Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > Kruiden hebben de toekomst Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.



ParkietenPeter
Website Member
Posts :4054

Website Member
2011-01-29 - 18:05:32 send message to ParkietenPeter

In de broedkasten afval van shag?
Mag dit gewoon de shag zijn? Ik rook nl. niet en heb dus ook geen afval.
Bedoel je hier trouwens het gruis mee? Ik neem niet aan de as?

wink ;) Peter


whitebulldog
Oud Lid
Posts :1314

Oud Lid
2011-01-29 - 19:09:09 send message to whitebulldog

in de duivenwereld ook heel bekend, de zgn tabakstelen worden daar gebruikt o.a ook tegen de luis.


henkdelaat
Website Member
Posts :1328

Website Member
2011-01-29 - 21:11:37 send message to henkdelaat

Parkieten Peter,

Het is het korte spul wat overblijft in het pakje shag,en toch niet opgerookt kan worden.

Ik laat kennissen het opsparen,en laat dit drogen bij de verwarming zodat het niet kan schimmelen.

Omdat het vroeger in de duiven wereld gebruikt werd,ben ik het ook gaan gebruiken.

Zorg wel altijd dat het goed droog is.

Henk.


Ton Koek
Website Member
Posts :3551

Website Member
2011-01-29 - 23:42:33 send message to Ton Koek

Van de tabak wist ik, de varens nog niet, dank voor de uitleg.
Nog even een volière bouwen en dan gaat o.a. die er in.


Rogert
Website Member
Posts :1303

Website Member
2011-01-30 - 10:42:29 send message to Rogert

Ik moet alle reacties nog even nalezen maar ik heb nog een boekenlink voor jullie:

http://www.bol.com/nl/p/nederlandse-boeken/geneeskrachtige-planten-kruiden/1001004007243960/index.html


Ton Koek
Website Member
Posts :3551

Website Member
2011-01-30 - 11:01:44 send message to Ton Koek



Rogert
Website Member
Posts :1303

Website Member
2011-01-30 - 11:26:05 send message to Rogert

Ik heb alles eens nagelezen en van de bosvarens vind ik een geweldige opmerking. Maar moet je nog ergens op letten met oogsten? Kun je ze drogen en hoe gebruik je het precies?

Ik lees ook dat je houtskool gebruikt. Houtskool bind giftige stoffen. Maar houtskool werkt ook kankerverwekkend.

Roodsteen is gemalen baksteen en deze bind ook giftige stoffen. Tevens haalt je vogels er mineralen uit die bouwstenen vormen voor het lichaam. Waarom is dit niet goed?

Een Clay-block heeft dezelfde werking als roodsteen of zijn hier bewezen onderzoeken van dat dit toch anders is?

Als je problemen hebt met de ontlasting kun je als natuurlijk alternatief kaneel gebruiken.

Chloor in het water om diverse bacteriën te doden: er zijn onderzoeken waaruit gebleken is dat er verschillende bacteriën een zure omgeving kunnen overleven. Worm eieren zijn ook in staat om een zure omgeving te overleven omdat ze altijd via het voer-maag-maagsap in de darmen terecht komen. Dus daar hoef je geen chloor voor te gebruiken.

Het nadelige gevolg van het aanzuren van je water is dat de maagsap klieren in het lichaam tot stilstand worden gebracht en dat het lichaam dus niet zijn natuurlijke functie kan uitvoeren. Tevens veroorzaakt zuur water botontkalking en zul je dus meer kalk moeten voeren. Kalk wordt alleen opgenomen in combinatie met Fosfor en dit zit in te weinig voedingsmiddelen. Je loopt dus het risico dat je vogel te weinig kalk kan opnemen ondanks dat het wel voldoende gevoerd wordt. Actie = reactie, en de reactie is onwenselijk.

Als alternatief voor chloor gebruik ik dus het Oreganopoeder en om wormen tegen te gaan gebruik ik knoflook en gember.

Ik heb al drie jaar mijn vogels niet ontwormd maar controleer het wel met een microscoop.

Lees ook dat Henk (Henk, het is geen persoonlijk aanval maar wil gewoon de discussie met je voeren) toch wel verschillende medicijnen gebruikt. De Oxyteteracycline is wel een medicijn met een brede werking: http://dopharma.com/nationaal/productinformatie/actieve%20grondstoffen/oxytetetracycline.htm
Hiermee haal je toch wel de natuurlijke weerstand van een vogel omlaag. Nu kweekt u in een afgesloten ruimte weinig invloeden van buitenaf maar voor de kweker met open buitenvolières is het besmettingsgevaar vele malen groter. Het risico op zieke vogels is groter waardoor het medicijngebruik toeneemt. Hiervoor prefereer ik kruiden.
Tevens is voor de veelgebruiker van dergelijke medicatie de kans groot dat er resistentie plaats vind. Dit is nu ook een "Hete" discussie in de bio-industrie.

Helemaal voorkomen van ziektes en gebruik van medicijnen kun je nooit. Maar als we ons een beetje verdiepen in de wondere wereld van de kruiden kunnen we op een gezonde manier onze vogels nog beter houden. En ik ben ook van mening dat juist onze jonge vogels erg veel baat hebben bij de opfok met kruiden dan met de opfok met medicijnen. Denk dat onbedoeld veel jongen dood gaan door de toxische werking van medicatie ter voorkoming van ziekte en dat dit ook invloed heeft op de ontwikkeling van het lichaam en hun voortplanting.


henkdelaat
Website Member
Posts :1328

Website Member
2011-01-30 - 11:36:51 send message to henkdelaat

Rogert,
Dit is volgens mij voor menselijk gebruik????
nederlandse-boeken/geneeskrachtige-planten-kruiden.

Ton Koek,
Als ik een boek zou kiezen zou ik dit nemen.
Dit gaat over kruiden en planten voor vogels.

Media boek.nl,

Onkruiden,zaden,insecten,en bessen,voor vogels.

Staan er in deze boeken ook in hoeveel er gebruikt moet worden p/kg lichaam gewicht??

Dat is volgens mij uiterst belangrijk.

Henk.


Ton Koek
Website Member
Posts :3551

Website Member
2011-01-30 - 11:43:50 send message to Ton Koek

Ik heb het boek zelf niet, ik zie alleen het advies regelmatig voorbijkomen.

Ik wil zelf diverse kruiden aanplanten zodat de vogels zelf naar behoefte ervan kunnen opnemen.
In mijn vorige volière zag ik dat sommige kruiden heel veel, andere alleen af en toe worden gegeten.
Als ik iets wil sturen, meng ik het fijngeknipt door het eivoer.


henkdelaat
Website Member
Posts :1328

Website Member
2011-01-30 - 14:50:53 send message to henkdelaat

TON,

Toen ik nog kanaries en cultuur vogels had,deed ik altijd wat bloemen zand in een bakje,lxbxh 50x20x6 cm daar strooide ik onkruid zaad in en liet dit uitschieten onder een glasplaat tot zo.n 2 cm en zetten dit in de voliëre,je wil niet weten hoe graag ze dit eten.
Als er jonge vogels waren,zetten ik 2 x p/d een bakje in de voliëre.
Je kan er e.v.t. een gaasje er boven opleggen anders heb je kans dat ze de grond eruit pikken.
Let wel op dat je geen bemestte aarde neemt.
Wat ik ook deed,een hoopje konijnen mest in een hoek van de voliëre,daar komen hele kleine wormpjes in,en dan 1 x p/w omspitten.

Henk.


Ton Koek
Website Member
Posts :3551

Website Member
2011-01-30 - 17:48:11 send message to Ton Koek

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Bij mij was de hele bodem gewoon tuingrond, er groeit van alles in en ook de aarde zelf werd regelmatig gegeten. Ik heb daar nooit een nadeel in gezien.
Af en toe een handje zaad onderharken en je hebt snel een "groene" bodem.
In mijn nieuwe volière straks wordt de bodem vooral klei, voor sommige planten zal daar wat zand bij moeten doen denk ik.

Ik heb al een aardig lijstje planten en kruiden uit de artikelen samengesteld, erg handige links, bedankt Rogert!


Ruben31
Website Member
Posts :791

Website Member
2011-01-30 - 20:08:03 send message to Ruben31

Morgen maar eens wat kruiden gaan kopen.

ik ga knoflook,brandnetel,salie en oregano(heb ik al in poedervorm van ropafarm)kopen en ga dit dagelijks door mijn voeding van de vogels mengen.

Ik weet nu welke werking ze hebben.
Komt bij dat ik wekelijks wilg verstrek aan de pyrrhuras en dit schijnt ook erg goed te zijn.
Ik vind dit allemaal zeer interesant.

Als je nagaat dat knoflook preventief werkt tegen een wormenbesmetting en ook nog eens antibacterieel sla je twee vliegen in 1 klap.


henkdelaat
Website Member
Posts :1328

Website Member
2011-01-30 - 20:43:17 send message to henkdelaat

Rogert.

(vr)Ik lees ook dat je houtskool gebruikt.

(antw)Gezuiverde Houtskool gebruik ik voor darmstoornis,(dunne of gekleurde ontlasting)werkt hetzelfde als NORIT bij mensen.

(vr)Roodsteen is gemalen baksteen en deze bind ook giftige stoffen.

(antw)Roodsteen is met zeer hoge temperatuur gebakken en daar zitten dan weinig werkende stoffen in.

(vr)Een Clay-block heeft dezelfde werking als roodsteen of zijn hier bewezen onderzoeken van dat dit toch anders is?

(antw)Ik weet niet of er een onderzoek naar geweest is.
Een Clay-bloc is zuivere verse gedroogde klei waar alle mineralen nog in aanwezig zijn.
Kan je zo in je hand fijnknijpen.
Ik strooi dit regelmatig over het zachtvoer.

(vr)De Oxyteteracycline is wel een medicijn met een brede werking.

(antw)Ik gebruik dit uitsluitend als ik nieuwe vogel(s) aankoop,verder gebruik ik dit nooit.
Deze nieuwe vogel(s)krijgen daar gelijk een vitamine kuur achteraan.

(vr)Nu kweekt u in een afgesloten ruimte weinig invloeden van buitenaf maar voor de kweker met open buitenvolières is het besmettingsgevaar vele malen groter.

(antw)Ik kweek gedeeltelijk binnen(i.v.m. geluids overlast)de rest zitten gewoon buiten,maar alles is wel goed overkapt.

Ik ben niet tegen gebruik van kruiden en planten.
Mijn vraag aan het begin was,waarom geen onkruidzaad gebruiken??
Ik weet dat er kwekers zijn die een medicijnkast hebben voor hun vogels.
Maar welke medicijnen en hoe ik deze gebruik kan u hier lezen.

(vr)Helemaal voorkomen van ziektes en gebruik van medicijnen kun je nooit.

(antw)Ik denk dat als je bij aankoop een vogel preventief behandelt dat je het risico van besmetting verlaagd.

(vr)Maar als we ons een beetje verdiepen in de wondere wereld van de kruiden kunnen we op een gezonde manier onze vogels nog beter houden.
En ik ben ook van mening dat juist onze jonge vogels erg veel baat hebben bij de opfok met kruiden dan met de opfok met medicijnen.
Denk dat onbedoeld veel jongen dood gaan door de toxische werking van medicatie ter voorkoming van ziekte en dat dit ook invloed heeft op de ontwikkeling van het lichaam en hun voortplanting.

(ANTW)Daar ben ik het 100% mee eens.

Henk.


Rogert
Website Member
Posts :1303

Website Member
2011-02-01 - 10:40:24 send message to Rogert

Hoi Henk,

Heb even een kleine speurtocht op internet gedaan en kan geen feiten vinden over clay-block of roodsteen. Het is vaak de commercie die een product ophemelen zonder de feiten of onderzoeken weer te geven. Maar kon wel vinden dat dagelijks gebruik wordt afgeraden omdat klei, roodsteen maar ook houtskool zowel schadelijke stoffen opneemt als ook noodzakelijke stoffen. Je zou deze producten dus niet meer preventief moeten geven maar puur uit noodzaak (dus als je dier slechte ontlasting heeft).

Het alternatief voor een verstoorde darmwerking is rijst, beschuit en kaneel. Maar deze nemen geen giftige stoffen op maar herstellen de darmwerking.

De werking van houtskool is ook twijfelachtig. Ongezuiverde houtskool is kankerverwekkend en weet niet of de houtskool voor vogels gezuiverd is. Actieve kool werkt net als norit maar weet je zeker dat deze gezuiverd is? Kun je niet beter norit zelf gebruiken en alleen als het noodzakelijk is. Want ook de houtskool neemt nuttige voedingsstoffen op.

Bij aankoop van nieuwe vogels stuur ik altijd een mest monster op naar de dierenarts en kijk ik onder mijn eigen microscoop ook de mest na. Zo kun je veel gerichter bepalen of een vogel wat mankeert en of het noodzakelijk is om een vogel medicijnen te geven. Want ondanks de brede werking van Oxyterracycline wordt niet alles behandeld. En laat je nu net iets hebben wat buiten die behandeling valt? Tevens haal je de natuurlijk opgebouwde weerstand van de vogel omlaag.

Ik heb het boek: Onkruiden, zaden, insecten en bessen ook in mijn bezit. Hierin staan vele planten en insecten beschreven en hoe je ze moet kweken en oogsten. Maar er staat niet bij waar het goed voor is. Het boek schiet hierin te kort waarom ik toch naar de andere twee boeken wil verwijzen. Ik weet wel dat het geschreven is voor menselijke consumptie en dat niet alles ook te kopiëren voor dierlijk gebruik. Maar dan hebben we in ieder geval een leidraad om te kunnen kijken waar we eventueel "wat" voor kunnen gebruiken.

Voor een kruidensite verwijs ik naar: http://www.kruidenpakhuis.nl


Ruben31
Website Member
Posts :791

Website Member
2011-02-01 - 11:24:11 send message to Ruben31

Rogert.

Je typt dat klei ook goede stoffen opneemt.
Hoe verklaar jij het dan dat grote groepen papegaaien elke morgen naar de claylicks in peru komen en zich tegoed doen aan klei?

Het zou toch wel ergens preventief voor werken anders deden ze dat niet.
mischien dat ze het doen voor de mineralen en toch wat voedingstoffen.
maar wat ik heb gelezen doen ze dit om toch bepaalde giftige stoffen te binden en zo uit te schijden.




Plaats een reactie



Er zijn in totaal 129 bezoekers op de site, waarvan 1 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede