Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > Beginnend hobbyist zoekt een beetje hulp Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1 2 3
volgende >>>


Auteur Onderwerp : Beginnend hobbyist zoekt een beetje hulp
Amazone82
Website Member
Posts :7

Website Member
2008-06-06 - 12:57:16 send message to Amazone82

Ik ben van plan om in mijn nieuwe huis wat binnenkort zal worden opgeleverd een voliere in de tuin te maken aangezien ik gek ben op papegaaien en andere kromsnavels.
Nu kan ik hierbij wel wat hulp gebruiken van ervaren mensen.

Ik wil in eerste instantie amazone papegaaien gaan houden. Kaketoes zou ik eigenlijk willen maar die zijn me simpelweg te duur momenteel. Na wat info ingewonnen te hebben lijken deze vogels het beste bij me te "passen".
Aangezien mijn tuin niet zo heel erg groot is wil ik aan het schuurtje een voliere maken van 2 meter hoog, 1,5 meter breed en 3 a 4 meter lang.
Nu zit ik met allerlei vragen waar iedereen mee zit denk ik als je met een hobby als deze begint.
Kan ik alle soorten amazones bij elkaar in een volieren houden; kunnen er ook andere soorten vogels bij. Kunnen tamme vogels met niet-tamme vogels bij elkaar. De voliere staat van noord-naar zuid in de lengte waarbij de schuur aan de zuidkant zit; kan dit wel ivm met wind etc...
Ik zou het het leukste vinden om een aantal tamme vogels te hebben; mijn idee is om deze eerst een half jaar binnen in huis te houden om ze tam te maken (als baby gekocht dan uiteraard) en vervolgens buiten in de voliere te plaatsen. Heeft iemand hier toevallig ervaring mee? Blijven de vogels wel tam als ze naar buiten gaan; uiteraard kunnen ze regelmatig uit de voliere worden gehaald en op een stok etc binnen of buiten in de tuin worden gezet.
Hoeveel vogels zou ik maximaal kunnen houden in een voliere zoals beschreven?
Ik zit kortom nog met een hoop vragen; heb wel al veel boeken en sites gelezen over hoe je het beste een voliere kan maken en welke vogels welke eigenschappen hebben maar niet alles staat overal even duidelijk.

Ik hoop dat iemand tijd heeft om mij als beginnend hobbyist wat tips en antwoorden te geven.

Alvast bedankt.wink ;)wink ;)


Amazone82
Website Member
Posts :7

Website Member
2008-06-06 - 13:24:47 send message to Amazone82

Ik wordt eigenlijk steeds verder overdonderd als ik alle info op deze site lees. Ik ben tot nu toe slechts bij dierwinkels geweest (lees Dennis en 4Animals) maar ik zie hier zoveel soorten dat ik nu weer twijfel over welke soort vogels ik zal gaan houden. Hoe bepaal je nou als beginnend hobbyist welke vogels het beste bij je passen. Zijn er grote kwekers/hobbyisten bij wie je een kijkje kan gaan nemen hoe alles eruit ziet en hoe de vogels zijn....


Daniel
Website Member
Posts :3286

Website Member
2008-06-06 - 13:36:59 send message to Daniel

Mijn eerste vraag zou zijn: wil je wel beginnen met amazones? Is het niet slimmer om wat kleiner te beginnen met bijvoorbeeld australische parkieten?
De andere vraag is, woon je in een woonwijk? Realiseer je dat amazones best wel wat geluid kunnen produceren?
Verder zou ik in een ren van die grote 1 koppel amazones zetten. En amazones moet je per koppel houden. Geen andere soorten erbij.
Realiseer je ook dat tamme vogels wanneer ze per koppel naar buiten gaan minder tam worden.
Ik heb verder geen ervaring met 4animals, maar Dennis staat niet bekend als de meest betrouwbare winkel (zoek in het forum maar eens naar Dennis).


Amazone82
Website Member
Posts :7

Website Member
2008-06-06 - 13:42:31 send message to Amazone82

Ik woon in een woonwijk idd. dus het moeten niet te luidruchtige vogels zijn. Ik heb de verhalen over dennis maar ook over 4animals op andere sites gelezen en ik ga daar dus ook zeker geen vogel kopen!
Ik ben op zoek naar aanvullende info en ideeen van mensen die ook ooit met het houden/kweken van vogels zijn begonnen.


blg
Oud Lid
Posts :1027

Oud Lid
2008-06-06 - 13:50:31 send message to blg

Kijk eens op Volières, kun je aan de linker zijde aanklikken, honderden liefhebbers, vaak met een verhaal erbij hoe ze begonnen zijn, de volières, voor en nadelen.
Kun je veel ideeën en ervaringen opdoen, je kunt contact opnemen met liefhebbers en eventueel een afspraak maken om een keer te komen kijken.


molineti
Website Member
Posts :1604

Website Member
2008-06-06 - 16:03:36 send message to molineti

In een woonwijk zou ik(als ik papagaaien zou willen) eerder kiezen voor afrikaanse soorten;roodbuik,ruppels meier of bonte boer.

Ik zou inieder geval geen amazonesoort op kunnen noemen die niet te luidruchtig voor een woonwijk zijn.

Maar er zijn zoveel mooie vogels die wel zouden kunnenhappy :)

Succes Rene


tattoe
Website Member
Posts :14

Website Member
2008-06-06 - 17:22:01 send message to tattoe

ik woon ook in een woonwijk wat denk je van grijze roodstaarten of rose s heb zelf grijze zitten en dat gaat heel goed maar elk koppel is weer anders dus geluk zit er ook wel wat bij gr louis


Rogert
Website Member
Posts :1303

Website Member
2008-06-06 - 18:16:45 send message to Rogert

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Als je helemaal geen ervaring hebt met vogels zou ik kiezen voor de wat makkelijkere soorten en de wat goedkopere soorten.
Beginnersfouten worden door iedereen gemaakt ongeacht hoe goed je je ook voorbereid. Een ongelukje kun je makkelijker maken met goedkopere soorten dan met duurdere soorten. Klinkt heel hard, maar iedereen is vogels verloren door pech en knulligheden.

Verdiep je in het gedrag van de vogel, het geluid, makkelijkheid van broeden, voer ed. Sommige vogels zijn duur in onderhoud maar bespaar niet op je voeding. Zeventig % van de gezondheid van je vogel word bepaald door de voeding.

Je kunt het beste jonge onverwante vogels kopen met geheel vaste voetringen die NIET tam zijn. Tamme vogels geven veel gedragsproblemen. Neem anders iemand mee met de aanschaf van vogels die wel ervaring heeft en die je kan adviseren. Als een vogel je niet aan staat moet je hem ook niet kopen. Houd dat altijd in je achterhoofd en koop nooit een vogel omdat je hem er zo zielig bij ziet zitten. Met dergelijke vogels is altijd wat aan de hand.

Vogels waarbij op uiterlijk het geslacht is te bepalen kan een voordeel zijn. Je weet zeker dat je een man en een pop hebt. Maar vogels met vaste voetringen en endoscopische geslachtsbepaling zijn ook goed als begin. Genetische geslachtsbepaling dmv DNA vind ik persoonlijk wat fraudegevoelig.

Zorg er voor dat je voliere helemaal klaar is voordat je de vogels er in zet. Het liefst moet je beplanting ook al aangeslagen zijn (beplanting kan ook in een papegaaienvoliere, maar dit moet wel al aangeslagen zijn en je moet ook veel wilgenhout voeren). Een sproeisysteem voor plant en dier kan gemak opleveren en hoeft niet duur te zijn.

Houd rekening met verlichting, winterhardheid van de vogels, giftigheid beplanting, ongediertebestrijding, nestkasten, ventilatie, verwarming, nestblokken, sluis om je voliere te betreden, sloten, en kijk eens naar wat forumonderwerpen die mensen bezig houden. Hier kun je veel door leren.


henkdelaat
Website Member
Posts :1328

Website Member
2008-06-06 - 19:37:17 send message to henkdelaat

Rogert schrijft.

Maar vogels met vaste voetringen en endoscopische geslachtsbepaling zijn ook goed als begin.

Endoscopisch geslachtsbepaling vind ik persoonlijk wat fraudegevoelig.

Dit begrijp ik niet,hoe kan een vogel met vastevoetring om en die Endoscopisch gesekst is nu fraudegevoelig zijn.

Ik zou eerder bij DNA gesekste vogels denken dat er mee gesjoemeld wordt.

Ik wil dan ook nooit DNA gesekste poppen hebben.



molineti
Website Member
Posts :1604

Website Member
2008-06-06 - 23:11:57 send message to molineti

quote
Ik zou eerder bij DNA gesekste vogels denken dat er mee gesjoemeld wordt.

Ik wil dan ook nooit DNA gesekste poppen hebben.



Dit is dus een kwestie van vertrouwen of wantrouwen

Hier ken ik 1001 verhalen over:vaak vertrouwd men de grootste oplichter met de mooiste verhalen over broedrijpe,bijna eierleggende dna gesexte paren(soms ook endoscopisch???)en wantrouwd men de eerlijke liefhebber/kweker

Voor mij geen probleem,als er geen vertrouwen is koop ik ergens anders,als men mij niet vertrouwd kan men bij mij niet kopenwink ;)

Iedereen tevreden.

Groeten Rene


Rogert
Website Member
Posts :1303

Website Member
2008-06-07 - 11:39:28 send message to Rogert

Ik heb het typefoutje al hersteld. Ik bedoelde ook DNA geslachtsbepaald.

Vertrouwen is erg belangrijk, maar uit ervaring weet ik ook dat je verkoopverhalen niet altijd moet geloven. Dan is uitsluiten van bepaalde zaken zoals ik boven genoemd heb beter dan risico lopen. Een beginnend liefhebber kan ik dan beter waarschuwen. Ik heb voldoende teleurstellingen gehad waarom ik op gegeven moment de papegaaienhobby heb opgegeven.

Je maakt bij aanschaf altijd zelf de keuze om de vogel te kopen maar vaak maak je ook de keuze met verkeerde emoties. Een gewaarschuwd mens kan altijd op zijn hoedde zijn.


denegon
Website Member
Posts :1792

Website Member
2008-06-07 - 21:33:55 send message to denegon

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Hoi amazone 82.
goed dat je voordat je iets aanschaft eerst info in wint.
als je amazones wilt kan er in de voliere die je omschrijft 1 koppel.
Aangezien je in een woonwijk woont is het af te raden om amazone papegaaien te houden ze kunnen namelijk heel hard schreeuwen en de meeste doen dit ook. (uitzonderingen daar gelaten.)
Als je tamme vogels bij elkaar zet en het klikt tussen de vogels zullen ze langzaam gaan verwilderen en meer om elkaar gaan geven dan om jou. (mijn ervaring)

Om te beginnen lijkt mij zoals rene al zei de afrikaanse papegaaien een beter idee.
De vogels zijn rustiger en schreeuwen niet.
het kweken met deze vogels is trouwens niet zo makkelijk maar is dit bij elke vogel niuet moeilijk??????

succes met voorbereiden en met je keuze groetjes egon


Goffi
Website Member
Posts :48

Website Member
2008-06-08 - 17:31:32 send message to Goffi

klink klare onzin dat tamme vogels niet of niet snel kweken ik heb zelf grijze timnehs en meijers alles hand tam en kweken net zo goed als wat voor vogel dan ook! heb zelfs een tam koppel grijze die in me huiskamer kweken tamme vogels zijn vele malen leuker duiken niet weg in het blok en schreeuwen niet zoals wildvang of natuurbroed tijdens de kweek zijn me vogels wel agressief maar na de kweek zijn ze weer net zo lief als er voor veel succes!


Rogert
Website Member
Posts :1303

Website Member
2008-06-08 - 20:09:45 send message to Rogert

Voor een beginnende hobbyist bedoel ik eigenlijk dat hij geen handopfok vogels moet aanschaffen in de hoop dat hij er mee kan kweken.
Koop bij wijze van spreken al je vogel als ze nog bij de kweker in het blok liggen en haal ze op als ze zelfstandig zijn. Je kan ze dan altijd tam cq rustiger maken als het gaat om uit je hand eten en zo, maar maak ze niet zo tam dat deze vogels je als soortgenoot gaan zien. Want dat kan veel problemen opleveren in de broedperiode.

Handopfok vogels die lange tijd geen aandacht krijgen van mensen lijken erg schuw, maar in weze is dit agressie en frustratie. Mocht je deze vogel ooit kunnen koppelen dan zal deze frustratie echt nog wel tot een uitbarsting komen.

Als je net begint en je koopt jonge vogels dan kun je ze helemaal naar je eigen hand zetten. Zet ze eerst in een klein hok om ze rustiger te krijgen en plaats ze dan in de grote voliere. Zolang ze niet broedrijp zijn hoef je er geen nestkast in te hangen waar ze in weg kunnen duiken.

Als je veel ervaring hebt weet je ondertussen waar je op moet letten. Als je net begint kun je het beste dieren nemen waar nog niets mee gebeurd is.


ParkietenPeter
Website Member
Posts :4054

Website Member
2008-06-08 - 20:46:39 send message to ParkietenPeter

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Er is dus een heel groot verschil (doorgaans) met handopfok vogels en handtamme vogels.

Dus niet zo heel erg klink klare onzin.

ps. uitzonderingen bevestigen de regel. wink ;)


Wickingh
Website Member
Posts :1058

Website Member
2008-06-08 - 21:19:16 send message to Wickingh

@Rogert,

uw 1ste post was zeer zinnig en ook de aanvang van uw laatste post.
Ik kan alleen maar onderschrijven dat men het beste met vogels kan beginnen die jong zijn.
Het mooiste is zelfs om van elk geslacht 2 te kopen en dan zelf de vogels een eigen partner keuze te laten maken.
Echter in uw hekel aan handopfok slaat u door in negatieve veronderstellingen.
Lang niet elke handopfok vogel is gefrustreerd of anders gemankeerd en dientengevolge ongeschikt voor de kweek.
Sterker nog in bepaalde gevallen (denk aan de nerveuzere soorten) komen handopfok vogels tot betere kweekresultaten.
Ook is er een onderscheid tussen vogels uit de broedmachine en vogels die de 1ste weken (4-6) bij de ouders hebben gezeten.
Ik zou zelf daarom niet snel kiezen om een koppel samen te stellen van broedmachinekippen.
Maar ook breodmachinevogels die opgroeien met andere soortgenoten leveren meestal niet of nauwelijks problemen op als kweekvogel.
Zoals Goffi aangeeft kunnen ook handopfokvogels tot prima resultaten komen wat ook mijn eigen ervaring is.
Wat niet wegneemt dat jonge vogels koppelen allersinds is aan te bevelen.
Wat gewoon weer jammer is dat persoonlijke opvattingen worden uitgedragen als feiten naar iemand die gewoon om info vraagt.

mvg Frank



Pagina : 1 2 3
volgende >>>

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 196 bezoekers op de site, waarvan 7 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede