Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > pbfd waarschuwing Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.



Jacqueline
Website Member
Posts :1216

Website Member
2004-08-22 - 13:02:32

happy :)

Elke dierenwinkel of handelaar dient een administratie bij te houden waar hij zijn koopwaar vandaan heeft.
Zodat controle door bevoegde instantie's mogelijk is.

wink ;)


henkmeer
Oud Lid
Posts :354

Oud Lid
2004-08-22 - 13:12:14

in de bijna 25 jaar dat ik vogels heb is mij bij verkoop 1x gevraagd naar mijn naam enof adres.
Ik denk dat in zeker 90% er niet naar gevraagd wordt.

Henk


Hawkeye_NL
Oud Lid
Posts :1918

Oud Lid
2004-08-22 - 13:47:49

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Goede raad Johan JW! happy :)

Respect,
Erwin


Hawkeye_NL
Oud Lid
Posts :1918

Oud Lid
2004-08-22 - 14:11:35

quote
Ik vraag me af, heeft zo'n overeenkomst ook juridische rechtsgeldigheid??
In Nederland kan je alles in een schriftelijke overeenkomst laten vastleggen. Deze overeenkomst is ook juridische rechtsgeldig! Zorg er wel voor dat zowel de koper als verkoper een exemplaar heeft die getekend is.

Bij Birdpages worden er zelfs geen vogels verkocht zonder dat er aan een aantal voorwaarden wordt voldaan die de koper en verkoper beschermen.

Respect,
Erwin


Mario
Oud Lid
Posts :436

Oud Lid
2004-08-22 - 15:12:48

Ik sluit mij aan bij Henkmeer nog nooit heeft een handelaar mijn naam of adres gevraagd toen ik naar de handel of winkel ging en nog steeds ga met vogels.
ZElfs als ze je nog nooit gezien hebben stellen ze geen vragen.
Sterker nog sommige kijken zelfs niet eens of de vogels gezond ed. zijn, ze tellen ze gewoon en gooien ze in een kooi of voliere bij de rest.


goffini
Oud Lid
Posts :619

Oud Lid
2004-08-22 - 19:49:54

Vind toch dat waarschuwen mag, als er duidelijke aanwijzingen zijn.
Als we allemaal ons mond houden dan is binnen no time heel nederland besmet.
Want ga er toch maar vanuit, dat dit soort vogels beslist op een of andere vogel beurs of markt worden aangeboden.
En je zal je moeizaam opgebouwde bestand maar voor je ogen zien afsterven.
Omdat er dingen verzwegen worden, want neem gerust van mij aan, iemand met dergelijke vogels kan praten als brugman om je te overtuigen dat hij het beste heeft dat er te koop is.
Mensen doen rare dingen als geld een rol speelt.!!!


PRECIES.



Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2004-08-22 - 19:51:03

quote
Ik vraag me af, heeft zo'n overeenkomst ook juridische rechtsgeldigheid??
Theoretisch heeft een schriftelijke overeenkomst tussen twee "bekwame" partijen rechtsgeldigheid.
De overeenkomst in het voorbeeld is echter te vrijblijvend en berust vooral op de gedachte: "je weet toch wel wat er bedoeld wordt?"
Verder staat er niet duidelijk vermeld wat ieders verantwoordelijkheid is, wie, wat gaat doen en waar de grenzen van redelijkheid liggen. In de praktijk kun je hiermee dus niets als de verkoper de overeenkomst tzt aan de rechter voorlegt.

Ik heb een paar aanpassingen aangebracht die denk ik wat meer juridische zekerheid bieden aan de koper (en aan de verkoper!)


Koopovereenkomst

Ondergetekenden,

Naam:................
Adres:...............
Woonplaats:..........
, hierna te noemen "de verkoper"

en

Naam:................
Adres:...............
Woonplaats:..........
, hierna te noemen "de koper",

verklaren hierbij ter zake van de aan- en verkoop van de hieronder beschreven vogel het volgende te zijn overeengekomen:

-De vogel zal binnen een maand na levering door, en voor rekening van, de koper ter medische keuring aan een daartoe bekwaam dierenarts worden aangeboden.

-Indien uit voornoemde keuring naar voren komt dat behandeling van de vogel als gevolg van een geconstateerde ziekte noodzakelijk is, dan dient de verkoper hier binnen een week na de keuring, met vermelding van de geschatte kosten, door de koper van op de hoogte te worden gesteld.
In dit geval kan door de verkoper worden besloten de verkoop ongedaan te maken, in welk geval de koopsom vermeerderd met de kosten van de keuring aan de koper dienen te worden vergoed.
Indien de verkoper de koop niet ongedaan wenst te maken, dan kan de koper dit eisen en heeft hij recht op teruggave van alleen de koopsom.
Indien zowel verkoper en koper de koop niet ongedaan wensen te maken, dan zal de vogel in overleg worden behandeld. De kosten van de keuring en behandeling komen dan voor rekening van de verkoper tot een maximum van de aankoopprijs vermeerderd met de kosten van de keuring. Het meerdere komt vervolgens voor rekening van de koper.

Indien bij voornoemde keuring blijkt dat de vogel een ongeneeslijke (besmettelijke) ziekte heeft, dan wordt de koopovereenkomst ontbonden en dient de verkoper het aankoopbedrag aan de koper te restitueren. De kosten van de medische keuring worden in dat geval door verkoper en koper gedeeld.

- Het geslacht van de vogel zal binnen een maand na levering, op initiatief van de koper, door een deskundige worden vastgesteld.
- Indien blijkt dat het geslacht van de vogel anders is dan zoals door de verkoper is gegarandeerd, kan de koper de koopovereenkomst ontbinden en dient in dat geval het aankoopbedrag vermeerderd met de kosten van de geslachtsvaststelling door de verkoper aan de koper te worden terugbetaald.


Soort vogel : ………………………………………………………………………

Latijnse naam : ………………………………………………………………………

Geslacht,
door de verkoper gegarandeerd:.............

Ring/chip : ………………………………………………………………………

Bijzonderheden : ………………………………………………………………………

Prijs vogel : € ……,………..


Aldus getekend te

Plaatsnaam...............
De dato..................



............. .............
Verkoper Koper


bosch424
Website Member
Posts :25

Website Member
2004-08-22 - 20:11:06

Deze koopovereenkomsten hebben geen enkele juridische rechtsgeldigheid als de voorwaarden niet zijn gedeponeerd bij een notaris.
Dus de koopovereenkomsten stellen helemaal niets voor.
Gerard


Hawkeye_NL
Oud Lid
Posts :1918

Oud Lid
2004-08-22 - 20:48:46

Elke verkoop overeenkomst heeft rechtsgeldigheid indien bijde partijen hiervoor hebben getekend. Hiervoor is geen notaris of dergelijke nodig. Het bovenvermelde overeenkomst is heel netjes opgesteld en zal zekers in geval van een meningsverschil worden aanvaard door de elke rechtbank als bewijs.

Erwin


Niltava
Website Member
Posts :3071

Website Member
2004-08-22 - 20:55:28

Dat meende ik ook ooit eens vernomen te hebben Bosch424, vandaar mijn vraag.

quote
Vind toch dat waarschuwen mag, als er duidelijke aanwijzingen zijn.
Als we allemaal ons mond houden dan is binnen no time heel nederland besmet.
Want ga er toch maar vanuit, dat dit soort vogels beslist op een of andere vogel beurs of markt worden aangeboden.
En je zal je moeizaam opgebouwde bestand maar voor je ogen zien afsterven.
Omdat er dingen verzwegen worden, want neem gerust van mij aan, iemand met dergelijke vogels kan praten als brugman om je te overtuigen dat hij het beste heeft dat er te koop is.
Mensen doen rare dingen als geld een rol speelt.!!!

PRECIES.
Das makkelijk. Volgens mij was hier helemaal niet eens wat duidelijk! Er was immers al een misverstand over de persoon in kwestie (Hawkeye dacht dat het een bepaald persoon was, maar die scheen het niet te zijn(alhoewel dat ook niet werd opgeklaard)).
Stel je voor, zoals ik al eerder heb gemeld dat de melder een concurent is of een negatieve ervaring heeft gehad die niet de verantwoordelijkheid is van de verkoper en zo zijn gram wil halen.
Het verhaal leidde ook niet tot de vaststelling dat de vogel(s) pbfd hadden, de verkoper had er geen zin meer in, maar dat wil nog niet zeggen dat de vogels het hadden.
Ik kan me voorstellen dat er mensen zijn die van alles vragen en onzinnige vragen stellen dat je denkt als goede kweker, daar gaan mijn vogels dan maar niet heen (heb ik tenminste wel eens gedaan).
Ik heb ook al eens mensen aan de deur gehad met een sinasappelkistje, ik vroeg waarvoor ze kwamen; "nou voor het blauwfazantje", die mensen hadden dus er echt geen kaas van gegeten.
Dat de persoon in kwestie zijn advertentie heeft weggehaald zegt ook nog niets. Zou ik ook doen als mijn naam onheus bejegend werd.

Wat ik met dit alles wil zeggen is dat de persoon in kwestie misschien wel alle schijn tegen heeft maar dat er niets bewezen is en dat onschuldige mensen problemen kunnen krijgen.

Misschien is het een idee om regelmatig hier te melden hoe de ziektverschijnselen er uit zien, welke vogels er extra gevoelig er voor zijn etc. Dit zodat iedereen die hier komt, "oude" en nieuwe leden, dit steeds onder ogen krijgen.

Een ander topic ging over de mogelijke komst van dierenwelzijnsregels, misschien zou de regering moeten verplichten dat er een rechtsgeldig overdrachtspapier komt met daarbij een (gezondheids)pbfdverklaring.


Niltava


Niltava
Website Member
Posts :3071

Website Member
2004-08-22 - 20:59:04

Waarop baseer je dat Hawkeye?
Ik meen namelijk eens een dergelijk geval te hebben gelezen of gezien op tv, was geloof ik over honden oid, dat een dergelijke overeenkomst (die dus wel was afgeven) zijn rechtsgeldigheid totaal miste.

Niltava

Zijn er ook rechters/advokaten in de zaal?


bosch424
Website Member
Posts :25

Website Member
2004-08-22 - 21:14:01

Erwin,
Gelukkig is het in Nederland niet zo alsdat jij zegt,want dat zou niet best wezen .
Op het gebied van juridisch recht maak je mij niks wijs,want hier heb ik dagelijks mee te maken.
Maar ik vind dat je zo maar niet iemand kunt beschuldigen zonder hard bewijs.
Iedereen die bij mij een vogel koopt,mag hem laten onderzoeken,maar een koopovereenkomst vind ik onzin,omdat het niks zegt,en als ik zelf ergens wat koop,hoef ik ook geen overeenkomst,want als je op het oog niet kunt zien of een vogel gezond is,moet je helemaal geen vogels kopen.
Gerard


leekgloster
Website Member
Posts :249

Website Member
2004-08-22 - 21:41:42

een koopovereenkomst moet of bij de k.v.k ofwel bij een notaris zijn neergelegd.
Is hier geen sprake van dan is de koopoverkomst niet rechtsgeldig.



erik
Website Member
Posts :141

Website Member
2004-08-22 - 22:07:46

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

user wiped their message


smedinga
Website Member
Posts :0

Website Member
2004-08-22 - 23:07:32

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Ik zou dhr Bosch graag vragen hoe hij het voor elkaar krijgt, om aan de buitenkant te zien of een vogel gezond is ??
Ik ben van mening dat een koopovereenkomst wel degelijk rechtsgeldigheid heeft, mits de voorwaarden goed vermeld staan, en ondertekend is door beide partijen. Tevens verplicht ik een aankoop keuring op dezelfde dag.




Plaats een reactie



Er zijn in totaal 126 bezoekers op de site, waarvan 2 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede