Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > De kroeg > Vogelnamen correct weergeven Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.



meyer
Website Member
Posts :1390

Website Member
2008-09-10 - 17:33:45 send message to meyer

Dat een ongeluk in een klein hoekje zit is zeker want een schrijffout is zo gemaakt maar dat daar zoveel heisa over gemaakt moet worden snap ik niet.
Onderstaand antwoord van topic-starter laat dit zien.
Maar dat je daar de topic-starter niet op mag wijzen vind ik helemaal niet kloppen.
Je antwoorden worden gewoon verwijderd.
Ik snap wel dat je geen zelfgemaakte afkortingen van namen moet gebruiken maar een schrijffout zoals hieronder kan toch de beste overkomen.

Zebravink Schrijft;

quote
Ieder wordt in zijn waarde gelaten. Het opzoeken van de juiste naam van een vogel (notabene een vogel die je ooit zelf gekocht hebt) lijkt mij toch niet zo moeilijk.



quote
Het ligt ook erg aan de individuele vogel. Bij mij ging het goed met Banvinken in een gemeenschapsvoliere totdat het popje stierf. Dan gaat het mannetje zwerven. Maar het is denk ik toch beter om het risico niet te nemen.


Groeten Meyerwink ;)


lZebravinkjel
Website Member
Posts :513

Website Member
2008-09-10 - 18:27:57 send message to lZebravinkjel

Dank dat je mij de beste noemt meyer. Dat waardeer ik.


meyer
Website Member
Posts :1390

Website Member
2008-09-10 - 19:12:58 send message to meyer

Graag gedaan wink ;)
Ik schrijf dit niet om je aan te vallen maar om te laten zien dat dit gewoon gebeurd.

Groeten Meyerwink ;)


chrislaevers
Website Member
Posts :970

Website Member
2008-09-10 - 21:00:40 send message to chrislaevers

Het gebeurt inderdaad meer dan je denkt. wink ;)
Ik ben al tevreden als ik op marktplaats of op Kapaza door heb over welke vogelsoort het gaat.
Uiteindelijk blijft de benoeming van dingen (o.a. vogels) door de tijden heen dynamisch en daar gaat toch ook de spelling mee gepaard.
Toen ik binsenastrildes kocht, heb ik het een tijdje gehad over 'bilzenastrildes'. Iedereen die dat toen las, met ook wel gedacht hebben 'die weet er niets van'. Ik wist er inderdaad niets van maar mijn motivatie zat wel op de juiste plaats. Uiteindelijk maakt het toch niet zoveel uit.
Toen ik op school zat werd meermaals 'gezegd' dat inhoud, schrijfwijze en schrijfstijl je visitekaart was. Dat klopt maar niet 100%. Ik kan me zeer goed inbeelden dat iemand een feeling heeft met vogels (of met iets anders) en niet handig is in het schrijven.
Als iemand die moeilijk schrijft zich toch op het 'groot net' waagt, dan vind ik dat zeer moedig. Communicatiekanalen moeten functioneel blijven voor alle mensen. Ze mogen nooit afgebakend worden op standaardniveau qua spelling en dergelijke meer. Als dat dan toch gebeurt, verglijdt het geheel langzaam maar zeker in het elitaire.
Om een beetje perspectief te bieden... er is een hele tijd geweest dat we geen gesproken taal kenden. We wisten gewoon alles : de vogels, hun broedseizoenen, hun rui, de mannen, de poppen... de gewassen en hun bloeiwijze...
Dan zijn we de dingen gaan benoemen maar heel veel dingen die sommigen niet (of niet meer)belangrijk vonden om te benoemen hebben nooit een naam gekregen zodat heel veel kennis reddeloos verloren is gegaan. Taal is m.i. nooit een verrijking maar eerder een verarming geweest van de kennis van het bestaande (de natuur).
Na jaren lang met een rode pen de uitgangen verbeterd te hebben van de vervoegingen van Franse werkwoorden in alle tijden, zie ik graag benamingen van vogels die 'anders' geschreven zijn. Wat een frisse wind!
Latijnse benamingen voor vogels zie ik uitsluitend als een leiddraad om verwarrig uit te sluiten en meer niet. Ik ken de Latijnse benamingen van mijn weversoorten maar vraag me niet die van de zebravink, rijstvogel of Chinese dwergkwartel.
Laten we dus open staan voor 'nieuwe spellingsvormen' en nieuwe vogelbenamingen.
Een steekproefje : stel dat ik het heb in een advertentie over een vogeltje dat qua kleuren me doet denken aan de werken van Modigliani. Aan welk vogeltje denken jullie dan?
Taal is relatief en verandert. De tijd wordt misschien rijp om even een stap terug te doen naar de echte communicatie en wat je daar al niet allemaal voor hoeft te doen om die vlot te laten verlopen.

Christine.







Ton Koek
Website Member
Posts :3551

Website Member
2008-09-10 - 21:39:29 send message to Ton Koek

Ik denk (na hulp van google) aan een goudbuikje.

Er zit wel een groot verschil tussen elitair en een minimaal redelijk te verwachten niveau.
Bij een "coltamandien" denk ik niet dirct aan een vogel...
Het blijft levend, maar meneer Gould zou er verdrietig van worden. happy :)


lZebravinkjel
Website Member
Posts :513

Website Member
2008-09-10 - 21:59:24 send message to lZebravinkjel

Ik ben het grotendeels wel met je eens Christine, maar daarnaast vind ik ook dat met name nu het internet de vervanging lijkt te worden van bijvoorbeeld een telefoon gesprek of de normale brief, dat er ook best wat eisen aan het taalgebruik gesteld mogen worden.
Een mailtje met MSN taal kan ik bijvoorbeeld niet waarderen.


Eelke
Website Member
Posts :144

Website Member
2008-09-10 - 23:31:56 send message to Eelke

Dit bericht is 2 keer gewijzigd

quote
Maar dat je daar de topicstarter niet op mag wijzen vind ik helemaal niet kloppen.
Je antwoorden worden gewoon verwijderd.


Inderdaad, ik dacht niet dat het erg storend zou kunnen zijn, maar ach het staat er weer.happy :)
In plaats van: "haha" erachter te zetten had ik een smiley kunnen gebruiken. laugh :D
Was dus ook zeker niet als aanval bedoeld, maar om duidelijk te maken dat een tikfoutje er zomaar tussendoor kan glippen, zelfs bij iemand die bepaalde eisen stelt aan het schrijfgedrag van anderen.

Ik kan mij voorstellen dat er mensen zijn die, om wat voor reden dan ook, dingen schrijven zoals ze het zeggen (dialect, andere taal enz.).
Om daar nou wakker van te liggen vind ik wat overdreven, maar dat mag een ieder zelf weten.

Persoonlijk vind ik het altijd leuk om met die gegevens een beeld te vormen van zo'n persoon/adverteerder (zit er toch altijd naastlaugh :D ,).

MSN-taal had ik ook altijd een beetje moeite mee, maar ach ja moet ook een beetje met de tijd mee happy :).

De "wijze" woorden van Christine kan ik mij ook heel goed in vinden.
Als Fries kijk ik waarschijnlijk iets anders tegen taal aan dan iemand uit het "ABN-gebied" happy :).

vriendelijke groeten,
Eelke


johanblok
Website Member
Posts :1971

Website Member
2008-09-11 - 10:39:33 send message to johanblok

quote

Sorry, ik ben docent op het vmbo en niet in het vak Nederlands en niet in een taalsterke regio, maar er is een groot verschil in niet willen en kunnen.


Inderdaad! Alleen is het onmogelijk om op basis van een advertentie te beoordelen of het om niet willen of niet kunnen gaat.


lZebravinkjel
Website Member
Posts :513

Website Member
2008-09-11 - 13:37:03 send message to lZebravinkjel

Een tikfout kan altijd gebeuren. Ik kan jullie echter verzekeren dat dit mij in advertenties (waar het hier dus om gaat) nooit zal gebeuren. Om redenen die hier al lang genoemd zijn.


meyer
Website Member
Posts :1390

Website Member
2008-09-11 - 17:31:52 send message to meyer

quote
Ik kan jullie echter verzekeren dat dit mij in advertenties (waar het hier dus om gaat) nooit zal gebeuren.


Zeg nooit, nooit. We gaan er op letten laugh :D


Groeten Meyerwink ;)


ParkietenPeter
Website Member
Posts :4054

Website Member
2008-09-11 - 17:37:59 send message to ParkietenPeter

Sommige reacties gaan langs mij heen, blijkbaar heeft dat met mijn dialect te maken. laugh :D

quote
om met die gegevens een beeld te vormen van zo'n persoon/adverteerder


Dat wordt dus bedoelt hier! (volgens mijn visie dan) En dat is nu juist, dacht ik, waar het om ging. Dat je vanwege de "belachelijk, uit onnauwkeurigheid voortkomende" foutieve benamingen een beeld vormt dat dus niet juist/correct is. Want er kunnen best goede kweekresultaten achter zitten. Wat weer langs je neus gaan omdat je het op een gegeven moment niet meer kunt opbrengen om te reageren opde zoveelste die miscchien wel/niet alleen maar $$ ziet.

Om dit te voorkomen werd de vraag geopperd om hier beter op te letten.

Maar, oké, ik weet nu onderhand geloof ik niet meer waar ik het over heb.

De verplaatste (niet verwijdert) bijdrage is omdat deze op z'n minst heel sterk deed vermoeden dat hij foutief geplaatst was.

ParkietenPeter
Moderator VA


Niltava
Website Member
Posts :3071

Website Member
2008-09-11 - 19:31:04 send message to Niltava

quote
Inderdaad! Alleen is het onmogelijk om op basis van een advertentie te beoordelen of het om niet willen of niet kunnen gaat.


Haha, nee hoor is heel goed te zien. Kan je juist heel goed zien.

En bovendien, met gedogen van dergelijke fouten help je de mensen niet.
Overigens zoals je gisteren hebt kunnen zien/lezen is het geen analfabetisme (zoals je die aanhaalde) maar taalzwakte (overigens net zo erg).
Veroordelen is wat anders


Vraag me trouwens ook af of bij vogelhouders dus het analfabetisme zo hoog moet zijn als nu wordt gesuggereerdlaugh :D Teveel vogelstof binnengekregen??razz :p


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2008-09-11 - 20:22:00 send message to Karel

Ok, stel dat je taaleisen aan anderen mag of wilt stellen, waar leg je dan de grens?

Uitsluitend vogelnamen? Sms-taal? Grammatica? Stijlfouten? Foute zinsbouw?

Let wel, in de meeste van bovenstaande reacties is wel een van deze "foutjes" te vinden, alsook wellicht in deze.wink ;)
Mij zal het een zorg zijn, maar waar, op welk punt, bij welke fouten, beginnen de taalpuristen zich te ergeren en wat kan nog wel door de beugel? En als je al zo'n grens zou kunnen stellen, met welk recht doe je dat dan?


Niltava
Website Member
Posts :3071

Website Member
2008-09-11 - 21:08:13 send message to Niltava

Denk niet dat er over een grens wordt gesproken maar over vogelnamen ansrazz :p, het lijkt mij niet zo'n heel groot probleem om, als je toch al advertenties plaatst op het net, even verder te kijken Han. Of wel Kar? Want anders gaat het van Gould naar Gold naar goud naar could naar colt
Goed voorbeeld doet volgen, volg het goede voorbeeld. En ergeren is denk het woord niet meer iets van ... jammer..


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2008-09-11 - 21:33:30 send message to Karel

quote
Denk niet dat er over een grens wordt gesproken maar over vogelnamen


Komt op mij toch aardig "begrenzend" over, Erwi!wink ;)




Plaats een reactie



Er zijn in totaal 148 bezoekers op de site, waarvan 3 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede