Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > De kroeg > record aantal vogels in beslag genomen Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.



pietparkiet 10
Website Member
Posts :631

Website Member
2007-08-10 - 01:23:31 send message to pietparkiet 10

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

goed voor prima


pietparkiet 10
Website Member
Posts :631

Website Member
2007-08-10 - 01:26:54 send message to pietparkiet 10

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

goed voor prima


mijnkaketoes.nl
Oud Lid
Posts :2103

Oud Lid
2007-08-10 - 07:05:10 send message to mijnkaketoes.nl

Piet

Staat die 10 voor 10 jaar???


goulds
Website Member
Posts :865

Website Member
2007-08-10 - 10:11:16 send message to goulds

Niemand beweerd dat je deze vogels moet houden,maar om ze schijters stinkers en weet ik hoe te noemen vind ik wat laag aan de grond,ga jouw vogels toch ook geen stofdoeken,schreeuwers of slopers noemen ook al zijn ze dat wel.

reageer dan niet op dergelijke onderwerpen,als ze niet in je straatje passen,maarja ging alweer wat te lang goed op het forum met je,knap dat je het alweer zolang kon volhouden met "normaal" reageren,we hoeven het niet altijd eens met mekaar te zijn,maar laat andere en in dit geval weidezangvogelhouders in hun eigenwaarde.En geniet jij nu maar van jouw kromsnavels.wink ;)


pietparkiet 10
Website Member
Posts :631

Website Member
2007-08-10 - 10:28:25 send message to pietparkiet 10

Dit bericht is 2 keer gewijzigd

goed voor prima


pietparkiet 10
Website Member
Posts :631

Website Member
2007-08-10 - 10:48:54 send message to pietparkiet 10

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

goed voor prima


v.dijck
Website Member
Posts :298

Website Member
2007-08-10 - 11:59:06 send message to v.dijck

als iedereen nu is gewoon niet reageert op die opmerkingen, de reaktie die je krijgt kun je toch niks mee. hebben toch allemaal interesse in vogels laten we dan iedereen in zijn keuze van vogels respecteren en het plezier gunnen van die vogelsoorten, en zijn vragen kunnen stellen hier op het forum zonder van die opmerkingen te moeten geven.
iedereen nog veel vogel plezier met wat voor vogels het ook zijn,
groeten gerdwink ;)


ewals
Website Member
Posts :214

Website Member
2007-08-10 - 13:36:52 send message to ewals

Wijs gesproken Gerd


chrislaevers
Website Member
Posts :970

Website Member
2007-08-10 - 14:11:41 send message to chrislaevers

Ik vind dat wildvangers streng mogen aangepakt worden. Iemand vertelde me dat je een wildvangvogel met fake ring vaak kunt herkennen aan de kleur van de poten. Bij een uit het wild gevangen vogel zijn die veel donkerder.

Anderzijds... ik heb groenvinken aangekocht om er bewust mee te kweken met het enige doel de jongen in de natuur terug vrij te laten. Na de aankoop en de kweek verneem ik dat dit dus niet mag en dat alleen de natuuropvangcentra dit monopolie hebben. Waarom daar genoegen mee nemen?
Persoonlijk hoop ik dat het daar niet bij ophoudt. Kan er geen denktank bestaan die verder kijkt en een progressieve mentaliteit hanteert om qua infrastructuur het kweken van vogels om ze terug in de natuur los te laten mogelijk te maken? Met infrastructuur bedoel ik dat een vogelhouder die jonge kweek va


Niltava
Website Member
Posts :3071

Website Member
2007-08-10 - 14:36:23 send message to Niltava

Wildvangers moeten inderdaad hard aangepakt worden.

Het verhaaltje van de poten geloof ik niet zo.

Groenlingen terugzetten??? Waarom? Ze zijn er genoeg. Het is moeilijk om de jongen door de rui te krijgen zonder medicatie en daarna ten dode laten opschrijven door ze laten vliegen??? Dit is dus niet dierenliefde! maar misplaatste.
Dit is ook de reden waarom het verboden is.

De kans dat de vogels het overleven is miniem, je kunt er andere ziekten de natuur in brengen, je kunt verkeerde genen in de natuur brengen.

Vergeet niet dat de groenling een gedomesticeerde vogel is met invloeden uit heel europa.
Zeg maar een kanarie in een ander velletje.


chrislaevers
Website Member
Posts :970

Website Member
2007-08-10 - 14:40:47 send message to chrislaevers

Sorry, verkeerde toets, ik ga verder,
... die eigen kweek van inheemse vogels een bestemming in de natuur wenst te geven, dit ook zonder veel bureaucratie en lange afstanden kan doen.
Misschien lijkt het voor vele vogelhouders een zeer vreemd idee, maar ik voel die behoefte en waarom zou ik daar alleen in zijn? Binnen vijf jaar misschien niet... wat de mens denkt verandert voortdurend en nieuwe ideeën zijn vaak in een eerste fase verwerpelijk tot de nood zich opdringt en de tijd rijp wordt voor het idee.
Dat in volière gekweekte inheemse vogels het niet zouden redden in de natuur geloof ik nog altijd niet. We willen in het algemeen de natuur beschermen en handhaven maar de manier waarop we dat doen bevat mijns inziens een stiefmoederlijk trekje geïnspireerd door de natuur van ons denken die mijlenver af staat van de natuur als gigantisch ingenieus mechanisme.

Elke dag check ik de volière in de morgen of al mijn groenvinken (rui) er nog zijn en elke dag heb ik minder en minder zin om deze vogels voor 10 euro te verkopen. Al maanden hou ik een bepaalde locatie in de gaten op een tweetal km van mij vandaan. Elke keer vraag ik me af of deze locatie in aanmerking komt. Er zitten botvinken, winterkoninkje, koolmezen, geen verkeer, oude aansluitende tuinen, berken, vlier en bij mijn weten geen geplande openbare werken.
Ik heb al het idee geopperd om de mensen van die oude tuinen te contacteren en hen te vragen of ze voor het idee open zouden staan en eventueel in een begin fase voedseltafels zouden plaatsen. Sommigen doen dat sowieso. Maar ik durf niet en met het doel voor ogen mag het niet. Zie je hoe moeilijk het dan wordt? Dat zou misschien wel eens mogen veranderen. Waarom zou de mens alleen maar een plunderende of beschermende houding mogen aanemen vis à vis de natuur? Waarom zou je niet iets terug mogen geven. Wie heeft beslist dat dat niet mag? Ik vind dat te eng.
Ik herhaal nogmaals dat ik er van overtuigd ben dat deze vogels het prima zouden redden (groenvinken)... over andere soorten spreek ik me niet uit.
Christine.


chrislaevers
Website Member
Posts :970

Website Member
2007-08-10 - 15:03:00 send message to chrislaevers

Mijn groenvinken zijn op geen enkele wijze gekuurd. De eerste nest (4) zijn nu 4 maanden en 5 dagen oud. Op de 4 rondes van één koppel heb ik 3 sterfgevallen gehad: één jong (2de ronde) na twee weken, één jong (derde ronde) van 6 weken oud en één en enig jong (4de ronde) van 8 dagen oud (geroofd door een vogel vermoed ik).
Ik zie persoonlijk het plezier er niet in om een vogel medicatie toe te dienen om hem in gevangenschap te kunnen houden. Sorry hoor, maar als het zo moet dan hoef ik die soort vogel niet.
Ik verplaats mijn groenlingen bewust niet omdat ik die verplaatsing (vaak van volière naar kooi en vaak tijdens de rui!) zie als een zware stressfactor. Wat zouden die vogels trouwens in een kooi moeten doen op 'water en brood' en wat ESB3 of appelazijn? Ziek worden of net eventjes niet of tenminste niet allemaal tegelijkertijd. Dat lijkt me evident.
Het kan nog allemaal mislopen met mijn groenvinken. Daar ben ik me zeer van bewust. Als het misloopt dan kweek ik er niet meer mee. Ik ga niet met vogels kweken met medicatie.
De vergelijking tussen groenvinken en kanaries vind ik nogal verregaande. In mijn volière hebben beide een totaal verschillend temperament, voedingsgedrag (op de koolzaadplanten na) en mate van schuwheid maar misschien zijn dat oppervlakkige observaties die geen grond hebben.
Christine.


goulds
Website Member
Posts :865

Website Member
2007-08-10 - 15:11:49 send message to goulds

Christine als jij vanuit jou tuin elk jaar 20 groenlingen loslaat,wie controleert dat??


Daarentegen de natuur houd haar eigen in evenwicht,dus jij brengt nwe indringers in andere vogels hun habitat.

Jouw jonge vogels kennen geen natuurlijke vijand daar ze beschermd zijn grootgebracht.Makkelijke maaltijd dus.
Ze krijgen iedere dag een mengeling voorgeschoteld,waar vinden ze die in vrije natuur?Ma en pa doen ze dat niet voor die zitten in de voliere,en meneer botvink uit de vlier gaat ze echt niet uitnodigen om zijn maaltijd op te peuzelen,zo zijn er nog tal voorbeelden.

Maar het idee is geweldig in theorie,praktijk is ander verhaal.Je gaat in feite familie vos,marter,wezel,kraai,ekster,torenvalk,sperwer etc verwennen.

verkoop ze aan 10 euri,dan blijven ze van de in het wild levende af(vraag/aanbod),en jij kunt een goede zaadmengeling blijven kopen.

grt


chrislaevers
Website Member
Posts :970

Website Member
2007-08-10 - 15:12:20 send message to chrislaevers

Zijn er groenvinken genoeg? De eerste groenvink die ik in levende lijve zag was de eerste groenvink die ik gekocht heb. Ik had de indruk dat ik een vrij zeldzame, moeilijke vogel gekocht had. Het is niet overal welige tier.
Christine


cocobar
Website Member
Posts :591

Website Member
2007-08-10 - 15:15:18 send message to cocobar

Hoedanook maken jouw groenvinken uit de volière geen serieuze kans in het wild.

Verkoop ze aan liefhebbers, zodat men niet geneigd moet zijn om wilde te vangen.

En vermits ik weet dat er geen kuur of medicatie bij jouw vogels van pas komt, denk ik wel dat er vraag naar is. En je een ander er blij mee zal maken wink ;)

gr koen




Plaats een reactie



Er zijn in totaal 128 bezoekers op de site, waarvan 6 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede