Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > Kruiden hebben de toekomst Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1 2 3 4
volgende >>>


Auteur Onderwerp : Kruiden hebben de toekomst
Rogert
Website Member
Posts :1303

Website Member
2011-01-26 - 08:46:29 send message to Rogert

Ik kwam op een site de volgende links tegen en deze wil ik graag met jullie delen.

Het is even een worsteling om er doorheen te komen dus als je interessante stukken uit deze teksten haalt zou het handig zijn om deze delen naar dit forumonderwerp te kopiëren. Vermeld dan wel even uit welke link je het gehaald heb.

Het zijn allemaal stukken gepubliceerd door de Universiteit van Wageningen.

http://edepot.wur.nl/115920
http://edepot.wur.nl/33462
http://edepot.wur.nl/50709
http://edepot.wur.nl/8741

Veel leesvreugde!


Rogert
Website Member
Posts :1303

Website Member
2011-01-28 - 12:23:28 send message to Rogert

2e link, pagina 3:

Op basis van de gevonden literatuur lijken de volgende planten interessant te zijn als preventief of curatief middel
tegen wormen:
knoflook (Allium sativum)
papaja (Carica Papaya)
Sint Janskruid (Hypericum perforatum)
moerasrozemarijn (Ledum palustre)
heilige basilicum en/of muntplant (Ocimum sanctum, Ocimum gratissimum)
boerenwormkruid (Tanacetum vulgare)


Ruben31
Website Member
Posts :791

Website Member
2011-01-28 - 13:01:48 send message to Ruben31

Ik heb een half uur zitten huilen toen ik de stukken las rogert.razz :p


Rogert
Website Member
Posts :1303

Website Member
2011-01-28 - 15:14:18 send message to Rogert

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Ja, stonden er te veel moeilijke woorden in?

Ik heb ze ook nog niet allemaal door genomen, maar er staan wel wat dingen in die interessant zijn. Maar we moeten ze er tussenuit vissen. Bovengenoemde planten zijn ook niet allemaal geschikt als worm middel maar ze zijn onderzocht op hun werking.

Voornamelijk in de derde link staan een hoop planten beschreven die goed werken bij pluimvee.


henkdelaat
Website Member
Posts :1328

Website Member
2011-01-28 - 15:17:56 send message to henkdelaat

Waarom niet gewoon een goed Onkruid zaad????

Wij noemen het onkruid zaad maar er zitten ook allerlei soorten kruiden in.

De vogels kunnen dan zelf kiezen wat ze nodig hebben.

Ik beschouw het als de medicijnkast voor vogels in gevangenschap.

Henk.


Ruben31
Website Member
Posts :791

Website Member
2011-01-28 - 15:23:53 send message to Ruben31

Je onderschat me mijn vriend.


Rogert
Website Member
Posts :1303

Website Member
2011-01-28 - 15:34:50 send message to Rogert

Hoi Henk,

Ik denk dat dat wel degelijk een goede basis is voor een gezonde vogel. Maar voor sommige vogels zijn onkruid zaden te fijn om te eten.

En het is niet per definitie zo dat het zaad de nodige werking heeft. Het kunnen ook de plantdelen op zich zijn die werkzaam zijn tegen bepaalde dingen.

Lees de derde link maar goed door. Hierin staan echt veel planten beschreven met hun werking.

Het kan ook heel interessant zijn om bepaalde kruiden in je volière aan te planten zodat de vogels andere delen van de planten kunnen opeten.

Zo is het voor kalkoenen en fazanten erg interessant om mosterdzaad te planten om Blackhead tegen te gaan.

Combinatie van knoflook met kaneel schijnt dus erg goed te zijn voor een gezonde darmflora bij de vogel (mits deze een darmflora hebben).

En zo nog veel meer. Ook de Oregano wordt beschreven wat de laatste tijd al een "HOT" onderwerp is.


henkdelaat
Website Member
Posts :1328

Website Member
2011-01-28 - 18:21:50 send message to henkdelaat

Hoi Rogert,

Dat klopt wat je schrijft van die planten delen.
Maar ik kweek met 5 verschillende soorten papegaaien.
En al jaren lang,en heb afgelopen jaar voor het eerst in 30 jaar BAYTRIL gebruikt voor een amazone van 20 jaar oud.
Anders is er bij mij nergens een medicijn te vinden voor mijn vogels.
Dus is het dan zo wijs om allerlei middeltjes uit te proberen waarvan mensen de werking niet weten.
Henk.


Rogert
Website Member
Posts :1303

Website Member
2011-01-28 - 20:14:18 send message to Rogert

Hallo Henk,

Ik snap niet helemaal wat u bedoeld.

Dat u door goede voeding uw dieren erg gezond houd vind ik uitermate goed om te horen. Ik probeer datzelfde alleen verrijk ik mijn voeding met kruiden.

De voeding waar ik over spreek is een aanvulling op een goed zaadmengsel. Dit is ter ondersteuning van de gezondheid en ter variatie op de basisvoeding. Deze voedermiddelen worden omschreven en uitgelegd in de 3e link. Het gaat hier voornamelijk over plantaardige voeding uit de kruidenhoek.

Dieren kunnen op verschillende manieren ziek worden. In onze Avicultuur is de infectiedruk hoger dan in de natuur. De ene vogel kan in gevangenschap makkelijker een andere vogel besmetten of infecteren met ongewenste ziektekiemen. Om de weerstand van onze dieren te verhogen geef ik een variatie aan kruiden. Dit is een aanvulling die alleen wat extra moeite kost maar geen extra geld. Je gebruikt nl iets minder zaad en dat compenseert de aanschaf van deze kruiden.

Zaden bevatten een basis aan bouwstoffen maar van veel zaden is niet bewezen dat ze ook heilzaam zijn. Een goede basis aan bouwstoffen zorgt er voor dat je dier gezond is maar kan niet voorkomen dat hij niet ziek wordt. Dat is waarom ik het aan vul met voeding waarbij onderzocht is dat deze een verhoging van de weerstand geeft of onderdrukkend is voor ziektekiemen. Dit geeft nog steeds geen garantie dat het dier niet ziek wordt maar het ondersteunt het dier wel.

Het mooiste zou zijn als we allemaal een kerngezonde vogel collectie zouden hebben. Maar het tegendeel wordt bewezen aan de vele forum onderwerpen over zieke vogels. Het medicijngebruik is ook gigantisch in de dierhouderij. Ik probeer dit te minimaliseren door ook geneeskrachtige planten te gebruiken.

Ondanks dat u minimaal medicijnen gebruikt heeft kan ik mij niet voorstellen dat u geen uitval heeft onder uw vogels, dat er wel degelijk jongen uitvallen door onbekende oorzaken, dat u geen wormmiddelen of luis sprays gebruikt.


Ruben31
Website Member
Posts :791

Website Member
2011-01-28 - 20:43:16 send message to Ruben31

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Ik verwijt de vele zieke vogels aan het geklooi met verwante vogels.
Door inteelt krijg je zwakke dieren die vaak ziek worden.
De natuur doet zijn werk uitermate goed wat dit betreft.
Voor ons als kweker/hobbyist is het vervelend.

De meeste mensen hebben van geen weet welke heilzame planten er allemaal in de natuur groeien.
ik ben er ook van overtuigd dat bv vogels in het wild donders goed weten welk plantje ze moeten nuttigen wanneer bv hun darmstelsel van slag is.
Rogier heeft mij erg aangestoken met deze topic en ik ga aan de slag met kruiden.
Eerst maar eens goed wat info van internet plukken en ik heb reeds een boek bestelt over heilzame kruiden.
En rogier,lavendel en salie lijken hun werk te doen. wink ;)

Ben benieuwd.


goudparkiet
Website Member
Posts :100

Website Member
2011-01-28 - 21:20:33 send message to goudparkiet

quote
Eerst maar eens goed wat info van internet plukken en ik heb reeds een boek bestelt over heilzame kruiden


Welk boek?????


Ruben31
Website Member
Posts :791

Website Member
2011-01-28 - 21:55:56 send message to Ruben31



henkdelaat
Website Member
Posts :1328

Website Member
2011-01-28 - 23:04:26 send message to henkdelaat

Hoi Rogert,

Uitval is er bij elke kweker,maar dit is bij mij meestal door de leeftijd van de vogel,en zelden door legnood.
Uitval bij jongen is bij mij wel eens voorgekomen,maar dit kwam omdat de ouders stopten met voeren.
Wat hiervan de oorzaak is geweest weet ik nog niet,hoewel ik wel een vermoeden heb.
Nieuwe aankoop vogels krijgen bij mij een kuur van Oxytetracycline HCI.
Wel heb ik een gevarieerde voeding van een goede zaadmengeling,kiemzaad,eivoer,groenten,fruit,roze-bottel,en altijd een paar druppels chloor in het drinkwater behalve als ze een vitamine kuur van 7 dagen krijgen,en die krijgen ze in het najaar tijdens de rui en in het voorjaar voordat de kweek begint.
Ook hebben ze regelmatig gezuiverde houtskool ter beschikking(is voor darmstoornis)
En sinds enige tijd Clay-blocs(is voor het ontgiften van het darmstelsel).
Maagkiezel uit Mill,en Oestergrit,en Gistocal.

Absoluut geen grit waar roodsteen in zit want dat is voor duiven en kippen die zaden ongepeld eten,maar niet voor vogels die zaad pellen.

Wormmiddel(panacuur)krijgen ze 1 á 2 keer per jaar alleen de Rosé's die krijgen dit vaker omdat die vaak op de grond zitten.
Voor bloedluis gebruik ik alleen bosvarens.
Vogels zitten bij mij allemaal overkapt of binnen.
In de kweekruimte hangt een ionisator.

Ik heb vorig jaar een andere zaadmengeling geprobeerd maar ik ben daar na 4 maanden vanaf gestapt omdat mijn vogels het maar minimaal opname en in conditie achteruit gingen.

Henk.



Ruben31
Website Member
Posts :791

Website Member
2011-01-29 - 08:29:11 send message to Ruben31

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Ik kan me voorstellen waarom je chloor in je water gebruikt maar is dit niet slecht voor de vogels?


Ton Koek
Website Member
Posts :3551

Website Member
2011-01-29 - 11:38:54 send message to Ton Koek

De bosvarens tegen luis, kun je daar wat meer over vertellen Henk?


henkdelaat
Website Member
Posts :1328

Website Member
2011-01-29 - 12:14:18 send message to henkdelaat

Ruben31,

Ik gebruik dit al jaren,en het zijn maar enkele druppels op 20 ltr water.
Het is voor ontsmetting en tevens ook tegen worm.
Ik heb dit gezien bij een grote papegaaien kweker.
Duiven en sier kippen houders gebruikte vroeger een zoutzuur oplossing,als de duiven terug kwamen van de vlucht of als de kippen terug kwamen van een TT ,maar dit luistert zo nauwkeurig dat het bijna niet te doen is.
(op dit forum staat daar meer over beschreven).

Ton Koek,

Bosvarens gebruikte men vroeger tegen luizen in kippen hokken en in schapen stallen tegen luizen.
Geven schijnbaar een speciale geur af waar luizen niet tegen kunnen.
Ik heb sinds ik dit gebruik nooit geen luizen meer in de kweekkooien+nestkasten.
In de nestkasten gebruik ik ook afval van shag,daar doe ik +/_ 50 gr van onderin de nestkast,voordat ik de geplette wilgentakken er boven op doe.
Ik gebruik ook geen chemicaliën om de hokken schoon te maken.
De nestkasten en de vloer ontsmet ik een paar keer per jaar met Dettol verdunt met water.

Henk.



Pagina : 1 2 3 4
volgende >>>

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 244 bezoekers op de site, waarvan 2 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede