Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > Beginnend hobbyist zoekt een beetje hulp Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.



Goffi
Website Member
Posts :48

Website Member
2008-06-08 - 22:40:44 send message to Goffi

ik vind het jammer dat handopfok of handtamme vogels beschreven worden als geen goede kwekers..idd soms duurd het wat langer maar wat maakt dat uit als het je hobby is?idd jongen uit een broed machine zie ik ook minder als kweek vogels alhoewel moeder natuur ze ook op weg helpt ik heb een grijze man die 15 jaar alleen heeft gezeten en prima bevrucht in het begin wat wankel geweest met treden maar nu een goed vader!ik moet er zelf niet aan denken een wildvang of natuurbroed vogel in me colectie te hebben!


Amazone82
Website Member
Posts :7

Website Member
2008-06-09 - 12:35:21 send message to Amazone82

Dank iedereen voor de reacties. Ik ben inderdaad wel overtuigd geraakt dat amazones wellicht niet de beste soort zijn om mee te beginnen.
Behalve de kweek (daar ga ik echt pas later mee beginnen zoals al gemeld)wil ik graag vogels houden omdat ik ze gezellig en interessant vind. Ik zou het dan ook leuk vinden om meerdere soorten te houden. Daarom heb ik nog 2 vraagjes:
Hoeveel koppels Bont Boertje zou ik kunnen houden in de omschreven voliere en zouden hier nog andere (kleinere) vogels bij kunnen die ook niet teveel herrie maken (zoals kakariki's ofzo (iemand nog andere tips???)

Bedankt alvast weerhappy :)


Amazone82
Website Member
Posts :7

Website Member
2008-06-10 - 09:29:23 send message to Amazone82

iemand nog tips?


kvhooff
Website Member
Posts :180

Website Member
2008-06-10 - 11:43:25 send message to kvhooff

Omdat ik zelf een hoop narigheid heb gehad met kweekpogingen met handopfok vogels zou ik je willen adviseren om te beginnen met natuurbroed vogels. Je kunt met handopfok kweken maar enige nuancering is op zijn plaats.

Handopfok

Elk dier kent een zogenaamde inprentingsperiode.
In deze periode leert hij zijn indentiteit kennen.
Als bijvoorbeeld een kip uit het ei komt en hij ziet als eerste een mens, zal hij deze als moeder ervaren en achteraan lopen.
Bij papegaaien is de inprentingsperiode week 3 t/m 5 na het uitkomen.
Wordt een vogels vanaf het uitkomen met de hand opgekweekt, dan hebben we een supertamme vogel. Hij ziet de mens als zijn soortgenoten. Op latere leeftijd zal hij zich willen voorplanten met de mens en eigen soortgenoten worden niet als partners opgemerkt. Omdat dit niet kan zal hij gefrustreed gedrag gaan tonen en uiteindelijk weer in de handel terecht komen. Op vogel arena worden regelmatig tamme vogels van ca 3-5 jaar aangeboden.
Een beginnende kweker denkt al gauw een volwassen vogel en gaat vervolgens de bietenbrug op.

Heeft de vogel de inprentingsperiode achter de rug en we gaan dan met handopfok beginnen is er niets aan de hand.

Natuurbroed

Als we de jongen door de ouders zelf laten grootbrengen, dan is in de ideale toestand niets aan de hand en hebben we geweldige kweekvogels. Als echter de ouders de jongen geweld aan doen - plukken - dan krijgen de jonge vogels een verkeerd voorbeeld en gaan op latere leeftijd zelf ook plukken.
Dit probleem wordt bij grasparkieten kwekers opgelost door eieren over te leggen onder kweekparen met ideale oudereigenschappen.

Met andere woorden, mijn advies is koop natuurbroed vogels. Ga bij de kweker kijken als ze nog in het blok liggen en als alles in orde is kuin je na 3 tot 5 jaar jongen verwachten.
Let wel: kweekkoppels koop je niet die moet je zelf maken.


keizer
Website Member
Posts :37

Website Member
2008-06-10 - 13:00:45 send message to keizer

Dit bericht is 2 keer gewijzigd

Zou zelf niet meerdere koppels Bonte Boeren bij elkaar zetten. Met jonge vogels gaat het nog wel, maar zodra ze broedlustig worden....
Idem met andere soorten plaatsen bij Bonte Boeren. Niet aan te raden.


cocobar
Website Member
Posts :591

Website Member
2008-06-10 - 14:48:33 send message to cocobar

quote
Aangezien mijn tuin niet zo heel erg groot is wil ik aan het schuurtje een voliere maken van 2 meter hoog, 1,5 meter breed en 3 a 4 meter lang.
Ik zou sowieso denken aan 1 koppel van een bepaalde soort met de ruimte beschikbaar.

En stap niet gelijk in met té moeilijke soorten, want voor beide partijen zal dat in vele gevallen een ontgoocheling blijken!


Amazone82
Website Member
Posts :7

Website Member
2008-06-10 - 16:01:46 send message to Amazone82

wat voor soort papegaai (achtige) kan ik dan wel samen met andere vogels houden. Ik vind 1 paartje zo saai in zon grote voliere??


cocobar
Website Member
Posts :591

Website Member
2008-06-10 - 16:41:07 send message to cocobar

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Zo groot is die volière toch niet hoor. En als het nu al saai begint te vinden, bedenk dat een papegaai makkelijk tientallen jaren oud wordt, afhankelijk van de soort!!

Als je een gemengde volière met kromsnavels wilt, met allerlei kleurtjes en veel actie en kweek, dan zou ik opteren in de richting van

- grasparkieten
- valkparkieten
- bourkes
- elegant
- splendid
- roodrug
- veelkleuren
- turquosine
- swift
- kakariki

en dan nog steeds goed afwegen welke bij elkaar te plaatsen en hoeveel!


janvana
Website Member
Posts :66

Website Member
2008-06-10 - 18:30:14 send message to janvana

even terugkomen op de gesexte vogels.
zowel dna als endocopisch is zeer fraude gevoelig,mits de vogel een vaste voetring heeft bij endoscopisch.het zal niet de eerste keer zijn dat een vogel met vaste voetring bij dna sexen toch niet het geslacht heeft wat men denkt te kopen.de zeer ervaren kwekers kunnen in veel gevallen wel zien wat het is en ook deze zijn niet allemaal even eerlijk.
bij endoscopisch met vaste voetring kan er in mijn ogen weinig mis gaan,omdat de dierenarts gelijk het ringnr noteert.bij knijpringen heb ik al meerdere keren meegemaakt dat het geslacht niet klopt met het sexrapport (dan krijgt de dierenarts de schuld)
alle vogels die ik koop of gekocht heb laat ik oversexen als ze endoscopisch of dna gesext zijn.
VOGELS SEXEN DOE JE VOOR JEZELF NIET VOOR ANDEREN
de vogels zijn vandaag de dag al zo duur,dan kunnen die paar tientjes voor het sexen er ook nog wel bij,dit is mijn mening.
over de handopfok of niet is al een rubriek dus daar geef ik geen kommentaar op


molineti
Website Member
Posts :1604

Website Member
2008-06-10 - 18:46:10 send message to molineti

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

quote
over de handopfok of niet is al een rubriek dus daar geef ik geen kommentaar op



Ik ben het volledig met Rogert eens,en zie steeds meer artikelen die dit bevestigen.

Vandaag weer in de P,S(altijd een conservatiefblad geweest in zaken als welzijn,huisvesting,ziektes en handopfok)een artikel van P.R(gerenomeerd kweker in mijn ogen)waarin staat:Handopfok moet zoveel mogelijk vermeden worden, de praktijkheeft uitgewezen dat vooral met de hand groot gebrachte mannetjes vrijwel ongeschikt zijn voor de nakweek,en bijna altijd hun popjes ombrengen als de broedtijd aanbreekt.

Dit Artikel gaat over kakatoes.

Ik lees vaak over succesvolle kweek van handtamme vogels ,maar heb dit nog nooit live gezien,zelfs geen fotos van handopfok ouders met uitgevlogen jongen..

On topic :Enkele paren valkparkieten(eventueel in diverse kleuren) is wel goed mogelijk.

Leuke vogels waar je veel plezier aan kunt belevenhappy :)

Groeten Rene


janvana
Website Member
Posts :66

Website Member
2008-06-10 - 18:57:14 send message to janvana

zoals ik in de rubriek 'handopfok"al aangaf zou het verplicht vermeld of vernoemd moeten worden.
sluit je weer een beetje de "handel"uit





Daniel
Website Member
Posts :3287

Website Member
2008-06-10 - 19:00:18 send message to Daniel

ik zou geen roodruggen en veelkleuren in een gemengde voliere doen. Blijven aggresieve vogels


abthijs
Website Member
Posts :3

Website Member
2008-06-11 - 09:43:43 send message to abthijs

Hoi amazone 82 ik heb zelf 3 koppels grijze zitten en ik woon midden in een woonwijk heb geen probleem met lawaai en het zijn alle drie kopels handtam. Maar ik sta achter de mening van de anderen begin met goedkopere soorten. Zo zijn wij alemaal begonnen eerst zorgen dat je ervaring op doet.


irri
Website Member
Posts :114

Website Member
2008-06-11 - 11:11:53 send message to irri

hoi, je zou er ook nog bijv, aymara's in kunnen hebben, (leuke en hele actieve vogels die makkelijk aan je wennen) citroenparkieten( uit dezelfde familie), catharinaparkieten, (zijn wat rustiger) neophema's, deze vogels zou je in principe allemaal bij elkaar kunnen doen...

groetjes en succes
marjan


mreyder
Website Member
Posts :608

Website Member
2008-06-11 - 11:39:37 send message to mreyder

Je zou er ook voor kunnen kiezen om niet een voliere van 1,50 bij 4 meter te maken, maar 2 van 1,50 bij 2 meter OF 2 van 0,75 bij 4 meter (al naar gelang hoe de voliere tegen je schuur komt te staan, ik begreep tenminste dat je nachthokken in de schuur maakt?): in die vluchten kun je (als je per se papagaaien wilt houden) heel goed Bonte Boeren, Meijers, Jardines of bv Grijzeroodstaarten houden (een koppel per vlucht!).




Plaats een reactie



Er zijn in totaal 138 bezoekers op de site, waarvan 4 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede