Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > Papegaai In Huis Per 1-01-2013 VERBODEN? Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.



Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2012-07-29 - 22:32:30 send message to Karel

quote
Valt mij tegen van Vogelarena, dat je hier nog steeds vogels aan kunt bieden die nog niet zelfstandig zijn. Deze advertenties moeten verboden worden.


Zodra er een wettelijk verbod komt, zal VA dit soort advertenties absoluut gaan verbieden/verwijderen.


Vogelen
Website Member
Posts :506

Website Member
2012-07-30 - 07:25:45 send message to Vogelen

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Lijkt me gewoon onzin. Ik heb ook wel eens niet zelfstandige jongen verkocht. Uiteraard met goede instructies en het zekere voor het onzekere nemende alleen aan mensen die er al ervaring in hadden. Ik heb gewoon vaak geen tijd om aan handopfok te doen! Moet ik ze dan maar dood laten gaan? Dat doen jullie toch ook niet?! Laten we eerste wereldwijd alle misstanden in de veeindustrie/bejaarden&verzorgingstehuizen/ecomische problemen etc. aanpakken om ons daarna druk te gaan maken over wel of geen handopfok indien de ouders het zelf niet of niet goed doen!! En ik stel met alle respect voor dat alle kwekers van vogelsoorten waarbij handopfok nooit van toepassing is ook nooit meer reageren. Zij hebben er vaak geen idee van hoeveel problemen er voor komen en wat er al niet mis kan gaan en roepen mijns inziens vaak het hardst voor een verbod op van alles en nog wat!


rajar
Website Member
Posts :709

Website Member
2012-07-30 - 10:04:58 send message to rajar

Ramon
quote

Heel veel!!
Omdat de jongen doorgaans niet verkocht worden aan mensen die dit goed kunnen.


Verklaar je nader.


Max Weijers
quote

Zelf heb ik een tijdje in het N.O.P. gewerkt, en ik ben er van overtuigd dat elke vogelliefhebber die daar naartoe gaat en zich een beetje laat inlichten, dat die ook tegen het online verkopen is van nog niet zelfstandige vogels.



Ik ben laatst in het NOP geweest ik heb nog nooit zoveel dieren bij elkaar gezien die in leven gehouden worden om emotionele chantage op bezoekers te plegen.En dit alleen om de poen.
En je daar voorlaten lichten en er is zoals het zich laat aanzien geen of bijna geen kennis aanwezig.


PS Vooral de grotere kromsnavels worden voor een dieren park dat pretendeert het beste voor een kromsnavel te doen schandalig gehuisvest.
Wat vooral opviel as de enorme bergen cedernoten schalen die onder de kooien lag.
En dat is gevarieerd en gezond eten.Wat een enorme tegenvaller is dat NOP.
Ik breng er nog geen dode vogel.


Ramon
Website Member
Posts :476

Website Member
2012-07-30 - 10:57:02 send message to Ramon

Rajar,
Gewoon bellen naar adverteerders. Je zult verbaasd staan hoe makkelijk men de vogels verkoopt aan potentele verkopers. Iedereen kan toch zeggen dat hij/zij voldoende ervaring heeft met het grootbrengen van niet zelfstandige jongen. En je kunt toch wel nagaan dat de meeste mensen die een tamme vogel voor in de huiskamer willen, niet of nauwelijks ervaring hierin hebben.


rajar
Website Member
Posts :709

Website Member
2012-07-30 - 11:15:41 send message to rajar

Dit kan je de kweker niet verwijten.
Er worden ook auto's verkocht aan mensen met een rijbewijs en die niet kunnen rijden.


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2012-07-30 - 11:56:55 send message to Karel

quote
Dit kan je de kweker niet verwijten.



Het gaat dan ook niet om "verwijten" of schuld en onschuld. Het belang van deze mogelijke nieuwe wet is "voorkomen" in het belang van het dier.
Als je misstanden kunt voorkomen, komen schuldvraag of "verwijtbaarheid" automatisch niet meer aan de orde.


Ramon
Website Member
Posts :476

Website Member
2012-07-30 - 12:04:44 send message to Ramon

Karel,goed verwoord.


Vogelen
Website Member
Posts :506

Website Member
2012-07-30 - 13:17:19 send message to Vogelen

Heeft weinig met voorkomen te maken. Ik zou niet weten wat ik dan met jonge vogels die niet goed groot gebracht worden zou moeten doen.


Jayjay
Website Member
Posts :87

Website Member
2012-07-30 - 13:38:24 send message to Jayjay

Ik verkoop soms ook jongen vogels die nog in het blok zitten. Meestal om ze alvast te reserveren zodat ik ze ook gelijk kwijt maar ik zet er ook bij dat degene die hem wil grootbrengen ervaring moet hebben, heb het er lekker ingevreven. Er kwam niet zo heel lang geleden een meid met haar moeder en vroeg hoe zo'n vogel heette... schandalig.
10 minuten later vroeg ze het weer. Ik kreeg toen al een heel raar gevoel aangezien ze ook niks met handopfok hadden. Ook hadden ze helemaal niks, geen pap , geen kooi. Maar dat konden van mij voor een leuk bedrag mee krijgen wink ;)
Met mensen met zulke ervaringen houd ik liever contact.
De volgende dag werd ik gebeld van dat ie niet wou eten. Dus heb ik hem een aantal dagen/weekje gevoerd en was hij er aan gewend. Heb hem teruggegeven en zij hebben de laatste dagen gedaan. En regelmatig krijg ik nog een mailtje met een foto. Het is maar dat ze helemaal uit appeldoorn zijn gekomen naar De Meern, anders had ik ze geheid weggestuurd. Het geeft je een ongerust gevoel over het vogeltje aangezien je toch een band creeert tijdens de ontwikkeling. Ik bedoel ze waren een paar weekjes oud maar toch kwam er een vonkje tussen de jonge vogels en mij.


gr, er is zoals Hans zegt nog geen verbod op dus ik denk dat hierover discusseren weinig nut heeft maar het is wel interessant om de meningen ondersteund met de argumenten te lezen,


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2012-07-30 - 14:52:11 send message to Karel

quote
Ik zou niet weten wat ik dan met jonge vogels die niet goed groot gebracht worden zou moeten doen.


Dat is niet de zorg of verantwoordelijkheid van de wetgever. Je hoeft, vanuit overheidsperspectief, namelijk geen vogels te houden. Als je dat toch wilt zul je je aan de wet moeten houden.

Dat neemt niet weg dat verenigingen en particulieren de wetgever kunnen verzoeken een wet op bepaalde punten aan te passen en uitzonderingen naar omstandigheden toe te staan.
Wetten kunnen namelijk onbedoelde effecten hebben, die reparatie van de wet nodig/mogelijk maken.

In dit geval is duidelijk dat deze wet, die bedoeld is om broodfok zonder respect voor het welzijn van het individuele dier tegen te gaan, in een aantal gevallen onbedoeld tevens de "nood-handopfok" raakt.
Hier is reparatie noodzakelijk, en zal de wetgever in voorkomende gevallen ongetwijfeld mild oordelen. Het redden van een dierenleven staat dan voorop. Niet alleen op emotionele, maar zelfs op wettelijke gronden.("//..een dier in nood moet altijd worden bijgestaan..//".


Ramon
Website Member
Posts :476

Website Member
2012-07-30 - 15:16:06 send message to Ramon

Het zal ook zeker niet verboden worden de vogel met de hand groot te brengen. Maar wel verbieden vogels die nog niet zelfstandig zijn, aan te bieden via de diverse verkoopsites en advertentierubrieken van de vogelbladen. Dus laat de kweker zelf als hij dat wil de vogels zelfstandig maken en dan te koop aanbieden.


Vogelen
Website Member
Posts :506

Website Member
2012-07-30 - 15:20:16 send message to Vogelen

Karel, er wordt ook een uitzondering gemaakt. Het gaat er mij om dat ik die vogels niet meer mag verkopen voordat ze zelfstandig zijn. En deze wet bestond niet toen ik met deze hobby begon! Ik zie ook het verschil niet tussen handopfok door de kweker zelf of door de koper met ervaring.


Ramon
Website Member
Posts :476

Website Member
2012-07-30 - 15:38:01 send message to Ramon

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Vogelen, het gaat niet zozeer om het verbieden van handopfok, maar wel in het verbieden van de handel in jonge vogels die nog niet zelfstandig zijn.
Wie kan daar nu wat op tegen hebben.


Vogelen
Website Member
Posts :506

Website Member
2012-07-30 - 15:50:16 send message to Vogelen

Ramon, je leest het niet goed. Ik heb daar dus wat op tegen.


Ramon
Website Member
Posts :476

Website Member
2012-07-30 - 16:19:38 send message to Ramon

Ja, en dan vraag ik mij af waarom?
Het gaat wel om het dierenwelzijn. En dat staat bij mij voorop.




Plaats een reactie



Er zijn in totaal 140 bezoekers op de site, waarvan 2 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede