Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > Donkerrode Amaranten Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1 2 3
volgende >>>


Auteur Onderwerp : Donkerrode Amaranten
vlindervogel
Website Member
Posts :178

Website Member
2007-03-09 - 15:11:25 send message to vlindervogel

Mijn koppel lijkt te zijn begonnen met het bouwen van een nestje in mijn nieuwe binnenvoliere. Ze hebben hiervoor de vork van een eucalyptus boom gekozen op ongeveer een halve meter hoogte.
Ik vroeg me af of iemand me wat tips kan geven, ook over het geven van nestmateriaal, want momenteel willen ze alleen rietpluimen gebruiken die erg moeilijk als bol te vormen is. Met als resultaat dat het nest er nu uitziet als een grote berg stengels riet. Ze lijken cocosvezels niet te gebruiken. Iemand een idee wat ik ze naast cocsvezel, scharpie, katoendraadjes en rietpluimen kan aanbieden?
Ik was ook al op zoek naar plantenvezels van vorig jaar, maar alles wat ik vind is onbuigzaam...

Verder vroeg ik me af of iemand ervaring met ze heeft, want het lijkt me erg leuk wat info uit te wisselen.happy :)


salvadori
Website Member
Posts :38

Website Member
2007-03-09 - 19:32:30 send message to salvadori

Hallo,
Ik heb zelf ook Donkerrode Amaranten, waarmee ik in een broedkooi 100x40x40 kweek. Ze gebruiken
een gewoon tralienestkastje dat ik eerst volgestopt heb met hooi,daarin met mijn hand
een kommetje gevormd heb en wat kokosvezel toegevoegd, de amaranten deden de rest met kokos-
vezel(de licht gekleurde) sisal en later witte
donsveren.Gaat prima, heb al jongen op stok.
gr.salvadori


tonnl
Website Member
Posts :3032

Website Member
2007-03-10 - 01:27:02 send message to tonnl

Behalve hooi zou ik zelf ook gras geven. Soepeler dan hooi of riet.
Probeer gewoon zoveel mogelijk materialen en hopelijk gaat de kweek lukken.
Succes, Ton.


vlindervogel
Website Member
Posts :178

Website Member
2007-03-10 - 08:31:07 send message to vlindervogel

Dankjewel voor jullie reactie Ton en Salvadori!
Ik zal ze hooi en gras geven. Het probleem met hooi is, is dat ik bang ben voor mijten... Iemand een oplossing daarvoor? Hooi voor de konijnen is vaak erg gehakseld.

Salvadori, zijn jouw donker rode amaranten dan niet erg schuw? Bij mij weten ze altijd precies wanneer ik kom en zitten dan al rond etenstijd verscholen in het groen. Ik heb nauwelijks de kans naar ze te kijken zonder dat ze rustig hun gang gaan.sad :(
In een broedkooi heb ik ze ook gehad, maar daar voelden ze zich duidelijk niet op hun gemak.

Gr Carmen

PS gefeliciteerd met de jongen!happy :)


salvadori
Website Member
Posts :38

Website Member
2007-03-10 - 19:50:42 send message to salvadori

Hallo,
Mijn donkerrode amaranten zijn ook schuw, daarom
zitten ze ook in de hoogste kweekkooi op ca 2 meter.Als ze eenmaal jongen hebben blijven ze zelfs op de jongen zitten als ik het nestkastje
van de kant haal moet ik de ouders eraf jagen om de jongen te kunnen zien, zodra ik het nest weer terughang zit een van de ouders ook weer direkt op zijn of haar jongen.Toen ik uit Meppel terugkwam bleken de beide jongen uitgevlogen.
17 dagen oud, nog geen goed richtingsgevoel, maar dat wordt elke dag beter.
Wat mijten betreft, zou je kunnen proberen kleine
stukjes tabaksteel onder in de nestkastjes te doen en daar bovenop dan hooi. In de postduivenwereld worden tabakstelen gebruikt tegen veerluizen of het ook tegen mijten helpt,
weet ik niet omdat ik het zelf ook nog niet geprobeerd heb, maar het zou best kunnen dat mijten ook een hekel aan de tabakgeur hebben
gr. salvadori


tonnl
Website Member
Posts :3032

Website Member
2007-03-10 - 21:01:19 send message to tonnl

Mijten in hooi kun je verdelgen door het hooi in een plastic zak een nacht in de vriezer te leggen (trucje van knaagdierhouders).


cocobar
Website Member
Posts :591

Website Member
2007-03-10 - 23:05:57 send message to cocobar

Of het hooi in de microgolf als het sneller moet wink ;)


vlindervogel
Website Member
Posts :178

Website Member
2007-03-11 - 20:58:20 send message to vlindervogel

Oke, bedankt, zal het hooi in de vriezer leggenhappy :)
Kan niet misgaanwink ;)

Salvadori, stop je dan ook veel groen in de broedkooi?


salvadori
Website Member
Posts :38

Website Member
2007-03-11 - 21:13:35 send message to salvadori

Nee, ik plaats helemaal geen groen, is ook niet
nodig, ik heb al heel wat soorten afrikaanse
prachtvinkensoorten in een broedkooi gekweekt en
alles natuurbroed, het moet klikken tussen het
koppel en het juiste voer is belangrijk.
gr. salvadori


Niltava
Website Member
Posts :3071

Website Member
2007-03-11 - 22:30:59 send message to Niltava

Wat is het juiste voer salvadori?


salvadori
Website Member
Posts :38

Website Member
2007-03-12 - 00:08:33 send message to salvadori

Wat het juiste voer is, is niet 1,2,3 te zeggen,
ik wil hiermee aangeven dat dat per soort en ook nog per vogel verschillen kan, de eerste 10 dagen
hebben ze levend voer nodig, dat wil niet zeggen, ik geef buffalo's en dat is het dan, nee proberen en nogmaals proberen en dan is het nog
niet zeker dat het goed gaat, afrikaantjes kweken
is van een andere orde dan australische prachtvinken, dat gaat een stuk eenvoudiger.
Met levend voer bedoel ik ook levend voer: rode en witte muggelarven, mierepoppen,pinkies,watervlooien,meelwormen en
nimfen,kleine krekels,enchytreen,fruitvliegen en hun maden en weideplankton, mislukt het dan toch nog, dan mis je waarschijnlijk termieten. Niet dat vogels als ze jongen hebben dit allemaal nodig hebben, maar uit proberen waar hun voorkeur naar uitgaat, soms biedt je meerdere insekten aan, terwijl de ouder vogels niets anders doen dan heen en weer vliegen in hun kooi, aan de tralies hangen op zoek naar: juist
waarnaar.Als je echt alles eraan doet om een paar
jongen groot te krijgen en het lukt dan ook nog eens, dat geeft zoveel voldoening.
Natuurlijk mag een goed eivoer etc. niet ontbreken.
Salvadori


tonnl
Website Member
Posts :3032

Website Member
2007-03-12 - 00:27:44 send message to tonnl

Goed "opfokvoer" voor afrikaantjes vind ik zelf een mengeling van eivoer (merk naar keuze), insectenpaté, vruchtenpaté en universeelvoer.
Ik doe daar ook nog spirulina en stuifmeel door, maar of dat echt nodig is weet ik niet. In elk geval eten mijn vogels het graag.
Per koppel geef ik een klein theelpeltje per dag, ze eten er uit wat ze lekker vinden en/of nodig hebben.


vlindervogel
Website Member
Posts :178

Website Member
2007-03-12 - 16:30:04 send message to vlindervogel

Ik geef ook een mengeling van eivoer en universeel, met een hoog gehalte van gedroogde insecten.
Helaas is niet iedereen in de gelegenheid aan miereneitjes te komen, maar je kan ze ook wel gedroogd voeren, wat ik dan ook doe.
Ik ben bang dat ik het niet met je eens ben Salvadori, wat betreft de groenvoorziening voor de afrikaantjes. Naar mijn mening hebben ze juist het groen nodig om zich meer op hun gemak te voelen en ik zal ze altijd de gelegendheid geven zodat ze zich kunnen verstoppen.

Ik ben wel van mening dat ik over een hecht koppel beschik, aangezien ik de vogels heb zien 'bekken' en ik ze meestal met zn tween aantref: op een takje bij de grond, in de boom naast elkaar, samen bij het voer.



Niltava
Website Member
Posts :3071

Website Member
2007-03-12 - 16:56:48 send message to Niltava

ok salvadori. Dan weet je net zoveel als ik wink :)Was benieuwd of jij het ei van columbus had gevonden. Vooral omdat jij, in tegenstelling tot ton, ze in broedkooien kweekt.


salvadori
Website Member
Posts :38

Website Member
2007-03-12 - 20:17:54 send message to salvadori

vlindervogel, je hoeft het ook niet met me eens te zijn, iedereen moet het zo doen wat hem zelf het beste lijkt.Alleen vogels die zich kunnen verstoppen zullen ook nooit aan je wennen en dus schuw blijven, de ene soort prachtvink is van nature ook schuwer dan de andere,maakt ook niets uit, ik vind ze allemaal even mooi.
Als ik het ei van columbus had uigevonden Niltava, zou het allemaal wel erg makkelijk worden en de uitdaging snel verdwenen zijn, dan had ik vorig jaar geen 18 jonge rode druppelastrilden,14 nonastrilden en 3 witwangmeesastrilden en nog wat andere in de asemmer hoeven gooien.
gr.Salvadori


Niltava
Website Member
Posts :3071

Website Member
2007-03-12 - 20:36:49 send message to Niltava

Tja salvadori, de uitdaging zou er uit zijn, maar ik denk dat we die uitdagingen niet al te veel meer kunnen veroorloven(importstop)
Het blijft voor mij een vraag waarom sommige soorten moeilijk doen of liever gezegd het ene nest wel grootbrengen en een ander koppel onder dezelfde omstandigheden niet.



Pagina : 1 2 3
volgende >>>

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 138 bezoekers op de site, waarvan 4 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede