zou willen veranderen begin dan eerst bij je eigen vereniging verbeteringsvoorstellen te doen, als je het positief brengt en omlijst met een goede reden dan krijg je vast meer voor elkaar dan als je zo negatief blijft doen.

Verder hoop ik dat je toch net zoveel plezier hebt aan je vogels dan ik, en bekijk het van de positieve kant,het is een hobby en die doe je voor je plezier ook al zit het soms tegen.

Met vriendelijke groeten,

Kees de jongh


uswhite
Website Member
Posts :133

Website Member
2004-10-26 - 18:02:03 send message to uswhite

Graag zou ik de achterliggende gedachten willen weten van mensen die zo oordelen en veroordelen. Deze personen moeten toch een gebeurtenis of beleving hebben meegemaakt die hier direct verband mee heeft. Je moet toch een wantrouwen tegen je medemens hebben. Anders kun je toch niet zo verbitterd en gefrusteerd zijn dat je over kwekers alleen maar praat in de termen van eigenbelang, hebzuchtig etc. Trouwens het is bekrompen denken als je iedereen die een doel nastreeft hebzuchtig noemt. Praten we niet over een nobel doel als er b.v gestreefd wordt om een dier dat uitgestorven is te laten herrijzen. Is het niet de nobele mens die deze dieren uitgeroeid heeft. Ik denk niet dat je uit hebzucht jaren gaat kweken om een doel te bereiken dan kun je veel lucratiever te werk gaan.

Iedereen weet dat overal waar dieren gehouden worden ook misstanden kunnen voortkomen. Om dit objectief te kunnen beoordelen moet je wel kennis van zaken hebben. Alleen denk ik dat we geen appels met peren moeten gaan vergelijken.

Ik lees ook dat mensen die hier oordelen trouwe bezoekers zijn van deze evenementen. Natuurlijk logisch anders zou je ook nooit een oordeel kunnen vellen of heb ik dat verkeerd. Ook worden door deze mensen vogels gekweekt. Persoonlijk zou ik mij dan toch ernstig zorgen maken over het feit dat deze vogels vroeg of laat ook in dat circuit van de handel terecht komen.

Voor mij persoonlijk geldt, als ik zo over bepaalde zaken in de vogelsport dacht stopte ik er resoluut mee. Dan wou ik er niks meer mee te maken hebben. Want realiseer jullie als je door blijft gaan met vogels kweken je ongemerkt toch meewerkt aan het proces wat hier in dit forum zo sterk bekritiseerd word.



tonnl
Website Member
Posts :3032

Website Member
2004-10-26 - 18:13:30 send message to tonnl

Ik denk dat het veel beter is de misstanden uit te bannen dan tt's en markten zomaar te verbieden.
Ontzettend veel echte dierenliefhebbers beleven veel plezier aan tt's en zorgen echt het hele jaar bijzonder goed voor hun vogels.

Als er weer een fatsoenlijke regering komt is er misschien weer eens wat aandacht voor dierenwelzijn. Misschien kan simpel handhaven van de huidige regelgeving al een hoop verbeteren.

Groeten, Ton.


oranjekuif
Oud Lid
Posts :464

Oud Lid
2004-10-26 - 21:34:54 send message to oranjekuif

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

We zijn allemaal besmet met het ,,vogelvirus,,en houden gelukkig allemaal een eigen mening erop na.
Om iemand die kritisch ten opzichte van de hobby is,meteen negatief te noemen is een beetje kort door de bocht.
Je mag toch zeker wel idealen hebben?
Er zijn nu eenmaal een hoop misstanden in de vogelwereld .Tegelijkertijd hebben we een dalend aantal liefhebbers en een overheid die liever heefd dat zulke hobbys en markten niet bestaan.
Dus dat er mensen zijn die er anders over denken,en dingen willen veranderen/verbeteren voegd volgens mij alleen maar iets toe,,,en zou het zeer jammer zijn als zulke mensen zouden stoppen of monddood gemaakt worden.
Wat is er fout aan zeggen dat;
Veel markten slechte reclame zijn voor de hobby.
Veel kaf onder het koren zit als het om vogelhandel gaat.
Veel vogels veel te krap en slecht gehuisvest zitten.
Bij vele ,,liefhebbers,,geld belangrijker is dan de hobby (hoe duurder de soorten ,hoe erger het is)
Tentoonstellingen en markten helaas verspreiding van ziektes kunnen veroorzaken.
Import van ,,vele,, vogelsoorten niet nodig is.
Als ik dit vind ben ik dan te negatief,en kan ik dan maar beter stoppen met een hobby die ik al mijn leven lang heb.
oF moet ik dan proberen om het zelf zo goed en diervriendelijk mogelijk zelf te doen en dit te promoten?

P.S Ik vind het ontzettend knap en mooi voor die kweker van die kanarie(postuur)maar voor een vogelsoort voegd dit niks toe,maar ik gun iedereen zijn hobby.
Ook denk Ik, dat we denken dat we goed bezig zijn voor soort behoud in de natuur(terug zetten van in gevangenschap gekweekte vogels) een utopie is.behalve het financiele aspect heb je ook nog zoiets als het introduceren van ziektes (denk maar aan de indianen die dood zijn gegaan aan de ziektes van de europeanen)





hdra
Oud Lid
Posts :460

Oud Lid
2004-10-31 - 10:12:54 send message to hdra

Ik kom bepaalde landen niet in zonder injecties of ziektes. Is het niet een keer tijd dat de vogels op beurzen alleen binnen mogen komen met een test? Ik zag in Meppel vogels zitten met PFBD.

Henk


leekgloster
Website Member
Posts :249

Website Member
2004-10-31 - 10:30:35 send message to leekgloster

En in Meppel lopen nog wel dierenartsen rond!
Heb je het ook gemeld dan?

Marcel


johanblok
Website Member
Posts :1971

Website Member
2004-10-31 - 13:04:12 send message to johanblok

Zoals ook 'oranjekuif' aangeeft: het gaat erom dat de vogelwereld dierenwelzijn centraal dient te stellen, allereerst omdat de vele misstanden ofwel heel slecht voor de dieren of zelfs ronduit dierenmishandeling zijn, ten tweede omdat dit de enige manier is om de hobby te behouden en op verantwoorde wijze uit te oefenen.
Gezien de aard van PBFD en het feit dat een test niet altijd de aanwezigheid daarvan aantoont heeft het niet zoveel zin om deze verplicht te stellen op vogelmarkten.
De leidende vraag in het houden van dieren dient te zijn of het het welzijn van deze dieren verhoogt.
- Vogelmarkten doen dat duidelijk niet en dienen alleen de portemonnee van de handelaar en de organiserende vogelvereniging.
- Import is overbodig en niets anders dan de meest grove dierenmishandeling die denkbaar is.
- Tt's zijn vaak niet in het belang van het welzijn van vogels, maar ik denk wel dat het nadeel voor de vogels te beperken is zodat het redelijk acceptabel is.
- de avicultuur draagt absoluut niet bij aan het instand houden van de populaties in het wild. Geen particulier die meedoet aan uitzetprogramma's, die overigens nauwelijks succesvol zijn. Alleen indirect via lidmaatschap van WPT kan de liefhebber hieraan bijdragen, niet door het houden van vogels.
Dat wil niet zeggen dat het houden van vogels niet op verantwoorde wijze mogelijk is, maar dat vereist een totaal andere instelling dan gebruikelijk is. Juist bij papegaaien is deze instelling van levensbelang voor het welzijn van de papegaaien omdat zij niet gedomesticeerd zijn zoals honden of katten. Ik ben ervan overtuigd dat het mogelijk is om papegaaien zodanig te houden dat zij het zeker niet slechter hebben dan in het wild. De sterftecijfers in het wild zijn heel hoog en de geboortecijfers heel laag. Het zoeken van voedsel en nestgelegenheid in het wild is echt geen sinecure. Daarom is het ook niet zo dat, zoals sommige dierenrechtenorganisaties zeggen, dat alle dieren beter af zijn in het wild. Ik ben dus zeker ook positief over het houden van vogels, mits de liefhebber het welzijn van het individu, en niet de te behalen punten, het voldoen aan standaardeeisen, het aantal vogels in het bestand, de jongen of de portemonnee centraal zet.


wkreuze
Website Member
Posts :69

Website Member
2004-10-31 - 13:55:56 send message to wkreuze

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

[quoteIk zag in Meppel vogels zitten met PFBD.

Henk

Ik neem aan dat je dat gemeld hebt bij de organiserende vereniging of marktorganisatie?
Ik zal het antwoord vast geven: NEE, dat heb je niet verteld




Plaats een reactie



Er zijn in totaal 130 bezoekers op de site, waarvan 3 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede