Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > De kroeg > Vogelnamen correct weergeven Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1 2 3 4 5
volgende >>>


Auteur Onderwerp : Vogelnamen correct weergeven
lZebravinkjel
Website Member
Posts :513

Website Member
2008-08-20 - 10:50:23 send message to lZebravinkjel

Misschien ben ik ontzettend pietluttig maar ik heb er echt zo'n hekel aan wanneer mensen in hun advertenties de namen van de vogels die ze verkopen verkeerd schrijven. (En niet alleen in advertenties).

Zeebravinken, Mozambieksijsjes, Cerusamadines, Bichanowastrilden....

Ik weet dat het soms lastig is, maar ik vind het niet erg kundig.

En nu krijg ik vast een hoop over mij heen dat ik onredelijk ben.


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2008-08-20 - 11:16:46 send message to Karel

Dit bericht is 2 keer gewijzigd

De vogelliefhebberij staat er om bekend dat zij beoefend wordt door mensen van alle rangen en standen, van analfabeten tot academici, van kinderen tot bejaarden etc.
Het mooie van deze hobby is dat als we elkaar ontmoeten, we allemaal gelijk zijn in onze liefde voor de hobby en er met dezelfde passie, over kunnen praten en schrijven.
M.a.w.: als het hart op de goede plaats zit en de vogels goed van kwaliteit en goed verzorgd zijn, maakt het niets uit of de vogel wordt geduid in plat Leids of geaffecteerd Bloemendaals.
Zolang we van elkaar weten wat we bedoelen, en meestal is dat het geval, dan zit het goed.

Bovendien, wie koopt er niet liever een topkwaliteit Goeldamudiene dan een slechte Gouldamadine. happy :)

P.S. excuses voor eventuele spel- en/of stijlfouten.wink ;)


medaar
Geroyeerd
Posts :1001

Geroyeerd
2008-08-20 - 11:30:46 send message to medaar

Is juist karel. ben van westvlaanderen. En het dialect is zeer mooi ik geniet ervan. ieder bedoeld het zeker goed. En da tijpen is voor ik ook niet dade. Maar ik kweek botvinken. Zin vele Namen voor. en nu spellingcontrole.


lZebravinkjel
Website Member
Posts :513

Website Member
2008-08-20 - 13:00:04 send message to lZebravinkjel

Ik ben het met u beiden eens, maar toch zou ik eerder reageren op een advertentie die zegt 'Gouldamadines' dan 'Guldamedienen'.
Ik weet niet... Men loopt ook niet gauw een winkel binnen met een slordige etalage.


marcelj
Website Member
Posts :71

Website Member
2008-08-20 - 13:22:11 send message to marcelj

Ja Zebravinkje ik ben het met je eens.
Het is soms ergerlijk al is het maar omdat je zo de zoekmachine van marktplaats niet kunt gebruiken. Overigens is in het algemeen de spelling bedroevend, het is maar goed dat ze onlangs de eisen aan toekomstige pabo studenten hebben aangepast.


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2008-08-20 - 14:51:31 send message to Karel

quote
Men loopt ook niet gauw een winkel binnen met een slordige etalage


Begrijpelijk.......hoewel je daar soms de leukste dingen onder het stof vandaan kunt halen. happy :)


meyer
Website Member
Posts :1390

Website Member
2008-08-20 - 17:20:22 send message to meyer

Dit bericht is 2 keer gewijzigd

user wiped their message


ParkietenPeter
Website Member
Posts :4054

Website Member
2008-08-20 - 19:10:56 send message to ParkietenPeter

Oke, oke.

Dit is iets wat !zebravinkje! opgevallen is en mag daar toch over discussieren zonder direct "aangevallen" te worden?


Persoonlijk; ga ik ook niet zo snel bij iemand kopen die z'n advertentie vol vauten heeft staan. (maar dat terzijde)


Rogert
Website Member
Posts :1303

Website Member
2008-08-20 - 19:43:29 send message to Rogert

Ik snap het ook wel. Laatst bood iemand jonge zebra's aan......

Zebra's, zebrachichliden, zebravinken, zebraduiven, zebra-grondzalmen, zebragrasmuis, zebradanio, ............


Ubernoob
Website Member
Posts :405

Website Member
2008-08-20 - 20:14:37 send message to Ubernoob

Het is dat ik er de ruimte niet voor heb maar anders......laugh :D

http://spbe.web-log.nl/photos/uncategorized/jonge_zebra.JPG

lijkt me prachtig.


Peggy
Website Member
Posts :153

Website Member
2008-08-24 - 02:40:07 send message to Peggy

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

het is natuurlijk ieder voor zich.
ook ik heb soms moeite met de D's en de t's en dus ook de d't's.
maar soms zie je berichten waarvan je echt denk dat het door een bepaalde spelling niet helemaal serieus te noemen is.
moet je eens kijken op sommige site's (MP?) maar... voor vogels heb je ook Latijnse namen, weet je niet hoe je ze moet spellen..? lang leve Google.
en simpeler konden ze het niet maken. en makelijker ook niet.
soms lijkt het wel of het expres wordt gedaan.
maar goed, als dat zo is... ben ik er al heel snel klaar meewink ;)
niemand is perfekt, maar als je NL taal niet helemaal goed is, mag je toch best even wat hulp inschakelen toch?
want de prijs blijft toch wel altijd duidelijk. hihihirazz :p


digipeet58
Website Member
Posts :582

Website Member
2008-08-24 - 11:18:46 send message to digipeet58

hoe een ander een advertentie opstelt moet hij of zij zelf weten, verder ben ik het ermee eens dat ik eerder reageer op een advertentie met spellingsfouten dan op een met foute vogelnamen.
spellingsfouten kan iedereen maken, maar voor
vogelnamen zijn er hier toch voldoende goede voorbeelden. verder probeer ik, als het kan, altijd even te bellen, stem zegt ook al veel.
en natuurlijk is het nodig om te weten of liever te zien hoe er met de vogels wordt omgegaan.
Peter


pietparkiet 10
Website Member
Posts :631

Website Member
2008-08-24 - 13:07:27 send message to pietparkiet 10

peggy en soms lijkt het of ze het expres gedaan wordt dat klopt er lopen altijd mensen rond die zich ergeren aan wat je schrijft kijk hier maar en als je iets anders neer zet dan kijken ze wel ook met foto erbij dan kijken ze mensen willen gewoon bedonderd worden en ook als je het gratis aan bied dan kijken er dubbel zo veel zijn dus allemaal kleine trukjes om maar kijkers te trekken


lZebravinkjel
Website Member
Posts :513

Website Member
2008-08-24 - 13:11:18 send message to lZebravinkjel

Ik heb het niet over spellingsfouten.

Maar ik moet zeggen dat ik email ook behandel als zijnde normale brieven. Ik krimp in elkaar als ik een mailtje met sms taal ontvang.


Rik
Oud Lid
Posts :1398

Oud Lid
2008-08-24 - 17:16:26 send message to Rik

Ik vind het belangrijk dat ik kan zien dat mensen hun best hebben gedaan op een advertentie.

Ook houd ik niet van anonieme advertenties.
Vb: Opalines aangeboden door: O.
Noem ten minste je voornaam.

Verder vind ik het belangrijk dat mensen bij het aanbieden noemen:
- soort;
- leeftijd;
- geslacht (indien bekend);
- gebreken;
- prijs.


rupicola
Website Member
Posts :1712

Website Member
2008-08-24 - 22:40:45 send message to rupicola

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Zoals Karel al heeft vermeld wordt de vogelhobby in zekere zin gekenmerkt door het feit dat deze hobby voor alle rangen en standen toegankelijk is. Dat is mooi en zou vooral ook zo moeten blijven.

Dit neemt echter niet weg dat een liefhebber ongeacht rang of stand best enige moeite mag doen dan wel enige zorgvuldigheid mag betrachten, wanneer men aan anderen vogelnamen kenbaar maakt.

Een foutje dan wel vergissing uiteraard buiten beschouwing gelaten zou je toch kunnen stellen dat een advertentie vol rommelig taalgebruik c.q. incorrecte vogelnamen niet echt het beoogde effect zal hebben.
Een en ander geldt denk ik ook voor al te krap afgesleten aanduidingen, zoals de genoemde term 'zebra's' of bijvoorbeeld de term 'roodbuiken', die eveneens nogal breed kan worden geďnterpreteerd.

Bovendien krijgt de vogelhouderij in toenemende mate een Internationaal karakter!
In verband daarmee denk ik dat het zinvol is om in eerste instantie de wetenschappelijke naamgeving te (gaan)gebruiken, eventueel in combinatie met een Landelijke naamgeving.
Vooral op de grote Internationale shows, maar ook bij internationale transacties, zal dit veel vervelende misverstanden gaan voorkomen.

(!) Mijns inziens ligt hier dan ook een primaire taak voor de Bonden, om te zorgen dat vraagprogramma's, catalogi e.d. worden gecompleteerd met correcte wetenschappelijke naamgeving.

Ten aanzien van het gebruik van wetenschappelijke naamgeving zouden wij een voorbeeld kunnen (misschien wel moeten) nemen aan de aquarium- en terrariumwereld, want in dit opzicht ligt de vogelhouderij echt mijlen ver achter!








Pagina : 1 2 3 4 5
volgende >>>

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 215 bezoekers op de site, waarvan 9 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede