Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > De kroeg > record aantal vogels in beslag genomen Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.



chrislaevers
Website Member
Posts :970

Website Member
2007-08-10 - 15:32:22 send message to chrislaevers

Ik denk er niet aan om mijn groenlingen in de tuin los te laten omdat daar de tortels en de mussen het voor het zeggen hebben.
Ik geloof dus ook niet dat mijn jonge groenvinken niet alert genoeg zouden zijn voor een prooidier. Als er een prooidier in de buurt is (kat, ekster, sperwer) dan is het muisstil in de volière en verroert niemand een 'veer' en dat soms minutenlang. Als ik me laat zien voor het ene deel van de volière, vliegen de groenvinken naar het andere deel en andersom. Ik kan van hen geen foto's nemen.
Als dieren volwassen zijn hebben ze ook geen nood meer aan pa of ma. In vele gevallen worden ze zelfs geduchte concurrenten van elkaar.
Dat ze de habitat zouden verstoren van botvinken, winterkoninkje etcetera trek ik in twijfel omdat op die locatie de uitwijkmogelijkheden legio zijn en de diverse soorten in vele aspecten complementair leven.
Zo zie ik het en mijn 'barometer' vertelt me dat het nog te vroeg is om hier verder uit te weiden. laugh :D
Christine.


tonnl
Website Member
Posts :3032

Website Member
2007-08-10 - 17:41:13 send message to tonnl

Groenlingen zijn gelukkig nog niet zeldzaam:
Aantal broedparen : 50.000 tot 100.000
Toename of afname : Lichte toename

Voor 10 euro verkopen is inderdaad één van de middelen om vangen onnodig te maken. Maar dan alleen aan liefhebbers, anders staan ze morgen weer veel duurder op internet. sad :(


Niltava
Website Member
Posts :3071

Website Member
2007-08-10 - 18:19:15 send message to Niltava

Christiene, de vergelijking met kanaries maakte ik omdat ze gedomesticeerd zijn.
Jouw groenlingen zijn een aantal decenia gekweekt, het zijn geen wilde vogels. Zoals al eerder gezegd zelfs vreemd van de hier wonende groenling. Zo zit er bijv. veel schots bloed.
Hij is net zo natuurvreemd als de kanarie.
Dat hij reageert op roofvogels etc zegt helemaal niets, doen kanaries etc ook en die zouden ook niet lang blijven leven.

Dat jij geen groenlingen ziet wil niet zeggen dat ze er niet zijn!

Medicatie vrij, prima ben een groot voorstander ervan. Reden te meer om ze te verkopen en kwekers zo te laten zien dat het kan! En zodoende ook nog eens de vraag(?) naar wildvang te doen afnemen.


chrislaevers
Website Member
Posts :970

Website Member
2007-08-10 - 19:19:03 send message to chrislaevers

Ik begrijp dat niet goed maar het is heel interessant. Als de groenling uit de handel gedomesticeerd is; waarom heeft die dan medicatie nodig om de rui door te komen? Dat lijkt me enigszins een contradictie.
Ook een vraag die ik me stel: wat doet het er toe of er Schots bloed in zit of niet (bloed is een ruim begrip) en Schotland is vrij ruw qua klimaat etcetera. Het zou misschien een bijdrage kunnen zijn.
Nog een bedenking: ik heb mijn man groenling gekocht op een jaarmarkt in een zeer vroeg en totaal onwetende fase van vogelhouderij. Ik vraag me in het algemeen af hoeveel percent van deze vogels wel gekweekt zijn en hoeveel percent wildvang is als je je baseert op het marktleven alleen... ik spreek niet over verkoop tussen particulieren, alhoewel dat zou dus ook kunnen.
Ik begrijp dat woord domesticatie niet goed.
De kip is gedomesticeerd vanaf ongeveer 3000 vCh. Laat ze los en ze houden stand (stad in USA, een plaag), studentencampus in Leuven (geen plaag).
Een koe zal moeilijker liggen want als ze kalft gaat het dood (te grote kalveren... caesarienneoperatie door het fokken). Industriële zeugen moet ook in een ijzeren afspanning gehouden of ze drukken hun biggen plat. Wat bedoel je nu met domesticatie?
De hond is gedomesticeerd, het voorbeeld bij uitstek, maar in Amerika in sommige steden kampt men als het ware met meutes gedumpte straathonden die zich dan nog eens voortplanten met alle negatieve gevolgen vandien. Blijkt ook dat na enkele generaties kweek van die gedumpte dieren (waaronder dus rashonden) de honden een algemene noemervorm aannemen qua morfologie te vergelijken met de Afrikaanse dorpshond.
Is de mus dan niet gedomesticeerd? Wat zou die vogel doen zonder gebouwen?
Ik vind het zo verwarrend.
De vraag is: sluit domesticatie overleving in de natuur uit. En wat is de juiste definitie van domesticiatie. Heel veel wilde dieren worden in gevangenschap gehouden (Vlaamse gaaien, plevieren, ijsvogels). Misschien zegt men binnen dertig jaar dat ook deze vogels de natuur niet meer in kunnen. Ik kan dat zeer moeilijk aannemen, ook niet wat mijn groenlingen betreft.
Er blijven vele vragen over.
Christine.


Niltava
Website Member
Posts :3071

Website Member
2007-08-10 - 20:00:21 send message to Niltava

quote
Ik begrijp dat niet goed maar het is heel interessant. Als de groenling uit de handel gedomesticeerd is; waarom heeft die dan medicatie nodig om de rui door te komen? Dat lijkt me enigszins een contradictie.

Waarom een contradictie?

quote
Ook een vraag die ik me stel: wat doet het er toe of er Schots bloed in zit of niet (bloed is een ruim begrip) en Schotland is vrij ruw qua klimaat etcetera. Het zou misschien een bijdrage kunnen zijn.

Schots bloed is ook gekweekt, heeft dus niet te maken met sterker, meer met het formaat. Ze zijn groter.

quote
Nog een bedenking: ik heb mijn man groenling gekocht op een jaarmarkt in een zeer vroeg en totaal onwetende fase van vogelhouderij. Ik vraag me in het algemeen af hoeveel percent van deze vogels wel gekweekt zijn en hoeveel percent wildvang is als je je baseert op het marktleven alleen... ik spreek niet over verkoop tussen particulieren, alhoewel dat zou dus ook kunnen.

Geen idee, volgens de vogels bescherming 90%, ik denk eerder 10% of minder.
Iemand die slim is koopt geen wildvang, want; het ilegaal, dieronvriendelijk, niet handig voor de kweek.

Gedomesticeerd
(geen eenduidige vertaling), maar wordt duidelijk als: Domesticatie betreft een proces waarbij wilde dieren, door bepaalde vormen van kunstmatige selectie huisdierkenmerken gaan vertonen, waardoor de mens in staat is hen gemakkelijker te gebruiken.
http://www.natuurinformatie.nl/nnm.dossiers/natuurdatabase.nl/i002152.html

quote
De vraag is: sluit domesticatie overleving in de natuur uit

Nee, maar je voegt dus een dier toe dat anders is (aangepast aan de wensen van de mens) dan er in de natuur is.
Je zou dus zo ziektes kunnen introduceren in de populatie, andere genetische samenstelling die op kortere of langere termijn funest kan zijn voor de wilde populatie.

Als je deze vragen hebt, zou het voor je duidelijk moeten zijn dat je niet zo maar iets moet doen.
En waarom??? ALS er geen groenlingen zijn zal daar een reden voor zijn, zijn ze er wel dan zullen die van jou weinig in te brengen hebben behalve ziektes etc.
Hou het toch bij je eigen groenlingen!!


chrislaevers
Website Member
Posts :970

Website Member
2007-08-10 - 21:06:59 send message to chrislaevers

Ik vind het een contradictie (groenlingen:medicatie en gedomesticeerd) omdat de zogezegde noodzaak aan medicatie (die ik eerder wijt aan een gebrekkige habitat in gevangenschap) eerder wijst op een krampachtige poging om jongen in leven te houden die in de natuur deze medicatie niet drinken. Met krampachtig bedoel ik dat er bronnen zijn die vermelden dat deze appelazijn en ESB3 kuur de lever aantasten en/of interne bloedingen kunnen veroorzaken. Domesticatie is o.a. het zodanig fokken van een dier dat het aangepast is aan de mens. Dat kuren lijkt meer op een aanpassing van de mens om een wilde dier in gevangenschap te handhaven.

Ik had uit het oog verloren dat de Schotse groenlingen groter zijn. Ik denk niet dat er Schots bloed in mijn man en pop zit. Ze zijn van verschillende leeftijd, van verschillende datum van aanschaf en netjes even groot. Ook de jongen. Mocht er al Schots bloed in zitten dan zal het toch millimeterwerk zijn om dat uit te zoeken.

'Iemand die slim is, koopt geen wildvang.'
Als je met vogels begint kan je niet slim zijn omdat je nog niet kunt inventariseren wat er allemaal bij komt kijken tenzij je natuurlijk de luxe hebt dat je alles van vader, oom of een goede buur hebt meegekregen.
Elke beginner koopt Esther Verhoef: geen woord over wildvang! Dan staat daar :"Het is dan ook van het grootste belang dat u uw aankoop doet op een vertrouwd adres of iemand meeneemt die verstand van zaken heeft". Na drie jaar vogels houden heb ik waar ik woon nog steeds geen vertrouwd adres (mijn zaadhandelaar maar die verkoopt maar wat en zegt om het even) of een persoon die ik effe kan meenemen en die verstand van zaken heeft. Dat is voor vele beginners de realiteit. Tuurlijk dat je als beginner vaak met een kat in een zak thuiskomt. Zelfs nu zou ik het verschil niet zeker weten tussen een fake ring en een echte bondsring want ik heb nog nooit een fake ring gezien of ken het verschil niet tussen beide. Hebbend de bonden op hun sites foto's van circulerende fake ringen? Bij mijn weten niet maar dat zou dus heel nuttig zijn voor beginners.

Blijkbaar heb ik als complete leek toch geen wildvang gekocht want ik heb een goede kweek gehad. En zelfs als het wildvang zou zijn (de ouders), dan betekent dat dat de jongen dus niet gedomesticeerd wat nog eens pleit voor hun vrijlating. Ik neem daarbij aan dat domesticatie niet een one-generation-proces is.

Wat de ziekten betreft... ik ken niets van ziekten die een lange incubatieperiode hebben voor ze zichtbaar en dodelijk zijn, noch in hoeverre vogels dragers kunnen zijn van ziekten zonder zelf ziek te worden maar het wel door kunnen geven. Als dat de enige reden zou zijn om vogels niet in de natuur terug vrij te laten, wat doen wij dan nog in hemelsnaam in die natuur? Zouden we dan niet beter met z'n allen in quarantaine gaan ondergronds? Binnen dertig jaar of zo komt het misschien wel uit dat de influenza van 1917, Ebola, koeienziekte en de vogelgriep van menselijke hand waren en geen wispelturigheidje van de natuur.
Ondertussen gaat het plunderen verder. Ik kom nu al wat meer in contact met kwekers. De ene vertelt me dit, de andere vertelt me dat, maar het is altijd over iemand anders (bv 'aan de lopende band wildvang ringen in een kelder'). Allemaal geruchten en ik ben er zeker van dat vele mensen hier dat ook horen... maar het gaat altijd over iema



chrislaevers
Website Member
Posts :970

Website Member
2007-08-10 - 21:10:19 send message to chrislaevers

altijd over iemand anders en het zijn geruchten.
Vragen de bonden om die mensen anoniem aan te geven? Is er daar een infrastructuur voor? Ik zie niks dat daar op lijkt. Voor wie zou ik me dan nog generen om mijn eigen kweek zoals ik ze ken van dag tot dag niet aan de natuur terug te geven? En als ze dan van de eerste dag al ten prooi vallen aan een roofdier op vier poten, so be it! Eén of twee misschien maar niet allemaal, daar ben ik van overtuigd.
Christine.


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2007-08-10 - 21:28:13 send message to Karel

Interessante discussie.

Christine, als jouw theorieen kloppen, waarom dan geen zwermpje zebravinken loslaten?


Niltava
Website Member
Posts :3071

Website Member
2007-08-10 - 21:35:53 send message to Niltava

quote
Ik vind het een contradictie (groenlingen:medicatie en gedomesticeerd) omdat de zogezegde noodzaak aan medicatie (die ik eerder wijt aan een gebrekkige habitat in gevangenschap) eerder wijst op een krampachtige poging om jongen in leven te houden die in de natuur deze medicatie niet drinken.

De koe en kip is toch ook gedomesticeerd? Die krijgen ook van alles toegestopt(in veehouderij en pluimveehouderij)!
Dus je suggestie gaat niet op.

quote
Domesticatie is o.a. het zodanig fokken van een dier dat het aangepast is aan de mens. Dat kuren lijkt meer op een aanpassing van de mens om een wilde dier in gevangenschap te handhaven.


Zoals ik ook al heb aangegeven gaat domesticatie veelal eerst via kunstgrepen aantallen te kweken. Vgl. het gould(australisch prachtvinken)verhaal. Zo ook met oa. de groenling( en goudvink etc). Eerst kweekt men ze slecht, dan merkt men dat ze via ESB3 in leven blijven, dan zijn er dus aantallen en dan gaan enkele kwekers selecteren op resistentie, In deze fase van het domesticatieproces zijn we nu. Je ziet nu kwekers opstaan die genoeg hebben van de medicatie.

quote
Ik had uit het oog verloren dat de Schotse groenlingen groter zijn. Ik denk niet dat er Schots bloed in mijn man en pop zit. Ze zijn van verschillende leeftijd, van verschillende datum van aanschaf en netjes even groot. Ook de jongen. Mocht er al Schots bloed in zitten dan zal het toch millimeterwerk zijn om dat uit te zoeken.

Zucht..Niet alleen zichtbare eigenschappen gaan mee..

quote
Elke beginner koopt Esther Verhoef: geen woord over wildvang! Dan staat daar :"Het is dan ook van het grootste belang dat u uw aankoop doet op een vertrouwd adres of iemand meeneemt die verstand van zaken heeft". Na drie jaar vogels houden heb ik waar ik woon nog steeds geen vertrouwd adres

Tja mensen blijven eigenwijs. Echter als je lid wordt van een vereniging, je ogen openhoud en logisch nadenkt kom je heus wel aan vertrouwde adressen. Voor de ene soort sneller dan de andere. Of vraag voor europese vogels de BEC of de SEC.
Trouwens kochten ze allemaal maar een boek(of liever boeken).

quote
1Blijkbaar heb ik als complete leek toch geen wildvang gekocht want ik heb een goede kweek gehad.
2En zelfs als het wildvang zou zijn (de ouders), dan betekent dat dat de jongen dus niet gedomesticeerd wat nog eens pleit voor hun vrijlating.
3Ik neem daarbij aan dat domesticatie niet een one-generation-proces is.

1 - logica klopt niet
2 - NIETS pleit voor vrijlating
3 - Nee, alleen het eerste stapje

quote
Wat de ziekten betreft... ik ken niets van ziekten die een lange incubatieperiode hebben voor ze zichtbaar en dodelijk zijn, noch in hoeverre vogels dragers kunnen zijn van ziekten zonder zelf ziek te worden maar het wel door kunnen geven.

Nou bijvoorbeeld groenlingen zijn gewoon dragers van coccidiose. Wilde en gecultiveerde.
Laat je je gecultiveerde groenling vrij dan komt hij onder stress te staan, hij is het niet gewend, moet zijn plaatsje veroveren, moet voedsel vinden, vijanden leren te vermijden.
M.a.w. stress coccidiose gaat zijn gang groenling dood plus een bron voor coccidiosebron voor andere echte wilde vogels.

Waarom wil je zo graag iets illegaals en onverantwoords doen??
Je klaagt over mensen die ingrijpen, maar zelf wil dat ook doen(door vogels uit te zetten)




chrislaevers
Website Member
Posts :970

Website Member
2007-08-10 - 21:58:04 send message to chrislaevers

Karel, dat is ook al door mijn hoofd gegaan maar dat gaat niet om de simpele reden dat deze dieren niet inheems zijn en zelfs in vrijheid voor een groot stuk afhankelijk zullen zijn van de mens (zoals de halsbandparkieten in diverse Europese steden). Het gaat trouwens niet om het loslaten van eender welke vogel om het even waar.
Dat ze in Australië hun zebravinkenjongen maar loslaten.
Het gaat er om dat er in mijn buurt geen groenvinken zijn en ik zie daar geen enkele reden voor. Ik spreek zelfs niet over mijn tuin. Ik zal in mijn tuin nooit groenvinken hebben en ik heb de reden al vermeld (tortels en mussen).
Ik heb onlangs nog een gehandicapte zebravink opgevangen nav een advertentie. 'Anders laat ik 'm vliegen' stond er.
Hij zit veilig en wel bij mij in de volière voor de rest van zijn dagen.
Christine.


Niltava
Website Member
Posts :3071

Website Member
2007-08-10 - 22:06:33 send message to Niltava

quote
Ik heb onlangs nog een gehandicapte zebravink opgevangen nav een advertentie. 'Anders laat ik 'm vliegen' stond er.
Hij zit veilig en wel bij mij in de volière voor de rest van zijn dagen.

Contradictie in in Cristinie wink :)
Redteen gehandicapte zebravink en jaagt haar groenlingen de dood in wink :)


chrislaevers
Website Member
Posts :970

Website Member
2007-08-10 - 22:45:42 send message to chrislaevers

Niltava, hier gaan we weer. Hoop dat je er nog zin in hebt.Quoten leer ik nog wel.

'De koe en de kip is toch ook gedomesticeerd'
Ik ga er van uit dat de groenling niet gedomesticeerd is. Al is ze gedomesticeerd ervaar ik dat niet als een belemmering om in de natuur op een gezonde wijze te overleven (pluimvee overleeft, de koe niet... de honden dan weer wel). Volgens je antwoord hierboven sluit je trouwens zels niet uit dat gedomesticeerde dieren in de natuur kunnen overleven.

Dat zovele mensen zo graag en zo lang via kunstgrepen (= grote sterfte dus en dat wordt heel vaak 'vergeten') uiteindelijk resistentie bij groenvinken in gevangenschap hebben bekomen (welke resistentie? Die van jongen zonder kuur?) is geen enkele reden om de zaken niet terug te draaien in omgekeerde richting. Als ik stout zou zijn zou ik zeggen: "Oh ze hebben een resistentie! Dan zijn ze toch uiterst geschikt om terug in die boze natuur te leven." Volg je?

Wat de Schotten betreft. Het is dus niet alleen de grootte die meetelt, dat begrijp ik wel. In hoeverre zouden die andere verdoken eigenschappen dan meespelen, denk je? En welke zijn die o.a.?

Ik ben sinds januari lid van twee verenigingen. In één vereniging heb ik het probleem voorgelegd van mijn allereerste groenling die ik (allereerste keer) niet geringd heb gekregen. De secretaris zei me aan de vergaderingstafel waar iedereen bijzat dat ik 'm maar moest vrijlaten.
Op de site van de KBOF heb ik na drie maanden (toen) geen reactie ontvangen. Ik ben er al maanden niet meer op gaan kijken want daar is niemand.

Wat 1-2 en 3 betreft:
1. Ik pak je op je woorden: je zegt zelf dat wildvang niet handig is voor de kweek. Mijn koppel heeft 4 rondes gedaan dus ik mag voorzichtig aannemen dat geen van beiden wildvang is.

2. 'Niets pleit voor vrijlating' : ik respecteer je mening maar ben het er niet mee eens.

3. Dat is relatief; als ze zelfs chimpansees uit laboratoria, circussen en uit de privé in Afrika terug een normaal sociaal leven kunnen laten eliden, kan het zo erg niet zijn voor enkele vogels van enkele bodem. Ik ga er van uit dat mensapen een heel stuk complexer zijn dan vogels, een zeer goed geheugen hebben en vaak omwille van hun zijn een zeer traumatische tijd bij mensen hebben doorgebracht.

Ik vind deze discussie fijn maar misschien heeft iedereen er nu wel genoeg van?
En nu nog de juiste smily vinden?happy :)
Christine.


Niltava
Website Member
Posts :3071

Website Member
2007-08-10 - 23:32:45 send message to Niltava

Je conclussies kloppen niet, je trekt steeds alles naar je voordeel toe. Zo werkt het natuurlijk niet.
Zoals de resistentie, dwz aangepast voor in gevangenschap. Dwz dat ze nog steeds de coccen in zich hebben, echter zich dermate aangepast hebben aan gevangenschap(en niet medicatie), dus vrijlaten blijft net verantwoord(maar dat wil je niet zijn geloof ik)

quote
Ik ben sinds januari lid van twee verenigingen. In één vereniging heb ik het probleem voorgelegd van mijn allereerste groenling die ik (allereerste keer) niet geringd heb gekregen. De secretaris zei me aan de vergaderingstafel waar iedereen bijzat dat ik 'm maar moest vrijlaten.

En toen deed je het niet en nu wil je het wel weer??

quote
1. Ik pak je op je woorden: je zegt zelf dat wildvang niet handig is voor de kweek. Mijn koppel heeft 4 rondes gedaan dus ik mag voorzichtig aannemen dat geen van beiden wildvang is.

Zie de redenatie niet. Wildvang is kwetsbaarder en nog niet gewend aan de omstandigheden en zal dus mogelijk moeilijker kweken.
Echter alle volierevogels zijn natuurlijk eerst wil geweest.

quote
2. 'Niets pleit voor vrijlating' : ik respecteer je mening maar ben het er niet mee eens.

Nee je bent eigenwijs en zonder kennis doe je maar wat.

quote
3. Dat is relatief; als ze zelfs chimpansees uit laboratoria, circussen en uit de privé in Afrika terug een normaal sociaal leven kunnen laten eliden, kan het zo erg niet zijn voor enkele vogels van enkele bodem. Ik ga er van uit dat mensapen een heel stuk complexer zijn dan vogels, een zeer goed geheugen hebben en vaak omwille van hun zijn een zeer traumatische tijd bij mensen hebben doorgebracht.

Klopt, deze uitzettingen zijn in beschermd gebied en leven dus niet in het wild maar semi-wild

ALS je je verdiept had in uitzettingen(heeft al decenia mijn belangstelling) weet je dat het succesgehalte beperkt is. Velen sneuvelen.
Waarom moet je ze toch uitzetten??
Als er plaats voor hen was, komen de groenlingen vanzelf. Is een algemene soort!


goulds
Website Member
Posts :865

Website Member
2007-08-10 - 23:33:07 send message to goulds

Om de discussie hoef je je niet druk te maken,gaat er netjes aan toe en wie er geen zin in heeft gaat naar ander onderwerp.

Heb wel 1 vraagje:Waarom perse groenlingen loslaten?wat is de drijfveer hierachter?wink ;)


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2007-08-11 - 01:04:01 send message to Karel

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Christine:
quote
Het gaat trouwens niet om het loslaten van eender welke vogel om het even waar.



Dat bedoelde ik juist met mijn vraag over de zebravinken: het loslaten van groenlingen die uit een kweekstam komen staat gelijk aan het loslaten van eender welke vogel!

Jouw gekweekte groenlingen zijn in feite exoten in relatie tot de omgeving waar je ze wil loslaten. Dit ondanks het feit dat ze heel erg op wilde groenlingen lijken. Maar "er op lijken" is, zoals Niltava je al heeft duidelijk proberen te maken, geen wetenschappelijk criterium.

quote
Het gaat er om dat er in mijn buurt geen groenvinken zijn en ik zie daar geen enkele reden voor


Er is een reden voor! Het feit dat jij die niet ziet, is natuurlijk geen argument om in de natuur in te grijpen.
Probeer eerst eens de reden te achterhalen!
Overigens is de aanwezigheid van tortels, mussen enz. geen reden. Hier hebben we die ook, maar evengoed zitten hier groenlingen, putters e.d. in de tuin.




Plaats een reactie



Er zijn in totaal 164 bezoekers op de site, waarvan 8 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede