Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > Kruiden hebben de toekomst Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.



Rogert
Website Member
Posts :1303

Website Member
2011-02-01 - 15:55:21 send message to Rogert

Hoi Ruben,

Ik schrijf niet dat het slecht is voor de vogel want ben van mening dat er wel degelijk mineralen en andere bouwstoffen zijn die uit roodsteen en clay-block opgenomen worden. Maar ik kan nergens het verschil in kwaliteit vinden.

Er wordt wel geschreven dat klei bepaalde voedingsstoffen bind die de vogel nodig heeft voor de celopbouw. Dus dagelijks gebruik is af te raden. Want dan worden er wel degelijk bepaalde bouwstoffen onttrokken uit de voeding. Maar ik denk dat de vogels dit zelf wel goed kunnen doceren.

Vogels komen van heinde en verre om zich te goed te doen aan de clay-licks in zuid amerika. En er worden dagelijks honderden papegaaien waar genomen. Maar het zijn echt niet elke dag dezelfde die daar komen eten. Vogels zwerven hele gebieden af op zoek naar bepaalde stoffen die verspreid over een groot gebied. Deze worden van generatie op generatie door gegeven aan hun jongen en zo weten ze allemaal deze gebieden te vinden.


Ruben31
Website Member
Posts :791

Website Member
2011-02-01 - 16:45:56 send message to Ruben31

Ik heb vandaag eens gebeld met iemand die erg veel van kruiden af weet en dit gebruikt bij zijn vogels.

Hij wist me te vertellen dat je sommige kruiden niet elke dag mag gebruiken omdat deze kruiden sommige vitamines afbraken in het vogellichaam.
Net zoals het water aanzuren wat er voor zorgt dat kalk word afgebroken.

Voorbeeld:
Knoflook zou bij dagelijks verstrekking vitamine k en b afbreken.


henkdelaat
Website Member
Posts :1328

Website Member
2011-02-01 - 23:14:59 send message to henkdelaat

Rogert,

Ik zeg ook niet dat Clay-Blok dagelijks gebruik maar dat ik dit regelmatig over het zachtvoer strooi.

Je kan gezuiverde houtskool kopen er staat ook op het pak dat het gezuiverde houtskool is.
Ik leg enkele stukken houtskool boven op het gaas van de kooien dan kunnen ze het pakken als het nodig is dwingen doe ik niets.

Al jarenlang geef ik regelmatig Shanghai Ginseng Royal Jelly in het drinkwater.

Royal Jelly is een gelei die door de werkbijen uit hun klieren afgescheiden wordt.
Deze gelei heeft van nature een sterk vitaliserende en verjongende werking.
Ik doe dan 1 ampul in 1½ ltr water en geef dit dan 3 dagen.

Je moet ook niet dagelijks kruiden,vitamine,groenten,fruit,noten,houtskool,clay-bloc en dergelijke geven,maar alles op zijn tijd.
Een vogel in de natuur kan ook niet het hele jaar over alle voeding beschikken.
Elk seizoen heeft zijn eigen zaden,bloemen en planten.

Henk.



ParkietenPeter
Website Member
Posts :4054

Website Member
2011-02-02 - 07:51:23 send message to ParkietenPeter

Ik denk dat bij het 'reinigen' van het lichaam nog eens te meer geldt dat overdaad schaadt.

In bijvoorbeeld da aquariumtechniek is het algemeen bekent dat je niet over actiefkool moet blijven filteren maar enkel na het kuren en voor een korte periode. Omdat het 1) uitwerkt en 2) alle bacterien uitfiltert. Inderdaad ook de goede/noodzakelijke.

Zo heeft iedereen blijkens weer zijn methode en middelen die voor hem (zijn vogels) werken. Zo is iedere vogel en ieder omstandigheid anders.

Onderzoekt alles en behoudt het goede.

wink ;) Peter


yaro
Website Member
Posts :177

Website Member
2011-02-02 - 17:36:54 send message to yaro

henk zou die Shanghai Ginseng Royal Jelly niet beter zijn in ons drinkwater verjongen kan geen kwaad toch


whitebulldog
Oud Lid
Posts :1314

Oud Lid
2011-02-02 - 20:50:59 send message to whitebulldog

quote

Al jarenlang geef ik regelmatig Shanghai Ginseng Royal Jelly in het drinkwater.

Royal Jelly is een gelei die door de werkbijen uit hun klieren afgescheiden wordt.
Deze gelei heeft van nature een sterk vitaliserende en verjongende werking.
Ik doe dan 1 ampul in 1½ ltr water en geef dit dan 3 dagen.



kan je hier nog iets meer over vertellen, vind het wel interessant, waar koop je het bijvoorbeeld, en wat is er beter, anders aan dan bijv de stuifmeelkorrels die ikzelf nu ook al geef gemengd door mijn eivoer.


henkdelaat
Website Member
Posts :1328

Website Member
2011-02-03 - 12:59:36 send message to henkdelaat

whitebulldog.

Jaren terug(+/_10á15 jaar)heeft er eens een ingezonden stuk in Onze Vogels gestaan hierover.
Daar stond een hele beschrijving bij.

Ik ben er toen mee begonnen en ben het altijd regelmatig blijven gebruiken.

Mijn Lori's zijn er ook gek op.

Je kan even kijken op Google daar staan adressen en foto's op.
Het is ook te koop in een reform winkel(Gentiaan)€ 6,50 per doos van 10 ampullen.

Toen ik ook nog forpussen kweekte gebruikte ik één ampul op 3 ltr water.

ParkietenPeter,

Overdaad schaad altijd.
Ik zet er ook telkens bij dat ik alles regelmatig
gebruik,en dan is dat op jaarbasis.

Henk.



Rogert
Website Member
Posts :1303

Website Member
2011-02-10 - 13:32:08 send message to Rogert

Voor de geïnteresseerde hebben Ruben1 en ik een basis mengsel samen gesteld en zal ik ook even uitleggen waarom:

Basis mengsel van:

Appel, wortel, paprika, basilicum, bieslook, bleekselderij, gember, (is allemaal in de supermarkt te krijgen)

Drie keer per week verse Knoflook
Drie keer per week Oregano (Ropabird)
Drie keer per week Mierikswortel (kruidenwinkel € 1,00 / 100 gr)

Als aanvulling kunnen de volgende producten gebruikt worden:

-Vogels in de rui of vlak voor de rui: dille en paardenstaart
-Vlak voordat er eieren gelegd moeten worden: Sali
-Om te ontwormen: papaja
-Lustopwekkend: Jasmijn, maar alleen gebruiken als de pop in conditie is en niet tijdens de ei-leg. (ongeveer 1 week voor de ei-leg gebruiken)

-Als verrijking: 1 keer per week wilg (overige aanvulling met andere takken.)
-Als verrijking: 2 dagen achter elkaar Vlierbes, daarna 2 weken niet. (is giftig, maar bestrijd infecties en werkt ontwormend)
-Als verrijking: Paardenbloem (blad, bloemen en stelen)

-Na luisbesmetting: brandnetel en bieslook
-Voor ontspanning Lavendelblad toevoegen. (mag dagelijks)
-Tijdens stress: valeriaan

De kruiden kosten bijna allemaal € 0,80 per bosje op de markt, sommige dingen als Vlier, wilg, paardenstaart kun je zelf oogsten.

-Uitleg: Appel, wortel en paprika voor de smaak en kleur (sommige vogels prefereren een bepaalde kleur waardoor ze andere dingen leren eten omdat het er aan vast plakt). Appel met klokhuis bevat blauwzuur en werkt ontwormend.

-Basilicum, Verhoogt weerstand tegen infectie, bevorderd spijsvertering
-Bieslook: Tegen bloedarmoede en bevordert spijsvertering
-Bleekselderij: Diureticum*, ontstekingsremmend, verminderd artritus symptomen
-Gember: Versterkt immuniteitsreactie, tegen flatulentie
-Verse Knoflook: Antimicrobacteriele werking, dood schimmels
-Oregano (Ropabird): Zie http://www.vogelarena.com/forum/forum_read.php?id=10745&recordnum=0
-Mierikswortel: Mild diureticum*, reinigt longen, antimicrobiele werking, stimuleert spijsvertering
-Dille: Bevorderd spijsvertering, helpt tegen koliek, versterkt veren
-Paardenstaart: Versterkt veren, bevordert gezonde bot- en weefselgroei, reguleert olieproductie van de huid.
-Sali: Bevorderd vruchtbaarheid, bevorderd kalkvoorraad voor eieren dit komt omdat het de oestrogeen hormonen bevordert en dit stimuleert de opslag van kalk in de botten. Niet tijdens de ei-leg gebruiken maar er voor en niet te veel gebruiken.
-Papaja: Stimuleert de spijsvertering, en werkt als ontworming voor spoel en rondworm.

-Wilg heeft een vergelijkende werking als aspirine. Ik weet niet of dit voor een vogel ook verslavend kan werken vandaar dat ik het maar één keer in de twee weken adviseer.

-Paardenbloem: Stimuleert lever, vergroot aanmaak van gal, bloeddruk verlagend, kaliumbron
-Brandnetel en Bieslook: Tegen bloedarmoede en bevordert spijsvertering
-Lavendel: Tegen depressie, pepmiddel, verminderd angst/spanning, bevordert spijsvertering
-Valeriaan: Werkt kalmerend, goede nachtrust

Hierbij wil ik wel aantekenen dat veel van deze kruiden omschreven zijn voor mensen en een deel gericht op dieren. Het is dus raadzaam om zelf een keuze te maken van wat je wel wilt gebruiken en wat niet en dat je je er in verdiept.

*Diureticum: is een middel dat de uitscheiding van water door de nieren bevordert. Het gevolg hiervan is een verhoogde productie van urine.

Graag zou ik van jullie willen weten welke werking Rabarber, gemalen Cocos en Anijs hebben aangezien er beweert wordt dat het goed voor de vogels is.


rajar
Website Member
Posts :709

Website Member
2011-02-10 - 15:03:55 send message to rajar

Anijs; Zogvormend (niet zo belangrijk voor vogels)
Slijm oplossend.ter bevordering van de menstruatie en urinelozing en tegen blaas- en nierstenen.
Rabarber;rabarber.nl
Gemalen cocos; ?

Een kleine aanvulling op Rogert zijn verhaal.


Bleekselderij is vooral een indicator van een nieraandoening daar dit de nieren reinigt.
Vogels die een nierprobleem hebben eten over het algemeen veel bleek of groenselderij. Echte bleekselderij is bijna nergens verkrijgbaar.
Het ontwormend effect van papaya zijn eigenlijk alleen de pitjes. (ook goed voor jezelf bij brandend maagzuur)
Bij mij wordt rucola ook erg goed gegeten maar de waarde hiervan voor de vogels kan ik nog niet vinden.

Uit eigen ervaring blijkt dat er een 5 tot 7 dagen cyclus is van opname van bepaalde voedingsmiddelen.
Als je rode bieten voert kan je dit het beste constateren. De eerste dag van voeren wordt het goed gegeten de tweede dag wat minder en de derde dag kijken ze het niet aan.Na 5 tot 7 dagen wordt het weer gegeten.Dit gaat bijna voor alle groenten en fruit op.


Ruben31
Website Member
Posts :791

Website Member
2011-02-10 - 19:27:55 send message to Ruben31

Ze vreten het niet Rogierlaugh :D


Rogert
Website Member
Posts :1303

Website Member
2011-02-10 - 22:06:21 send message to Rogert

Dan heb je natuurlijk van die verwende snotapen. Bij mij wordt bijna alles heel goed gegeten. Ik meng het met mijn ei-voer en ik zie de vogels geregeld op de bak zitten.

Misschien kun je wat minder zaad geven en ze een beetje uit hongeren? Zo leren ze vanzelf de culinaire kruidenkeuken van Ruben kennen.

Wat de boer die kent ......


Ruben31
Website Member
Posts :791

Website Member
2011-02-10 - 22:10:22 send message to Ruben31

Volgende week weer kouder rogier.

Uithongeren is geen optie,ik wil ze in concitie houden.

Tja,twentse vogels he.
Eigenwijs?

Mischien moet ik zelf voor de voliere gaan zitten en een plant basilicum naar binnen proppen zodat ze zien dat het lekker is.

Ik ga het stukje bij beetje in gedoseerde porties aan het eivoer toevoegen net zoalang totdat ze het eten.


Rogert
Website Member
Posts :1303

Website Member
2011-02-13 - 08:14:06 send message to Rogert

Wilg:

Amandelwilg, boswilg, gele treurwilg, katwilg, schietwilg bevatten "tannine, aspirinezuur en fenolische glycosiden". deze stoffen kunnen bij langdurige inname in grote hoeveelheden giftig zijn voor het dier. De concentratie verschilt per wilgensoort, grondsoort en seizoen. De lange vezels kunnen obstipatie veroorzaken. Wilg is uitstekend geschikt voor alle plantenetende diersoorten. Over het algemeen wordt het goed opgenomen en zijn de risico's laag.

Bron: Harpij; Browse identificatie boek ISBN 978-90-816048-1-9

Dit boek gaat over bomen en struiken die wel of niet geschikt zijn voor dierlijke consumptie.

Ik denk dat langdurig gebruik van wilg, en dan doel ik op het aspirinezuur, een verslavende werking kan hebben. Het afwisselen van takken van andere planten lijkt mij een ding om eens over na te denken.


Ruben31
Website Member
Posts :791

Website Member
2011-02-13 - 08:24:22 send message to Ruben31

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Hoi Rogier.

Ik gebruik dikke takken wilg voor in mijn broedblok en ververs deze 2x in de week omdat ze dan volledig zijn afgeraspt.

Dus dit zou slecht kunnen zijn?
De meeste mensen met kromsnavels verstrekken toch regelmatig wilgetakken voor hun knaagbehoegfte.


henkdelaat
Website Member
Posts :1328

Website Member
2011-02-13 - 10:02:44 send message to henkdelaat

Ruben31 schrijft:

Ik gebruik dikke takken wilg voor in mijn broedblok en ververs deze 2x in de week omdat ze dan volledig zijn afgeraspt.

Dus dit zou slecht kunnen zijn?
De meeste mensen met kromsnavels verstrekken toch regelmatig wilgetakken voor hun knaagbehoegfte.

RUBEN31
Dit is inderdaad slecht,en ik denk dat het door de jaren heen verkeerd is overgenomen door beginnende kwekers die ergens gehoord hebben dat een ervaren kweker regelmatig verse wilgentakken aan zijn vogels geeft.

Dit regelmatig verstrekken van wilgentakken is zeker niet wekelijks want dan is wat Rogier schrijft zeker van toepassing.

Regelmatig kan ook enkele keren per jaar zijn.

Ik verstrek verse wilgentakken 4á6 x per jaar,is afhankelijk hoe snel de vogels ze kort hebben geknaagd.
Wel spoel ik ze eerst goed schoon,i.v.m. besmette ontlasting van vogels.

Wat je ook aan je vogels geeft doe dit met mate en als het kan seizoen gebonden.

Henk.




Plaats een reactie



Er zijn in totaal 128 bezoekers op de site, waarvan 0 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede