Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > 2 dagen en nu al slaperig.
Dit onderwerp is gesloten
Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.



J.ten Wolde
Website Member
Posts :229

Website Member
2012-05-01 - 13:30:41 send message to J.ten Wolde

De va in M zegt dat een vogel minimaal een halfjaar in qarantaine moet zitten maar ja wie doet dat ik denk niemand
Waarom zou je je eigen bestand niet laten testen ongeacht de waarde van je vogel
Ik weet ook dat er mensen zijn die hun vogel tekoop hebben staan en heb je belangstelling voor de vogel.
Vraag je of die getest zijn is het meestal zo dat ze met nee beantwoorden.
En dat zijn ook meestal van die mensen die er ook niet voor open staan en ook niet thuis zijn als de vogels wel iets mankeerd.


edou
Website Member
Posts :159

Website Member
2012-05-01 - 14:12:03 send message to edou

"Hier geen persoonlijke vete's uitvechten. Daar zitten de topic starter en de andere forumgenoten niet op te wachten. Men begint zich hier zelfs bijzonder aan te ergeren!"


Dit bericht is door moderator Karel aangepast

Rik
Oud Lid
Posts :1398

Oud Lid
2012-05-01 - 14:47:45 send message to Rik

quote
Waarom zou je je eigen bestand niet laten testen ongeacht de waarde van je vogel.


Goede vraag!

Ik kweek met ongeteste grasparkieten. De jongen gaan alleen naar mensen die ook ongeteste grasparkieten hebben zitten. Wel laten testen in de wetenschap dat de vogels vervolgens bij ongeteste worden in gemikt is jammer van de energie. Daar heb ik geen geld voor over.


Phigys
Website Member
Posts :19

Website Member
2012-05-01 - 16:15:38 send message to Phigys

Sta mij toe even mijn mening hierover uit te spreken.Ik ben ervan overtuigd dat er dringend een mentaliteitswijziging onder de liefhebbers nodig is. Heel wat zeldzame soorten rekenen op ons liefhebbers om in avicultuur te kunnen overleven. Ongeteste vogels kunnen een intensief kweekprogramma op korte tijd waardeloos maken. Dit waardeloos maken kan gebeuren door een zeldzame ongeteste soortgenoot maar evengoed door een spotgoedkoop vogeltje.
Het probleem ligt jammer genoeg bij de financiële kant van de zaak. Er is altijd wel een excuus, ofwel is de kostprijs van de testen te hoog in vergelijking met de waarde van de te testen vogelsoort ofwel is de kostprijs van de vogelsoort te hoog zodat een extra kost voor de testen liever niet ondernomen word.
In beide gevallen werkt het op termijn in ons nadeel, we verliezen op een dag de strijd.
Hoeveel positiefgeteste vogels worden er niet doorgesluist zodat de eigen financiële aderlating achterwege blijft...?

Bij mij is het heel simpel.
Vogelhouders komen bij mij nooit op het hok of in de omgeving van de volières.
Wanneer ik nieuwe vogels afhaal zal ik samen met de verkoper veren trekken bij desbetreffende vogels, deze worden door de verkoper gepost. Vogels worden meegenomen en in quarantaine geplaast, met quarantaine bedoel ik op een andere locatie. Als de test van bij de verkoper negatief was, worden deze door mij na 3 maanden en na 6 maanden quarantaine nog eens getest. Wanneer dit doorlopen is kunnen ze van locatie veranderen en opgenomen worden in het hok. Alle vogels die op het hok komen zijn dus min. 3x getest (PBFD,Polyoma, enz). Jaarlijks worden door een steekproef een 10% van het bestand hertest.
Jonge vogels zijn bij verkoop altijd voorzien van een negatieve test.

De mentaliteitswijziging slaat hierop, we moeten beseffen dat iedereen zijn verantwoordelijkheid moet nemen. Een vogel van 1000 euro, kost eigenlijk met alle testen 1200 euro en een vogel van 20 euro kost na alle testen 220 euro. Punt.
Alleen zo komen er gezonde bestanden.


eric 008
Geroyeerd
Posts :932

Geroyeerd
2012-05-01 - 16:58:04 send message to eric 008

@rik
quote

Heel simpel Eric.

Stel je kweekt een prachtige bijzondere bourkes. Je laat de vogel testen en de uitslag is: PBFD positief. Wat dan?

Dat is niet hypothetisch. Er zijn wel degelijk neophema bestanden die besmet zijn met dit virus.


als mijn dat overkomt elimineer ik het ouder koppel en die bizondere bourks jong zonder pardon


Rik
Oud Lid
Posts :1398

Oud Lid
2012-05-01 - 19:17:17 send message to Rik

@Phigys
De mentaliteitswijzing die jij voorstaat zal nooit doorgang vinden ben ik bang. Daar is het prijskaartje te stevig voor.

Het is in ieder geval wel interessant om te lezen hoe jij er tegenaan kijkt en hoe jij met je vogelbestand om gaat.

@Jayjay
quote
Aan welke eigenschappen kan ik zien dat een vogel een ziekte heeft?


Dat kun je niet altijd zien. Soms komt dit alleen naar voren uit bijvoorbeeld een bloedonderzoek. Een zieke vogel kan kerngezond ogen.

Waar ik altijd naar kijk als ik een vogel koop?
- Strak in de veren;
- Schone onderkant (geen uitwerpselen aan het verenkleed);
- Vogel even aan het borstbeen voelen om te kijken of hij mager is;
- Het liefst heb ik jonge vogels met mooie grote heldere ogen;
- Kijken hoe de slagpennen van de vogel eruit zien;
- Staartpennen bekijken;
- Kijken hoe de poten staan;
- Kijken of de vogel niet pompt met zijn staart;
- Even onder de vleugels en op de stuit kijken en kijken of je daar abcessen kan vinden.

Desondanks doe ik nog wel eens miskoop. Vooral bij grotere vogels vind ik het lastig want ik ben geen held in het vastpakken zodat ik ze even makkelijk kan inspecteren.


RICHARDVHASSELT
Website Member
Posts :232

Website Member
2012-05-01 - 20:54:43 send message to RICHARDVHASSELT

Dat hele testen enz enz vind ik opzich wel goed en ben ik ook wel voor toen ik de bonte boerenhad waren de meeste ook getest en keek k goed uit,maar stel alles is getest en het is allemaal clean ik gas vervolgens voer halen in de winken daar loopt jantje die zieke vogels heeft ik mag elke keer wel doechen en omkleden over een ontsmettings mat de vogelschuur in.
Of zie ik dit helemaal verkeerd ik denk maar zo wat je kan dan ook niet meer gewoon buiten lopen er loopt iemand langs de bacterie gaat over en je hebt het al binnen iemand werkt in de voer fabriek vogelzaden productie heeft het van thuis mee en je hebt het binnen.
"lege regels verwijderd"


Dit bericht is door moderator Karel aangepast

marc1
Website Member
Posts :416

Website Member
2012-05-01 - 21:48:02 send message to marc1

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

volgens mij moet je het accepteren dat dit soort ziektes je bestand kan aan tasten,en dan ook het verlies op je nemen(kan zijn uit finacieel oogpunt) of je test en hebt dan duidelijkheid over je bestand.
de conclusie dat het maar een momentopname is klopt wel, maar is natuurlijk geen argument om het niet te doen.

net als de kosten:

als je uit al je kooien iets mest verzamelt en dit opstuurt zijn de kosten 50 euro.(papegaaienziekte)

stel je hebt een postieve uitslag, dan weet je natuurlijk niet van welke vogel het is, maar wel dat je bestand besmet is, en kun je maatregelen nemen.
ik doe dit nu 3 jaar lang en 2 x per jaar, dus dat is 100 euro..1 jonge vogel verkopen en de kosten zijn weer gedekt.

ik vind dit voor mezelf een prettige gedachte.
en wat een ander ook vind moet een ander weten, zelfs dat wil ik respecteren.

maar laat mij in mijn waarde,ik doe dat ook graag bij een ander, en soms is het best moeilijk om niet te reageren op aanvallen op mijn persoon.

heb ik mensen geergerd met mijn stelling, dan is dat absoluut niet mijn bedoeling geweest.


RICHARDVHASSELT
Website Member
Posts :232

Website Member
2012-05-02 - 18:16:18 send message to RICHARDVHASSELT

Marc waar kan je de mest laten onderzoeken dan is er wel iets mis dan kan je altijd de boel laten nakijken lijkt mij in mest kunnen ze een boel opsporen geloof ik.


marc1
Website Member
Posts :416

Website Member
2012-05-02 - 20:56:04 send message to marc1

hier kun je vogelslaten testen:

http://www.vogelziekenhuis.nl/

kosten 50 euro per onderzoek, duurt 7 dagen


RICHARDVHASSELT
Website Member
Posts :232

Website Member
2012-05-02 - 21:16:37 send message to RICHARDVHASSELT

Mooi bedankt voor de tip ben ik wel eens geweest om topet ovo op te halen in een ver verleden.


eric 008
Geroyeerd
Posts :932

Geroyeerd
2012-05-03 - 08:28:04 send message to eric 008

@Phigys

zeer bewonders waardig zoals u het doet .maar ook u maak nog steeds een fout aan gezien de quarantaine op een andere lokatie is heb u te maken met twee biotope om het helemaal perfect te maken zult u een vogel van uw eigen bestand op een gegeven moment in de er bij moeten zetten om te kijken of de twee biotope gelijk zijn .

dan het feit dat niemand bij uw vogels mag vraag ik mijn af wie voert er als u ziek ben of moeders de vrouw eens opvakantie wil,want dan zal een ander moeten voeren zijn die net zo consequent ?

ik denk alleen niet dat we het voor elkaar krijgen dat iedereen test en ook de vogels niet aan derde laat zien want dat hoort ook bij de hobby dan niet te vergeten de tt waar menigeen zijn vogels tentoonstelt met alle goede bedoelingen kunnen deze mensen weer van voor af aan beginnen met testen en in quarantaine te plaatsen .

iedereen succes met dromen .


DirkD
Website Member
Posts :408

Website Member
2012-05-03 - 13:12:09 send message to DirkD

Quarantaine zonder er een vogel van eigen bestand bij te plaatsen is nutteloos.
Vogelbestanden zijn eilanden en elke nieuwe aankoop kan problemen geven.
In mest onderzoek kan inderdaad een en ander opgezocht worden maar het is naïef te denken dat een negatief meststaal een garantie is voor een ziektevrij bestand. Het circovirus momenteel een probleem bij Neophema’s wordt hierin niet gevonden.
Testen op alles is onmogelijk en ook niet aan te raden. Enkel vogels met een goedwerkend immuunsysteem zijn waardige vertegenwoordigers van hun soort en geschikt om voor nakomelingen te zorgen.
In laboratoriumomstandigheden kweken met een goedgevulde medicijn kast levert volgens mij niet echt bijdrage.

Mvg
Dirk


rob75
Website Member
Posts :80

Website Member
2012-05-03 - 18:30:35 send message to rob75

dus vogelliefhebbers, gewoon doorgaan zoals u altijd al hebt gedaan, niet testen, want wat niet weet wat niet deert!
Dan komt alles vanzelf wel goed.sad :(


DirkD
Website Member
Posts :408

Website Member
2012-05-03 - 19:10:12 send message to DirkD

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Hallo Rob:
Ik test alle vogels maar dit is voor mij persoonlijk geen finaciele belasting.

Ik weet niet hoeveel vogels u zelf hebt maar ben altijd bereid om het uitgebreid testverslag van iedere vogel die bij u in de voliere zit te bekijken.

Ik denk dat er veel meer over testen wordt gXXXXd dan dat er effectief wordt getest.

Mvg
Dirk




Onderwerp gesloten



Er zijn in totaal 157 bezoekers op de site, waarvan 7 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede