Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > De kroeg > Protesteer tegen de nieuwe natuurwet Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.



Eelke
Website Member
Posts :144

Website Member
2011-11-09 - 13:58:15 send message to Eelke

Dit bericht is 4 keer gewijzigd

@ Hans / Karel
quote
De reden is dat beweringen op andere fora ter plaatse, met open vizier, moeten worden "bestreden". Door dat hier te doen, geef je de andere partij niet de gelegenheid om te reageren.

quote
Met je "standpunt" zoals verwoord in je laatste bijdrage, kan men het wel of niet eens zijn, maar, met alle respect, vind je het wijzen naar andere partijen inhoudelijk van waarde voor de hier gevoerde discussie?
Ik ben persoonlijk namelijk meer geïnteresseerd in wat jij en andere VA-leden vinden van de wijze van natuurbehoud in Nederland, dan wat men vindt van wat derden vinden. Interessant Ruben. Welke feiten blijken er dan uit deze rapporten?.

Met alle respect: Nu vraag je dus zelf wat er blijkt uit rapporten van deze andere websites?
Door het in eigen woorden laten vertellen van welke feiten er blijken uit bijv. deze rapporten bestaat er een reële kans dat de waarheid een draai kan worden gegeven en er zo een schuin / krom beeld ontstaat.

Dus Ruben, kom op met de link naar dat grote onderzoek

quote
De werkzaamheden die je doet ten behoeve van de sportvisserij zijn natuurlijk prima, maar aan de ander kant moet je het niet doen voorkomen alsof je daarmee de natuur aan het beschermen of herstellen bent. Het is natuurlijk allemaal in het belang van de (sport)visserij. Daar is niets mis mee, maar de natuur blijft in mijn ogen het domein van de planten en dieren die daar in leven.

Hoe zie jij in dit “licht”de vele vrijwilligers die wilde vogels voorzien van ringen?
Lopen deze vogels bijv. niet een groter risico door ergens achter te blijven hangen met dat ringetje?
Welke risico’s zouden wilde vogels meer kunnen lopen door dit vangen en ringen?


quote
de vissen in de natuur zijn naar mijn mening ván en vóór (o.a.) de aalscholvers en niet van de vissers.

Ik denk dat je de mens niet kunt uitsluiten van het deel uitmaken van deze natuur, dus ook recht heeft op een redelijk deel. (redelijk in de zin van een verantwoord deel)
quote
Bovendien, sportvissen gaat toch om de sport en niet om de knikkers?

Zonder bal zal er geen voetbal gespeeld kunnen worden of zonder deze bal zal het spel geen voetbal meer kunnen heten.


@ Niltava:
quote
Er wordt bijgevoederd en dan zorg je voor een overpopulatie.
Als je de populatiewetenschap volgt zie dat een opbloeiende populatie eerst over de de top gaat om daarna terug te vallen op een lager evenwicht

Er wordt dus door de mensen een piek gecreëerd in enkele populaties en dit niet zonder gevaar voor andere populaties.
Zeker in bijv. zachte winters zou er helemaal niet bijgevoerd moeten worden om zo de natuur zijn werk te laten doen.
Zwakke exemplaren zullen uitvallen en zorgen voor een sterkere populatie.
Ook zouden vogelopvang / dierenopvangcentra in dit soort milde natuurlijke omstandigheden minder of of misschien zelfs geen dieren moeten helpen om zo te zorgen voor een gezonde, sterke en levensvatbare populatie.
Emotioneel gezien zou ik ze willen helpen, maar dit is zeker niet de beste oplossing.
Zachte heelmeester maken ………………… een zwakke natuur.


@Ruben
quote
Het water is juist schoner/helderder geworden waardoor de kleine vis juist nog minder dekking kan zoeken voor deze vogels.

Het is zeker zo dat er daardoor een vergroting en verschuiving heeft plaatsgevonden van de aalscholverpopulatie naar gebieden waar ze iets van 20 jaar geleden niet voorkwamen.


Eelke
Website Member
Posts :144

Website Member
2011-11-09 - 14:05:31 send message to Eelke

Ton, wat ben jij stil razz :p


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2011-11-09 - 14:19:10 send message to Karel

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

quote
Door het in eigen woorden laten vertellen van welke feiten er blijken uit bijv. deze rapporten bestaat er een reële kans dat de waarheid een draai kan worden gegeven en er zo een schuin / krom beeld ontstaat.



De veronderstelling dat Ruben niet de waarheid zou spreken of deze zal verdraaien, getuigt van weinig respect. Ik heb het volste vertrouwen in hetgeen Ruben hier meldt en respecteer zijn mening.


Ruben31
Website Member
Posts :791

Website Member
2011-11-09 - 14:26:31 send message to Ruben31

Dit bericht is 4 keer gewijzigd



Niltava
Website Member
Posts :3071

Website Member
2011-11-09 - 15:17:19 send message to Niltava

quote
quote
--------------------------------------------------------------------------------
Bovendien, sportvissen gaat toch om de sport en niet om de knikkers?
--------------------------------------------------------------------------------


Zonder bal zal er geen voetbal gespeeld kunnen worden of zonder deze bal zal het spel geen voetbal meer kunnen heten.

En toch ken ik mensen die ook tevreden zijn zonder een vis te vangen, bovendien er blijft wel wat over.

quote
Ook zouden vogelopvang / dierenopvangcentra in dit soort milde natuurlijke omstandigheden minder of of misschien zelfs geen dieren moeten helpen om zo te zorgen voor een gezonde, sterke en levensvatbare populatie.
Emotioneel gezien zou ik ze willen helpen, maar dit is zeker niet de beste oplossing.
Zachte heelmeester maken ………………… een zwakke natuur.


Dus je bent het met me eens happy :)
Overigens zijn er best kanttekeningen te plaatsen bij dit gegeven. Vele "gevallen" in de opvangcentra zijn niet nodig(de zgn. jonge vogels zonder ouder) of betreffen oorzaken waarbij de mens een sterke poot heeft(ongevallen etc).

Overigens is "zwak" moeilijk te bepalen. Een door mijvolgens mij al eerder aangehaald voorbeeld. In de jaren 60 had men moeite met de fok van cheeta's. Het bleek dat men de naar de ogen van de mens de beste dieren geen tot slechte jongen opleverde. Echter bleek dat de scharminkeltjes beter sperma hadden en dus beter voor voortplanting zorgden.

Relatief nieuw is ook dat men in de zeevisserij niet meer de grootste tonijnen etc wegvangt maar de middelmaat in tegenstelling tot voorheen omdat de grote vissen juist voor de voortplanting zorgen en werden die nou net niet weggevangen...

M.a.w. soms moet je net even verder kijken dan je neus lang is en is onze logica niet altijd de "ware".


Eelke
Website Member
Posts :144

Website Member
2011-11-09 - 16:27:29 send message to Eelke

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

quote
De veronderstelling dat Ruben niet de waarheid zou spreken of deze zal verdraaien, getuigt van weinig respect. Ik heb het volste vertrouwen in hetgeen Ruben hier meldt en respecteer zijn mening.


happy :) Leuke wendig Hans, complimentje.

Blijven er nog 3 vragen over:
Hoe zie jij in dit “licht”de vele vrijwilligers die wilde vogels voorzien van ringen?
Lopen deze vogels bijv. niet een groter risico door ergens achter te blijven hangen met dat ringetje?

Welke risico’s zouden wilde vogels meer kunnen lopen door dit vangen en ringen?



Daniel
Website Member
Posts :3287

Website Member
2011-11-09 - 16:39:53 send message to Daniel

Eelke,


Ik denk dat veel relevantere vragen zijn om te zien in hoeverre de populatie wordt beinvloed door het ringen, want het lot van individuele vogels kan een vertekend beeld geven.


paintim
Website Member
Posts :1049

Website Member
2011-11-09 - 17:01:50 send message to paintim

Buksen te voorschijn en afschieten die handel.
Goedkoop voer voor onze huisdieren.
Niet over te veel praten,want dat is politiek incorrect.
Dus wat is het druk met de smient,gans enz.
Vr.groeten,
ANTONI


Eelke
Website Member
Posts :144

Website Member
2011-11-09 - 17:34:46 send message to Eelke

@Daniel
quote
Ik denk dat veel relevantere vragen zijn om te zien in hoeverre de populatie wordt beinvloed door het ringen, want het lot van individuele vogels kan een vertekend beeld geven.

In dat "licht" zou je je ook kunnen afvragen in hoeverre een populatie wordt beinvloed door het schieten van individuele dieren.


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2011-11-09 - 18:38:12 send message to Karel

quote
Leuke wendig Hans, complimentje.


Meestal het spel, maar soms de knikkers, Eelke.happy :)wink ;)

Wat betreft het ringen van vogels in het wild geeft Daniel eigenlijk al aan waar het om gaat: Het gedrag van de groep en niet van het individu. Dat hierbij incidenteel iets misgaat wordt op de koop toe genomen en is soms de prijs die betaald moet worden voor een groter algeheel inzicht.
Dat betekent overigens niet dat al dit soort acties de vogels als groep uiteindelijk ook ten goede komt. Onderzoeken worden helaas ook regelmatig slechts gedaan ter meerdere glorie van de betreffende onderzoeker.


Eelke
Website Member
Posts :144

Website Member
2011-11-09 - 22:55:02 send message to Eelke

Dit bericht is 3 keer gewijzigd

quote
Meestal het spel, maar soms de knikkers, Eelke.


Gelukkig is Ruben zo verstandig om je te truckje doorzien en laat zich niet verleiden.
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

Je zou dit als hetzelfde princiepe kunnen zien als xxxxxxxxxxxxxxxx

Persoonlijke aanvallen en beledigingen zijn niet toegestaan op dit forum.


Dit bericht is door moderator Karel aangepast

Eelke
Website Member
Posts :144

Website Member
2011-11-09 - 23:09:01 send message to Eelke

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Vergelijk de voedselschijf op de volgende site eens met die op de andere linken.
http://www.waddenzeesites.nl/asp/getecomare.asp?hrec=6029368&language=Dutch


http://www.vogelbescherming.nl/vogels_kijken/vogelgids/zoekresultaat/detailpagina/q/vogel/1

Citaat:
“Aalscholvers zijn geen al te kieskeurige viseters: meestal eten zij vooral die vissoorten die plaatselijk het meest aanwezig zijn. Bij ons zijn dat pos, baars, blankvoorn, spiering en aal. Grote brasems zijn met hun hoog opwelvende rug wat lastig door te slikken, ook al heb je nog zo’n flexibel keelgat. Die prooi heeft dus niet de voorkeur. Niettemin eten Aalscholvers behoorlijke hoeveelheden van deze vis en zo leveren ze een natuurlijke bijdrage aan het herstel van het Nederlandse binnenwater. Op veel plekken heeft overbemesting geleid tot verstikkende algengroei en ‘verbraseming’: teveel van die vissen eten teveel watervlooien waardoor die niet de gelegenheid krijgen zich te goed te doen aan de algen.”
http://www.ivnvechtplassen.org/ivn_vogels_plas_moeras/Aalscholver_Phalacrocorax-carbo.html

Een goed bijpassend stuk over Actief Biologisch Beheer.
Zeer aan te raden om te lezen.
http://www.hsvcastricum.nl/Vissen/brasem.htm

Biologen over de aalscholver:
http://www.ivn.nl/detail_page.phtml?&username=guest@ivn.nl&password=9999&groups=IVN&banner=4&province=ZH®ion=voorne&page=aalscholver2


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2011-11-09 - 23:37:21 send message to Karel

quote
Gelukkig is Ruben zo verstandig om je te truckje doorzien


Er is geen sprake van een trucje. In je reactie suggereer je dat Ruben de waarheid zou kunnen verdraaien. Dat vind ik wérkelijk respectloos en dat heb ik ook gemeld.
Het zou je sieren als je hiervoor je excuses aanbiedt aan Ruben, zelfs als je het niet zo bedoeld zou mogen hebben.


paintim
Website Member
Posts :1049

Website Member
2011-11-10 - 02:11:24 send message to paintim

Heb je aan constatering gedurende -tig jaren
niet genoeg. Moet alles perse wetenschappelijk worden bewezen.
De natuur zoals het er nu uitziet is mensenwerk.
Daarbij werden en worden regelmatig fouten
gemaakt.
En die fouten moeten worden hersteld .Correctie achteraf dus. Jaarlijkse afschot en niet zoals hier in Nederland de gewoonte is alles maar op zijn beloop te laten en door te schuiven naar de volgende generatie{s).
Natuurlijk kunnen we daarover lekker kissebissen
op het forum.Daar is niks mis mee.
Maar ja,voor je het weet wordt je tekst verkeerd geinterpreteerd of heb je een onfortuinlijke
zinswending gebruikt. Dan zijn de rapen gaar.
Vr.groeten,
ANTONI


Eelke
Website Member
Posts :144

Website Member
2011-11-10 - 02:58:57 send message to Eelke

Dit bericht is 7 keer gewijzigd

quote
Er is geen sprake van een trucje. In je reactie suggereer je dat Ruben de waarheid zou kunnen verdraaien. Dat vind ik wérkelijk respectloos en dat heb ik ook gemeld.
Het zou je sieren als je hiervoor je excuses aanbiedt aan Ruben, zelfs als je het niet zo bedoeld zou mogen hebben.


Mocht Ruben dit verkeerd opgevat hebben dan wil ik zeker mijn excuses aanbieden, bij deze.
Mijn enigste doel van de opmerking aan Ruben was om hem een duwtje in de rug te geven en zo zijn "bronnen"/linken bekend te maken.

De suggestie die jij meende te zien was er in mijn beleving niet.
Van het doorvertellen van "verhalen" of gegevens is algemeen bekend dat dit niet ten goede komt aan de kwaliteit / het waarheidsgehalte van dit verhaal.
Dit dus in algemene zin en niet gericht tegen Ruben of wie dan ook.

Bovenstaande aangepaste bericht had je ook anders op kunnen opvatten.
Een afleidingsmaneauvre is leuk, echter meende ik te zien dat jij mijn "pijlen" naar Ruben af liet ketsen alwaar ik niet veel waardering voor op kan brengen.
Ik kreeg daardoor zeer sterk het idee dat jij anderen de kastanjes uit het vuur wou laten halen om zo niet te hoeven antwoorden op mijn andere opmerking.

Misschien zitten we langs elkaar heen te praten?




Plaats een reactie



Er zijn in totaal 111 bezoekers op de site, waarvan 3 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede